1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nevelés szociális alapjai

Szöveggyűjtemény

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: CSVM Tanítóképző Főiskola
Kiadás helye: Kaposvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 173 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szöveggyűjtemény "A nevelés szociális alapjai" című tárgy néhány központi kérdésköréhez készült. Röviden vázoljuk a tárgy féléves anyagának helyét a tanulmányok rendszerében, majd pedig célját,... Tovább

Előszó

A szöveggyűjtemény "A nevelés szociális alapjai" című tárgy néhány központi kérdésköréhez készült. Röviden vázoljuk a tárgy féléves anyagának helyét a tanulmányok rendszerében, majd pedig célját, funkcióját a képzésben. Korábban a pszichológiai tárgyak után a Neveléselmélet című tárgyat tanítottuk, amely a nevelés általános kérdéseivel (fogalmával, sajátosságaival, feladatrendszerével), valamint a nevelési folyamat megszervezésével, annak objektív és szubjektív tényezőivel foglalkozott. 1986-ban lényeges szempontváltás következett be, melyet a "Pedagógia" c. három kötetes szöveggyűjtemény tükröz. Ebben már nem határolódik el élesen az oktatás és nevelés elmélete. Nem találjuk meg a hagyományos, "nevelési területeket'" sem, melyek túlzottan beszűkítették és egymástól elszigetelték az ismereteket. Helyet kaptak újabb értelmezési kísérletek, vitacikkek. Jelentős a gyakorlathoz és a társtudományokhoz közelítés tendenciája is. Napjainkban időszerűvé és lehetségessé vált egy újabb lépés megtétele. Olyan tananyagot kell összeállítanunk, amely közelebb áll az iskola és a társadalmi környezet valóságához, az abban lezajló szocializációs folyamatokhoz. Arra kell törekednünk, hogy a tanárjelöltek elméletileg sokoldalúan megalapozott, de a gyakorlatban is követhető, a pedagógiai munkában felhasználható, empirikus kutatásokkal minél jobban bizonyított ismeretekhez jussanak. Ezzel párhuzamosan módot kell adnunk önismeretre, önmaguk próbára tételére, pedagógiai képességeik folyamatos fejlesztésére . Érvényesíteni szeretnénk azt a felfogásunkat, amely szerint a pedagógusképzésnek gyakorlatra orientáltnak kell lennie, a tanulmányok nem általában vonatkoznak az iskolára, hanem konkrét viszonyok között működő szervezetekre adaptálhatók, és feltételezik a tanár alkotó személyiségének többletét. Vissza

Tartalom

I. BEVEZETŐ 5
II. ÉRTÉKDILEMMÁK A VILÁGBAN 7
1. Kamarás István: Napfivérünk, holdnővérünk, földanyánk 8
2. Lányi András: Ökológia és ökonómia 14
3. Losonczy Ágnes: A megbetegedések társadalmi táptalaja 18
III. SZOCIALIZÁCIÓ ÉS NEVELÉS 25
1. Gáspár László: Szocializáció, nevelés, művelődés? 26
2. Bandura,.Albert - Malteré, Richárd Haig: Az utánzás szerepe a személyiség
fejlődésében 29
3. S. Nagy Katalin: "Józan ésszel nehezen érthető..." 36
4. Szabó L. Tamás: A "rejtett tanterv" 42
IV. A TÁRSASTÓL A TÁRSADALMIIG 49
1. Mérei Ferenc: A társastól a társadalmiig (Társadalomlélektan ) 50
'2. Mérei Ferenci A játék értelme és öröme 58
3. Pataki Ferenc: Az iskola érték- és normarendje. Az iskola mint társas rendszer..68
4. Kozéki Béla: Az iskola szelleme, mellyel a gyermek azonosulhat 78
5. Kozéki Béla: Az iskola szelleme és nevelési céljai egy összehasonlító vizsgálat tükrében 82
6. Vastagh Zoltán: Az osztályozást megelőző értékelési rendszer előzetes tapasztalatai......93
V. A MEGÚJULÓ MAGYAR TÁRSADALOM ISKOLÁJA 96
1. Halász Gábor: Helyi társadalom és iskola 97
2. Kozma Tamás: Kié legyen az iskola? 104
VI. KONFLIKTUSOK AZ ISKOLÁBAN 108
1. Illyés Sándor: Az általános iskola általános jellege 109
2. Rácz József - Forgács Éva: Az "iskola hatása marginális ifjúsági csoportokra 116
3. Dögei Ilona: Tizenévesek- iskolai , illetve tartár-tanuló konfliktusai 125
VII. A PEDAGÓGUS SZEREPE 137
1. Buda Béla: Viselkedészavar, konfliktus, problémamegoldás az iskolában 138
2. Buda Béla: Nem verbális kommunikáció és nevelés 143
3. Bánkiné Tekes Eszter - Villányi Lenke: Pedagógusok megoldási módjai konfliktusos nevelési helyzetekben 148
4. Kuczi Tibor: A pedagógusszerep néhány szociológiai jellemzője 154
A HUMANISZTIKUS NEVELÉS 165
1. Mert az életben minden tanárunkká válhat" - beszélgetés Frank Cardelle,
kanadai pszichológussal a humanisztikus nevelésről 166
IX. A FORRÁSMŰVEK ADATAI 173
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv