A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vásárhelyi Pál és a reformkori mérnökgeneráció

A Közlekedési Múzeum és a Magyar Környezetvédelmi és Vízügyi Múzeum kiállítása/Katalógus

Szerző

Kiadó: Vízügyi Múzeum, Levéltár és Könyvgyűjtemény
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 160 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-04-5119-0
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér reprodukciókkal, illusztrációkkal. Kiállítási katalógus. 1000 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kétszáz éve, 1795-ben született Vásárhely Pál. A század, amelyben élnie és alkotnia adatott, a magyar történelem egyik legnagyobb változást hozó időszaka volt. Ekkor tett a nemzet kulturális és... Tovább

Előszó

Kétszáz éve, 1795-ben született Vásárhely Pál. A század, amelyben élnie és alkotnia adatott, a magyar történelem egyik legnagyobb változást hozó időszaka volt. Ekkor tett a nemzet kulturális és gazdasági értelemben is akkor még döntőnek és visszafordíthatatlannak látszó lépéseket Európa perifériájáról a centrum felé. A gazdasági felzárkózás egyik legnagyobb, leküzdhetetlennek látszó akadálya az ország kezdetleges, rendkívül elmaradott és el is hanyagolt közlekedési hálózata volt. Széchenyi István nem csupán felismerte az elmozdulás legfontosabb alapfeltételeit, hanem programmá ötvözte, melyhez sikerült megnyernie a társadalom polgárosodó rétegeit, köztük a műszaki szakembereket. Munkatársaival, előbb Beszédes Józseffel, majd Vásárhelyi Pállal kidolgozták és meg is valósították az Al-Duna hajózhatóvá tételének programját. Kő és acél testet öltött a - Pestet Budával, így az ország két felét összekötő - Lánchíd eszméje, és kezdetét vette az Alföld árvízmentesítése.
Ezen munkálatok megszervezésének legalább két következménye érdemel említést: olyan időtálló objektumok jöttek létre, amelyek előfeltételei és megalapozói voltak az ország gazdasága modernizálásának. Az építkezések folyamata pedig közvetítette, mert megkövetelte azt a magatartást, melyet okkal nevezünk polgárinak. És még valami: feladathoz, és ezáltal képzettségnek megfelelő presztízshez jutott az a jól képzett mérnöki kar, amelyik előbb az ország természeti adottságait mérte fel szakszerűen, majd a közvélemény figyelmét is orientálva elkezdhette az ország infrastrukturális rendszerének kiépítését.
Pénzszűke idején, mostoha körülmények között következetes munkával valósították meg kitűzött közös céljaikat. Méltóak az utókor megbecsülésére. Vissza

Tartalom

Dr. Lotz Károly: Előszó7
Fejér László - Katona András: Bevezető9
Dr. Deák Antal András: A Reformkor Mérnöke - Vásárhelyi Pál13
Dr. Dóka Klára: Mérnökeink a XVII. század végétől a polgári forradalomig18
Fejér László: Beszédes József - Egy kiváló társulati mérnök a reformkorban22
Dr. Bencze Géza: Somogy megye mérnöki hivatala a XIX. század első felében28
Molnár László: Svaiczer Gábor a reformkor nagy magyar bányamérnöke31
Dr. Íjjas Gáborné: A reformkori vegyészet nagy alakjai Magyarországon34
Dr. Dunka Sándor: Az építészet és a rajz oktatása Debrecenben a XIX. század első felében - Beregszászi Pál munkássága40
Dr. Eperjesi László: A reformkor vasútépítő mérnökei44
Dr. Endrey Walter: A könnyűipar a reformkorban52
Dr. Katona Imre: A herendi porcelángyár és az alapító Fischer Mór55
Kovács Gergelyné: A reformkori magyar posta59
Amelie Lanier: A hitel nem teremtheti meg saját feltételeit - Néhány megjegyzés a reformkori bank- és pénzügyről62
Réz Gyula: Mezőgazdasági gépesítés a reformkorban67
Kaján Imre: Mérnöki irányzatok a reformkorban70
Katalógus77
Névmutató141
Színes táblák147
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv