1.031.435

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fókuszcsoport

Elméleti megfontolások és gyakorlati alkalmazás

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 401 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-882-x
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A fókuszcsoport a csoportos interjúk egyik, az egész világon elterjedt, népszerű típusa, amelyet egyre gyakrabban alkalmaznak Magyarországon is. Használják ezt a módszert a piackutatásban, a politikai közvélemény-kutatásban, különféle társadalmi programok, beavatkozások megtervezésére és értékelésére, megjelent az oktatás és a tudományos kutatások területén is. A kiadvány átfogó jellegű: az alapkutatási és az alkalmazott célú csoportos interjúk jellemző sajátosságait egyaránt tárgyalja. A kötet egyszerre tankönyv és szakkönyv. Haszonnal forgathatják a szociológiát, közgazdaságtant, politológiát, kulturális antropológiát, pszichológiát tanuló egyetemi hallgatók mellett a fókuszcsoportos vizsgálatokat végző szakemberek is. A könyvben számos, fókuszcsoportokból vett példa egészíti ki az elélleti szempontokat és a technikai megvalósítást tárgyaló részeket. A szemléltető anyagok között megtalálhatóak szűrőkérdőívek, vezérfonalak, elemzés- és átiratrészletek. A mű sorra veszi a... Tovább

Fülszöveg

A fókuszcsoport a csoportos interjúk egyik, az egész világon elterjedt, népszerű típusa, amelyet egyre gyakrabban alkalmaznak Magyarországon is. Használják ezt a módszert a piackutatásban, a politikai közvélemény-kutatásban, különféle társadalmi programok, beavatkozások megtervezésére és értékelésére, megjelent az oktatás és a tudományos kutatások területén is. A kiadvány átfogó jellegű: az alapkutatási és az alkalmazott célú csoportos interjúk jellemző sajátosságait egyaránt tárgyalja. A kötet egyszerre tankönyv és szakkönyv. Haszonnal forgathatják a szociológiát, közgazdaságtant, politológiát, kulturális antropológiát, pszichológiát tanuló egyetemi hallgatók mellett a fókuszcsoportos vizsgálatokat végző szakemberek is. A könyvben számos, fókuszcsoportokból vett példa egészíti ki az elélleti szempontokat és a technikai megvalósítást tárgyaló részeket. A szemléltető anyagok között megtalálhatóak szűrőkérdőívek, vezérfonalak, elemzés- és átiratrészletek. A mű sorra veszi a fókuszcsoportos vizsgálatok összes lépését. A kötet újdonsága, hogy sokféle technikát mutat be a csoportokon gyakran tapasztalható többségi befolyásolás minimalizálására, de ötletekkel szolgál arra az esetre vonatkozóan is, ha éppen a csoportbefolyást szeretnénk hasznosítani. A fókuszcsoport módszertanának egyik kidolgozatlan területe az elemzés kérdésköre, ezen a hiányosságon segít a könyv Az eredmények értelmezése és elemzése című fejezete. Vissza

Tartalom

Előszó13
A fókuszcsoportok17
A fókuszcsoportok meghatározása17
A fókuszcsoportok fajtái19
A módszer jellemzői: potenciális előnyei és hátrányai19
Feltáró kutatások, elméletalkotás20
Csoportfolyamatok, interakciók, csoportnormák, társas befolyás és véleményformálódás22
A résztvevők gondolkodási, értelmezési struktúrái, tapasztalatai27
Miértek és hogyanok vizsgálata29
Praktikus tulajdonságok31
Csoporttevékenységek, speciális technikák33
A szituáció természetessége33
Szókincs és jelentések vizsgálata34
Különféle kommunikációs formák, érzelmek, spontán reakciók35
Speciális populációk37
A közös tapasztalatok ereje és támogatás39
Kényes és intim témák40
Kutatói kontroll42
Általánosíthatóság43
Cselekvések vizsgálata43
Etikai problémák44
Egyéni történetek45
Inkonzisztenciák45
Történet és alkalmazási területek47
A piackutatási alkalmazások54
Eltérések az alkalmazott piackutatás és a társadalmi alapkutatások között59
Szociálpszichológiai megközelítések és a kutatás célja62
Fókuszcsoportok - kvalitatív kutatás?65
Fókuszcsoportok alkalmazása más kutatási módszerrel együtt70
A magyarországi csoportok speciális jellemzői76
A vizsgálat lépései és az eltérő kutatási célok78
Ismétlő kérdések79
Feladatok80
Szociálpszichológiai megközelítések82
A szociálpszichológia főárama83
A csoportok meghatározása83
Csoportstruktúra, csoportdinamika, interakciós tényezők85
Normák, társas befolyás, konformitás, nonkonformitás86
Státus és szerepek93
Interakciók és a csoportfejlődés fázisai95
Attitűdök97
Kohézió100
Társas serkentés, társas gátlás és társas lazsálás100
Információmegosztás reciprocitása102
Új megközelítések: a konstruktivista elképzelések103
A szociális reprezentáció elmélete104
Diszkurzív pszichológia106
A fókuszcsoportok és a szociálpszichológiai megközelítések113
Ismétlő kérdések124
Feladatok124
A fókuszcsoportok előkészítése és megtervezése126
Ki végzi a kutatás egyes feladatait?127
A fókuszcsoportos kutatás költségei128
A minta kialakítása128
A csoportok száma129
A csoport mérete130
A csoportok belső összetétele132
A csoportok összetétele egymáshoz képest146
A mintavétel típusai és a mintavételi egység150
Toborzás153
A szűrőkérdőív160
A résztvevők tájékoztatása a toborzás során165
Az időtényezők és a környezet166
A résztvevők fogadása171
Ismétlő kérdések171
Feladatok172
A kérdések176
A csoportok strukturáltsága176
A kutatási kérdések és a fókuszcsoport során feltett kérdések178
Témákat vagy kérdéseket tartalmazó vezérfonal179
A kérdések sorrendje180
A kérdések száma185
A kérdések megfogalmazásának strukturális és tartalmi szabályai185
A kényes témára vonatkozó kérdések194
A tegeződés/magázódás és egymás megszólítása195
A vezérfonalban nem szereplő kérdések197
Speciális technikák, feladatok és stimulusanyagok alkalmazása198
A kérdések változtatása204
Egyénileg megválaszolandó kérdések205
Ismétlő kérdések209
Feladatok210
A moderátor és a moderálás212
A moderátor feladatai a fókuszcsoport során212
Több moderátor, moderátorasszisztens215
A bevezető szöveg216
A problémás helyzetek kezelése219
A jó moderálás kritériumai223
A moderátor kiválasztása225
Technikák annak elérésére, hogy kevésbé jelentkezzen a kinyilvánított vélemények hasonulása227
Ismétlő kérdések229
Feladatok229
Az eredmények értelmezése és elemzése230
Elemzési megfontolások231
Az elemző231
Az elemzés tartalma és strukturálása232
Az általánosíthatóság kérdése238
Az eredmények kvantifikálhatósága243
Az analízis időigénye és alapossága246
Az átirat és az idézetek248
Javaslat megfogalmazása254
Tudományos minőségi kritériumok255
Elemzési módszerek256
Alapmódszerek257
További eljárások288
A beszámoló, tanulmány megírása300
Ismétlő kérdések301
Feladatok302
A számítógépes fókuszcsoportok303
Variációk304
A számítógépes fókuszcsoportok jellemzői306
A számítógépes fókuszcsoportok megszervezése319
Ismétlő kérdések321
Feladatok321
Függelék323
Egy társadalomtudományi kutatás csoportösszetétele és szűrőkérdőíve. A prostitúció megítélését vizsgáló kutatás325
Egy marketingkutatás szűrőkérdőíve és csoportösszetétele. "Kis tehén" kutatás328
Egy társadalomtudományi kutatás vezérfonala. "Nemek kultúrája" egy önkormányzatnál333
Piackutatási vezérfonal I. "Kis tehén" kutatás338
Piackutatási vezérfonal II. Rugalmas közlekedési rendszer iránti igények felmérése343
Átiratrészlet. Fogyatékossággal élők és megváltozott munkaképességű személyek munkakeresési és munkavállalási tapasztalatai347
Részlet egy társadalomtudományi elemzésből. "Nemek kultúrája" egy önkormányzatnál352
Részlet egy marketingkutatási elemzésből. "Kis tehén" kutatás361
Esettanulmány - fókuszcsoport és kérdőíves felmérés használata egy kutatásban. Bizonytalanságérzet kutatás369
Irodalomjegyzék381
Névmutató397

Vicsek Lilla

Vicsek Lilla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vicsek Lilla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv