Próbálja ki megújult, VILLÁMGYORS keresőnket!

978.224

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vázlat a szocialista nevelőiskoláról

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 235 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szocialista nevelőiskola cél, amelyet szeretnénk megvalósítani, de amely ma még csak csiráiban létezik, mert a társadalom és az oktatás elmúlt négy évtizedes fejlődése a kibontakozást nem tette... Tovább

Előszó

A szocialista nevelőiskola cél, amelyet szeretnénk megvalósítani, de amely ma még csak csiráiban létezik, mert a társadalom és az oktatás elmúlt négy évtizedes fejlődése a kibontakozást nem tette lehetővé. 1945 után - részben a radikális társadalmi átalakulás, részben a tudományos-technikai haladás és az ehhez kapcsolódó gazdasági, települési változások következtében -régi közösségek bomlottak szét, újak pedig nem alakultak ki, vagy ha igen, még nem szilárdultak meg, Az iskola feladata az volt, hogy az új ismereteket széles körben terjessze, ezzel háttérbe szorult maga a nevelés. Az ismeretközlés előtérbe állítása persze még nem jelentette azt, hogy automatikusan gyarapodott az általános és szakmai műveltség. A tudásszintről folytatott vizsgálatok megállapították, hogy a sokat emlegetett maximai izmus ellenére sem hagyták el valóban felkészült fiatalok az iskolát.
Joggal merül fel tehát az a kérdés, hogy mitől függ az iskola hatékonysága? Kizárólag a jó tantervektől és tankönyvektől és az ismereteket megfelelően közölni tudó pedagógustól, vagy attól a nevelési atmoszférától is, amely az értékeket az iskolán belül és kívül megfelelő helyre állítja, amely jelentőséget tulajdonít az emberi kapcsolatoknak, amely sokoldalúan segíti a személyiség formálását? Minden múltbeli példa azt bizonyítja, hogy az oktatást és a nevelést egységben kell felfogni akkor is, ha az ismeretközlésről van szó, és akkor is, hogy ha a személyiség kialakításáról. Úgy vélem, hogy a szembeállítás, amelyre az utóbbi időben is hajlandóság van, nem segíti az iskolát munkájának megvalósításában. Kell a tudás, de kell egy olyan értékrendszer is, amely a tudást felhasználó embereket neveli. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
AMIBŐL KIINDULTUNK... A Magyar Tudományos Akadémia
állásfoglalása az iskola nevelőtevékenységének
fejlesztéséiből 5
MIHÁLY OTTÓ - LORÁND FERENC: AZ ISKOLA ÁLTALÁNOS
NEVELŐFUNKCIÓJA ÉS AZ ÁLTALÁNOSAN KÉPZŐ ISKOLA
FEJLESZTÉSE 23
Bevezető megjegyzések 25
I. Néhány célelméleti probléma: perspektívák,
célok 28
1. Néhány célelméleti és metodológiai probléma 28
2. A "mindenoldalúság" eszménye és nevelési céljaink 36
3. A személyiség-fejlődésének-fejlesztésének perspektívái 40
4. A célrendszer dimenziói 58
II. A szocialista általánosan képző iskola alapvető jellemzői 82
1. A permanens nevelés-művelődés és az általánosan
képző iskola 82
2. A nevelő tevékenységek alapelvei az általánosan
képző iskolában 90
3. Az általánosan nevelő-képző iskola tevékenységének főbb típusai 108
III- Az általánosan nevelő-képző iskola működésének
belső tényezői és fejlesztésük néhány problémája 126
1. Az idő-dimenzióról 126
2. A tanár-szerep megváltozása és más felnőtt
szerepek a szocialista általánosan képző-nevelő iskolában 134
3. A tanuló és két stratégiai jelentőségű kérdés: a művelődési hátrányok enyhítésének és a "tehetség fejlesztésének" lehetősége az általánosan nevelő-képző iskolában 142
4. Az értékelésről 150
5. A köznevelési rendszer és az általánosan képző iskola irányítása 164
6. A vertikális és horizontális, a "belső"
és "külső" integráció, az általánosan képző iskola nyitottsága 178
7. Az iskola épülete, berendezése és Környezete 195
FÜGGELÉK
Az általánosan képző iskola nevelési rendszerének
fejlesztése. Kidolgozta az MTA-OM Köznevelési
Bizottsága Központi Nevelési Munkacsoportja (1980) 201
Az MTA Elnökségének 47/1980. sz. határozata 222
Távlati tervek az iskolai nevelés megújítására
(R.R. Magyar Tudomány, 1981. 3. sz.) 224
FELHASZNÁLT IRODALOM 229
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Vázlat a szocialista nevelőiskoláról Vázlat a szocialista nevelőiskoláról Vázlat a szocialista nevelőiskoláról Vázlat a szocialista nevelőiskoláról

A borító kissé foltos.

Állapot:
2.280 ,-Ft
18 pont kapható
Kosárba