775.792

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
4000 Ft
a kedvezményes
házhoz szállításig

Amatőrfilmes zsebkönyv

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 670 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: 408 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: 70085.

Fülszöveg

Az amatőrfilmes szakirodalomban egyedülálló mű kerül most az olvasó kezébe.
A szerzők ugyan nem törekedtek teljességre, mert az egy zsebkönyv terjedelmébe talán el sem férne, mégis ez a munka tartalmazza mindazt, ami ma fontos lehet az amatőrfilmezők népes tábora számára.
A könyv összefoglalja mindazt, ami az amatőrfilmezés történetéből, kezdettől napjainkig, érdekes és számottevő.
Tárgyalja a filmezés alapismereteit, ezt követőleg részletes összefoglaló műszaki tájékoztatást ad az egyes géptípusokról, ugyanakkor részletesen ismerteti a fölszerelési kellékek gyakorlati felhasználásának területeit is.
Betekintést ad a filmkészítés műhelytitkaiba, ismerteti az egyes film-műfajok sajátosságait és azok alkalmazási lehetőségeit az amatőrök számára.
Kiegészítésül tartalmazza még a filmszakma szakkifejezéseinek gyűjteményét, szómagyarázattal, végül adja a szakkifejezések német, angol, francia szóváltozatait is.
Mindenesetre a könyv hasznos segítőtársa lesz minden amatőrfilmes... Tovább

Tartalom

Általános tudnivalók (Vásárhelyi István)13
A mozgás és a film13
A filmkép és az állókép jellemzői15
Keskenyfilm a művészetben és a tudományban17
A művészi film17
A tudományos film18
Az animációs film19
Történeti áttekintés (Vásárhelyi István)21
A keskenyfilm rövid története21
A BIRTAC-tól a 9,5 mm-es filmig22
A 16 mm-es filmméret alakulása a Barness-kamerától a Cine-Kodak felvevőig39
A keskenyfilm további fejlődése a 8 mm-es méret megjelenéséig42
A szem szerkezete és a mozgás érzékelése (Vásárhelyi István)51
A szem szerkezete és a látás51
Az éleslátás és az alkalmazkodás55
A mozgáscsalódások59
A relatív és látszólagos mozgások59
A sztroboszkópos mozgások62
A fény-sztroboszkópia65
A filmfelvétel, a vetítés és az animációs film alapismeretei (Vásárhelyi István)69
A mozgás szétbontása és összerakása69
A normál felvételi frekvencia71
Műveletek az idővel72
Az időzsugorítás vagy a mozgás gyorsítása72
Az időtágítás vagy mozgáslassítás72
Az egyesmenet73
A mozgási életlenség és a képpontok áthelyezése74
A sztroboszkópos jelenségek és a film (Vásárhelyi István)77
Mozgáscsalódások, nyugvó és mozgó tárgyak következtében77
A sztroboszkópos jelenségek okai78
A sztroboszkópos jelenségek vizsgálata és gyakorlati felhasználása80
A Vásárhelyi-féle mozgásnomogram83
Filmnyersanyagok (Kun Miklós)87
Az amatőr filmek méretei87
A fényérzékeny film és jellemzői. A filmszalag szerkezete94
Fényérzékenység96
Színérzékenység fekete-fehér filmeken98
Élesség és feloldóképesség. Szemcsézet és szemcsésség99
Árnyalat- és színvisszaadó képesség101
Az amatőr filmek fajtái103
Keskenyfilmek helyes tárolása és lejárati ideje105
Az exponált filmek tárolása106
Az ismertebb filmfajták adatai107
Mit tegyünk a leexponált filmmel?118
A felvételi anyagok fejlődésének irányai118
A felvevőgépek és segédfelszerelések (Kun Miklós)121
A filmfelvevő gépek szerkezete121
Felvevőgép-objektívok. Fotooptika128
Az objektívok képalkotása129
Az objektívok jellemző adatai132
Élesség, feloldóképesség136
Az objektívok tisztítása136
Mélységélesség138
A hiperfokális távolság144
A mélységélesség kiszámítása145
Az objektívok beépítése146
Nem cserélhető objektívok146
Cserélhető objektívok147
Változtatható gyújtótávolságú (vario-) objektívok147
A közelfilmezés eszközei148
Előtétlencsék148
A leképezési arány149
A közgyűrű150
Anamorfotikus objektívok és előtétek151
A képélesség ellenőrzése151
Az ismertebb filmfelvevő gépek154
Normál 8 mm-es felvevőgépek154
Szuper 8 mm-es felvevőgépek154
16 mm-es felvevőgépek164
Az amatőr filmfelvevő gépek fejlődésének irányai221
A felvevőgép kiválasztása222
A felvevőgép ápolása223
Filmorsók és filmkazetták225
Megvilágításmérők227
Megvilágítási táblázatok227
Luxméterek229
Beépített megvilágításmérők231
A megvilágításmérők szerkezete232
Színszűrők232
A szín- és fényszűrők szerkezeti felépítése233
A fekete-fehér felvételi szűrők234
Sárga színszűrők235
Narancs színszűrők236
Vörös színszűrők236
Sárgászöld színszűrők236
Zöld színszűrők236
Kék színszűrők237
Ultraibolya-elnyelő szűrők237
Szürkeszűrők237
Polarizációs szűrők237
A színes filmezés felvételi szűrői238
Sötétkamra-szűrők239
Felvevőgépállványok240
Az állványcsavarok méretei242
A felvevőgép kisebb segédeszközei243
Felvevőgéptáskák, készenléti tokok, hordszíjak, vállpántok245
A filmkészítés alapjai (Holló Dénes Dr.)247
A filmkészítés alapvető szempontjai247
A film formanyelve, stílusa249
A téma helyes kiválasztása252
A képkompozíció, különböző plánok. A gépmozgások253
A forgatókönyvről263
A felvétel készítése. A forgatás275
Szabadtéri (külső) felvételek282
Belső (műtermi) felvételek készítése286
Színes felvételek készítése297
A megvilágítás mint művészi kifejezőerő299
Amatőr filmek vágása (technikai lebonyolítás, művészi szempontok)304
A film hangjának jelentősége (hangosfilm, hangosított film)310
Az amatőr filmek műfajai314
Az útifilmek315
A családfilm320
A dokumentumfilm324
Az animációs film331
A játékfilm333
Az amatőr filmezés különleges területei (Vásárhelyi István)339
Víz alatti felvételek készítése339
Akváriumfelvételek készítése343
Nappali és éjszakai felvételek az egyesmenettel344
Felvételek mozgó járművekből346
A mozgásfolyamatok felgyorsítása és lassítása a gyakorlati munkában347
Égitestek filmezése350
A gyújtótávolság, a fényerő és a részletfeloldás451
Teleobjektívok352
A képnagyság352
A mozgási sebesség352
Az áthaladás időtartama353
Gyakorlati tanácsok és segédeszözök354
Optikai segédeszközök készítése (hosszú gyújtótávolságú objektívok, teleobjektívok és optikai előtétek készítése)356
Teleobjektívek készítése357
Gyújtótávolság-növelés negatívlencsével357
Nagylátószögű és teleelőtétek készítése358
Prizmás távcső mint teleobjektív361
Filmfelvételek csillagászati távcsővel361
A mikroszkópos filmezés362
A felvevőgéppel kapcsolatos követelmények362
A mikroszkóp és fontos alkatrészei363
A mikroszkopizálásban használatos fogalmak364
A mikroszkópobjektívok és jellemzőik365
A mikroszkópokulárok jellemzői367
A mikroszkópos kép beállítása371
A mikroszkópos filmezés fényforrásai371
A mikroszkópos filmezés gyakorlata374
Tárgylemezek, mikroüvetták374
A filmezendő tárgy előkészítésének szempontjai376
A Köhler-féle világítás beállítása378
A mikroszkópos kép élességének beállítása379
A nagyítás megválasztása379
Az optikai tubushosszúság növelése380
A sötétlátóteres világítás381
A színkontraszt-világítás382
Filmanyagok mikroszkópos filmezéshez383
A filmtrükkök és segédeszközeik383
Felvételi eljárások és fogások a felvevőgéppel és az objektívval384
A képmező behatárolása és az osztott képmezővel készített felvételek390
Trükkök a tükrözéssel és a tükrökkel393
Modelltrükkök - trükkfogások397
Makrofelvételek a szabadban és mesterséges fényben408
A képmező szélessége és magassága410
A felvételi távolság kiszámítása a tárgy méreteiből kiindulva411
Az előtétlencsék412
Makrofelvételek a tandem-rendszerrel415
Makrofelvételek közgyűrűkkel517
A mélységélesség hatásai makrofelvételek esetén518
A közgyűrűk különböző kiviteli formái519
A makrofelvételek segédeszközei423
A képhatárok beállítása makrofelvételek készítésekor424
A makrofelvételek gyakorlati fogásai427
Animációs filmek készítése (Vásárhelyi István)429
Az animációs film műfajok szerinti felosztása429
A "pixillation" vagy bábosítás430
A filmszalagra festés, rajzolás, karcolás431
Festmények, rajzok közvetett megelevenítése, animációja431
A rakótechnika432
Térbeli formák, tárgyak mozgatása432
Kivágott mértani formák és figurák animációja433
A rajzfilm (a rajzok megelevenítése, animációja)436
A felvevőgép és a felvevőállvány: a trükkasztal437
A tartótüskék és a szorítólap438
A tervező- és másolóasztal440
A rajzolás és festés segédeszközei440
A rajzfilmkészítés alapelemei441
Figurák tervezése és rajzolása444
Idegen figurák mozgatása448
Az árnyfilm (az árnyképek animációja)449
A felvevőgéppel kapcsolatos követelmények451
A trükkasztal és a világítás451
A díszletépítés és a figurák anyagai453
A díszletépítés elmélete és gyakorlata454
Az árnyfilmfigurák készítése és mozgatása458
Trükkök az árnyfilmben461
A bábfilm (a bábok animációja)462
A felvevőgép és az állvány462
A világítás és a reflektorok463
A díszletépítés technikája464
A bábok szerkezete és felépítése467
A bábmozgatás technikája471
Filmfeliratok, diapozitív-betétek, optikai másolás (Vásárhelyi István)473
A filmfeliratok473
A feliratok fajtái473
A flm és a feliratok összhangja474
A betűk rajzolása475
A feliratok nagysága475
A feliratok felvétele és megvilágítása476
A feliratok megnevezései477
A feliratok kivitelezése478
A feliratok fajtái a kivitelezés szerint478
A betűmásolás eljárásai479
A betűkből összeállított feliratok480
A "tollal-vonalzóval" eljárás480
Trükkfeliratok készítése481
Diapozitívok filmezése484
Filmek optikai másolása486
Laboratóriumi munkák (Vásárhelyi istván)489
A keskenyfilm-laboratórium berendezése és felszerelése489
A legegyszerűbb amatőr keskenyfilm-laboratórium489
Igényesebb amatőr keskenyfilm-laboratórium490
Keskenyfilm-laboratórium vállalatok, intézmények, filmszakkörök céljaira491
A filmkidolgozás eljárásai és eszközei493
A kidolgozás eljárásai493
A kidolgozás eszközei493
A negatív-, pozitív-, fordítós- és színes keskenyfilm-kidolgozás alapelvei498
A keskenyfilmek kidolgozásához szükséges oldatok összeállítása501
Általános szempontok501
A fekete-fehér negatív előhívók501
A fekete-fehér pozitív előhívók503
Előhívók filmfeliratokhoz504
Rögzítő és cserző-rögzítő fürdők504
Fekete-fehér fordítós előhívók és kezelőoldatok505
A színes fordítós eljárások előhívó- és kezelőoldatai511
A színes negatíveljárás kidolgozása514
A fekete-fehér fordítós kidolgozás gyakorlata515
Az első előhívó és az előhívás folyamata516
A film első mosása az előhívás után518
Az ezüstoldás művelete: a fordítás518
A második közbenső mosás a fordítás után519
A film derítése519
A film második megvilágítása520
Kémiai feketítés a második megvilágítás helyett520
A film második előhívása: a pozitívkép kialakulása521
A film rögzítése és annak feltételei521
A film végső mosása523
A színes negatív- és fordítósfilmek kidolgozásának elmélete és gyakorlata524
A színes fordítósfilm előhívása524
A színes fordítósfilm első mosása525
A színes fordítósfilm második megvilágítása526
A színes fordítósfilm színes előhívása526
A színes fordítósfilm második mosása527
Az ezüst-visszaalakítás művelete528
Az ezüst-visszaalakítást követő mosás, a rögzítés és a végső mosás528
A színes előhívó- és kezelőoldatok kihasználhatósága529
A színes kidolgzásban tapasztalt hibák okai529
Keskenyfilmek utókezelése, festése és vegyi színezése530
A keskenyfilmek gyengítése530
A keskenyfilmek erősítése531
A keskenyfilmek festése532
A keskenyfilmek vegyi színezése532
A keskenyfilmek színezése bázikus színezékkel535
A vegyi színezés anyagai537
Laboratóriumi segédeszközök készítése538
Filmcsévélő segédeszköz539
Segédeszközök a film lecsévéléséhez540
Filmhorog és nyeles rajzszeg540
Összecsukható filmszárító dob készítése541
A filmek összeállítása (Kun Miklós)543
A filmösszeállítás technikai segédeszközei543
Filmáttekercselők543
A filmátvilágító szekrény és a nagyító545
Filmátragasztás, ragasztósablonok546
Montázsasztalok549
16 és 8 mm-es filmek másolása550
A filmek hangosítása (Holló-Vásárhelyi)552
Filmhangosítás552
Hanghatások és zörejek felvétele557
Vetítőgépek és a vetítés gyakorlata (Kun Miklós)560
A keskenyfilmes vetítőgépek szerkezete és működése560
Vetítőgéptípusok567
A vetítés gyakorlata, vetítőgépek572
Alapismeretek572
A vetítőgép karbantartása574
Filmvetítő gépek ismertetése575
Vetítőernyők589
A filmek tárolása és nyilvántartása591
Jogi tudnivalók (Holló Dénes Dr.)593
Jogi és szervezeti kérdések593
Néhány fontosabb film-szakkifejezés szómagyarázata (Holló-Kun-Vásárhelyi)598
Gyakori film- és filmtechnikai kifejezések (a felsorolás rendje: magyar, német, angol és francia) (Holló-Vásárhelyi)620
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Amatőrfilmes zsebkönyv Amatőrfilmes zsebkönyv

Védőborító nélküli példány.

Állapot:
1.230 Ft
860 ,-Ft 30
13 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Amatőrfilmes zsebkönyv Amatőrfilmes zsebkönyv Amatőrfilmes zsebkönyv

A védőborító kissé sérült, elszíneződött.

Állapot:
1.230 ,-Ft
18 pont kapható
Kosárba