| Előszó | 11 |
| Bevezetés | 14 |
| A könyv tartalma | 15 |
| A könyv használata | 17 |
| A védőnői munka bemutatása | 19 |
| A védőnői hivatás története | 20 |
| A védőnő munkaköre | 24 |
| A védőnői munka módszere, védőnői módszertan | 25 |
| A védőnői munka általános módszerei | 27 |
| A védőnő speciális munkamódszere | 34 |
| A gondozottak köre | 34 |
| A gondozási munka fő mozzanatai | 35 |
| A gondozási módszer alkalmazása a védőnői szolgálat keretében | 36 |
| A védőnő helye az egészségügyi ellátások rendszerében | 43 |
| A védőnő egészségügyi dolgozó | 44 |
| A védőnő közalkalmazott | 45 |
| A védőnő munkája a prevenció | 46 |
| A védőnői szerep és hivatás. A védőnő etikai normái | 49 |
| A védőnői munka alapvető célja: az egészségvédelem | 59 |
| Az egészség modern értelmezése | 60 |
| Elméletek az egészségről és a betegségről | 61 |
| A "pozitív egészség" fogalma | 64 |
| Egészségvédelem és prevenció | 67 |
| Az egészségmegőrzés stratégiája | 69 |
| Az egészségnevelés modern értelmezése | 72 |
| A védőnői munkát befolyásoló tényezők | 78 |
| A védőnői munka szabályozása | 79 |
| Mire illetékes a védőnő? | 79 |
| Miben áll a védőnő önállósága? | 82 |
| A védőnő által felvállalható más tevékenységek | 85 |
| A gondozottak | 87 |
| Kik a védőnő gondozottjai? | 87 |
| A gondozottak szociális helyzete | 90 |
| A gondozottak kulturáltsága | 93 |
| A védőnői körzet jellege | 95 |
| A védőnő első találkozása a gondozottjával | 97 |
| Első találkozás a gondozottal | 98 |
| Felkészülés a találkozásra | 98 |
| Az első találkozás a gondozóban | 99 |
| Első találkozás a gondozott otthonában | 103 |
| A gondozott megismerése | 106 |
| A megfigyelés | 107 |
| A kikérdezés módszere | 109 |
| Anamnézis-készítés | 111 |
| Környezettanulmány készítése | 114 |
| Az eszközös mérés módszere | 117 |
| Öntesztelő módszerek | 121 |
| A gondozott kezelése | 123 |
| A meggyőzés | 124 |
| A meggyőző közlés módozatai | 132 |
| Önálló védőnői tanácsadáson alkalmazható módszerek | 135 |
| Az önálló védőnői tanácsadás célja | 135 |
| Az önálló védőnői tanácsadás alapelvei | 139 |
| Az önálló védőnői tanácsadás módszerei | 142 |
| Pszichohigiénés módszerek | 145 |
| A pszichohigiéne fogalma | 145 |
| A lelki vezetés készsége | 146 |
| A védőnő empátiás készsége | 146 |
| A stresszorok felismerése | 147 |
| A szexuális nevelés | 148 |
| Megelőző - korrekciós feladatok | 148 |
| Egészségre káros szokások megelőzése | 150 |
| Feszültségcsökkentő módszerek | 153 |
| A védőnő tevékenységének jellemzői | 170 |
| Szociális kapcsolattartás | 171 |
| A "szemtől szembe" helyzet | 174 |
| Magabiztos és sikeres viselkedés | 179 |
| Asszertív magatartás | 179 |
| Vezetési készség (menedzsment) | 181 |
| Segítő-támogató beállítódás | 184 |
| A védőnői felelősség | 186 |
| A védőnői szakgondozás feladatkörei | 193 |
| A nővédelmi feladatok | 194 |
| A nővédelmi gondozás | 198 |
| A serdülők felkészítése a reprodukcióra | 198 |
| Felkészítés a családi életre | 206 |
| Családvédelmi Szolgálat | 209 |
| A várandós anyák gondozása | 213 |
| A magzati élet és a várandós anya védelme | 214 |
| A várandós nők védőnői gondozása a tanácsadóban | 222 |
| A védőnő feladatai a tanácsadó teamben | 223 |
| Önálló védőnői tanácsadás | 229 |
| Célzott anamnézis-készítés | 229 |
| A terhesgondozási kiskönyv kiállítása | 230 |
| Önállóan végezhető vizsgálatok | 231 |
| A szülői szerepre és a szülésre felkészítés | 232 |
| Felkészítés a szülésre | 234 |
| A várandós anyák gondozása otthon | 235 |
| A családlátogatások sajátosságai | 235 |
| Látogatás az első trimeszterben | 236 |
| Látogatás a második trimeszterben | 237 |
| Látogatás a harmadik trimeszterben | 238 |
| Szemléltető oktatás a családlátogatásokon | 238 |
| Az emlő önvizsgálatára és a laktációra oktatás | 240 |
| A veszélyeztetett várandósok gondozása | 241 |
| A terhesség megszakítása | 244 |
| Törvényi rendelkezés a terhesség megszakításáról | 244 |
| Nézetek az élet keletkezéséről és az abortusz megengedhetőségről | 245 |
| Védőnői feladatok a terhességmegszakítással kapcsolatosan | 247 |
| A várandós anyák gondozásának standardjai | 248 |
| A védőnő adminisztratív tennivalói | 252 |
| A kórházi védőnő tevékenysége | 255 |
| A gyermekágyas anya és gyermekének gondozása | 258 |
| A szülést követő intézeti védőnői feladatok | 259 |
| A gyermekágyas anya és újszülöttjének otthoni gondozása | 261 |
| A gyermekágyas otthoni gondozása | 268 |
| A veszélyeztetett újszülött | 278 |
| A védőnő adminisztratív tennivalói | 283 |
| Csecsemők és kisgyermekek gondozása | 285 |
| A csecsemőgondozás alapfeladatai | 286 |
| A csecsemőgondozás védőnői látogatáskor | 289 |
| A védőnő szerepe a szocializációban | 292 |
| Az 1-3 éves gyermekek gondozása | 293 |
| A veszélyeztetett csecsemők gondozása | 301 |
| A gondozó munka sajátosságai a családban | 304 |
| A védőnői családlátogatás | 305 |
| A családlátogatás mint feladat és mint módszer | 310 |
| A családlátogatás mint gondozási módszer | 313 |
| A családgondozás interakciós módszerei | 317 |
| Interakció és kommunikáció a családlátogatáskor | 317 |
| A gondozott-szerep figyelembevétele | 319 |
| Az interakció bevezetése: a megjelenés | 320 |
| A kapcsolat felvétele | 321 |
| A távolságtartás | 322 |
| A proszociális magatartás követelménye | 322 |
| Oktató tevékenység családlátogatáskor | 324 |
| A családlátogatás mint feltáró módszer | 325 |
| Megfigyelési feladatok | 325 |
| Egészség-betegség helyzet feltárása | 326 |
| A családtagok közötti kapcsolat megismerése | 326 |
| A gondozó környezet feltárása | 328 |
| A család szociális-kulturális helyzetének megismerése | 330 |
| A gondozási készség és képesség megismerése | 332 |
| Napjaink kiemelt gondozási területei a családban | 334 |
| Egészségfejlesztő módszerek | 339 |
| Egészségvédő módszerek | 339 |
| Gyermekvédő módszerek | 341 |
| Betegekkel való bánásmód | 342 |
| A család bevonása a társadalom védő-óvó rendszerébe | 343 |
| A védőnő önálló fogadóórája | 345 |
| A védőnő önállósága és felelőssége | 346 |
| Védőnői fogadóóra | 347 |
| Védőnői nyitott tanácsadó | 354 |
| A 3-16 (18) éves gyermekek gondozása | 359 |
| Gondozás otthon és gyermekközösségben | 360 |
| Hazai nevelési-oktatási intézmények | 361 |
| Az óvoda egészségvédő szerepe | 363 |
| Az iskola egészségvédő feladatai | 364 |
| Az egészségvédelem beépülése az oktatásba | 366 |
| Az egészségvédelmi kereszttantervek | 366 |
| Az egészségtan tantárgy oktatása | 368 |
| Az osztályfőnöki óra egészségnevelési programja | 368 |
| Egészségnevelési alkalmak a tanításon kívül | 374 |
| Az óvodás és tanköteles gyermekek védőnői ellátása | 381 |
| A védőnő közegészségügyi-járványügyi feladatai az iskolában | 385 |
| A védőnő közegészségügyi tennivalója iskolalátogatáskor | 386 |
| A védőnő járványügyi tennivalói | 388 |
| Iskolai mentálhigiénés feladatok | 390 |
| A "vészjelek felismerése" | 390 |
| Az előítéletekről | 391 |
| Az iskolavédőnő empátiás készsége | 392 |
| A stresszorok felismerése | 393 |
| A lelki vezetés készsége | 393 |
| Megelőző - korrekciós feladatok | 394 |
| A tanulók szokásbeli rendellenességeinek kezelése | 395 |
| Pszichomotoros rendellenességek tanítás alatt | 396 |
| Funkcionális zavarok megelőzése a tanulóknál | 397 |
| Kudarc és agresszió a tanulók között | 398 |
| Neurotikus gyermekek az osztályban | 400 |
| Függőséghez vezető szokások megelőzése | 402 |
| A szexuális tanácsadás | 403 |
| Iskolaegészségügyi dokumentáció | 404 |
| Védőnői vizsgálatok az óvodában | 405 |
| A védőnő közreműködése a gyermekvédelemben | 412 |
| Új védőnői szemlélet a gyermekről | 413 |
| A gyermek fejlődő személyisége | 414 |
| A gyermek jogairól | 415 |
| Az élethez, a legjobb egészségi állapothoz való jog | 418 |
| A családban való nevelkedéshez való jog | 418 |
| Gyermek joga a szociális biztonsághoz | 419 |
| A gyermek joga az oktatáshoz, művelődéshez | 420 |
| A gyermek egyéb jogai | 420 |
| A gyermek védelme a családban | 423 |
| A gyermekvédelem rendszere | 425 |
| A gyermekekről való gondoskodás | 425 |
| A gyermekeket védő megelőző intézkedések | 427 |
| A veszélyeztetett gyermekeket óvóintézkedések | 428 |
| Gyámügyi igazgatás feladatköre | 430 |
| A gyermekvédelem intézményei | 430 |
| A védőnő gyermekvédelmi feladatai | 435 |
| A gyermek fejlődését veszélyeztető tényezők feltárása | 435 |
| A gyermek családi helyzetének megítélése | 437 |
| A védőnő társadalmi kapcsolatai | 439 |
| A védőnő helye a civil társadalomban | 440 |
| A védőnő kapcsolata a civil szervezetekkel | 441 |
| Függelék | 448 |