1.034.933

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Védőnői módszertan

Szerző
Lektor

Kiadó: Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 466 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-715-223-7
Megjegyzés: Harmadik, javított kiadás. Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Védőnői Módszertan második kiadása igen rövid idő alatt elfogyott. Az ismételt megjelenés után kikértük a védőnők széles körének a véleményét és az egyeztetések után úgy döntöttünk, hogy a... Tovább

Előszó

A Védőnői Módszertan második kiadása igen rövid idő alatt elfogyott. Az ismételt megjelenés után kikértük a védőnők széles körének a véleményét és az egyeztetések után úgy döntöttünk, hogy a véleményeket és az elmúlt három év változásait beépítjük a könyv anyagába. Ebben nagy segítségünkre voltak azok a szakemberek, akiket programfejlesztőként feltüntetünk. Korábbi lektorunk, Kispéter Lászlóné kerületi vezető védőnő, főiskolai adjunktus szerző csoportunkhoz csatlakozva segítette a szöveg korszerűsítését (2002 július 1-el bezárólag).
Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a védőnői munka napról-napra változik és országosan sok helyi variációval találkozunk. Éppen ezért továbbra is kérjük a védőnők véleményét és javaslatait annak érdekében hogy hallgatóink számára a legkorszerűbb ismereteket közvetíthessük.
A szerzők Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ ...............................................11
BEVEZETÉS ............................................14
A könyv tartalma ............................................15
A könyv használnia ......................................17
1. A VÉDŐNŐI MUNKA BEMUTATÁSA........................19
1.1. A védőnői hivatás története .................................20
1.2. A védőnő munkaköre .....................................24
1.3. A védőnői munka módszere, védőnői módszertan ...............25
1.3.1. A védőnői munka általános módszerei ......................27
1.3.2. A védőnő speciális munkamódszere ........................34
1.3.2.1 A gondozottak köre ....................................34
1.3.2.2. A gondozási munka fő mozzanatai .........................35
1.3 2.3 A gondozási módszer alkalmazása a védőnői szolgálat keretében 36
2. A VÉDŐNŐ HELYE AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁSOK RENDSZERÉBEN .........................43
2.1. A védőnő egészségügyi dolgozó .............................44
2 2. A védőnő közalkalmazott ..................... ............45
2.3 A védőnő munkája a prevenció ..............................46
2.4. A védőnői szerep és hivatás A védőnő etikai normái..........49
3. A VÉDŐNŐI MUNKA ALAPVETŐ CÉLJA: AZ EGÉSZSÉGVÉDELEM .59
3.1. Az egészség modern értelmezése ............................60
3.2. Elméletek az egészségről és a betegségről ......................61
3.3. A „pozitív egészség" fogalma ..............................64
3.4. Egészségvédelem és prevenció ...........................67
3 5. Az egészségmegőrzés stratégiája .............................69
3 6. Az egészségnevelés modern értelmezése ......................72
4. A VÉDŐNŐI MUNKÁT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK ............78
4.1. A védőnői munka szabályozása ............................79
4.1.1 Mire illetékes a védőnő? ..................................79
4 1.2 Miben áll a védőnő önállósága?.....................82
4.1.3. A védőnő állal felvállalható más tevékenységek.....................85
4.2. A gondozottak.....................86
4.2.1 Kik a védőnő gondozottjai?.....................86
4.2.2 A gondozottak szociális helyzete.....................89
12.3. A gondozottak kulturáltsága.....................92
4 3. A védőnői körzet jellege.....................95
5. A VÉDŐNŐ ELSŐ TALÁLKOZÁSA A GONDOZOTTJÁVAL ........97
5.1. Első találkozás a gondozottal.....................98
5.1.1. Felkészülés a találkozásra.....................98
5.1.2. Az első találkozás a gondozóban.....................99
5.1.3 Első találkozás a gondozott otthonában.....................103
6. A GONDOZOTT MEGISMERÉSE ..........................106
6.1. A megfigyelés..........................107
6.2. A kikérdezés módszere...................109
6.3 Anamnézis-készítés.....................111
6.4. Környezettanulmány készítése ......114
6.5. Az eszközös mérés módszere.....................117
6.6. Öntesztelő módszerek.....................121
7. A GONDOZOTT KEZELÉSE..............................123
7.1. A meggyőzés ...............................124
7.2. A meggyőző közlés módozatai............. 132
7.3. önálló védőnői tanácsadáson alkalmazható módszerek................135
7.3.1 Az önálló védőnői tanácsadás célja..............135
7.3.2 Az önálló védőnői tanácsadás alapelvei.....................139
7.3.3. Az önálló védőnői tanácsadás módszerei.....................142
7.4 Pszichohigiénés módszerek.....................145
7.4.1. A pszichohigiéne fogalma.....................145
7.4.2. A lelki vezetés készsége................146
7.4.2.1. A védőnő empátiás készsége.....................146
7.4.2.2 A stresszorok felismerése.....................147
7.4.2.3. A szexuális nevelés ........... 148
7.4 3 Megelőző - korrekciós feladatok.....................148
7.4.4. Egészségre káros szokások megelőzése..........150
7.4.5 Feszültségcsökkentő módszerek.....................153
8 A VÉDŐNŐ TEVÉKENYSÉGÉNEK JELLEMZŐI ...............170
8.1. Szociális kapcsolattartás.........................171
8.2. A „szemtől szembe" helyzet..................174
8.3. Magabiztos és sikeres viselkedés .. 179
8.3.1. Asszertív magatartás............179
8.3.2. Vezetési készség (menedzsment).....................181
8.4. Segítő-támogató beállítódás .......................184
8.5. A védőnői felelősség . .. ....................186
9. A VÉDŐNŐI SZAKGONDOZÁS FELADATKÖREI ..............191
9.1 A nővédelmi feladatok ..........................192
9.2 A nővédelmi gondozás..........................196
9.2.1. A serdülők felkészítése a reprodukcióra ...................196
9.2.2. Felkészítés a családi életre .....................204
9.2.3. Családvédelmi Szolgálat ...........................207
10. A VÁRANDÓS ANYÁK GONDOZÁSA ......................211
10.1 A magzati élet és a várandós anya védelme .................212
10 2 A várandós nők védőnői gondozása a tanácsadóban 220
10.3 A védőnő feladatai a tanácsadó teamben .................221
10 3 1 A védőnői gondozás .... ......................221
10.3 2 A védőnői feladatai a tanácsadás során ...............222
10.3.1 A védőnői feladatai a tanácsadás folyamán..................223
10.3 4 Célzott anamnézis......... ........................224
10 3 5 A terhesgondozási könyv kiállítása ........................225
10.3 6 Önállóan végezhető vizsgálatok ................226
10.3 7 A szülő szerepe és a szülésre felkészítés............... 227
10 3 8 Felkészítés a szülésre.........................228
10.4. A várandós anyák gondozása otthon ....................230
10.4.1 A családlátogatások sajátosságai .............230
10.4.1.1. Látogatás az első trimeszterben......................231
l0.4.1.2. Látogatás a második trimeszterben.............232
10.4.1.3. Látogatás a harmadik trimeszterben ................232
10.4.2. Szemléltető oktatás a családlátogatáson...............233
10 4.3. Az emlő önvizsgálatára és a laktációra oktatás............
10.4.4. A veszélyeztetett várandósok gondozása .............236
10.5. A terhesség megszakítása ...........................237
10.5.1 Törvényi rendelkezés a terhesség megszakításáról 237
10.5 2. Nézetek az élei keletkezéséről és az abortusz megengedhetőségről.....................238
10.5.3. Védőnői feladatok a terhességmegszakítással kapcsolatosan.....................239
10.0. A várandós anyák gondozásának standardjai.....................240
10.7 A védőnő adminisztratív tennivalói.....................244
10.8. A kórházi védőnő tevékenysége.....................248
11. A GYERMEKÁGYAS ANYA ÉS GYERMEKÉNEK GONDOZÁSA.....................251
11.1 A szülést követő intézeti védőnői feladatok.....................252
11.2. A gyermekágyas anya és újszülöttjének otthoni gondozása.....................254
11.3. A gyermekágyas otthoni gondozása.....................261
11.-3 A veszélyeztetett újszülött.....................271
11.5. A védőnő adminisztratív tennivalói.....................276
12. A CSECSEMŐK ÉS KISGYERMEKEK GONDOZÁSA...........278
12.1 A csecsemőgondozás alapfeladatai.....................279
12.2. A csecsemőgondozás védőnői látogatáskor.....................282
12 3. A védőnő szerepe a szocializációban.....................284
12.4. Az 1-3 éves gyermekek gondozása.....................286
13. A VESZÉLYEZTETETT CSECSEMŐK GONDOZÁSA ...........293
14. A GONDOZÓ MUNKA SAJÁTOSSÁGAI A CSALÁDBAN ........296
14.1 A védőnői családlátogatás .......................
14.2 A családlátogatás mint feladat és mint módszer.....................297
14.3 A családlátogatás mint gondozási módszer.....................302
14 i A családgondozás interakciós módszerei.....................306
14.4.1. Interakció és kommunikáció a családlátogatáskor.....................310
14 4.2 A gondozott-szerep figyelembevétele.....................310
14.4.3 Az interakció bevezetése a megjelenés.....................312
14.4.4. A kapcsolat felvétele.....................
14.4.5. A távolságtartás .........
14.4.6. A proszociális magatartás követelménye.....................315
14 4 7. Oktató tevékenység családlátogatáskor.....................317
14.5. A családlátogatás mint feltáró módszer.....................318
14.5.1. Megfigyelési feladatok.....................318
14.5.2. Egészség-betegség helyzet feltárása.....................319
14.5.3. A családtagok közötti kapcsolat megismerése.....................319
14.5.4. A gondozó környezel feltárása.....................320
14.5.5. A család szociális-kulturális helyzetének megismerése.....................322
14.5.6. A gondozási készség és képesség megismerése.....................324
14.6. Napjaink kiemelt gondozási területei a családban.....................326
14.7. Egészségfejlesztő (health promotion) módszerek.....................331
14.7.1. Egészségvédő módszerek.....................331
14.7.2. Gyermekvédő módszerek...............334
14.7.3. Betegekkel való bánásmód.....................335
14.8. A család bevonása a társadalom védő-óvó rendszerébe.....................336
15. A VÉDŐNŐ ÖNÁLLÓ FOGADÓÓRÁJA ..............338
15.1. A védőnő önállósága és felelőssége...........339
15.2. Védőnői fogadóóra...................340
15.3. Védőnői nyitott tanácsadó .........347
16. A 3-16 (18) ÉVES GYERMEKEK GONDOZÁSA ........351
16.1 Gondozás otthon és gyermekközösségben........352
16.2 Hazai nevelési-oktatási intézmények .......353
16.2.1. Az óvoda egészségvédő szerepe........355
16.2.2. Az iskola egészségvédő feladatai ........356
16 3. Az egészségvédelem beépülése az oktatásba .....358
16.3.1. Az egészségvédelmi kereszttantervek ......358
16.3.2. Az egészségtan tantárgy oktatása........360
16.3.3. Az osztályfőnöki óra egészségnevelési programja.....................360
16.3.4. Egészségnevelési alkalmak a tanításon kívül.....366
16.4. Az óvodás és tanköteles gyermekek védőnői ellátása.....................373
16.5. A védőnő közegészségügyi-járványügyi feladatai az iskolában.....................377
16.5.1 A védőnő közegészségügyi tennivalója iskolalátogatáskor.....................378
16.5.2 A védőnő járványügyi tennivalói.....................381
16.6. Iskolai mentálhigiénés feladatok.....................382
16.6.1 A „vészjelek felismerése.....................383
16.6.2 Az előítéletről.................383
16.6.3. Az iskola védőnő empátiás készsége.....................384
16.6.4. A stresszorok felismerése............385
16.6.5. A lelki vezetés készsége .....385
16.6.6. Megelőző - korrekciós feladatok.....................386
16.6.7. A tanulók szokásbeli rendellenességeinek kezelése.....................388
16.6.8. Pszichomotoros rendellenességek a tanítás alatt.....................388
16.6 9. Funkcionális zavarok megelőzése a tanulóknál.....................389
16.6.10. Kudarc és agresszió a tanulók között.....................391
16.6.11 Neurotikus gyermekek az osztályban.....................392
16.6.12. Függőséghez vezető szokások megelőzése.....................395
16.6.13. A szexuális tanácsadás.....................395
16.7. Iskolaegészségügyi dokumentáció.....................
16.8. Védőnői vizsgálatok az óvodában.....................397
17. A VÉDŐNŐ KÖZREMŰKÖDÉSE A GYERMEKVÉDELEMBEN.....................404
17.1. Új védőnői szemlélet a gyermekről . . 405
17.1.1. A gyermek fejlődő személyisége..........406
17.1.2. A gyermek jogairól................4107
17.1.2.1. Az élethez, a legjobb egészségi állapothoz való jog.....................410
17.1.2.2. A családban való nevelkedéshez való jog.....................410
17.1.2.3. Gyermek joga a szociális biztonsághoz.....................411
17.1.2.1. A gyermek joga az oktatáshoz, művelődéshez.....................412
17 1.2.5. A gyermek egyéb jogai ..........412
17.1.3. A gyermek védelme a családban ............................415
17.2. A gyermekvédelem rendszere ........................417
17 2 1 A gyermekekről való gondoskodás.....................417
17.2.2. A gyermeket védő megelőző intézkedések.....................419
17.2.3. A veszélyeztetett gyermekeket óvóintézkedések.....................420
17.2.1. Gyámügyi igazgatás feladatköre.....................421
17.3. A gyermekvédelem intézményei ............422
17.4. A védőnő gyermekvédelmi feladatai.....................427
17.4.1. A gyermek fejlődését veszélyeztető tényezők feltárása.....................427
17.4.2. A gyermek családi helyzetének megítélése.....................428
18. A VÉDŐNŐ TÁRSADALMI KAPCSOLATAI .................431
15.1 A védőnő helye a civil társadalomban ............432
18.2 A védőnő kapcsolata a civil szervezetekkel ................433
FÜGGELÉK ............................................440
1952. évi IV. törvény ...............................440
1997 évi XXXI. törvény.............................444
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv