A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Városi villamosvasutak diagnosztikai és karbantartási rendszerei (dedikált példány)

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor

Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 275 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-10-4441-6
Megjegyzés: Danka Miklós szerző által dedikált példány. 200 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: 41 960.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Országgyűlés 1968-ban fogadta el a Közlekedéspolitikai Koncepciót, amely kijelölte hazánkban a közlekedés fejlesztésének fő irányait. Az ötéves népgazdasági tervekben meghatározott... Tovább

Előszó

Az Országgyűlés 1968-ban fogadta el a Közlekedéspolitikai Koncepciót, amely kijelölte hazánkban a közlekedés fejlesztésének fő irányait. Az ötéves népgazdasági tervekben meghatározott közlekedésfejlesztési tervek e koncepció alapján kerültek kidolgozásra.
Az időközben bekövetkezett műszaki-gazdasági fejlődés, a környezetvédelmi és az energiagazdálkodási feladatok szükségessé teszik a tervek időszakos felülvizsgálatát, finomítását. Az 1968-ban készített „Budapest Közlekedésfejlesztési Terv" felülvizsgálatát 1972-ben készítették el. Megállapítható, hogy a terv koncepciójában és legtöbb részletében is helyesnek bizonyult. Alapelve, hogy a főútvonalakon a tömegközlekedés szintben elkülönüljön a közúti forgalomtól. A tömegközlekedés alapja teljesítőképes gyorsvasúti hálózat, amelyre az autóbusz, a villamosvasút, a trolibusz a helyi forgalmat egyidejűleg kielégítve ráhordó és elosztó szerepet tölt be.
A gyorsvasúti hálózat megépítése, a szükséges járműpark beszerzése, üzemeltetése igen jelentős feladatot ró a közlekedési létesítményeket építő és üzemeltető vállalatokra.
Hazai viszonylatban a szükséges járműpark beszerzésekor messzemenően támaszkodni lehet a KGST-integrációra. A földalatti gyorsvasút (metró) járműveit a Szovjetunióból, az elővárosi gyorsvasút (HÉV) járműveit a Német Demokratikus Köztársaságból, a korszerű városi villamosvasúti járműveket Csehszlovákiából szerezték be. E járművek üzemeltetése, fenntartása azonban már hazai feladat.
A technikai fejlődés szükségessé tette az elektronikus berendezések alkalmazását e járműveken, mert az automatizálás ma már nélkülözhetetlen a városi nagy teljesítőképességű járművek üzemében.
A bonyolult járművek üzemben tartásához, működésük megértéséhez a járművek karbantartási rendszerének ismertetése mellett szükségesnek tartottuk, hogy röviden ismertessük a budapesti tömegközlekedés szempontjából fontosabb járműtípusokat, gépészeti és villamos berendezéseiket, mert a hazai műszaki irodalomban nehezen hozzáférhetők. A könyv terjedelme természetesen nem tette lehetővé a járművek részletes ismertetését, ezért csak a fontosabb jellemzőket adtuk meg.
A már üzembe állított járműveken kívül ismertetjük a fejlesztés várható irányát képviselő szerkezeti megoldásokat, az automatikus vonatüzemet, mert bevezetésük a hazai közlekedésben is várható.
A gyorsvasúti járművek javítása és karbantartása ma már megvalósíthatatlan járműdiagnosztikai berendezések nélkül. A vasúti járművekben alkalmazott elektronikus eszközök vizsgálata, hibakeresése hagyományos mérőberendezésekkel nem végezhető. Vissza

Tartalom

Előszó 9
1. A városi villamos- és gyorsvasutak szerepe a városi közlekedésben 11
1.1. Energiagazdálkodás és környezetszennyeződés a városi közlekedésben 13
1.1.1. A visszatápláló fékezés energetikai kérdései 14
1.1.2. Energiafelhasználás számítása 18
1.2. Egyes tömegközlekedési eszközfajták alkalmazásának gazdaságossági kérdései 24
1.3. Városi villamos vasutak 27
1.3.1. Közúti villamosvasút 27
1.3.2. Korszerű városi villamosvasút 27
1.3.3. Gyorsvillamos 27
1.4. Városi gyorsvasút 28
1.4.1. A hagyományos metró 28
1.4.2. Gumikerekű metró 28
1.4.3. Helyi vasút 28
1.4.4. Elővárosi gyorsvasút 28
1.5. A villamosvasúti járművek fejlődése 29
1.6. A járművekkel szemben támasztott követelmények 41
2. A városi tömegközlekedés vasúti járműveinek jellegzetes szerkezeti elemei 44
2.1. Járműszekrény 44
2.1.1. Könnyűszerkezetes járművek 47
2.2. Futómű 50
2.2.1. A kerékpár 50
2.2.2. A csapágyazás 57
2.2.3. A tengelyvezetés 59
2.2.4. Hordmű 60
2.3. Forgóváz 63
2.3.1. UV forgóváz 64
2.3.2. A Ganz csuklós motorkocsi forgóvázai 66
2.3.3. A TATRA T5C5 típusú motorkocsi forgóváza 70
2.3.4. Az MXA típusú elővárosi motorkocsi hajtott forgóváza 72
2.3.5. A metrómotorkocsik forgóváza 73
2.3.6. Egymotoros forgóvázhajtások 75
2.3.7. A párizsi gyorsvasúton alkalmazott acél- és gumikerekű forgóváz 77
2.4. Fékberendezések 78
2.5. Villamos berendezések 93
2.5.1. Automatizált vezérlések 94
2.5.2. A teljesítmény-félvezetők fejlesztése 94
2.5.3. Váltakozóáramú motoros hajtás 96
3. Városi villamosvasúti járművek 103
3.1. TATRA T és K típusú motorkocsik 103
3.1.1. T3, K2 és KT4D típusú motorkocsik főbb műszaki adatai 103
3.1.2. Forgóváz és kocsiszekrény 107
3.1.3. Fékberendezés 107
3.1.4. Villamos berendezések 107
3.1.5. Tirisztoros impulzusüzemű szaggatókkal ellátott T típusú motorkocsik 109
3.2. TATRA T5C5 típusú motorkocsi 117
3.2.1. TATRA T5C5 típusú motorkocsik főbb műszaki adatai 119
3.2.2. A forgóváz 119
3.2.3. Járműszerkezeti rész 120
3.2.4. Villamos berendezés 121
3.2.5. Fékezési üzemmódok 124
3.2.6. Elektronikus vezérlés 124
3.2.7. Túláramvédelem 133
3.2.8. Melegedésmérések 134
3.2.9. Az energiafogyasztás és menetteljesítmények mérési módszere 134
3.2.10. Feszültségugrás-vizsgálatok 136
3.2.11. Rövidzárlati és túlterhelési vizsgálatok 136
3.2.12. A járművek futásbiztonságának ellenőrző mérései 137
3.3. Ganz csuklós motorkocsi 137
3.3.1. A Ganz csuklós motorkocsik főbb műszaki adatai 139
3.3.2. A csuklós motorkocsik járműszerkezeti részének kialakítása 140
3.3.3. Futómű és hajtás 142
3.3.4. Fékrendszer 142
3.3.5. Villamos berendezés 144
3.3.6. Segédüzemi berendezések 146
4. Gyorsvasúti járművek 148
4.1. MXA típusú motorvonat 148
4.1.1. Az MXA típusú motorvonatok (MXA, PXXV1IIA, MXA) főbb műszaki adatai 148
4.1.2. Légfékberendezés 151
4.1.3. A főáramkör kapcsolása és működési elve 152
4.1.4. A motorkocsi vezérlésének alapelvei 154
4.1.5. SIFA 72 típusú éberségi berendezés 155
4.1.6. A SIFA 72 típusú éberségi berendezés karbantartási és mérési előírásai 160
4.1.7. A SIFA 72 típusú éberségi berendezés vizsgálókészülékei 161
4.2. EV3 típusú metrókocsik 166
4.2.1. Az EV3 típusú motorkocsi főbb műszaki adatai 166
4.2.2. Járműszerkezet 167
4.2.3. Fékberendezés 169
4.2.4. A főáramkör 169
4.2.5. Tirisztoros vezérlőegység 173
4.3. BR 270 típusú tirisztoros motorvonat 175
4.3.1. A BR 270 típusú motorvonat főbb műszaki adatai 175
4.3.2. A villamos berendezések 177
4.3.3. Elektronikus vezérlés 178
4.3.4. Mérési eredmények 179
5. Automatizálás a gyorsvasutak üzemében 181
5.1. Gyorsvasutak automatikus forgalomirányítása 182
5.2. A gyorsvasúti járműveken levő értékelőberendezések 193
5.3. Automatikus vonatmegállítás 194
5.4. Automatikus vonat vezérlési rendszer a metróüzemben 197
6. Karbantartó és javító járműtelepek kialakítása 202
6.1. A városi villamosvasúti járműtelepek kialakítása és korszerű berendezései 208
6.2. A metrójárműtelepek kialakítása 217
6.3. Az elővárosi vasúti járműtelepek kialakítása 220
6.4. Fontosabb mérések 223
6.4.1. Kerékterhelés-mérés 223
6.4.2. A légfékberendezések ellenőrzése 224
6.4.3. A villamos berendezések ellenőrzése 225
6.5. A járműjavító műhelyek kialakítása és programozása 226
6.5.1. A BKV Fehér úti járműjavító üzeme 229
6.5.2. A prágai Hostivar járműjavító üzem 231
7. A járműdiagnosztika elvi és gyakorlati megoldásai 234
7.1. A vasúti járművek mérései 234
7.2. Az elektronikus vezérlésű járművek hibakeresési és mérési módszerei, fontosabb mérőműszerek 236
7.2.1. Digitális műszerek 236
7.2.2. Digitális jelek vizsgálata 240
7.2.3. Logikai vizsgálók 243
7.2.4. Tárolóoszcilloszkópok 246
7.2.5. Függvény generátor 248
7.2.6. Frekvencia- és időmérés
7.2.7. Félvezető alkatrészek vizsgálata
7.2.8. Egyenfeszültségű stabilizált tápegységek 250
7.3. A járműdiagnosztika elvi alapjai
7.4. TATRA T5C5 típusú motorkocsik diagnosztikai berendezései 256
7.5. Diagnosztikai mérőberendezések automatikus (processzor-) vezérléssel 260
Tárgymutató 271

Danka Miklós

Danka Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Danka Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv