1.035.111

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A génektől a társadalomig: a koragyermekkori fejlődés színterei

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez az interdiszciplináris kötet a koragyermekkorral foglalkozó tudományágak (biológia, genetika, antropológia, pszichológia, szociológia, szociálpszichológia) klasszikus és legfrissebb szakirodalmának megállapításait, valamint a szociálpolitika leginkább előremutató kezdeményezéseit foglalja össze. A tanulmányok szervesen egymásra épülnek, de külön-külön is érthetőek. A tudományos megállapítások olvasmányosan jelennek meg a kötetben, ugyanakkor magas szinten felelnek meg a szakmai publikáció szabályainak. Rokonszenves a szerkesztők és a szerzők azon törekvése, hogy a Biztos Kezdet program „hitvallását" felvállalva összekapcsolják a korai fejlődés és az intervenció kérdéskörét. Így kellő mennyiségű és minőségű szakmai útmutatást biztosítanak azok számára, akik különféle okokból hátrányos helyzetből induló gyerekekkel foglalkoznak. A kötet hiánypótló, megkerülhetetlen olvasmány lesz nem csak a szakemberek, de meggyőződésem szerint az érdeklődő laikusok számára is.

Tartalom

A génektől a társadalomig: a koragyermekkori fejlődés színterei
Előszó 20
(Danis Ildikó - Farkas Mária - Herczog Mária - Szilvási Léna)
Kinek szól az első két kötet? 21
A kötetek születése 21
Szakmai üzenetek - horizontális témák 22
Gondolkodjunk együtt és tegyünk az egészséges és teljes koragyermekkorért! 23
Az első két kötet szerkezete, tartalma 25
I. BEVEZETÉS: ELMÉLET ÉS GYAKORLAT HATÁRÁN
1. fejezet
NÉZŐPONTOK, ELMÉLETEK, GYAKORLATOK
- A MAGYAR BIZTOS KEZDET PROGRAM ELŐZMÉNYEI ÉS MEGVALÓSULÁSA 28
(Szilvási Léna)
BEVEZETŐ 30
MIÉRT VAN SZÜKSÉG A HAZAI KISGYERMEKELLÁTÁS RENDSZERÉNEK ÚJRAGONDOLÁSÁRA? 32
1.1. Az ország településszerkezetének jellemzői a gyermekszegénység szempontjából 33
Egészségügy 34
Bölcsőde 35
Óvoda 36
Iskola 36
MAGYAR TÖREKVÉSEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉG MEGTEREMTÉSÉRE 37
1.2. A „Legyen jobb a gyerekeknek" Nemzeti Stratégia (2007-2032) céljai 37
NÉZŐPONTOK A KORAGYERMEKKORI FEJLŐDÉSRŐL 38
A gyermekfejlődési nézőpontja 38
Sérülékenység és érzelmi ellenálló képesség - kockázatok és védőtényezők 41
Kulturális nézőpont 42
1.3. Az anyai szeretet formái kultúránként eltérőek 43
Társadalompolitikai és gazdasági nézőpont 45
1.4. Néhány kisgyermekkori ellátórendszer Európában 46
A Head Start program az Egyesült Államokban 48
A koragyermekkori programok társadalmi haszna 49
1.5. A High/Scope Perry Preschool program felépítése és háttere 50
A magyar rendszerek fejlődéstörténete 51
Gyermekjogi nézőpont 53
A társadalmi egyenlőtlenségekre érzékeny programok pedagógiai gyökerei és alapelvei 54
1.6. A társadalmi környezetre érzékeny pedagógiai iskolák 55
A MAGYARORSZÁGI BIZTOS KEZDET PROGRAM 57
Stratégiai tervezés 58
Biztos Kezdet Gyerekház 58
1.7. A Biztos Kezdet program küldetése és stratégiai céljai 59
1.8. Mit nyújt a Biztos Kezdet Gyerekház? 61
A Biztos Kezdet program hatása a helyi közösségekre 62
Biztos Kezdet programok, fejlesztési célok 63
1.9. A Biztos Kezdet program alapelvei 64
A Biztos Kezdet Gyerekházak módszertani támogatása 65
Hatásvizsgálat 67
A program fenntarthatósága 68
ZÁRSZÓ - MILYEN JÖVÓT KÉPZELÜNK EL? 68
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 70
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 70
Biztos Kezdet program egyéb dokumentumai 74
Jogszabályok és kormányhatározatok 75
Ajánlott honlapok 75
2. fejezet
A FEJLŐDÉS TERMÉSZETE ÉS MODELLJEI 76
(Danis Ildikó - Kalmár Magda)
BEVEZETÉS 78
2.1. Zsiga és Lívia története (fiktív eset) 79
A FEJLŐDÉSRŐL ALKOTOTT NÉZETEK TÖRTÉNETI ALAKULÁSA 81
A GYERMEK ÉS KÖRNYEZETÉNEK KÖLCSÖNHATÁSA
- A TRANZAKCIÓS MODELL ALAKULÁSA 83
Rendszerszemlélet a gondolkodásban - A család és
a tágabb ökológiai rendszerek 88
A család mint rendszer 88
Ökológiai perspektíva 93
2.2. A hátrányos helyzet fogalma 98
Gondolkodási keret a kisgyermekes családokkal végzett munkához 99
Fejlődés az életúton át: átmenetek és stressz 102
Átmenetek az életúton 102
Életesemények és stressz 105
SÉRÜLÉKENYSÉG ÉS ELLENÁLLÓ KÉPESSÉG:
A KOCKÁZATI ÉS VÉDŐTÉNYEZŐK ÖSSZJÁTÉKA 106
Fejlődési rizikó 106
2.3. Klasszikus longitudinális (követéses) fejlődésvizsgálatok és a többszörös rizikó 109
Többszörös/halmozott rizikó 110
Védőmechanizmusok, reziliencia 112
Családi megküzdés, családi reziliencia 116
ÖSSZEFOGLALÁS 120
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 121
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 121
II. BIOLÓGIA ÉS FEJLŐDÉS: A GÉNEK ÉS AZ AGY
3. fejezet
A GÉNEK ÉS A KÖRNYEZET SZEREPE
AZ EMBERI VISELKEDÉSBEN 126
(Lakatos Krisztina)
BEVEZETŐ: TÉVUTAK ÉS SZEMLÉLETVÁLTÁS 128
A GENETIKA TUDOMÁNYÁNAK KIALAKULÁSA 129
3.1. Genetikai alapfogalmak I. 130
VISELKEDÉS-GENETIKAI ALAPFOGALMAK ÉS FONTOSABB EREDMÉNYEK 132
Örökölhetőség és a környezeti hatások típusai 132
A genetikai és a környezeti hatások összefüggése 137
A VISELKEDÉSI JELLEMZŐK HÁTTERÉBEN ÁLLÓ GÉNEK AZONOSÍTÁSA, A MOLEKULÁRIS GENETIKA ÚJ LEHETŐSÉGEI 141
Az öröklődés fizikai alapjai 142
3.2. Genetikai alapfogalmak II. 142
Változatosság az egyének között 142
Vizsgálati módszerek 145
3.3. Genetikai rendellenességek 146
A KÖRNYEZETI HATÁSOKRA VALÓ ÉRZÉKENYSÉGET
BEFOLYÁSOLÓ GÉNEK, MODERÁTOR HATÁSOK 148
Bántalmazás, negatív életesemények és antiszociális magatartás 152
Korai gondozás, korai kötődés és érzelemszabályozás 154
A szülő viselkedése 154
Intelligencia 157
Figyelemzavaros hiperaktivitás 157
Összegzés 158
AMIKOR A KÖRNYEZET MÓDOSÍTJA A GÉNMŰKÖDÉST 159
A VITA VÉGE?! 160
3.4. Napjainkban gyakori, genetikával kapcsolatos téves elképzelések 161
GYAKORLATI ALKALMAZÁS? 162
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 162
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 163
4. fejezet
AZ EVOLÚCIÓ AJÁNDÉKA: AZ AGYI PLASZTICITÁS ÉS A RUGALMAS FEJLŐDÉS 166
(Egyed Katalin)
BEVEZETŐ 168
Múlt és jelen, elmélet és gyakorlat 168
Az agyfejlődésben betöltött szerepének változó felfogása 168
4.1. A múlt öröksége és a változó gyakorlat 169
4.2. Félreértett kísérletek 171
ÚJ TECHNIKA, ÚJ TUDOMÁNY, ÚJ ELMÉLET 172
Technikai fejlődés, társtudományok 172
4.3. Az agy tanulmányozása 173
Fejlődési kognitív idegtudomány 175
4.4. Néhány alapvető tudnivaló az agyról 177
A neurokonstruktivizmus 178
A fejlődés neurokonstruktív természete 178
A környezet szerepe a fejlődésben 179
Hogyan érthetjük meg jobban a fejlődést? 180
AZ IDEGRENDSZER KORAI FEJLŐDÉSÉNEK LEGFONTOSABB FOLYAMATAI 182
Neurogenezis - az idegsejtek születése és szaporodása 182
Az idegsejtek vándorlása 184
A sejtek fejlődése és az idegsejtek közötti kapcsolatok születése 184
Visszafejlődés és fejlődés viszonya 185
TAPASZTALAT ÉS RUGALMASSÁG 187
Amit muszáj és amit lehet: tapasztalatelváró és tapasztalatfüggő plaszticitás 187
A tapasztalat hatása az agyra 188
Ingermegvonás és szenzitív periódusok 188
4.5. A személyre szóló gondoskodás szerepe az agyfejlődésben 190
Idősebbek is elkezdhetik - tapasztalatfüggő plaszticitásfelnőtt korban 191
Eltérő szenzoros és nyelvi tapasztalat, eltérő neurális szerveződés 192
4.6. Beszélni fél aggyal-Alex története 194
MIT DIKTÁL AZ AGYI PLASZTICITÁS A GYERMEKEK
FEJLŐDÉSÉRŐL GONDOSKODÓ RENDSZER SZÁMÁRA? 195
Egyedül nem megy - interdiszciplináris feladatmegoldás 195
Megelőzés, szűrés, beavatkozás 195
A tudás és átadása 195
Törvények és vélekedésrendszerek, kultúra 196
7. Interdiszciplináris feladatmegoldás a siket gyermekek ellátásban 196
Amikor a plaszticitás nem ajándék: a plaszticitás mint kétélű fegyver 199
ZÁRSZÓ 201
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 202
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 202
5. fejezet
AZ AGY FEJLŐDÉSÉT VESZÉLYEZTETŐ TÉNYEZŐK ÉS A
VESZÉLYEK ELHÁRÍTÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI 206
(Kalmár Magda)
BEVEZETÉS 208
RIZIKÓTÉNYEZŐK A SZÜLETÉS ELŐTT ÉS UTÁN 208
A gyerekagyak mindennapi ellenségei: alkohol és nikotin 209
Fertőzések 210
5.1. Intrauterin vírusfertőzések és a fejlődés: az orvostudomány sikertörténetévé
vált régi gond (rubeóla) és a jelenkor nagy kihívása (HIV) 211
Hat-e a magzatra az anya stresszállapota? 211
Ha hiányzik, ami a fejlődéshez szükséges 212
Az agyfejlődés kockázatainak társadalmi összefüggései és az ártalmak kivédésének lehetőségei 213
A SZÜLETÉS KOCKÁZATAI ÉS AZ AGY 214
Koraszülöttség és alacsony születési súly 214
Oxigénhiány 215
Agyvérzés 216
A KORASZÜLÖTT GYEREKEK FEJLŐDÉSE: REJTÉLY AZ ORVOSTUDOMÁNY ÉS A PSZICHOLÓGIA HATÁRÁN 216
A koraszülöttség fogalma 217
A fejlődési kimenetel vizsgálatának módszertani gondjai 217
Az életkorszámítás problémái koraszülötteknél 218
A koraszülött-ellátás újdonságai az idegrendszer fejlődésének szemszögéből 218
5.2 A kenguru gondozás 220
Biológiai rizikó és a környezet 222
Lesz-e hasznuk a koraszülött gyerekeknek a velük folytatott kutatásokból? (Az intervenció kérdése) 225
ÖSSZEFOGLALÁS 226
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 226
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 226
III. FEJLŐDÉS A CSALÁDBAN: INTERAKCIÓK ÉS KAPCSOLATOK
6. fejezet
A VÁRANDÓSSÁG ÉS A SZÜLÉS PSZICHOLÓGIAI
VONATKOZÁSAI ÉS TÁRSADALMI BEÁGYAZOTTSÁGA 230
(Varga Katalin, Andrek Andrea, Herczog Mária)
BEVEZETŐ 232
TÖRTÉNELEM ÉS TÁRSADALOM 232
6.1. Fogamzásgátlás és abortusz - történet és mai gyakorlat 234
Gyermekvállalási kedv és termékenység Magyarországon 236
A VÁRANDÓSSÁG NÉHÁNY ÉLETTANI ÉS LÉLEKTANI VETÜLETE 241
