1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Színház és rítus

100 éve született Tamási Áron

Szerző
Kapcsolódó személy

Kiadó: Koinónia Kiadó
Kiadás helye: Kolozsvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 143 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 12 cm
ISBN: 973-98109-2-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Amikor Tamási Áron színházi oeuvrejének újraolvasására szánjuk el magunkat és főként o korai Tamási-drámák rituális indíttatásának a kérdését vetjük fel, tudatában vagyunk vállalkozások eleve adott veszélyeinek. Hiszen ha a Tamási-recepciót vesszük alapul, akkor már az alapkérdés is - "Vajon rituális tartalom vagy regionális színfolt, esetleg egzotikum-manír határozza-e meg a stílusvilágát? — csak nagy körültekintéssel tehető fel Tamási újraolvasása (irodalom)politikai szempontokon túlmenően azért is kétesnek ítélhető, mert bevallottan egy olyan színmű stílusjegyei alapján közelít a drámai életműhöz - az elveszettnek hitt Ősvigasztalástól (1924) van szó amely nem is tartozik a szerző által elismert korpuszhoz, következésképpen könnyűszerrel alapot szolgáltathatunk egy életmű meghamisításának vádjához.
A rituális-színházi szubsztrátummal számolni nem egyszerűén egy lehetséges alkotói (néprajzi, antropológiai) egyébiránt kívánatos! -jelenti, hanem a Tamási-színház esedékes stiláris... Tovább

Fülszöveg

Amikor Tamási Áron színházi oeuvrejének újraolvasására szánjuk el magunkat és főként o korai Tamási-drámák rituális indíttatásának a kérdését vetjük fel, tudatában vagyunk vállalkozások eleve adott veszélyeinek. Hiszen ha a Tamási-recepciót vesszük alapul, akkor már az alapkérdés is - "Vajon rituális tartalom vagy regionális színfolt, esetleg egzotikum-manír határozza-e meg a stílusvilágát? — csak nagy körültekintéssel tehető fel Tamási újraolvasása (irodalom)politikai szempontokon túlmenően azért is kétesnek ítélhető, mert bevallottan egy olyan színmű stílusjegyei alapján közelít a drámai életműhöz - az elveszettnek hitt Ősvigasztalástól (1924) van szó amely nem is tartozik a szerző által elismert korpuszhoz, következésképpen könnyűszerrel alapot szolgáltathatunk egy életmű meghamisításának vádjához.
A rituális-színházi szubsztrátummal számolni nem egyszerűén egy lehetséges alkotói (néprajzi, antropológiai) egyébiránt kívánatos! -jelenti, hanem a Tamási-színház esedékes stiláris betájolását, ami nélkül, meggyőződésünk, nem születhet paradigmatikus színházi előadás. Tamási Áron színjátékait tekintve eleddig ki nem próbált előadási forma esélyét kínálja az a döntésünk, amelynek nevében a drámákat a magyar színházi hagyományban csak lappangó módon élő, alkalmasint földszínre bukkanó rituális színházi tradícióhoz kötjük. Vissza

Tartalom


VISKY ANDRÁS
Mítosz vagy zsáner. Tamási Áron és a magyar színházi tradíció 7
KLEIN-VARGA NOÉMI
Archetípusok és archeszituációk Tamási Áron drámáiban 17
KESZEG VILMOS
A színjátékok világképe 45
SEBESTYÉN RITA
„Felhőkakukkvár". A Tamási-drámáról három tételben 55
VISKY ANDRÁS
A színház mint „ősvigasztalás" 67
BÍRÓ BÉLA
Szakrális dráma vagy piece bien fait? 81
SELYEM ZSUZSA
„Szernyű szép világ". Humor, irónia, poén Tamási Áron színműveiben 101
LÁNG ZSOLT
Nyelv és színház 113
„ színpadi formát akartam teremteni".
Tamási Áron a színházról 123
A kötet szerzői 133
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv