1.034.164

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Metropolis 2001/4./Médiakutató 2001. különszám

Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat - V. évfolyam 4. szám/Médiaelméleti és filmtörténeti folyóirat 2001. különszám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor a Metropolis és a Médiakutató szerkesztőségének tagjai először ültek le egymással beszélgetni, talán mindenki számára meglepő módon kiderült, hogy a film és a média kutatói sokszor nagyon... Tovább

Előszó

Amikor a Metropolis és a Médiakutató szerkesztőségének tagjai először ültek le egymással beszélgetni, talán mindenki számára meglepő módon kiderült, hogy a film és a média kutatói sokszor nagyon más szempontok szerint közelítődik a mozgóképhez. Első ránézésre úgy tűnhetett, mintha láthatatlan válaszvonal húzódna a közönséget, a gyakorlati, piaci és politikai megfontolásokat szem előtt tartó médiakutatók, illetve a mozgóképet mint elsősorban művészi formát elemző, és a médiára gyanakvással tekintő filmes kutatók között. Ez a tapasztalat is ösztönzött minket, hogy a Metropolis és Médiakutató közös számával kísérletet tegyünk arra, hogy mozgóképkultúrát eddig külön szempontok, a filmelmélet és a médiaelméleti megközelítéssel vizsgáló szerzők egymás mellett, közvetett párbeszédben jelenhessenek meg. A közös szám megpróbál lazítani azokon a tudományos határokon, amelyek többnyire arra kényszerítik a mozgókép- és médiakultúra kutatóit, hogy egymástól elszigetelve tanulmányozzák érdeklődésük tárgyát.
A vállalkozás szükségességét igazolja, hogy a különböző médiumok (a film, a televízió, a videó, a számítógép stb.) egyetlen közös mozgókép-univerzumban léteznek, kölcsönösen áthatják egymást, és hatással vannak egymásra. Ez nyilvánvaló olyan filmek esetében, ahol a média és a nézőtömegekre gyakorolt hatása témaként jelenik meg. Kevésbé egyértelmű, de világosan kimutatható a kapcsolat a két médium eszköztárának keringésében, ahogy például a hagyományosan filmes eszköznek tekintett cinema vérité új televíziós műsortípusokkal fonódik össze.
A határok feszegetésének kísérlete tükröződik abban hogy a hazai és külföldi szerzők írásait közöljük egymás mellett, illetve a gyakorló televíziós műsorkészítő szempontjainak is teret engedünk.
Számos olyan terület van, amely megérdemelné a további közös vizsgálódást, de nem szerepel a közös számban. A kísérletet ezért nem tekinthetjük lezártnak, inkább egy új kutatási együttműködés kezdetének.
Bízunk abban, hogy erőfeszítéseink elnyerik az olvasó tetszését is. Vissza

Tartalom

Média, film és valóság
Jim Collins: A televízió és a posztmodernizmus (Kaposi Ildikó fordítása)12
Robert Stam: A tévéhíradó és nézői (Török István fordítása)24
Murai András: Megfigyelés mozgóképpel/A cinéma véritétől a reality show-ig40
Sz. Varga Zsuzsanna: A reality televízió és a valóság találkozása a boncasztalon50
Média a filmben
Pápai Zsolt: Tv a moziban/Fősodorbeli amerikai médiafilmek a hetvenes-kilencvenes években62
Varró Attila: Szellem a házban/Tévékép a hollywoodi kísértetfilmben72
Kritika
Mátyássy Áron: A láthatatlan közönség86
Pierre Bourdieu: Előadások a televízióról
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv