1.034.178

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Társadalmi és állampolgári ismeretek középiskolásoknak

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 248 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 978-963-19-6286-4
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal. Tankönyvi szám: 13244/2.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A társadalmi és állampolgári ismeretek modultantárgyhoz készült ez a sokoldalúan felhasználható alaptankönyv. Tíz nagy fejezetét a társadalomismeret legfontosabb témakörei adják: természet és társadalom kapcsolata régen és ma, a város a történelemben és napjainkban, társadalmi közösségek egykor és ma, a lélek világa, a munka világa, társadalmak és kommunikáció, államtípusok, államformák, választási rendszerek története, művészet és társadalom, vallásos és tudományos világmagyarázatok, az európaiság története. Megismerhetjük a magyar választási rendszert, az Európai Unió intézményrendszerét, hazánk csatlakozását a NATO-hoz és az Európai Unióhoz. A tankönyv témaköreit történetiségükben mutatja be. Így lehetővé válik a történelem tanagyag elméleti szintű összegzése is.
Egy-egy tankönyvi nagy fejezet négy leckéből áll, s ha a téma engedi, minden lecke egy-egy történelmi korral hozható összefüggésbe (őskor és ókor - középkor - újkor - jelenkor). Ezáltal könnyen megteremthető a kapcsolat... Tovább

Fülszöveg

A társadalmi és állampolgári ismeretek modultantárgyhoz készült ez a sokoldalúan felhasználható alaptankönyv. Tíz nagy fejezetét a társadalomismeret legfontosabb témakörei adják: természet és társadalom kapcsolata régen és ma, a város a történelemben és napjainkban, társadalmi közösségek egykor és ma, a lélek világa, a munka világa, társadalmak és kommunikáció, államtípusok, államformák, választási rendszerek története, művészet és társadalom, vallásos és tudományos világmagyarázatok, az európaiság története. Megismerhetjük a magyar választási rendszert, az Európai Unió intézményrendszerét, hazánk csatlakozását a NATO-hoz és az Európai Unióhoz. A tankönyv témaköreit történetiségükben mutatja be. Így lehetővé válik a történelem tanagyag elméleti szintű összegzése is.
Egy-egy tankönyvi nagy fejezet négy leckéből áll, s ha a téma engedi, minden lecke egy-egy történelmi korral hozható összefüggésbe (őskor és ókor - középkor - újkor - jelenkor). Ezáltal könnyen megteremthető a kapcsolat a történelmi tanulmányok és a társadalmi, állampolgári ismeretek között, s bővülnek a tankönyv felhasználási lehetőségei.
A tankönyv a képességfejlesztés számtalan lehetőségét kínálja. A témakörök problémaközpontú és árnyalt bemutatása, az értékes adatsorok, diagramok, a szemléletes térképek, ábrák, a jellegzetes képek jó hátteret biztosítanak az önálló véleményalkotáshoz és a vitákhoz. A témák feldolgozását érdekes szituációs játékok színesítik. Az önálló ismeretszerzést színvonalas szakirodalmi bibliográfia is segíti.
Az átdolgozott tankönyv a jobb áttekinthetőség, tanulhatóság miatt új tipográfiával jelenik meg. Tényanyaga felfrissült - sok az új ábra, kép és táblázat is -, szövege egyszerűsödött.
"A tárgy igazi értékét nem az mutatja, hogy a diákok mit ismernek és tudnak és tanulás idején az iskolában, hanem az, hogy hogyan viselkednek majd további életük során" - írja társadalomismeret tantárgy érettségi követelményeinek bevezetője. Szerzők és kiadó e gondolattal azonosulva ajánlják ezt a tankönyvet. Vissza

Tartalom

I. Az egyén és természeti környezetének változásai........................7
1. A közösségszerveződés természeti feltételei................7
1.1. A természet hatása az emberiség kialakulására és elterjedésére .........7
1.2. A rasszok jellemzői..................................................................................8
1.3. Az állatok háziasítása és a növénytermesztés ... 10
1.4. A természeti társadalmak csoportosítása..................11
1.5. Különböző mezőgazdasági kultúrák a Földön ..........11
2. A Földről alkotott kép globálissá válása ........................13
2.1. A civilizációk közötti kapcsolattartás földrajzi feltételei...............13
2.2. A kapcsolatok társadalmi feltételei ....................................14
2.3. Az európai tőkés fejlődés globális hatásai - a népességvándorlás................14
2.4. Etnikai sokszínűség, etnikai konfliktusok....................16
2.5. Népességmozgások napjainkban ........................................17
2.6. A kultúrnövények „vándorlása" ................................................17
3. Az ökológia és a társadalom viszonyrendszere.................19
3.1. Az ökológiai szemlélet fontossága........................................19
3.2. A természet hatása a társadalomra ..................................20
3.3. Az ipari forradalom - az emberi-természeti környezet leromlása..................20
3.4. XXI. századi helyzetkép......................................................................22
3.5. Egy példa a környezet átalakítására: a Tisza-szabályozás ..................24
4. A természeti környezet értékeinek felismerése - a környezetvédelem.............26
4.1. Az emberi tevékenység hatása Földünk éghajlatváltozásaira...............................26
4.2. A globális felmelegedés következményei ....................26
4.3. Az erdők pusztulása..............................................................................27
4.4. A vízkészlet elszennyeződése ....................................................28
4.5. A talaj pusztulása ....................................................................................28
4.6. Népességnövekedés - élelmezési problémák és szeméthegyek.........................29
4.7. A nukleáris környezetszennyezés..........................................30
4.8. Kiútkeresés....................................30
II. Az egyén és civilizációs környezete ....................34
1. A civilizáció létrejötte és fogalma ..........................................34
1.1. Barbárság és civilizáció ....................................................................34
1.2. A város - gazdasági, hatalmi és szellemi központ ......................35
1.3. Kapcsolatok a civilizációk között............................................36
1.4. A nyugati civilizáció és a globalizáció................................37
2. A középkori településformák kialakulása.
A magyarországi településszerkezet sajátosságai......... 39
2.1. Város és vidéke .............................................
2.2. A várossá válás útja ....................................... 40
2.3. A városok méretei .......................................... 40
2.4. Városok Nyugaton és Keleten.......................... 42
2.5. A magyar településszerkezet sajátosságai a középkorban........ 42
3. A modern városok kialakulása Európában és Magyarországon.................44
3.1. Az ipar mint várostelepítő tényező........................................44
3.2. A városkép megváltozása................................................................44
3.3. A középkori magyar városszerkezet átalakulása........................... 45
3.4. Városhierarchia Magyarországon..................... 46
3.5. Felzárkózó és lemaradó körzetek és városaik ............... 47
4. A civilizáció belső arányainak megbomlása....... 49
4.1. A szegregáció .....................49
4.2. Magyarország: a szegregáció és a roma kisebbség........................50
4.3. Magyarország: szegénység, népességfogyás, deviancia............52
4.4. A megapoliszok és a megalopoliszok................................54
III. Az egyén és társadalmi közösségei ......... 58
1. A hordától a társadalomig............................... 58
1.1. A közösségnek alárendelt egyén az őskorban és az ókori Keleten ........... 58
1.2. Görögország: a jó polgár jó ember.................... 59
1.3. Róma: az utcán politizáló tömeg...................... 60
2. A kereszténység egyén- és közösségideálja. A nomád és kora feudális kori magyar
társadalom ................................................... 62
2.1. Ki lehetett a krisztusi közösség tagja? ............. 62
2.2. Az egyház és a világi hatalom viszonya............. 63
2.3. Az individuum helyzete Nyugaton és Keleten a középkorban.................... 64
2.4. Nemzet és szabadság Magyarországon a középkorban................ 64
3. A modern szabadsággondolat megszületése.
A reformkori magyar politikai elit társadalomképe ............ 57
3.1. A kiváltságokon nyugvó szabadságok megszűnése............................57
3.2. Állam és társadalom viszonya ..................................................68
3.3. Szabadságeszme Oroszországban......................................69
3.4. Szabadságeszmék a polgárosodó
Magyarországon........................................................................................70
4. A társadalmak és a XX. századi modernizációk ... 71
4.1. Új erő, a munkásság ............................................................................71
4.2. Hatalom és tömegek............................................................................72
4.3. A politikai pártok átalakulása - új politikai elméletek .....................73
4.4. Állam és civil társadalom Magyarországon................74
IV. A lélek világa............................................................................................76
|| A lelki jelenségek......................................................................................76
1.1. A lélek vallásos értelmezései, művészeti ábrázolása és tudományos vizsgálata.......76
1.2. A pszichológia alapkérdései ........................................................77
1.3. A pszichoanalízis és a behaviorizmus..............................78
1.4. A biológiai pszichológia és a kognitív irányzat............79
2. Bevezetés önmagunk megismeréséhez............ 80
2.1. Az önismeret................................................. 80
2.2. A serdülőkor jellegzetességei .......................... 81
2.3. Ki a normális? ............................................... 82
3. A pszichológia alkalmazott területei ................. 83
3.1. A pályaválasztás........................................................................................83
3.2. A pályaalkalmasság................................................................................84
3.3. Tanulási technikák ..................................................................................85
3.4. A magyar társadalom lelkiállapotának általános jellemzői................... 85
4. Lelki problémák a serdülőkorban..................... 87
4.1. A táplálkozási zavarok........................................................................87
4.2. A dohányzás....................................................89
4.3. A drogfogyasztás ......................................................................................89
4.4. A fiatalkori öngyilkosság ..................................................................90
V. A munka világa......................................................................................92
1. Az őskori és az ókori gazdaság................................................92
1.1. Az állattenyésztés és a nomád gazdálkodás kialakulása ..................92
1.2. A földművelés kialakulása..............................................................92
1.3. A hosszú távú parlagoló rendszerek..................................93
1.4. Az öntözéses földművelés..............................................................93
1.5. A rövid távú parlagoló rendszerek ........................................93
1.6. A mediterrán mezőgazdaság az antik világban..........94
1.7. A kézművesség létrejötte................................................................94
1.8. Kézművesség az antik világban ..............................................95
1.9. A kereskedelem létrejötte..............................................................95
1.10. Kereskedelem az antik világban ...................... 96
2. A középkori gazdaság..................................... 98
2.1. A középkori mezőgazdaság megszületése......... 98
2.2. Mezőgazdasági rendszerek Európában............. 98
2.3. Földművelés és állattenyésztés a Kárpát-medencében.................... 99
2.4. A kézművesipar újraformálódása..................... 99
2.5. A vasipar és a textilipar...................................100
2.6. Az alkalmazott technikák................................100
2.7. Kézművesipar a Kárpát-medencében...............101
2.8. A kereskedelem az arab világban.....................101
2.9. Az európai kereskedelem................................102
2.10. Kereskedelem a Kárpát-medencében...............103
3. Gazdaság az újkorban.....................................104
3.1. Gazdasági növekedés és népesség a paraszti társadalmakban............104
3.2. Az ipari és mezőgazdasági üzemformák
kezdődő átalakulása a XV-XVIII. században......104
3.3. A nyugati, az amerikai és az ázsiai civilizációk találkozása................105
3.4. A földrajzi felfedezések hatásai és a növekedés korlátai........106
3.5 Az állam szerepe a gazdaságban .....................107
3.6. Magyarország a XV-XVIII. században................107
3.7. A modern gazdasági növekedés.......................108
3.8. A kapitalizmus fogalma és szakaszai.................109
3.9. Polgárosodás a XIX. századi Magyarországon .... 110
4. A huszadik század gazdasága..........................112
4.1. Állami szabályozás vagy szabadpiac?...............112
4.2. Az állam szerepe a japán gazdaságban és az Egyesült Államokban...............112
4.3. A túlzott állami szerepvállalás és a kiutak.........113
4.4. A gazdasági globalizáció és a nemzetközi nagyvállalatok...............115
4.5. A tőkés gazdaság kiépülése Magyarországon a kilencvenes években.........116
4.6. Magyarország és az Európai Unió kapcsolata hazánk uniós csatlakozásáig............117
4.7. Az Európai Unió költségvetése és támogatási rendszere...............118
4.8. A magyar gazdaság 2000 után........................119
VI. A kommunikáció szerepe a különböző társadalmakban...............123
1. A jelrendszerek kialakulása. A beszéd és az írásbeliség............1231
1.1. Közösségek és kommunikáció..........................123
1.2. Államok, írás, írástudók az ókori Keleten...........123
1.3. Az írás demokratizálódása..............................125
1.4. A tudás átörökítése........................................125
1.5. Hírközlés az ókorban.......................................126
2. A kommunikáció és az írásbeliség jelentőségének megnövekedése a középkorban. A magyar írásbeliség...............127
2.1. A latin és a görög írásbeliség...........................127
2.2. Kódexek és oklevelek.....................................127
2.3. Az írás egyházi monopóliumának megszűnése...................129
2.4. írásbeliség a középkori Magyarországon...........130
2.5. A hírközlés helyzete........................................130
3. Az információ a polgárság értékvilágában. A magyar nyilvánosság múltja.........131
3.1. A könyvnyomtatás által előidézett változások .... 131
3.2. Változó társadalom, változó nyilvánosság..........132
3.3. A hírközlés fejlődése.......................................132
3.4. A polgári nyilvánosság kialakulása Magyarországon..................133
4. Önálló médiahatalmak....................................135
4.1. A rádió..............................................................................135
4.2. A televízió..............................................................135
4.3. Szórakoztatni, tanítani, irányítani.....................136
4.4. Új kommunikációs lehetőségek - harc a piacért a médiumok között............137
4.5. A médiumok szerepe a társadalomban és a politikában.................138
4.6. Mai magyar médiatörténet......................................................138
VII. Az állam típusai és intézményei................142
1 A keleti despotizmustól az antik demokráciákig...............................................142
1.1. Az állam kialakulása.......................................142
1 2. Az ókori Kelet ázsiai típusú államai..................142
1 3 Antik típusú állam az ókori Görögországban......143
1.4. Antik típusú állam a köztársasági Rómában......145
1.5. A császárság Rómában .................................147
2. Uralmi formák a feudalizmusban ....................149
2.1. A feudális állam általános jellemzői..................149
2.2. Államfejlődés Nyugat-Európában a kora feudalizmus idején (Vl-X. század)........149
2.3. Államfejlődés Nyugat-Európában az érett feudalizmus idején (X-XV. század).....150
2.4. Államfejlődés Nyugat-Európában a késői feudalizmus idején (XVI-XVIII. század)....152
2.5. A feudális állam és jog fejlődése Magyarországon...........................153
3. A polgári alkotmányos eszmék és az állam........156
3.1. A polgári állam tudati előkészítője, a felvilágosodás ......................156
3.2. A polgári forradalom és a kialakuló polgári állam...................157
3.3. A polgári állam általános jellemzői ...................159
3.4. A polgári átalakulás Magyarországon...............160
4. A demokráciától a totális államig - és vissza. Államberendezkedések a XX. században..........163
4.1. A modern tömegdemokráciák..........................163
4.2. A totalitárius állam Németországban................164
4.3. A fasiszta diktatúra Olaszországban ................165
4.4. Az orosz fejlődés............................................166
4.5. A szovjet típusú államberendezkedés Magyarországon (1948-1956-1989)......167
4.6. A totális állam általános jellemzői....................167
4.7. A totális állam bukása ....................................168
5. A választójog és a választási rendszerek fejlődése ....................169
5.1. A választójog fogalma - választási alapelvek a XX. században.......................169
5.2. A választási rendszerek alaptípusai .................169
5.3. A választási rendszerek kialakulása Európában...................170
5.4 Választójogi reformok a XIX. században ...........................................171
5.5. Választási rendszerek a modern tömegdemokráciákban...................................172
5.6. A magyar választási rendszer kialakulása és változásai......................173
5.7. A hatályos magyar választási rendszer és választójog........................
VIII. Művészet és társadalom............................177
1. A közösségi ideálok elsődlegessége a művészetekben ....................177
1.1. A vadászmágiától a halottkultuszig..................177
1.2. Művészet és hatalom összekapcsolódása........178
1.3. Az öncélú művészet megszületése...................179
2. A művészetek és a vallások kapcsolata a középkorban. A magyar feudális állam
kultúrája......................131
2.1. A hit szolgálata ..............................................181
2.2. A román stílus ...............................................
2.3. A gótika .................................................182
2.4. A bizánci és az iszlám kultúra a középkorban...................183
2.5. Művészet a középkori Magyarországon ............184
3. A művészet helye a polgári társadalomban .......185
3.1. A harmónia megtalálása | a reneszánsz ..........185
3.2. Lenyűgöző pompa és életöröm g a barokk........186
3.3. A „magányos ember panasza" - stílusok a XIX. században ...............187
3.4. A reneszánsztól a romantikáig - művészetek Magyarországon...............I88
4. A művészetek helykeresése a központ nélküli világban.....................190
4.1. Az „önelvű vizualitás" és a funkcionalizmus ......190
4.2. A hagyományokkal való szembenállás és a hagyományokhoz való visszatérés ...192
4.3. A tömegek hatása a művészetre......................193
4.4. Modern művészet Magyarországon a XX. század közepéig..................193
IX. Világmagyarázatok....................................196
1. Az európai tudományos gondolkodást megalapozó görög szemlélet. A világ más
nagy tudományos központjai...........................196
1.1. Gyakorlatiasság és meditáció - tudományok az ókori Keleten..................196
1.2. A tudományos gondolkodás megszületése Görögországban .................197
1.3. A filozófia új kérdései a hellenizmus korában....................198
1.4. Szaktudományok, gyakorlati tudományok.........199
1.5. Tudományok az ókor és a középkor határán......199
2. A tudományok autonómiája és hatékonysága a középkorban......................201
2.1. „Tekintélyen és kényszeren alapuló kultúra" ....................201
2.2. Az universitas................................................201
2.3. A skolasztika.................................................202
2.4. Az ortodox kereszténység és a tudomány .........203
2.5. Tudomány a középkori Magyarországon............204
3. A nagy világvallások.......................................205
3.1. A brahmanizmus............................................205
3.2. A buddhizmus................................................205
3.3. Kínai vallások................................................206
3.4. A kereszténység.............................................206
3.5. Az iszlám.......................................................207
3.6. A világvallások összehasonlítása.....................208
3.7. A vallások helyzete Magyarországon ................209
4. Tudományos megújulási kísérletek a reneszánsztól Einsteinig..........212
4.1. A tapasztalat felértékelődése - a természettudományok fejlődése...................212
4.2. A filozófia ......................................................213
4.3. A természettudományos gondolkodás „egyeduralma" - a kutatómunka feltételeinek
változása ..................213
4.4. A tudományok fejlődésének kezdetei Magyarországon.................214
4.5. A tudományok virágzása a polgári Magyarországon...................215
4.6. A tudomány helyzete napjainkban az Európai Unióban és Magyarországon ...217
X. Az európaiság története............................220
1. Az európaiság gyökerei...................................220
1.1. A „görög-római bölcső"...................................220
1.2. A birodalomépítés bűvkörében .......................221
1.3. A keresztény nemzetközösség.........................221
1.4. Politikai szövetségek esélyei a középkorban .....222
1.5. Egység és Európa a felvilágosodástól a modern hatalmi szövetségek megjelenéséig.....222
1.6. Megosztott Európa - megosztott világ..............224
1.7. A Népszövetség - Európa a világban................225
1.8. Európa egységesítésének legújabb törekvései ..226
2. Nemzetközi biztonsági és katonai szervezetek... 227
2.1. Intenzív kapcsolatok a nemzetek között ...........227
2.2. Az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) megalakulása, céljai ..............227
2.3. Az ENSZ szervezete........................................228
2.4. Európa „kettészakadása" a második világháború után ............229
2.5. Gazdasági szervezetek a „kettészakadt" Európában......................229
2.6. Katonai-politikai szervezetek kialakulása a „kettészakadt" Európában .........230
2.7. Az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (NATO) ...231
2.8. Változások Európában 1989 után....................232
3. Az Európai Unió kialakulása és szervezete........234
3.1. Az európai egység fogalma..............................234
3.2. Az Európai Unió kialakulásáig vezető folyamat ...234
3.3. Európai Közösségekből Európai Unió................235
3.4. Az új évezred kihívásai az Unióval szemben.......236
3.5. Az Európai Unió intézményei............................237
4. Magyarország és az európai, euroatlanti integráció .....................242
4.1. A vasfüggöny leomlása után............................242
4.2. Magyarország és a NATO. „Az enyhülés és a nyitás évei"..............242
4.3. „Partnerség a békéért"...................................242
4.4. A Fehér Könyv és a NATO-bővítéssel kapcsolatos nemzetközi vita ........243
4.5. A madridi NATO-konferencia............................243
4.6. A NATO-csatlakozás belpolitikai vonatkozásai ...243
4.7. Az Európai Közösségek és Magyarország viszonya .........................244
4.8. A társulási megállapodás................................245
4.9. Magyarország és az európai uniós tagság.........246
A kötetben előforduló új fogalmak...................248
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Társadalmi és állampolgári ismeretek középiskolásoknak Társadalmi és állampolgári ismeretek középiskolásoknak Társadalmi és állampolgári ismeretek középiskolásoknak Társadalmi és állampolgári ismeretek középiskolásoknak
Állapot:
1.580 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba
konyv