A VÁRANDÓSSÁGGAL KAPCSOLATOS ANYAI ATTITŰD 242
A gyerekvállalás rendje és motívumai 242
6.2. Sokgyerekesek - nagycsaládosok 244
Gyermek- és családtervezés 245
Gyermekvállalás és hátrányos helyzet 246
APÁK 250
Várandós apák 250
Couvade rituálé, couvade szindróma 252
KOMMUNIKÁCIÓ ÉS KAPCSOLAT A MAGZATTAL - A LELKI KÖLDÖKZSINÓR 254
Kapcsolatot erősítő programok - a születés előtt 255
SZÜLÉS 256
A szülés kulturális beágyazottsága 256
A szülés lélektana 257
A szülést kísérő lélektani-érzelmi változások 259
Együttszülés 260
A GYERMEK MEGSZÜLETÉSE UTÁN 263
A korai kapcsolat és az anya-gyerek kötődés összefüggései 263
Kedvezőtlen kimenetelű szülések 264
GENERÁCIÓKON ÁTÍVELŐ HATÁSOK 265
TÁMOGATÁSI LEHETŐSÉGEK 266
Informáltság, ismeretek, iskolázottság 266
A várandósság időszakában rendelkezésre álló támogató programok 268
Támogatás szüléskor 270
6.3. WHO (Egészségügyi Világszervezet) ajánlása a normális szülésre vonatkozóan 271
...és szülés után 273
ZÁRSZÓ 275
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 275
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 276
7. fejezet
A SZÜLŐ ÉS A GYERMEK ADOTTSÁGAI: TEMPERAMENTUM,
SZEMÉLYISÉG - AZ EGYMÁSRA HANGOLÓDÁS LEHETŐSÉGEI 282
(Ferenczi Szilvia Györgyi)
BEVEZETÉS 284
A GYERMEKI TEMPERAMENTUM 284
TEMPERAMENTUM ÉS SZEMÉLYISÉG 288
A TEMPERAMENTUMJELLEMZŐK STABILITÁSA 290
Életkori összefüggések 292
A TEMPERAMENTUM MINT RIZIKÓ- ÉS VÉDŐFAKTOR 293
Viselkedésproblémák, beilleszkedés, szociális kompetencia 294
A SZÜLŐ ÉS A GYERMEK ILLESZKEDÉSE 295
A gyerek hatása 299
A szülői viselkedés 300
Gondoskodás, érzékeny válaszkészség 301
Kontrolláló viselkedés 302
Az anya jólléte 304
Anyagi helyzet, fizikai környezet 305
Házastársi és társas támogatás, a párkapcsolattal való elégedettség 307
A gyerek neme, testvérek száma 308
A gyermek egészségi állapota 309
A fejlődésről való tudás, szülői elvárások 310
Gyermeknevelési szokások, értékek, kultúra 310
AZ EGYMÁSRA HANGOLÓDÁS LEHETŐSÉGEI
- INTERVENCIÓS LEHETŐSÉGEK 312
ZÁRSZÓ 314
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 315
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 315
8. fejezet
AZ ÉRZELMI-TÁRSAS KAPCSOLATOK FEJLŐDÉSE:
KORAI GONDOZÁS ÉS KÖTŐDÉS 320
(Tóth Ildikó)
BEVEZETÉS 322
A KORAI KÖTŐDÉS 323
A szülő-csecsemő kötődés kialakulása 323
A szülő-csecsemő kötődésben megfigyelhető egyéni változatosság 326
A kötődés alapmintázatai
A kötődési kapcsolat „ története" - a szülői gondozás változatossága 327
A dezorganizált kötődés mint inkoherens kötődési stratégia 329
A dezorganizált kötődés hátterében álló gondozói viselkedés 330
A gondozói viselkedés nem magyaráz mindent - a csecsemő egyes
alkati tulajdonságainak hatása a kötődésre 332
A szűkebb és tágabb környezet hatása a korai kötődés alakulására:
kockázati- és védő tényezők 335
A szülő személyisége, pszichés erőforrásai 335
A házastársi kapcsolat 338
A szociális-demográfiai környezet - a halmozott környezeti rizikó hatása 338
Védőtényezők: társas támogatás és intervenció 340
A kulturális-társadalmi berendezkedés hatásai 341
KÖTŐDÉS ÉS FEJLŐDÉS KISGYERMEKKORBAN:
ÁLLANDÓSÁG ÉS VÁLTOZÁS, ÖSSZEFÜGGÉSEK AZ
ÉRZELMI-TÁRSAS FEJLŐDÉS EGYES TERÜLETEIVEL 343
A kötődési kapcsolat belső modellje 343
A kötődés folytonossága és változása 345
A korai kötődés korrelátumai I.: Összefüggések az érzelmek,
az exploráció és egyes fiziológiai válaszok szabályozásával 346
Érzelemszabályozás, önreguláció 347
Exploráció és kompetencia a megismerésben 349
Fiziológiai szintű szabályozás 350
A korai kötődés korrelátumai II.: Összefüggések a személyiségfejlődéssel
és a társas kapcsolatok alakulásával 351
Szociális kompetencia és alkalmazkodás a társas környezethez 352
A gyermekkori pszichopatológia kockázata: dezorganizált kötődés
és környezeti rizikó 354
Összegzés 355
8.1. A korai kötődés atipikus, patológiás formái: az extrém körülmények
között fejlődő kötődési kapcsolatok vizsgálatainak tanulságai 355
ALTERNATÍV GONDOZÓK A CSALÁDON BELÜL ÉS KÍVÜL:
KÖZELI ROKONOK ÉS BÖLCSŐDEI-ÓVODAI GONDOZÓK
MINT KÖTŐDÉSI SZEMÉLYEK 358
Kötődés és bölcsődei-óvodai ellátás 360
Kötődés a bölcsődei-óvodai gondozókhoz 362
KITEKINTÉS - MIRE TUDJUK ÉS MIRE NEM TUDJUK A VÁLASZT? 363
8.1.Tévhitek a kötődéssel kapcsolatban 364
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 366
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 367
IV. FEJLŐDÉS A KÖRNYEZETBEN: KULTÚRA, TÁRSADALOM, SZOCIÁLPOLITIKA
9. fejezet
A GYEREK ÉS CSALÁD AZ IDŐ ÉS A KULTÚRÁK TÜKRÉBEN 374
(Nguyen Luu Lan Ahn)
BEVEZETÉS 376
ETNOCENTRIZMUS 377
A GYEREK- ÉS GYERMEKKORFELFOGÁSOK ALAKULÁSA 379
Gyerek- és gyerekkorfelfogások a különböző korokban 379
A SZOCIOKULTURÁLIS TÉNYEZŐK ÉS A GYERMEKFEJLŐDÉS, GYERMEKNEVELÉS ÖSSZEFÜGGÉSE: ELMÉLETI MODELLEK ÉS A GYAKORLAT 382
Michael Colé kulturális-történeti megközelítése 382
Barbara Rogoff: gyermekcentrikus világ vagy a közösségi életben
való részvétel 383
Whiting és Whiting pszichokulturális modellje 385
Super és Harkness: a „fejlődési fülke" modell 386
A fizikai, illetve társas környezet 387
A kultúra által meghatározott gyereknevelési gyakorlat és szokások 387
Szülői etnoteoriák (laikus elméletek) 389
Heidi Keller: A fejlődés függetlenségi és kölcsönös függőségi útvonala 393
Aproximális (közelségi) szülői magatartás 393
A disztális (távolsági) szülői stratégia 394
CSALÁD ÉS KÖZÖSSÉG A GYEREKNEVELÉSBEN 396
A szerepek specializálódása a családban és a közösségben 396
Kagitcibasi családváltozás modellje 399
A változó család Magyarországon 402
Migráns gyerekek és a bikulturális identitás 406
A fiúk és a lányok szocializációja 409
Az intézmények és a családok kulturális háttere közötti kapcsolat 410
Beavatkozás 412
ZÁRSZÓ 414
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 414
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 415
10. fejezet
A KORAI NEVELÉS SZÍNTEREI: CSALÁD ÉS INTÉZMÉNYES
GYERMEKNEVELÉS 420
(Neményi Eszter; Herczog Mária)
BEVEZETŐ 422
KORAI NEVELÉS TÖRTÉNELMI KONTEXTUSBAN 422
Napközbeni gondozás a múltban 422
A koragyermekkori nevelés kérdésköre ma 424
MILYEN ELVÁRÁSOKRA REAGÁL A GYEREKEK NAPKÖZBENI ELLÁTÁSA? 426
A korai nevelés színterei: a gyerek szempontja 429
A korai nevelés színterei: a szülők szempontja 435
Korai nevelés - társadalmi szinten 439
Összefoglalás: korai intézményes nevelés - eltérő szempontok
és következmények 441
A JÓ INTÉZMÉNYES GYERMEKNEVELÉS FELTÉTELEIRŐL 444
Inklúzió (befogadás, a kirekesztés hiánya) 444
Holisztikus szemlélet 447
10.1. A napközbeni gyermekellátás feladatai, követelményei 447
Szakmai feltételek 449
10.2. Főbb - Magyarországon is működő- reformpedagógiai irányzatok 453
KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT IGÉNYLŐ GYEREKEK 455
AMIKOR AZ INTÉZMÉNYI LÉT ÉLETFORMA 455
Veszélyeztetettség és családon kívüli elhelyezés 456
Alternatív ellátási formák és hatásaik 457
ZÁRSZÓ 462
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 463
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 463
11. fejezet
FEJLŐDÉS A KÖRNYEZETBEN: CSALÁD, INTÉZMÉNY,
TÁRSADALOM 470
(Herczog Mária)
BEVEZETÉS 472
A GYERMEKKOR JELENTŐSÉGE 473
A gyerek- és családkép alakulása a történelem során 473
Nevelés együtt: család és társadalom 474
A GYERMEK HELYE TÖRTÉNETI KONTEXTUSBAN: CSALÁDI KÖRNYEZET ÉS INTÉZMÉNYEK 475
Intézmények a család körül 475
Új kihívások 479
Ki nevel, és hogyan? - A gyerekkel való bánásmód változásai 481
Átlépés a modern korba, az intézmények szerepének felértékelődése 481
A GYEREKEK MEGVÁLTOZOTT HELYE A TÁRSADALOMBAN
- A MODERN CSALÁD MŰKÖDÉSE 483
Átalakuló család - nemzetközi trendek 483
A mai magyar családfelfogás és gyakorlat háttere, valamint
ennek következményei 487
Tradicionális értékek és a „valóság 487
A gondozási, nevelési feladatok megosztása: Családi és állami felelősség 489
Női munka, női szerepvállalás 490
Minták és hagyományozódás 491
INTÉZMÉNYRENDSZER A CSALÁD KÖRÜL 493
Napközbeni ellátások és az oktatás 494
Koragyermekkori napközbeni ellátások 494
11.1. A koragyermekkori ellátások múltja 495
Bölcsőde, családi napközik 496
Az óvoda 497
11.2. Az óvodahálózat kezdetei 498
A gyermek-egészségügyi ellátórendszer 499
11.3. A védőnői hálózat története 500
11.4. A gyermekorvoslás és a házi gyermekorvos rendszer története 501
A szociális ellátások rendszere 503
11.5. A szociális ellátások történeti alakulása 504
Gyermekvédelem - a családjukon kívül nevelkedő gyerekek 505
11.6. A családon kívüli gondozás története 505
Szociális és gyermekjóléti szolgálatok 507
11.7. A szociális munka története 507
A GYERMEKI JOGOKRÓL - FEJLŐDÉSI SZÜKSÉGLETEK
KORAGYERMEKKORBAN 512
A gyermeki jogok története 512
A gyermeki jogok jelentősége 515
ZÁRSZÓ 518
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 518
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 518
12. fejezet
A GYERMEKFEJLŐDÉS ÉS A GYERMEKJÓLLÉT
TÁRSADALMI MEGHATÁROZOTTSÁGA 522
(Bass László, Darvas Ágnes)
BEVEZETÉS 524
A GYERMEKFEJLŐDÉS SZOCIOLÓGIAI SZEMPONTJAI,
A TÁRSADALMI KÖRNYEZET MEGHATÁROZÓ SZEREPE 524
Biologista nézőpontok 525
A reziliencia 526
A GYERMEKJÓLLÉT FOGALMA 527
Gyermekszegénység 533
A GYERMEKJÓLLÉT NÉHÁNY DIMENZIÓJÁNAK
ÁTTEKINTÉSE 535
Anyagi helyzet, foglalkoztatottság, depriváció 535
A gyermekek egészsége 536
Családi és intézményes szocializáció az iskoláskor előtt 538
GYERMEKKOR ÉS TÁRSADALOMPOLITIKA 540
Magyar törekvések 541
ZÁRSZÓ 544
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 545
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 545
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv