Próbálja ki megújult, VILLÁMGYORS keresőnket!
A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Városi Közlekedés 1995. április

A Közlekedéstudományi Egyesület lapja - XXXV. évfolyam 2. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A második világháborút követő újjáépítés után a budapesti közlekedés fejlődésének két meghatározó jelentőségű mozzanata: a személygépkocsi-használat általánossá válása, vagyis a motorizáció és a... Tovább

Előszó

A második világháborút követő újjáépítés után a budapesti közlekedés fejlődésének két meghatározó jelentőségű mozzanata: a személygépkocsi-használat általánossá válása, vagyis a motorizáció és a gyorsvasúti közlekedés alapjainak lerakása az első metróvonalak megépítésével. Ez a „két M" korszakváltást hozott a főváros közlekedésében.
A metróvonalak szakaszos üzembe helyezését, majd a tíz- és a húszéves évfordulókat a Közlekedéstudományi Egyesület lapjai, valamint az UVATERV Műszaki Közleményei tanulmányok, cikkek közzétételével köszöntötték. Ezek a kiadványok természetesen elsősorban a vonalak (vonalrészek) építési-beruházási kérdéseivel foglalkoztak. Most, amikor a budapesti metróközlekedés huszonöt éves jubileumát köszöntjük, az eddigiektől eltérően a működő létesítményeket, azoknak a városba illeszkedését és üzemét kívánjuk bemutatni, a működéssel kapcsolatos tapasztalatokat összefoglalni, tárgyilagos kritikával értékelni. Ennek megfelelően kértük fel e számunk szerzőit. Az építés iránt érdeklődőknek a bibliográfiában felsorolt cikkeket és könyveket ajánljuk tanulmányozásra.
Metróvonalak létesítése - a kapcsolódó és a járulékos beruházásokat is figyelembe véve - a nagyvárosi gazdálkodás talán legsokrétűbb, leginkább szerteágazó fejlesztési tevékenysége, mely igen sokféle szakember hosszú ideig tartó, összehangolt együttműködését igényli. A budapesti metróközlekedés huszonöt éves jubileuma alkalmából tisztelettel és hálával gondolunk mindazokra - tervezőkre, beruházókra, kivitelezőkre, az illetékes hatóságok szakembereire és az üzem munkatársaira - akik a fejlődés parancsát felismerve évtizedeken keresztül dolgoztak a budapesti gyorsvasúti közlekedésért. Munkájuk eredménye naponta több százezer ember életét könnyíti. Nekik köszönhető, hogy ma már több évtized tapasztalataival gazdagodva készülhetünk további feladataink megoldására. Vissza

Tartalom

Aba Botond: Bevezető 61
A VÁROS FEJLŐDÉSE ÉS A METRÓ
Berczik András - Dr. Nagy Rudolf: Az idő mint a város negyedik dimenziója 62
Pintér László: A budapesti metróhálózat kialakulása és értékelése 63
Berczik András: A metró a budapesti agglomeráció közforgalmú közlekedési hálózatában 67
Murányi Sándor: A metró városrendezési és építészeti összefüggései 70
Dr. Faith Mihály: A metróépítéshez kapcsolódó úthálózatfejlesztés 73
A METRÓ LÉTESÍTMÉNYEI
Fülöp István: A metró vonali és állomási műtárgyai 76
Dr. Kerkápoly Endre - Blahó Tibor: A metró vasúti pályaszerkezete 83
Tóth József: A metró utasszállító járművei 88
Blahó Tibor: A metró üzemi járművei 89
Kara Koppány - Polik György: A metró mozgólépcsői és épületgépészeti berendezései 91
Stiftinger Ferenc - Darai Lajos - Gyulai Géza: A metró vasútbiztosító és automatikus vonatvezető rendszere 92
Stiftinger Ferenc - Ughy Endre: A metróvonalak távközlő rendszerei 96
Koós András: A metró áramellátása 98
Bagi Árpád - Tóth József: A metró jármú- és fenntartási telepei 99
Petrás Gyula: A metró polgári védelmi létesítményei 102
A METRÓ FORGALMA ÉS ÜZEME
Bodnár Árpád: A budapesti metró utas- és vonatforgalmának változásai 103
Tiborcz Jenő: A metróüzem egy napja 109
Merényi Gáborné - Sutyor Lászlóné: A metró forgalomirányítási rendszere, a forgalom megbízhatósága és biztonsága 111
Facsar Sándor: A budapesti metró viteldíjrendszere 117
Koós András: A metró tűz elleni védelme 118
Fülöp István: A műtárgyak karbantartása 120
Blahó Tibor: A metrópályák karbantartása 120
Tóth József: A metró személyszállító járműveinek karbantartása 122
Tóth József - Bagi Árpád: A metrójárművek főműhelyi javítása 124
Kara Koppány: A mozgólépcsők üzeme, karbantartása és főjavítása 126
Sipos László: A villamos berendezések üzeme és karbantartása 126
Polik György: Az épületgépészeti berendezések karbantartása 127
Bata István: A járművek és vonalszakaszok próbaüzeme és üzembe helyezése 128
Bata István: A metróüzem személyi állománya és felkészítése 131
Dr. Várszegi Gyula: A metrók világa 132
Újvári Károly: Metróbibliográfia 134
Hírek és közlemények 138
Nemzetközi szemle 140
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem