A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig
Ginop popup ablak bezárása

Vasúti földrajz és történet

Szerző
Budapest
Kiadó: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 270 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Bizalmas szolgálati könyvként kezelendő, számozott kiadás. 2 kihajtható és 12 különálló mellékletet tartalmaz a könyv végébe ragasztva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Közlekedésügyi m. kir. Tanfolyamok keretében felállított Vasúti Tisztképző Tanfolyam tantervébe a Vasúti Földrajz és Történet a Tanfolyamnak az 1887. évben történt létesítésekor, mint kötelező... Tovább

Előszó

A Közlekedésügyi m. kir. Tanfolyamok keretében felállított Vasúti Tisztképző Tanfolyam tantervébe a Vasúti Földrajz és Történet a Tanfolyamnak az 1887. évben történt létesítésekor, mint kötelező tantárgyak már fel voltak véve. Ebben az időben a vasút a közlekedés terén monopolisztikus helyet foglal el. Ez időben Európa államai a közlekedés terén elsősorban vasúti hálózatuk kiépítésére törekedtek és így érthető, hogy a Vasúti Földrajz és a Vasúttörténet mellett az egyéb közlekedési ágaknak története és azoknak vonalhálózata a vasúti tisztképzés szempontjából nem volt jelentős. Napjainkban azonban a vasúthálózat fejlesztése mellett mind jobban előtérbe nyomul a közúti-, a hajó- és a légiútvonalak nagyobbmérvű kiépítésének, illetve fejlesztésének a terve. A multtal ellentétben tehát nemcsak a vasúti, hanem az egyéb közlekedési ágak is rohamos fejlődést mutatnak.
A közlekedési ágak mai műszaki fejlettsége, azoknak a közgazdasági és magángazdasági életre is gyakorolt hatása, az összes közlekedési ágaknak az államhatalom részéről a szükséghez képest történő irányítása, ellenőrzése s a közösség érdekében való megszervezése mind elméleti, mind gyakorlati vonatkozásokban számos új kérdést vet fel. Az e kérdéssel foglalkozó tanulmányok és szakirodalmi művek egy teljesen új tudományágat keltettek életre: a Közlekedéstudományt, amelynek teljességét a Közlekedési Földrajz és Közlekedéstörténet szolgálják. A Vasúti Földrajz és Történet a Közlekedési Földrajz és Történet keretében foglal helyet, mint annak legjelentékenyebb része és ezért teljesen önálló egésznek is tekinthető. Vissza

Tartalom

Előszó7
A vasutak fejlődésének története különös tekintettel a magyar vasutakra
Bevezetés11
A vasúti közlekedés14
A vasút keletkezésének és fejlődésének története általában18
A magyar vasúti közlekedés fejlődésének története27
Első korszak (-1849)27
Második korszak (1849-1867)32
Harmadik korszak (1867-1918)37
Negyedik korszak (1919-)60
Vasúti földrajz
Bevezetés83
A vasutak megnevezése és jelölése. A vasúti vonalak jellegei83
Állomások és forgalmi szolgálati helyek87
A vasúti vonalak hosszának megállapítása90
A magyar Szent Korona országainak vasúti földrajza
A Magyar Szent Korona országainak politikai és gazdasági földrajza a trianoni békeszerződés előtt és után93
Csonka-Magyarország közúti-, vízi- és légi közeledési hálózata107
Csonka-Magyarország vasúti hálózata116
Budapest, Magyarország közlekedési vonalainak gócpontja125
A Magyar Szent Korona országainak vasúti hálózata131
A Magyar Szent Korona országainak vasúti fővonalai137
A Budapest-Győr-Hegyeshalom-Tr. oh.-Bruck-Királyhida-Oh.-i fővonal Wien felé138
A Győr-Szombathely-Szentgotthárd-Tr. oh.-Gyanafalva-Oh.-Fehring-i fővonal Graz felé142
A Győr-Sopron-Tr. oh.-Lajtaújfalu-Oh.-Ebenfurth-i fővonal145
A Nagykanizsa-Sopron-Tr. oh.-Lajtaszentmiklós-Oh.-Wiener-Neustadt-i átlós fővonal149
A Budapest-Nagykanizsa-Csáktornya-Oh.-i fővonal Pragerhof felé151
A Budapest-Pusztaszabolcs-Gyékényes-Tr. oh.-Fiume-Oh.-i fővonal S. Pietro del Carso felé154
A Székesfehérvár-Boba-Celldömölk-i fővonal162
A Pusztaszabolcs-Börgönd-Tapolca-Balatonszentgyörgy-i fővonal163
Az Újdombóvár-Pécs-Dárda-D. oh. -Osijek-Brod-Oh.-Bosanski-Brod-i fővonal Szarajevo felé 164
A (Nagykanizsa)-Murakeresztúr-Barcs-Szentlőrinc-(Pécs)-i fővonal170
A Budapest-Szabadka-Újvidék-D. oh.-Zemun-Oh.-Beograd-i fővonal Nis felé172
A Szabadka-Zombor-gombos-D. oh.-Dalj-i fővonal176
A Budapest-Szeged-Szőreg-Tr. oh.-Orsova-Oh.-Verciorova-i fővonal Bucuresti felé179
A Temesvár-Báziás-i fővonal190
A Nagyvárad-Szeged-Rókus-Szabadka-Újdombóvár-i átlós fővonal192
A Budapest-Újszász-Szajol-Lőkösháza-Tr. oh.-Arad-Tövis-Brassó-Oh.-Predeal-i fővonal Bucuresti felé196
A (Budapest-Újszász)-Szajol-Kolozsvár-II. B. oh.-Tövis-i fővonal203
A (Kolozsvár)-Apahida-Dés-Szeretfalva-Déda-i fővonal209
A Nagykároly-Sarmaság-Dés-i fővonal213
A Püspökladány-Máramarossziget-Kőrösmező-Oh.-i fővonal Stanislau felé214
A Debrecen-Csap-Uzsok-Oh.-Sianki-i fővonal Lemberg felé221
A Budapest-Hatvan-Sátoraljaújhely-Szkotárszka-Szkotárszkoje-Oh-Lawoczne-i fővonal Lemberg felé226
A Sátoraljaújhely-Legenye-Alsómihályi-I. B. oh.-Mezőlaborc-Oh.-Lupkow-i fővonal Przemysl felé233
A Kassa-Sátoraljaújhely-Bátyu-Királyháza-i átlós fővonal235
A (Miskolc személy pu.)-Felsőzsolca-Kassa-I. B. oh.-Ruttka-Zsolna-Oh.-i fővonal Oderberg felé238
A Hatvan-Losonc-I. B. oh.-Ruttka-i fővonal242
A Budapest-Galánte-Szenc-I. B. oh-Pozsony-Oh-Marchegg-i fővonal Wien felé246
A Galánta-I. B. oh-Lipótvár-Zsolna-i fővonal252
A magyar vasutak helyzete a nemzetközi forgalomban256
Melléklet: Az I-XXVIII. alatt tárgyalt fővonalak üzleti hossza265

Dr. Kerkápoly Iván

Dr. Kerkápoly Iván műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kerkápoly Iván könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem