| Előszó | 3 |
| A történelemtanítás módszertanának tárgya, feladata, felosztása, rendszere | 5 |
| A módszertan tárgya | 5 |
| A módszertan feladata | 5 |
| A módszertan mint tudomány | 6 |
| A történelemtanítás módszertanának rendszere | 7 |
| Irodalom | 8 |
| A történelemtanítás módszertanának alapkérdései | 9 |
| A történelemtanítás célaj | 9 |
| A történelemtanítás anyaga, Tantervelmélete | 10 |
| A történelemtanítás eszközei | 14 |
| Metodikai koncentráció | 15 |
| Irodalom | 16 |
| A történelemtanítás módszertanának alapelvei és követelményei | 17 |
| A történelemtanítás folyamata, mint a megismerés, képzés és nevelés folyamatának egysége | 17 |
| A megismerés folyamata | 18 |
| Az oktatás mint tevékenység | 18 |
| Konkrét és absztrakt egységének elve | 20 |
| Az oktatás tudományossága és pártossága | 27 |
| A rendszerezettség és folyamatosság elve | 28 |
| Elmélet és gyakorlat egységének elve | 29 |
| A tanulók öntevékeny ismeretszerzése | 35 |
| Helytörténeti anyag a történelemtanításban | 36 |
| A képzés folyamata | 42 |
| Az időérzékelés és az időszámítás képességének fejlesztése | 43 |
| A térbeli tájékozódóképesség és a történelmi térkép használata képességének fejlesztése | 44 |
| A tanulók története képzeteinek gazdagítása | 45 |
| A gondolkodóképesség fejlesztése | 46 |
| A politikai élet gyakorlásához szükséges képességek fejlesztése | 48 |
| Az érzelmi élet és az esztékikai érzék fejlesztése | 51 |
| A nevelés folyamata | 56 |
| Irodalom | 57 |
| Az oktatás, képzés és nevelés módszerei | 59 |
| A képességfejlesztés módszerei | 59 |
| A történelmi megismerés sajátosságai | 59 |
| A történelmi megismeréshez szükséges képességek fejlesztésének módszerei | 60 |
| Az időérzékelés képessége, az időképzet és a történelmi perspektíva kialakításának módszerei | 60 |
| A történelmi térkép használata | 64 |
| A tanulók képzeteinek fejlesztése | 65 |
| Az érzelmi élet fejlesztése | 65 |
| Az esztétikai érzék fejlesztése | 65 |
| A gondolkodóképesség fejlesztésének módjai | 66 |
| Irodalom | 78 |
| Oktatásmódszertani kérdések | 79 |
| A konkrét történeti ismeretek oktatásának és elsajátításának módszerei | 79 |
| A képzetalkotás előszóbeli módszerei - fejtegetés, elbeszélés, leírás, bemutatás | 79 |
| A történeti - képzetalkotás segítése szemléltetésel | 82 |
| Helytörténeti anyag a képzetalkotásban | 89 |
| Külső szemléletet nyújtó eszközök | 92 |
| A konkrét történelmi ismeretek feldolgozásának módszerei és eljárásai | 98 |
| Monologikus módszerek: dogmatikus prelegálás, godolkodtató magyarázat (fejtegetés) | 98 |
| Dialogikus módszerek és eljárások: megbeszélés, állandó ismétlés, rendszerezés frontális-csoportos-egyéni feldolgozás | 98 |
| Szemléltetőeszközök a konkrét ismeretek feldolgozásában | 105 |
| Helytörténeti anyag a konkrét ismeretek feldolgozásában | 107 |
| A fogalomalkotás és differenciálás módszerei | 109 |
| Irodalom | 112 |
| A történelemtanítás sajátos nveelésmódszertani kérdései | 114 |
| A nevelés lélektani folymaata a történelemtanításban | 114 |
| Sajátos nevelésmódszertani eljárások a történelemtanításban | 116 |
| Rendszerezés | |
| Aktualizálás | |
| Metodikai koncentráció | |
| Helytörténeti anyag használata | |
| Szubjektív tényezők szerepe | 116 |
| A világnézeti és eszmei nevelés legfontosabb anyaga a történelemtanításban | 120 |
| Gazdaság- és társadalomtörténeti anyag | 132 |
| Hadtörténet, osztályharcok története, eszmék: hazaszeretetre nevelés | 145 |
| A tanterv egyéb eszmei anyaga, a vallási eszmék szerepének tanítása | 150 |
| Irodalom | 153 |
| Előkészület a történelemtanításra | 153 |
| Távolabbi előkészület, a tanmenet | 154 |
| Közvetlen előkészület | 154 |
| Tematikus terv | 155 |
| Az óra: egyésge, összefüggése, célja, típusai | 159 |
| Vegyes típusó óra: szerkezete, a számonkérés, osztályozás, új anyag leőkészítése, megtanítása, rész- és óravégi összefoglalás, házi feladat | 168 |
| Ismétlő óra: év eleji, tematikus vagy összefoglaló, év végi és hosszmetszeti ism. óra | 170 |
| Számonkérő óra | 170 |
| Önálló munkára fordított óra | 170 |
| Óravázlat | 172 |
| A történelemtanár órán és iskolán kívüli munkája | 173 |
| Történelmi szertár | 173 |
| Szakkörvezetés | 173 |
| Kirándulás, múzeum- és üzemlátogatás | 175 |
| A társadalmi tudat alakítása | 176 |
| Tudományos munka | 177 |
| Irodalom | 177 |
| Bibliográfia | 179 |
| Történelmi életrajzok | 179 |
| Oktatási célra készült forrásgyűjtemények | 186 |
| Helytörténeti olvasókönyvek, gyűjtemények | 187 |
| Magyarország történetének alapvető forrásai | 188 |
| Tárgymutató | 193 |
| Rövidítések | 201 |
| Tartalomjegyzék | 203 |