1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A matematika tanítása

Kézirat/Eötvös Lóránd Tudományegyetem Természettudományi Kar

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 253 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: J 3-229. Megjelent 100 példányban. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Biciklizni biciklin ülve lehet megtanulni, úszni a vízben, tanítani a tanteremben, egy osztállyal szemközt. Végeredményben mindenki a maga tapasztalataiból, próbálkozásaiból tanul a legtöbbet, de... Tovább

Előszó

Biciklizni biciklin ülve lehet megtanulni, úszni a vízben, tanítani a tanteremben, egy osztállyal szemközt. Végeredményben mindenki a maga tapasztalataiból, próbálkozásaiból tanul a legtöbbet, de nem kell, hogy mindent a maga kárán tanuljon meg. Sok kellemetlenséget elkerülhet, ha már előre elmondják neki mit tegyen, mit ne tegyen, mire vigyázzon; ha megfigyeli a saját próbálkozásai előtt és közben is, hogyan bicikliznek, úsznak, tanítanak mások; ha van mellette, aki tanácsot ad neki, bírálja, segíti, amikor őrá kerül a sor.
A tanítás megtanulásához a legtöbb segítséget bizonyára a gyakorló iskola adhatja. Nem mindegy azonban, hogy milyen ismeretekkel, milyen látókörrel, milyen szempontokkal felszerelve jutnak el ide a tanárjelöltek. A szaktárgyakra, pedagógiára, pszichológiára, filozófiára vonatkozó tárgyi ismeretek szükségesek, de nem elegendőek. Meg kell ismerkedniük a matematika tanításában idők folyamán kialakult fontosabb tapasztalati tényekkel és ezekből leszűrt általános elvekkel; Összefüggéseket kell látniuk az iskolai anyag egyes részei között, az egyetemi anyag bizonyos kérdéseivel, pedagógiával, pszichológiával, filozófiával is. Távlatot kell kapniuk á matematika tanításának problémáiról, többféle vonatkozásban is; térben: mit és hogyan tanítanak másutt; időben: honnan merre halad a matematika tanítása; módban: milyen lehetőségek vannak még? Akadnak a módszertanban vitás kérdések is, ezekről el kell gondolkoznia, önálló véleményt kell formálnia minden tanárjelöltnek és tanárnak. Vissza

Tartalom

1. Matematikatanítás az alsó tagozaton
Áttekintés 11
Számtanéra egy első osztályban, félév után 12
A fejlődés várható iránya az alsó tagozaton 18
2. Természetes számok
Áttekintés Mit értünk természetes számon? 22
Számok és jeleik 23
Számrendszer 24
írásbeli müveletek 26
Fejszámolás. Kerekítés, becslés 33
A műveletek összefüggései Elnevezések 35
A szorzandó és a szorzó sorrendje 37
A műveletek eredményének változása /vagy változatlansága/ 39
Átalakítás a művelet elvégzése előtt 40
A műveletek sorrendje, zárójelek használata 41
Szöveges feladatok megoldása 42
Arányossági következtetések 47
Számelméleti ismeretek az általános iskolában 51
Logikai vonatkozások 33
További számelméleti ismeretek 55
3. Törtszámok
Helyzetkép 58
A valós számok osztályozása Alakjukban különböző számok 59
Törtszám, tört, hányados 61
A tört kétféle értelmezése. Részekre osztás, bennfoglalás 62
Arány 65
Törtek bővítése, egyszerűsítése, összeadása, kivonása 67
Törtek szorzása és osztása 71
Sülön szempontok a tizedes tört Írásmóddal kapcsolatban 75
Százalékok 77
Százalékos feladatok ismétlése 80
Egyéb szöveges feladattípusok 83
Közelítő számítások 88
Logarléc, számológép 92
4. Negatív számok
Áttekintés 95
A negatív számok modelljei. Racionális számok
összeadása, kivonása 97
Út a műveletekhez a szabályosság keresésén át 102
Szorzás és osztás a valóságra vonatkoztatva 105
A negatív számok és az algebra 107
Összevonás 109
Az algebratanítás kezdete
"Számtan" és "algebra" 111
Átmenet a számtanból az algebrába 115
A változók /ismeretlenek/ bevezetése. A keret-jelölés 118
A rajzok szerepe 120
Azonos átalakítások 124
Lebontás, megfordítás, mérlegelv 126
Formálisabb fogalmazások /átvitel, elhagyás.../
Ekvivalencia 133
Szöveges feladatok megoldása egyenlettel 136
A hatványozás 141
Halmaz, reláció, függvény 150
Függvények megadása táblázattal, grafikonnal, formulával 156
üt a formula felé: a törvényszerűség megfigyelése,
megfogalmazása 160
Grafikonolvasás 163
Szakaszonként lineáris függvények /táblázattal,
grafikonnal/ 164
Feladatmegoldás grafikonok segítségével 166
Egyenletmegoldás grafikus ábrázolással egybekötve 173
Egyenes és fordított arányosság, lineáris függvény
/formulával is/ 177
6. A geometriatanítás kezdete
A geometria kapcsolata más tárgykörökkel, különálló helyzete 182
A geometriatanítás szemléletes foka 185
A geometriai fogalmak kialakítása, a definíciók
megformálása. 187
Éles és elmosódott- határvonalú fogalmak 193
A fogalmak rendszerezése 195
A "bizonyító" geometria kezdete 201
A jó és a rossz bizonyítások megkülönböztetése 205
A szerkesztések és egyéb manuális tevékenység szerepe 210
Egy 6. osztályos geometriaóra 215
"Mértani helyek" 220
Egybevágóság, hasonlóság 225
Hosszúság, terület, térfogat 233
Tulajdonképpeni térgeometria 247

Varga Tamás

Varga Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Varga Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv