| Bevezetés | 7 |
| A láncolat törvényei | |
| A nagy művészetelméletről, amely a Kecskeréttel határos Jasznaja Poljanában jött létre | 15 |
| Nyelv és művészet | 18 |
| A művészet mini képekben való gondolkozás | 20 |
| Közérthető-e a természet szépsége, és élvezése nem kíván-e némi történelmi felkészülést, amely egy bizonyos művészi felépítés kifejezésében érvényesül | 30 |
| A tájleírásról | 33 |
| A tárgyelemzés legegyszerűbb eszköze | 44 |
| A "népi irodalomról" és arról, mi okból választ a nép olvasmányul bizonyos könyveket | 52 |
| A népi ponyvaregény ősei | 61 |
| Hogyan lesz új a régiből | 67 |
| A kitalálás hiteléről | 69 |
| A szerző röviden igazolja magát az olvasó előtt | 74 |
| Próza, retorika és szerelem | 76 |
| A bábeli torony építői | 83 |
| A szerelem elemzése | 88 |
| Retorika - törvénykezés - próza | 94 |
| A konfliktus természetéről | 100 |
| Most a vizsgálandó anyag időrendjének megszakításával Shakespeare-ről fogunk beszélni | 105 |
| Shakespeare titkai | 108 |
| Metafora és cselekvény | 111 |
| Tolsztoj cikke Shakespeare-ről és a drámáról - mint két poétika összeütközésének eredménye | 113 |
| A letompított különbségek kiélesítéséről | 121 |
| A jellemalkotás mint új egység | |
| A novelláról | 125 |
| Néhány empirikus megjegyzés a novellák egységesítésének módjairól | 129 |
| A "jellem" fogalmának különböző értelmezése a különböző korszakok irodalmi műveire vonatkoztatva | 134 |
| A műalkotás igazi egységéről általában, és a Dekameron egységéről | 141 |
| Mi történt az 1348. évi pestisjárvány után? | 145 |
| Három novelláról | 149 |
| Mi az új és mi a régi a Dekameron-ban? | 155 |
| Novellák a humanista társadalmi helyzetéről, s olyan novellák, amelyek új és régi viszonyát az életből vett hasonlatok átértelmezése révén világítják meg | 157 |
| A réginek felújításáról s arról, hogyan kapnak más értelmet az új láncolatba kapcsolt helyzetek új mondanivalók szavaiban | 161 |
| Az új gazda szájához emeli a csutorát | 167 |
| Még néhány szó a retorikáról | 170 |
| Az öregségről általában s arról, hogy érezte meg az öregséget Giovanni Boccaccio, az író | 174 |
| Az új regény születése | |
| Beszélgetés kezdődik Az elmés nemes Don Quijote de la Mancha című regényről | 181 |
| Az életkor, az idő és a szél | 181 |
| A lovagregényekről | 183 |
| Regény és történelem | 188 |
| A Don Quijote témája és Don Quijote jelleme | 191 |
| Nicolas, a borbély és Samson Carrasco | 191 |
| Don Quijote és a kópé-regény | 194 |
| Don Quijote betét-novellái | 200 |
| Új regényelmélet és Don Quijote beszédei | 208 |
| Távoli, repülő és lakatlan szigetekről, valamint a szóképek jelentőségéről, tovább Sancho Panzáról, a szárazföldi sziget kormányzójáról | 212 |
| Régi formák megismétléséről | 221 |
| A csodálkozásról | 226 |
| Az angol klasszikus regény | |
| Hogyan alkalmazza Fielding regénye szerencsés befejezése végett a felismerést, és miben különbözik ez az antik dramaturgia eljárásától | 233 |
| Konfliktusok Fieldingnél | 238 |
| A csalimesék szórakoztató voltáról | 241 |
| Csata a fehér medvével, Sterne és Voltaire | 246 |
| Sterne és Locke, vagy a szellemesség és a józanság | 250 |
| A szemérmességről | 254 |
| A pózokról és a gesztusokról | 257 |
| A szolga kiszorítja gazdáját | 262 |
| Néhány szó a regények fejezetekre osztásáról | 264 |
| Az idő a regényben | 271 |
| Sterne kalitkája | 282 |
| Mr. Pickwick és Cervantes regénye | 285 |
| A felismerés Dickens műveiben | 288 |
| Csillogó gyermekszemek és Mr. Dick szemefénye | 296 |
| Kalandok, felismerések, rémségek, titkok | 304 |
| A titok-regény felújítása | 309 |
| A kis Dorrit mint a titok-regények mintaképe | 312 |
| A regény titkainak jegyzéke | 315 |
| A titkok nyomában | 317 |
| Rigaud- Blandois mint a keret-elbeszélés hőse és mint Clennam ellenlábasa. Megjegyzések a keret-elbeszélések sikerületlenségéről | 326 |
| Merdle titka | 329 |
| A regény-megoldások | 331 |
| A csodálkozás stilisztikája | 339 |
| Ismét a tájról | 345 |
| A világ rendezetlenségéenk megérzése Dickensnél | 346 |
| Az orosz elbeszélés és regény | |
| Tartalom és stílus | 351 |
| Az új orosz próza alapja a jellem | 369 |
| A tegnapi nap története Lev Tolsztoj munkanapjainak szokott menetében | 371 |
| Téma és analízis | 375 |
| A Háború és béke | 379 |
| A fogalmazványokról | 379 |
| Történelmi aalízis és a hősök megválasztása | 381 |
| Tűzvész messziről és közelről | 384 |
| Hogyan szánkóztak Rosztovék jelmezben | 387 |
| A fogalmak megújulása | 390 |
| Az ihletről | 398 |
| Néhány szó a "fabuláról" | 399 |
| Anna, Natasa, Katyusa | 402 |
| A szemlélet jellegéről és a fejezetek szerkezetéről | 405 |
| A Föltámadás leírásainak sokszorossága. Beszélgetés a realizmusról | 411 |
| Az elemzés a realista leírásban | 413 |
| A régiben az emberek felfedezik az újat: az igazit | 419 |
| A világgal való kapcsolat stílusbeli különfélesége | 422 |
| A Csehov-novellák sajátosságai | 424 |
| A régi témák bukása | 426 |
| Még néhány szó ismét a metonímiáról. Elbeszélés és badarság | 430 |
| A megoldások hullámzása és kettőssége Csehovnál | 434 |
| A sztyepp | 436 |
| Mit jósolnak? | 440 |
| A csehovi hősök ellentmondásossága és ingadozásai | 443 |
| A Hadzsi Muratról | 449 |
| Bevezetés | 449 |
| Kimozdíthatatlan a nép, vagy hullámzó az idővel? | 453 |
| Hadzsi Murat, a katona és Hadzsi Murat, a paraszt | 456 |
| Havazat | 460 |
| Marja Dmitrijevna és a levágott fej | 464 |
| Hogyan válik egy-egy leírás a kompozíciós-értelmi felépítés elemévé | 467 |
| Eseményfolyamatosság a Hadzsi Muratban, a har az események hitelességéért; a mű kompozíciós elvei, a dal jelentősége a kompozícióban | 471 |
| Miklós cár és annak okai, hogy miért kereste Tolsztoj olyan kitartóan a cári rendeleteket | 476 |
| Tüntetés a Nyevszkij proszpekten | 486 |
| Akik átkelnek az idő hegyein | |
| Ismét az új tükröződéséről beszélnek, és az öröklé törvényéről a művészetben, valamint Plehanov és Dosztojevszkij vitájáról | 491 |
| Pétervárból Leningrád lesz | 502 |
| 1918-1920 | 502 |
| Majakovszkijról | 509 |
| Gorkijról és az eljövendő művészetről | 512 |
| A szocialista realizmus és a Nyugat művészete | |
| Néhány szó a szovjet művészetről és a harmincas évek nyugati művészetéről | 521 |
| Hemingway útkeresése az ifjúságától öregségéig | 528 |
| Kozákság és parasztság | 536 |
| Történelem, okmányszerűség és életrajz | 539 |
| Grigorij Melehov és Akszinya | 542 |
| A szerelem fokozatairól | 542 |
| A szerző most nem önmagára emlékezik, hanem a polgárháborúra és arra, mit meséltek az őrszem-bajtársak a Dnyeper puszta partjain, Tyeginyka környékén | 545 |
| Visszatérek Grigorij és Akszinya szerelmének fokozataihoz | 546 |
| Az új meglátásáról | 548 |
| A hatvanhetedik tavasz | 551 |
| Névmutató | 553 |