1.113.951

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig
Ginop popup ablak bezárása

Vasúti vontatójárművek üzemeltetési zsebkönyve

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 583 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 12 cm
ISBN: 963-10-5888-3
Megjegyzés: 327 fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: 42 114.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Napjainkban egyre több országban felismerik, hogy a több mint másfél évszázados múltra visszatekintő vasúti közlekedés - ellentétben a korábbi feltételezésekkel - továbbra is a szárazföldi... Tovább

Előszó

Napjainkban egyre több országban felismerik, hogy a több mint másfél évszázados múltra visszatekintő vasúti közlekedés - ellentétben a korábbi feltételezésekkel - továbbra is a szárazföldi közlekedés gerince marad. E felismerésnek az az alapja, hogy a vasutak a műszaki fejlődés eredményeinek felhasználásával képesek szolgáltatásaikat állandóan javítani.
Az 1970-es években bekövetkezett energiaválság további indítékot adott a vasút fejlesztéséhez, mivel a vasút fajlagos energiafelhasználása a többi szárazföldi közlekedési rendszerhez viszonyítva kedvezőbb és az olajtól való függése sokkal kisebb. Vissza

Tartalom

Előszó 15
1. A vasút jövője különös tekintettel az energiahelyzetre 17
1.1. A vasút jövője Európában 17
1.2. Az energiahelyzetről röviden 20
1.3. A különböző közlekedési eszközök energiafogyasztásának összehasonlítása 22
1.4. A vasút lehetőségei az energiafogyasztás csökkentésére 27
1.5. A vontatás energiafogyasztását meghatározó fontosabb tényezők 27
2. A vasútüzem gazdaságosságának növelése a MÁV-nál a vontatás korszerűsítésével 32
2.1. A vontatás korszerűsítésének helyzete a MÁV-nál 1960-ban 33
2.2. A vontatás korszerűsítése 1960-1980 között 36
2.2.1. Vontatási teljesítmények 36
2.2.2. Vontatójárművek megbízhatósága 43
2.2.3. Vontatójárművek üzemkészsége és javítási százaléka 45
2.2.4. A vontatás energiafelhasználása 47
2.2.5. Vonalvillamosítás 53
2.2.6. A vontatójárművek típusszáma és összetétele 57
2.2.7. Vontatójárművek beszerzése 61
2.2.8. A vontatójárművek üzemeltetési és fenntartási költségei 65
2.3. A vontatás korszerűsítésének jövője a MÁV-nál 68
3. Energiaátalakítási folyamatok a vasúti vontatójárművekben 72
3 1 A dízel-vontatójárművek energiaátalakítási folyamatai 74
3.1.1. A dízel-vontatójárművek energiaátalakítási folyamatairól általában 74
3.1.2. A dízelmotor hatásfoka és veszteségei 78
3.1.2.1. A dízelmotor gazdaságosságát meghatározó fontosabb tényezők 83
3.1.2.2. A dízelmotor tüzelőanyag-fogyasztási jellegzetességei 102
3.1.3. A hajtásrendszer hatásfoka és veszteségei 107
3.1.3.1. A hajtásrendszerrel szemben támasztott fontosabb energetikai
követelmények 107
3.1.3.2. A különböző hajtásrendszerek hatásfoka és veszteségei 110
3.1.4. A segédüzemi berendezések energiaszükséglete miatti veszteségek 123
3.2. A villamos vontatás energiaátalakítási folyamatai 134
3.2.1. A villamos vontatás energiaátalakítási folyamatairól általában 134
3.2.2. A villamos vontatójárművek berendezéseinek, gépeinek hatásfoka
és vesztesége 138
3.3. A dízel- és villamos vontatójárművek menetellenállás miatti veszteségei 147
4. A vonattovábbítás mechanikája és energetikája 155
4.1. A vonattovábbítás mechanikája 156
4.1.1. A vontatási mechanika alapfogalmai 158
4.1.2. Vonóerő- és teljesítmény-jelleggörbék 158
4.1.3. A tapadási vonóerő és a tapadási tényező 162
4.1.4. Különböző vontatójárművek vonóerő-sebesség jelleggörbéi 165
4.1.4.1. Gőzmozdonyok 165
4.1.4.2. Dízel-vontatójárművek 167
4.1.4.3. Villamos vontatójárművek 177
4.1.5. A vontató- és vontatott járművek alapellenállása 182
4.1.5.1. A vontatójárművek alapellenállása 182
4.1.5.2. Vontatott járművek fajlagos alapellenállása 186
4.1.6. A fékezőerő 192
4.1.7. A tengelyhajtás-áttétel módosításának hatása a Fvk max (v) jelleggörbére 195
4.1.8. A vontatható kocsielegytömeg meghatározásának különféle módszerei 198
4.1.8.1. A vontatható kocsielegytömeg meghatározásáról általában 198
4.1.8.2. A statikus vonatterhelés, az emelkedő és a sebesség összetartozó értékeinek grafikus ábrázolása 200
4.1.8.3. A vonatterhelés-emelkedő ábra .. 201
4.1.8.4. A határterhelés-ábra 203
4.1.8.5. A vonatterhelés-sebesség ábra 204
4.1.8.6. A Koref-féle terhelésábra 205
4.1.8.7. Az emelkedő-sebesség ábra 209
4.1.9. A vontatható kocsielegytömegek meghatározási módszerei a MÁV-nál 214
4.1.9.1. A vontatható legnagyobb kocsielegytömegek meghatározása a redukált sebességek alapján 215
4.1.9.2. Kocsielegytömeg megállapítása grafikus eljárással 223
4.1.9.3. Különleges feltételek mellett továbbítható kocsielegytömegek 226
4.1.10. A menetidő-számítás módszerei a MÁV-nál 227
4.1.10.1. Az időpótlékos menetidő-számítás 227
4.1.10.2. A menetidők meghatározása grafikus eljárással 231
4.1.10.3. A gépi menetidőszámítás 232
4.2. A vonattovábbítás energetikája 232
4.2.1. A menetdiagram 233
4.2.2. Vonali vontatójárművek energiafelhasználása és a továbbított vonattömeg összefüggése 239
4.2.3. Vonali vontatójárművek energiafelhasználása és a továbbított vonat sebessége 242
4.2.4. Gyakran megálló személyszállító vonatoknál a teljesítménykihasználás növelésének
hatása az energiafogyasztásra 245
5.A vontatójárművek gazdaságos üzemeltetésének néhány kérdése 248
5.1. A korszerű vontatójárművek üzemeltetésének fontosabb jellemzői 248
5.1.1. Hosszú vontatási szakaszok 248
5.1.2. A vontatójárművek forgalomban töltött idejének növekedése 248
5.1.3. A vontatójárművek teljesítményének növekedése 249
5.1.4. A nagy indító-vonóerő 250
5.1.5. A vontatójárművek típusszámának csökkentése 252
5.1.6. Az üzemanyag- és energiaellátás 253
5.1.7. A személyzetbetöltési rendszer 254
5.2. A dízel-vontatójárművek energiafogyasztása 255
5.2.1. A dízel-vontatójárművek üzemi hatásfoka 255
5.2.2. Vonali dízel-vontatójárművek energiafogyasztása 259
5.2.3. Az energiafogyasztás és a tehervonat tömege
közötti összefüggés részletesebb elméleti
vizsgálata tehervonat továbbításánál 265
5.2.4. Tolató-dízelmozdonyok tüzelőanyag-fogyasztása 270
5.3. A villamos vontatójárművek energiafogyasztását meghatározó
fontosabb tényezők 272
5.4. Villamos vontatójárművek üzemi kihasználása 278
5.5. Vontatójárművek kenőanyag-takarékosságának néhány kérdése 285
5.6. A légnyomásos féküzem energetikai kérdései 292
5.6.1. A sűrített levegő termelése 292
5.6.2. A fékberendezés tömörségének hatása az energiafogyasztásra 293
5.6.3. A gazdaságos vonattovábbítás és a fékberendezés működtetéséhez szükséges levegőigény összefüggése 294
5.7. A vonatfűtés néhány energetikai kérdése 295
5.7.1. A vonatok előfűtése és a vonali fűtés 295
5.7.2. A különféle fűtési rendszerek veszteségei és hatásfokértékei 296
5.7.3. Néhány hazai vontatójármű fűtőberendezésének hatásfoka 297
5.7.4. A fűtési rendszer kiválasztásának néhány szempontja 298
5.7.5. Az energiatakarékos vonatfűtéssel kapcsolatos főbb feladatok 299
6.Egyes hazai dízel- és villamos vontatójárművek vontatási, energetikai és
üzemi jellemzői 300
6.1. Az M 32 sorozatú mozdony 300
6.1.1. A mozdony vontatási jellemzői 300
6.1.2. A mozdony energetikai jellemzői és gazdaságos üzemének néhány kérdése 303
6.1.2.1. A mozdony energetikai jellemzői 303
6.1.2.2. A mozdony gazdaságos üzemének néhány kérdése 305
6.1.3. A mozdony üzemi jellemzői 309
6.1.3.1. Tolatószolgálat 309
6.1.3.2. Tehervonati szolgálat 316
6.1.3.3. Személyvonati szolgálat 322
6.2. Az M 40 sorozatú mozdony 323
6.2.1. A mozdony főgépcsoportjának jellemzői 323
6.2.2. A mozdony hajtásrendszerének jellemzői 325
6.2.3. A mozdony vontatómotorjának és a tengelyhajtásának hatásfoka 326
6.2.4. A mozdony vontatási jellemzői 327
6.2.5. A mozdony energetikai jellemzői 329
6.2.6. A mozdony üzemi jellemzői 332
6.3. Az M 41 sorozatú mozdony 335
6.3.1. A mozdony vontatási jellemzői 335
6.3.2. A mozdony energetikai jellemzői 341
6.3.3. A mozdony gazdaságos vontatási üzemének
egyes kérdései 343
6.3.4. A mozdony fűtésienergia-szolgáltatásának gazdaságossága 347
6.3.5. A mozdony alkalmassága tehervonati üzemre 352
6.3.6. A mozdony alkalmassága személyvonati üzemre 365
6.4. Az M 43 sorozatú mozdony 366
6.4.1. A mozdony vontatási jellemzői 366
6.4.2. A mozdony energetikai jellemzői 368
6.4.3. A mozdony üzemi jellemzői 371
6.4.3.1. Tehervonati szolgálat 371
6.4.3.2. Tolatószolgálat 375
6.5. Az M 47 sorozatú mozdony 383
6.5.1. A mozdony vontatási jellemzői 383
6.5.1.1. Vonóerő-sebesség jelleggörbék 383
6.5.1.2. Menetellenállás 384
6.5.1.3. Tapadási jellemzők 385
6.5.1.4. A hidraulikus hajtómű jelleggörbéi és teljesítménykihasználási tényezője 386
6.5.2. A mozdony energetikai jellemzői 388
6.5.2.1. A dízelmotor energetikai jellemzői 388
6.5.2.2. A dízelmotor üresjárati fogyasztása 390
6.5.2.3. A hidraulikus hajtómű hatásfoka 390
6.5.2.4. A mozdony összhatásfoka 391
6.5.3. A mozdonyba épített vonatfűtési berendezés gazdaságosságának vizsgálata 393
6.5.3.1. A vonatfűtés gazdaságossága vonóerőkifejtés közben 393
6.5.3.2. A vonatfűtés gazdaságossága vontatás nélküli üzemállapotban 395
6.5.3.3. Az előfűtés gazdaságossága 396
6.5.4. A mozdony üzemi jellemzői 397
6.5.4.1. Tolatószolgálat 397
6.5.4.2. Tehervonati szolgálat 404
6.5.4.3. Személyvonati szolgálat 412
6.6. Az M 62 sorozatú mozdony 415
6.6.1. A mozdony vontatási jellemzői 415
6.6.2. A mozdony energetikai jellemzői 416
6.6.2.1. A dízelmotor hatásfoka 416
6.6.2.2. A főgépcsoport hatásfoka 417
6.6.2.3. A kerékkerületi hatásfok 419
6.6.2.4. A mozdony energetikai értékelése 421
6.6.3. A mozdony üzemi jellemzői 422
6.7. Az M 63 sorozatú mozdony 425
6.7.1. A mozdony vontatási jellemzői 425
6.7.1.1. Alapellenállás 425
6.7.1.2. Vonóerő-sebesség jelleggörbék 425
6.7.1.3. Tapadási tényező és indító-vonóerő 426
6.7.1.4. A villamos ellenállásfék F f--v jelleggörbéje 427
6.7.2. A mozdony energetikai jellemzői 428
6.7.2.1. Üresjárati tüzelőanyag-fogyasztás 428
6.7.2.2. Fajlagos tüzelőanyag-fogyasztás és hatásfok 428
6.7.3. A mozdony üzemi jellemzői 433
6.8. A Bz motorkocsi 442
6.8.1. A motorkocsi vontatási jellemzői 442
6.8.2. A motorkocsi energetikai jellemzői 445
6.8.3. A motorkocsi üzemi jellemzői 448
6.8.4. Különböző összeállítású Bz motorvonatok
energetikai jellemzőinek összehasonlítása 456
6.8.4.1. Az összehasonlító vizsgálatok célja 456
6.8.4.2. Az összehasonlító vizsgálatok fontosabb eredményei 456
6.8.4.3. Az összehasonlító vizsgálatok
módszere és néhány részeredménye 459
6.8.5. A Bz motorvonat felhasználása a fővonalakon 463
6.8.6. A motorkocsi összehasonlítása más mellékvonali vontatójárművekkel 467
6.8.7. A motorkocsik vontatási és energetikai összehasonlító vizsgálata MAN dízelmotor és szovjet tervezésű hidromechanikus hajtómű beépítése esetén 467
6.8.7.1. Az összehasonlító vizsgálatok célja 468
6.8.7.2. Az összehasonlító vizsgálatok eredményei 468
6.9. Az MD motorvonat 472
6.9.1. A motorkocsi vontatási jellemzői 472
6.9.1.1. Vonóerő-sebesség jelleggörbék 472
6.9.1.2. Tapadási jellemzők 475
6.9.1.3. A hidrodinamikus nyomatékmódosító terhelése 477
6.9.2. A motorvonat energetikai jellemzői 482
6.9.2.1. A motorkocsi energetikai jelleggörbéi 482
6.9.2.2. A motorkocsi két áttételi változatának összehasonlítása
személyvonati üzemben 486
6.9.3. A villamos vonatfűtő gépcsoport energetikai
és üzemi jellemzői 488
6.9.3.1. A vonatfűtő gépcsoport hatásfoka 488
6.9.3.2. A vonatfűtő gépcsoport teljesítménykihasználása 489
6.9.3.3. A hatrészes motorvonat előfűtési jellemzői 490
6.9.3.4. A motorvonat fűtési teljesítményigénye 493
6.9.4. A motorvonat üzemi jellemzői 494
6.9.4.1. Személy- és gyorsvonati üzem 497
6.9.4.2. Tehervonati üzem 499
6.10. A V 43 sorozatú mozdony 501
6.10.1. A mozdony vontatási jellemzői 501
6.10.1.1. Vonóerő-sebesség jelleggörbék 501
6.10.1.2. Tapadási jellemzők 506
6.10.2. A mozdony energetikai jellemzői 507
6.10.2.1. A főtranszformátor hatásfoka 508
6.10.2.2. Az egyenirányító és a vontatómotor hatásfoka 509
6.10.2.3. A mozdony hatásfoka 511
6.10.3. A mozdony üzemi jellemzői 517
6.10.3.1. A mozdonnyal megindítható kocsielegy tömeg 517
6.10.3.2. A mozdonnyal továbbítható kocsielegytömeg 518
6.11. A V 63 sorozatú mozdony 521
6.11.1. A mozdony vontatási jellemzői 521
6.11.1.1. Vonóerő-sebesség jelleggörbék 521
6.11.1.2. Villamos fékezőerő-sebesség jelleggörbe 523
6.11.1.3. Menetellenállás 524
6.11.1.4. Tapadási tulajdonságok 524
6.11.2. A mozdony energetikai jellemzői 525
6.11.2.1. A mozdony összhatásfoka 525
6.11.2.2. Fázistényező 530
6.11.3. A mozdony üzemi jellemzői 531
6.11.3.1. Tehervonati üzem 531
6.11.3.2. Személyszállító-vonati üzem 539
7.Az energiafogyasztás csökkentési lehetőségei szervezési és műszaki intézkedésekkel 544
7.1. A vasúti szállítás energiaszükségletéről általában 544
7.2. A vonali vontatójárművek időalap-kihasználásának
hatása az energiafogyasztásra 545
7.3. A tehervonati átlagos vonattömeg, a mozdony fajlagos szállítási teljesítménye és az energiafelhasználás összefüggése 550
7.4. A vontatójárművek üzemi feladatainak hatása az energiafogyasztásra 553
7.5. A vontatójárművek célszerű kiválasztása, beszerzése
és állomásítása 558
7.6. A dízel-vontatójárművek üresjárati üzemidejének csökkentése 559
7.7. Műszaki megoldások a vontatójárművek energiafelhasználásának csökkentésére 560
7.7.1. A dízelmotor üresjárati fordulatszámának
csökkentése az M 62 sorozatú mozdonyoknál 562
7.7.2. A vonatfűtési energiatermelés hatásfokának növelési lehetősége az M 41 sorozatú mozdonyoknál vonóerőkifejtés nélküli üzemállapotban 566
7.7.3. A vonatfűtési energiatermelés hatásfokának növelése az M 47 sorozatú mozdonynál a vonóerőkifejtés nélküli üzemállapotban 569
7.7.4. Az energiafogyasztást csökkentő átalakítások a V 43 sorozatú villamos mozdonyokon 572
7.7.4.1. A transzformátor szellőzésének módosítása 572
7.7.4.2. A vontatómotor-szellőző módosítása 572
7.8. Az energiafogyasztás csökkentésének érdekeltségi rendszere 572
7.8.1. A jelenlegi ösztönzési rendszer a MAV-nál 573
7.8.2. Az érdekeltségi rendszer továbbfejlesztése 574
Irodalom 579
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem