| A szerkesztő előszava | 7 |
| A fizika tantárggyal szemben támasztott társadalmi követelmények (dr. Berkes József) | 13 |
| Történelmi előzmények (Bálint József) | 16 |
| A felszabadulás előtti fizikaoktatás | 16 |
| A XX. század első negyede | 16 |
| Mikola Sándor munkássága | 18 |
| Öveges József munkássága | 20 |
| Módszertani folyóirat születik | 22 |
| A felszabadulástól 1963-ig | 22 |
| Az 1963-as tanterv | 24 |
| Az 1978-as tanterv | 25 |
| A módszertani irodalom a felszabadulás óta | 26 |
| A modern fizika és a filozófia kapcsolata (Bálint József) | 28 |
| A filozófia természettudományos alapjai | 28 |
| A fizikai megismerés sajátosságai és jelentősége | 29 |
| Dialektikus szemlélet a fogalomalkotásban | 32 |
| Az objektív dolgok fizikai tulajdonságai | 33 |
| A minőségi és a mennyiségi változások viszonya | 34 |
| Lényeg és jelenség | 35 |
| Az objektív világ fizikai struktúrája | 36 |
| A világnézeti nevelés lehetőségei fizikaórákon (dr. Berkes József) | 38 |
| A világ anyagisága | 38 |
| Anyagfajták | 38 |
| Az anyag térben és időben létezik | 39 |
| Az anyag megmaradása | 40 |
| A korpuszkuláris anyag szerkezete | 40 |
| Az anyag tulajdonságai | 41 |
| Az anyag és a mozgás elválaszthatatlan | 42 |
| A mozgás - kölcsönhatás | 43 |
| A kölcsönhatások fajtái | 44 |
| Kiegyenlítődési folyamatok | 45 |
| A kölcsönhatás - determináció | 46 |
| A dialektika törvényeinek érvényesülése fizikaórákon | 50 |
| Mozgás és nyugalom | 51 |
| A fizikai megismerés útja | 52 |
| A tudományos és az iskolai ismeretszerzés viszonya | 53 |
| A fizikai fogalmak, a fogalomalkotás | 57 |
| A gyakorlat, az alkalmazás szerepe | 59 |
| A fizikai megismerés módszerei | 60 |
| A fizikatörténeti események tanításának szerepe | 63 |
| Az egyes osztályok témaköreinek világnézeti nevelési lehetőségei (dr. Berkes József) | 66 |
| A 6. osztályos tananyag világnézeti nevelési lehetőségei | 68 |
| A kölcsönhatás, erő, mozgás | 69 |
| Az energia, a munka és a hő | 74 |
| A hőjelenségek | 82 |
| A 7. osztályos tananyag világnézeti nevelési lehetőségei | 85 |
| Az elektromos áram | 85 |
| Egyensúly a folyadékokban és a gázokban | 89 |
| Az egyszerű gépek és a hőerőgépek | 90 |
| A 8. osztályos tananyag világnézeti nevelési lehetőségei | 91 |
| A testek mozgása | 91 |
| A fényjelenségek | 94 |
| Az elektromos áram hatásai, az indukció | 96 |
| Áramkörök elemi szintű tárgyalása a tulajdonság és a funkció alapján (Bálint József) | 98 |
| Egyszerű áramkörök | 99 |
| Kapcsolási elemek tulajdonságai | 100 |
| Az ellenállás determinatív tulajdonságai, funkciói | 102 |
| Összetett áramkörök | 105 |
| Alapvető törvények az áramkörökben | 112 |
| Az elektromágneses indukció | 122 |
| Az indukció alapjelenségei | 122 |
| Az indukált áram iránya | 124 |
| Az egyenáramú elektromotor komplexitása | 126 |
| Az energia szállítása | 127 |
| Iskolai tapasztalatok (Bálint József) | 130 |
| A kísérleti terv | 130 |
| Felmérő feladatok | 131 |
| A felmérés eredményének értékelése, tapasztaltok és következtetések | 137 |
| Dialektikai tapasztalatok | 143 |
| A világnézeti nevelés eszközei és módszerei a fizikában (dr. Berkes József) | 146 |
| A fizika tantárgy tanítása kapcsán megvalósítható világnézeti nevelés eszközei | 146 |
| A fizikaórákon megvalósítható világnézeti nevelés legfontosabb módszerei | 147 |
| A fizika és más tantárgyak koordinációja | 148 |
| Utószó (dr. Berkes József) | 151 |
| Irodalomjegyzék | 155 |