| Előszó | 3 |
| Bevezetés: A kapitalista és a szocialista vasút | 5 |
| Általános rész | |
| A vasút jelentősége | 15 |
| A vasúti közlekedés alapfogalmai | |
| A vasúti közlekedés fogalma | 21 |
| A vasúti közlekedés dolgozóinak munkája | 23 |
| A vasúti közlekedés álló- és forgóeszközei | 24 |
| A távolság leküzdése | 26 |
| Az idő és a sebesség | 27 |
| A vasúti fuvarozás önköltsége és díjazása | 30 |
| A vasutak kialakulásának története | |
| Történeti előzmények | 31 |
| A vaspálya fejlődése | 33 |
| A gőzvontatás fejlődése | 34 |
| A villamos vontatás fejlődése | 36 |
| A motoros vontatás fejlődése | 38 |
| A szállítójárművek fejlődése | 39 |
| A vasúti rendszerek kialakulása | 40 |
| A Szovjetunió vasutai | 42 |
| A magyar vasutak története | |
| A magyar vasutak fejlődése a szabadságharcig | 44 |
| Az abszolutizmus kora (1849-1867) | 46 |
| A Magyar Államvasutak kialakulása (1867-1918) | 48 |
| Az első világháború után (1918-1945) | 50 |
| A felszabadulás után (1945-1952) | 51 |
| Magyarország vasúti hálózata | |
| Vasútföldrajzi alapfogalmak | 52 |
| A vasutak osztályozása | 53 |
| A vasútvonalak osztályozása | 53 |
| A vasúti szolgálati helyek osztályozása | 57 |
| Magyarország vasúthálózatának áttekintése | 59 |
| Budapest, a magyar vasúthálózat központja | 59 |
| A fővonalak | 62 |
| A mellékvonalak | 65 |
| A MÁV kisvasutak | 66 |
| A gazdasági vasutak | 67 |
| A magyar vasúti hálózat hiányosságai és továbbfejlesztése | 68 |
| A magyar vasutak helyzete az európai vasutak között | 71 |
| A magyar vasutak szervezete | 73 |
| A vasút üzeme szolgálati ágak szerint | |
| A vasúti pálya és építményeinek karbantartása | |
| A pályafenntartási és építési szolgálat feladatai és szervezete | 81 |
| A pályafenntartási főnökség szervezete és munkaköre | 81 |
| Általános karbantartási ügyek, időszakos vizsgálatok | 84 |
| A pálya karbantartásának munkarendszerei | 85 |
| A pálya fenntartásáról általában | 85 |
| A szórványos pályafenntartási módszer | 86 |
| A tervszerű, főjavításos pályafenntartási rendszer | 88 |
| A szovjet futószalagos karbantartás | 94 |
| A Magyar Államvasutak új pályafenntartási rendszere | 95 |
| A pályafenntartási munkaelemek végrehajtása | 98 |
| Kézi erővel végzett pályafenntartási munkák | 98 |
| Az építési és pályafenntartási munkaelemek gépesítése | 102 |
| Gépesített vágányfektetés és felépítménycserélés | 113 |
| Általános szempontok | 113 |
| A különböző gépi vágányfektetési eljárások | 115 |
| A Magyar Államvasutak gépesített vágányfektetési módszere | 118 |
| A vágányemelés végrehajtása zúzalékolási eljárással | 133 |
| Általános irányelvek | 133 |
| A szabályozandó vágányszakasz emelési magasságának megállapítása | 134 |
| A vágány kiágyazása | 137 |
| Az alázúzalékolás | 137 |
| Beágyazás és irányítás | 140 |
| A munka megszervezése, munkáslétszám | 140 |
| A munkahossz (virtuális hossz) | 141 |
| A vasbetonaljak legújabb fejlődése | 142 |
| A távközlő- és biztosítóberendezési szolgálat | |
| A távközlőberendezések | 145 |
| A távközlőberendezések jelentősége a vasúti üzemben | 145 |
| A távközlőberendezések fajtái | 145 |
| A fejlődés irányai | 147 |
| Biztosítóberendezések | 148 |
| A vasúti forgalom biztossága | 148 |
| A biztosítóberendezések fejlődése | 148 |
| Az állomási biztosítóberendezések | 152 |
| A térközbiztostó berendezések | 156 |
| A távközlő- és biztosítóberendezései szolgálat szervezete | 163 |
| A vontatási szolgálat | |
| A vontatás feladatai és szervezete | 164 |
| A vontatási telepek berendezései | 165 |
| A gőzmozdonyos üzem berendezései | 165 |
| A motoros üzemű vontatási telepek berendezései | 202 |
| A villamos üzemű vontatási telepek berendezései | 203 |
| A vontatási telep egyéb üzemei és berendezései | 204 |
| A vontatójárművek időszakos vizsgálatának és futójavításának szervezése | 207 |
| A vontatási szolgálat üzemi teendői és számításai | 208 |
| A mozdonyok általános jellemzése | 208 |
| A mozdonyok jelölése | 212 |
| A mozdonyok számozása | 214 |
| A mozdonyok üzembehelyezése | 215 |
| Az elgőzölögtetési próba | 215 |
| A tűzkezelési próbák | 216 |
| A gőzmozdony vonóereje | 216 |
| A vasúti ellenállások | 221 |
| A mértékadó emelkedő számítása | 228 |
| A mozdony terhelése | 228 |
| Teljesítményi próbák | 229 |
| A menetidő számítása | 230 |
| A mozdonyfordulók rendeltetése és tervezése | 230 |
| A mozdonyok munkájának mutatószámai | 233 |
| A mozdonyok számának meghatározása | 234 |
| A műszaki kocsiszolgálat | 236 |
| A kocsiszolgálat szervezete | 236 |
| A vasúti kocsik főrészei | 236 |
| A kocsik megjelölése | 243 |
| A kocsik fő- és részlegvizsgálata | 246 |
| A műszaki személykocsiszolgálat | 246 |
| A műszaki teherkocsiszolgálat | 247 |
| A vonatok fékezése | 247 |
| A fékberendezések felosztása | 247 |
| A kézifékek | 248 |
| A levegővel működő fékek | 249 |
| A közvetlenül (direkt) működő fékek | 249 |
| Önműködő fékberendezések | 250 |
| A tehervonati légnyomásos fék | 252 |
| A fékek főbb alkatrészei | 254 |
| A vontatási szolgálat különleges üzemi feladatai | 255 |
| A segélyszerelvények és a segélykocsik | 256 |
| A sérült járművek szállítása | 258 |
| A vasúti forgalom biztosítása télen | 258 |
| Hóeltakarító berendezések | 260 |
| A vontatási szolgálat gazdaságossága | 261 |
| A széngazdálkodás | 262 |
| A tüzelőanyagmegszabások | 263 |
| Az olajjal és egyéb anyagokkal való gazdálkodás | 265 |
| A vontatójárművek és a személyzet kihasználása | 265 |
| Az energiamegtakarítási jutalékrendszer | 265 |
| Az önálló gazdasági elszámolás kiterjesztése | 266 |
| A vasúti berendezések karbantartása | |
| A járművek javítása | 266 |
| A járműjavító műhelyek tagozódása | 266 |
| A gőzmozdonyok műhelyi javítása | 267 |
| A villamos vontatójárművek műhelyi javítása | 267 |
| A motoros járművek műhelyi javítása | 268 |
| A személy-, poggyász- és teherkocsik fővizsgálata és egyéb javítása | 268 |
| Különleges és vasútüzemi célú kocsik műhelyi javítása | 169 |
| A járműjavító műhelyek berendezései | 269 |
| A járművek javításának módjai | 270 |
| A műhelyek műszaki fejlesztése | 274 |
| A műhelyek költségmutatóinak megállapítása | 275 |
| A pályaberendezések javítása | 276 |
| A távíró-, távbeszélő- és biztosítóberendezések karbantartása | 276 |
| A forgalmi szolgálat | |
| A forgalmi szolgálat feladatai és szervezete | 277 |
| A forgalmi szogálat munkafolyamatai | 278 |
| Jelzési rendszerek és alapelvek | 281 |
| A jelzési rendszerek | 281 |
| A jelzési alapelvek | 281 |
| A fékút fogalma és számítása | 283 |
| Forgalmi és forgalomszabályozási alapelvek | 285 |
| A közlekedés pontossága, a menetrendszerűség | 285 |
| A vonatok közlekedési rendszere | 286 |
| A menetrend | 288 |
| A menetrendszerkesztés alapfogalmai | 288 |
| A menetrend gazdaságossága | 288 |
| A vonatok számozási rendszere | 290 |
| A menetrendek fajtái és szerkesztésük | 291 |
| A menetrendszerkesztés segédkönyvei | 297 |
| Az időszakos menetrend felépítése | 297 |
| A Szovjetunió vasúti menetrendje | 298 |
| A vonatok összeállítása és forgalomba helyezése | 300 |
| A vonatközlekedési és a 24 órás vonatforgalmi terv | 300 |
| A vonatok forgalomba helyezése | 300 |
| A tolatás | 303 |
| A tolatás vasútüzemi jelentősége és munkafolyamatai | 303 |
| A síktolatás | 304 |
| A síktolatásra berendezett rendezőpályaudvarok üzeme | 309 |
| A gurításra berendezett rendezőpályaudvarok üzeme | 310 |
| A gurítás üzemi körülményei | 313 |
| A gurítódombos rendezőpályaudvarok gépesítése | 317 |
| A kocsiszolgálat | 321 |
| A kocsiszolgálat feladatai | 321 |
| A kocsiintézés alapelvei és munkamenete | 324 |
| A vasúti kocsik nemzetközi forgalma | 325 |
| A kereskedelmi szolgálat | |
| A kereskedelmi szolgálat feladatairól és működéséről általában | 328 |
| A vasúti fuvarozás szabályozása | 331 |
| A vasúti fuvarozási szerződés | 332 |
| A vasúti fuvarozási szabályok forrásai | 333 |
| A vasúti fuvarozásszabályozás alapelvei | 336 |
| A vasút és a fuvaroztatók felelőssége az árufuvarozással kapcsolatban | 338 |
| A vasúti árufuvarozás munkafolyamata a kereskedelmi szolgálat szempontjából | 339 |
| Előkészítő műveletek | 339 |
| Árufeladás | 345 |
| Az áruk továbbítása | 354 |
| Árukiszolgáltatás | 360 |
| A vasúti személyfuvarozás | 365 |
| A díjszabások | 368 |
| A vasúti díjszabás fogalma | 368 |
| A díjszabási rendszer és a díjszabások fajtái | 368 |
| A kapitalista díjszabási rendszer | 369 |
| A szocialista díjszabási rendszer | 370 |
| A magyar vasúti díjszabások szocialista átalakulása | 372 |
| A díjszámítás tényezői | 372 |
| A díjszámítás főbb szabályai | 373 |
| Személydíjszabásaink tagozódása | 375 |
| Árudíjszabásaink tagozódása | 375 |
| Árudíjszabásaink tagozódása | 376 |
| Díjszámítás a nemzetközi forgalomban | 376 |
| A munkaerőgazdálkodás | |
| A munkaerőgazdálkodás célja és jelentősége | 378 |
| A munkaerőszükséglet kielégítésének módjai | 379 |
| A vasúti foglalkozások csoportosítása | 381 |
| A vasúti munkaerőképzés | 382 |
| A vasúti dolgozóinak munkaviszonya és bérezése | 384 |
| A munkanormák | 387 |
| Az anyagellátás | |
| Az anyaggazdálkodás célja és szervezete | 388 |
| Az anyagok biztosítása és átvétele | 390 |
| Az anyagkészlet tárolása | 391 |
| Az anyagok elosztása | 392 |
| Az anyagellátás egyéb teendői | 393 |
| Az Egységes árulista és a Közlekedési árulista | 394 |
| A vasút anyagfelhasználása | 395 |
| A pénzügyi szolgálat | |
| A vállalati gazdálkodás alapfogalmai | 396 |
| Számviteli alapismeretek | 398 |
| Az önköltségtervezés és költségkeretgazdálkodás összefüggése | 401 |
| A vasúton belüli önálló elszámolási rendszer | 402 |
| A vasúti közlekedés pénzügyi terve, pénz- és hitelgazdálkodása | 404 |
| A MÁV pénzügyi szolgálatának szervezete | 407 |
| A vasúti üzemvitel átfogó kérdései | |
| A vasúti üzem egységes műszaki folyamata | |
| Az egységes műszaki folyamat fogalma | 409 |
| Az iparvágányok és a vasútállomások egységes műszaki folyamata | 410 |
| Az iparvágányok és a vasútállomások egységes műszaki folyamata kidolgozásánál alkalmazott számítások | 413 |
| A vasúti üzem munkájának ütemessége, csúcsforgalmak | |
| A vasúti forgalom ütemessége és időbeli egyenlőtlensége | 415 |
| Az egyenlőtlenség mérése | 419 |
| Az egyenlőtlenségek gazdasági kihatásai és csökkentésük módszerei | 421 |
| A sebesség szerepe a vasúti közlekedésben | |
| A sebesség általános jelentősége | 423 |
| A vonatok sebességének hatása az áruszállítás időszükségletére | 423 |
| Az áru- és utasszállítási időszükséglet csökkentésének népgazdasági jelentősége | 426 |
| A vonatok sebességének hatása a vasút teljesítőképességére | 428 |
| A vonatok sebességének hatása a vasút önköltségére | 431 |
| A kocsiforduló | |
| A kocsiforduló fogalma és jelentősége | 433 |
| A kocsifordulóidő kiszámítása | 433 |
| A kocsiforduló elemei és a fordulógyorsítás tényezői | 436 |
| A vasút teljesítőképessége | |
| A vasúti teljesítőképesség fogalma | 440 |
| A vasútvonalak átbocsátóképessége | 442 |
| Az állomásközök teljestőképessége | 442 |
| Az állomások átbocsátóképessége | 452 |
| A járműpark teljesítőképessége | 454 |
| A teherkocsipark szállítóképessége | 454 |
| A személykocsipark szállítóképessége | 454 |
| A mozdonypark szállítóképessége | 455 |
| A teljesítőképesség részleteinek összefüggései | 455 |
| A vasúti fuvarozás önköltsége | |
| A fuvarozási önköltség népgazdasági jelentősége, az önköltség csökkentése, az önköltségszámítás célja | 456 |
| A vasúti ráfordítások megoszlása | 457 |
| Az egységnyi teljesítmények költségeinek kiszámítása a vasutak önelszámoló egységeinél és a hálózat egészére | 458 |
| A személy- és áruszállítás általános átlagos önköltségének kiszámítása | 462 |
| A fuvarozási önköltség számításának alapelvei és általános módszerei | 467 |
| Egyedi önköltségszámítások a vasutaknál | 470 |
| Forgalmi alcsoportok fuvarozási önköltségének kiszámítása | 471 |
| A forgalom nagyságának hatása a fuvarozás önköltségére | 473 |
| A szállítás útvonalának hatása a fuvarozás önköltségére | 474 |
| A vasútvonalak átbocsátó- és szállítóképessége fejlesztésének hatása a fuvarozás önköltségére | 475 |
| A vasút munkájának tervezése | |
| A vasúti közlekedés tervezése a Szovjetunióban | 477 |
| A magyar vasúti közlekedés tervezésének menete és vezető szempontjai | 478 |
| A szállítási feladatok tervezése | 479 |
| A vasút műszaki fejlesztési terve | 484 |
| A beruházások tervezése | 485 |
| A javítások tervezése | 488 |
| A vasút anyagi-műszaki ellátásnak tervezése | 490 |
| A vasutak munkaügyi tervezése | 490 |
| A vasutak munkaügyi tervezése | 493 |
| A vasutak önköltségi terve | 497 |
| A vasutak pénzügyi terve | 502 |
| A vasutak üzemviteli és forgalomlebonyolítási (üzemi) tervezése | |
| Az üzemviteli és forgalomlebonyolítási tervezés célja és feladata | 502 |
| A kocsikiegyenlítés és a vonatforgalom tervezése | 503 |
| A mozdonyszükséglet megállapítása | 506 |
| A gördülőanyag-kihasználás mutatószámainak megtervezése | 507 |
| A gördülőanyag-ellátás biztosításának megtervezése | 508 |
| A menetirányító (diszpécser) rendszer | |
| A vasúti menetirányító rendszer fogalma | 509 |
| Az árukezelési irányító szolgálat | 510 |
| A forgalmi menetirányító szolgálat | 512 |
| Az állomások feladatai a menetirányításban | 512 |
| A vonali menetirányítás | 513 |
| A gócponti menetirányítás | 516 |
| Az igazgatósági menetirányítás | 517 |
| A központi menetirányítás | 517 |
| A mozdonyirányítás | 518 |
| A menetirányítás segédeszközei | 518 |
| Irányítás a többi szolgálati ágaknál | 519 |
| A Szovjetunió vasutainak menetirányító rendszerre | 519 |
| A vasúti munkaversenymozgalmak | 520 |
| Vasúti statisztika | |
| A vasúti statisztika feladata | 525 |
| Az áru- és személyszállítás statisztikája | 526 |
| A vasutak üzemi statisztikája | 528 |
| A vasutak munkaügyi statisztikája | 534 |
| A vasutak állóalapjainak és műszaki felszereltségének statisztikája | 535 |
| A vasúti statisztika elemzése | 536 |
| Irodalom | 538 |
| Név- és tárgymutató | 549 |