1.034.885

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolánk zöldítése

Szerkesztő
Grafikus
Lektor

Kiadó: Magyar Környezeti Nevelési Egyesület
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 299 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-219-228-1
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér illusztrációval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Szeretettel köszöntelek szerzőtársaim és mindazok nevében is, akiknek a munkája napvilágot lát ezeken az oldalakon. Hosszú előzménye van annak, hogy ma a kezünkbe vehetünk egy olyan könyvet, amely... Tovább

Előszó

Szeretettel köszöntelek szerzőtársaim és mindazok nevében is, akiknek a munkája napvilágot lát ezeken az oldalakon. Hosszú előzménye van annak, hogy ma a kezünkbe vehetünk egy olyan könyvet, amely környezeti nevelési szemmel elemzi az iskolák életének szinte minden rétegét és oldalát. Benne van ebben sok-sok pedagógus áldozatos munkája, újra való nyitottsága, kezdeményező kedve; s benne van civil szervezetek - köztük nem utolsó sorban a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület - elkötelezettsége, segítő szándéka és kitartása.
Tekintsük tehát ezt a könyvet ajándéknak. A magyar környezeti nevelők adják a (legszélesebb értelemben vett) pedagógus-társadalom kezébe, hogy ezzel is segítsék annak a mindannyiunkat érintő feladatnak a megvalósulását, amely röviden fogalmazva: tanulás a fenntarthatóságért.
Ma már senkinek sem kell elmagyarázni, hogy egy iskola „zöldítése" nem azt jelenti, hogy zöldre festjük a rácsos kaput, de még csak azt sem, hogy virágosítjuk a tantermeket és folyosókat (bár ez is benne van), hanem azt, hogy tanórán és nem tanórai jellegű foglalkozásokon, az épületben és azon kívül - vagyis minden lehetséges módon
- fejlesztjük a tanárok, diákok, takarítók, konyhások stb. ökologikus gondolkodásmódját,
- lépéseket teszünk az iskola környezetbarát működése irányába,
- közelítjük az iskola mindennapi (és ünnepi) életét a fenntartható életmód felé.
Mindannyian tudjuk, hogy bizonyos zöldítési feladatok pénzbe - esetenként sok pénzbe - kerülnek. Pl. az iskolaépület ki- vagy átalakítása, az anyag- és energiatakarékos csapok, lámpák, fűtőtestek stb. beszerzése költséges beruházás. És elkerülhetetlenül költségvonzata van pl. az erdei iskolázásnak is. (De ne felejtsük el, hogy minden befektetés, ami a fenntarthatóságot szolgálja, globális szinten és hosszú távon gazdaságos is egyben. Ami ökologikus - azaz „Föld-védő" -, az csakis rövid távú vagy helyi érdek szerint minősülhet gazdaságtalannak.)
Ugyanakkor azt is tudjuk - s ennek a könyvnek éppen ez az egyik fontos üzenete -, hogy az iskolazöldítésnek rengeteg olyan lehetősége is van, amely nem kerül egy árva fillérbe sem, vagy legalábbis nem a pénzhiány a megvalósítás szűk keresztmetszete, hanem az információhiány vagy a gondolkodás merevsége.
Nagyon sok olyan ötlet, javaslat, minta van ebben a könyvben is, amely az "ingyen" lehetőségekre példa. Egyetlen iskola se érezze tehát tehetetlennek magát az iskolazöldítés terén, ha nagyon szűkösek az anyagi lehetőségei!
Remélem, hogy ez a könyv afféle "terülj, terülj asztalkám" lesz. Ha nem is olyan csodás, mint a mesében, de mégis gazdag kínálat a környezetbarát iskolai lét megközelítési lehetőségeiről. S bízom benne, hogy ez az asztalka is csodákra lesz képes: minél többen vesznek el róla, annál több marad rajta. Mert ha bárki elvesz az asztalkáról egy ötletet, s azt kipróbálja a saját iskolájában, akkor máris gazdagodott az étlap egy konkrét megvalósítási móddal.
Persze ezekből az egyéni változatokból, helyi újításokból csak úgy lesz közös kincs, ha azokat valóban közzé is tesszük. Ezért azt tervezzük, hogy működtetni fogunk egy olyan honlapot, amely eleven piaca lesz az iskolazöldítési módszer- és ötlet-vásárnak; ahova bárki feltöltheti a kínálatát, s ahonnan bárki elveheti, amire éppen szüksége van. Vissza

Fülszöveg

Az Egyesület célja általánosságban a környezeti nevelés támogatása, fejlesztése.
Ezen belül konkrétan
- a környezeti nevelők munkájának segítése, személyes hatékonyságuk erősítése,
- a fenntarthatóság tanulásának előmozdítása,
- a társadalom környezeti tudatosságának és felelősségének fejlesztése,
- a környezeti ismeretek és az ökologikus gondolkodásmód terjesztése,
- a természet és az ember tiszteletén alapuló etika formálása,
- a bolygóméretekben és évszázadokban való gondolkodás szorgalmazása,
- a fenntartható létezéshez szükséges kompetenciák fejlesztése.
Mindezek érdekében az egyesület
- könyveket és más kiadványokat jelentet meg,
- továbbképzéseket vezet,
- gyerek- és családi foglalkozásokat szervez,
- tájékoztatót (hírlevelet) ad ki,
- találkozókat, konferenciákat szervez,
- kapcsolatokat ápol más szervezetekkel,
- szakértői tevékenységet végez,
- a vonatkozó információkat gyűjti és teríti,
- környezeti nevelési táborokat szervez,
- segíti a... Tovább

Fülszöveg

Az Egyesület célja általánosságban a környezeti nevelés támogatása, fejlesztése.
Ezen belül konkrétan
- a környezeti nevelők munkájának segítése, személyes hatékonyságuk erősítése,
- a fenntarthatóság tanulásának előmozdítása,
- a társadalom környezeti tudatosságának és felelősségének fejlesztése,
- a környezeti ismeretek és az ökologikus gondolkodásmód terjesztése,
- a természet és az ember tiszteletén alapuló etika formálása,
- a bolygóméretekben és évszázadokban való gondolkodás szorgalmazása,
- a fenntartható létezéshez szükséges kompetenciák fejlesztése.
Mindezek érdekében az egyesület
- könyveket és más kiadványokat jelentet meg,
- továbbképzéseket vezet,
- gyerek- és családi foglalkozásokat szervez,
- tájékoztatót (hírlevelet) ad ki,
- találkozókat, konferenciákat szervez,
- kapcsolatokat ápol más szervezetekkel,
- szakértői tevékenységet végez,
- a vonatkozó információkat gyűjti és teríti,
- környezeti nevelési táborokat szervez,
- segíti a tanárjelöltek környezeti nevelési felkészülését.
Bár az Egyesület tevékenysége távolról sem korlátozódik a közoktatásra, az elmúlt években kiemelt programja volt - és remélhetőleg a jövőben is marad - az "iskolazöldítés". Ennek a programnak a keretében - melyet Albert Judit vezetett - született meg ez a könyv is, valamint egy 30 órás, akkreditált pedagógus továbbképzési tematika. A továbbképzés (kellő számú résztvevő esetén) bárhol az országban megtartható, ahol erre igény és kellő szervezőkészségű "házigazda" van. Különösen hasznos lehet teljes tantestületek fölkészítése az iskolazöldítés lehetőségeire. Várjuk ez ügyben az érdeklődők jelentkezését. Vissza

Tartalom

AZ ISKOLAFEJLESZTÉS LEHETŐSÉGEI 7
Környezeti nevelés a pedagógiai programban 8
Az iskola vezetőségének lehetőségei 15
A DÖK zöldítése 20
Külső kapcsolatok 24
TANTÁRGYAK, TANÓRÁK 29
Kisiskolások 30
Magyar nyelv és irodalom 36
Történelem 43
Idegen nyelv 49
Matematika 55
Informatika 64
Fizika 71
Biológia 78
Kémia 86
Földünk és környezetünk 93
Ének-zene 104
Rajz és vizuális kultúra 111
Technika és életvitel 117
Testnevelés 124
Tánc 133
Hon- és népismeret 138
Ember- és társadalomismeret, etika 144
Mozgókép és médiaismeret 150
Egészségtan 155
Osztályfőnöki óra 162
NEM TANÓRAI JELLEGŰ FOGLALKOZÁSOK 169
Témanap, témahét 170
Erdei iskola 175
Szakkör 183
Tábor 190
Napközi 200
NEM ISKOLAI JELLEGŰ FOGLALKOZÁSOK 206
Helyi értékek védelme 207
Országos és nemzetközi akciók 211
Vetélkedők 218
Jeles napok 223
AZ ISKOLAÉPÜLET KÜLSŐ-BELSŐ KIALAKÍTÁSA 230
Az iskola épülete 231
Az iskola szépítése 239
Az iskola udvara 247
Iskolakert 256
AZ ISKOLA MINDENNAPI ÉLETE, MŰKÖDÉSE 264
Energia 265
Hulladék 273
Büfé 281
Iskolatáska 285
Az iskolazöldítés buktatói 293
HASZNOS HONLAPOK AZ INTERNETEN 296
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolánk zöldítése Iskolánk zöldítése

A borító enyhén töredezett.

Állapot:
2.480 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba
konyv