| Előszó | 3 |
| A repülés természettana | |
| A témakörben használt fogalmak jelölése | 6 |
| Az aerodinamika alapelemei | 8 |
| Folyadékok és gázok jellemző tulajdonságai | 8 |
| A testek halmazállapotáról | 8 |
| A levegő mint anyag | 9 |
| A levegő nyomása és a nyomás mérése | 10 |
| A levegő fajsulya és sürüsége | 12 |
| A nyomás terjedése folyadékokban és gázokban | 12 |
| A statikus és a dinamikus repülés alapelve | 13 |
| A levegő áramlásának törvényszerűségei | 14 |
| Az áramvonal | 14 |
| A folytonosság törvénye | 16 |
| A torlónyomás | 17 |
| Az energia megmaradásának elve és a Bernoulli törvény | 18 |
| Bernoulli törvényével magyarázható jelenségek | 21 |
| A lamináris és a turbulens áramlás | 25 |
| A levegő surlódása | 26 |
| Az örvény fogalma és létrejötte | 26 |
| A szélcsatorna és a hasonlósági törvény | 27 |
| A levegő ellenállása és a határréteg | 31 |
| A levegő ellenállása | 31 |
| A Kármán-féle örvénysor | 35 |
| A határréteg fogalma | 35 |
| A határréteg és a test-ellenállás | 37 |
| A végtelen terjedségü szárny | 42 |
| Asszimetrikus áramlási viszonyok | 42 |
| A szárnyszelvény és a szárny geometriai jellemzői | 44 |
| A szárnyon keletkező légerők | 48 |
| A repülőgépek szárnya körüli kialakuló áramkép | 48 |
| A nyomás eloszlása a szárnyszelvény körül és a nyomásközéppont | 51 |
| A szárnyon keletkező légerők összefüggései | 54 |
| A szárnyon keletkező légerők alakulása különböző állásszögek mellett | 57 |
| A légerő-tényezők ábrázolása polárdiagrammban | 58 |
| A siklószám és a siklószög | 60 |
| Milyen tulajdonságokat olvashatunk le a polárdiagramról? A polárdiagram felbontása | 61 |
| A geometriai kialakítás hatása a szárnyszelvények légerőtani tulajdonságaira | 64 |
| A lamináris szárnyszelvények és tulajdonságaik | 67 |
| A felület érdekességének hatása a szárny polárisára | 71 |
| A véges terjedségü szárny | 72 |
| A nyomáskülönbségek kiegyenlítődése a szárnyvég körül és az indukált ellenállás | 73 |
| Hogyan alakul ki a szárny körüli áramlás képe? | 75 |
| A Magnus-hatás | 75 |
| A szárny örvényrendszere | 76 |
| A felhajtóerő eloszlása a fesztáv mentén és az indukált ellenállás alakulása | 80 |
| Az oldalviszony hatása az indukált ellenállásra | 83 |
| Az egés repülőgép polárisa | 85 |
| Az egész repülőgép felhajtóereje és a káros ellenállás | 85 |
| Az interferencia ellenállás | 87 |
| Az egész repülőgép polárisa és annak fizikai értelmezése | 88 |
| Szerkezettan és műszaki ismeretek | |
| A témakörben használt fogalmak jelölése | 92 |
| A vitorlázó repülőgépekrő általában | 93 |
| Általános felépítése, fő részek | 93 |
| Vitorlázó repülőgépek osztályozása | 94 |
| Iskola gyakorló gépek | 94 |
| Teljesítmény gépek | 94 |
| Műrepülő gépek | 95 |
| Vitorlázó repülőgépekre jellemző adatok | 95 |
| Műszaki adatok | 95 |
| Teljesítmény adatok | 96 |
| Üzemeltetési adatok | 97 |
| Fizikai és mechanikai alapismeretek | 98 |
| Alapfogalmak | 98 |
| Jelölések | 98 |
| Idő | 99 |
| Sebesség | 99 |
| Kör- és görbevonalu mozgás | 100 |
| Kerületi sebesség | 101 |
| Szögsebesség | 101 |
| Centripetális gyorsulás és a centrifugális erő | 102 |
| Tömeg és suly | 106 |
| Erő | 108 |
| Az erő fogalma | 108 |
| Aerodinamikai eredetű erők | 108 |
| Tehetetlenségi erők | 109 |
| Rugalmas erők | 109 |
| Az erő jellemzői | 109 |
| Koncentrált és megoszló erők | 111 |
| Szilárdságtan | 111 |
| Alakváltozás | 111 |
| Igénybevételek, feszültségek | 112 |
| Huzás és nyomás | 112 |
| Nyirás | 115 |
| Hajlitás | 116 |
| Csavarás | 119 |
| Kihajlás | 120 |
| Repülőgépre ható terhelések | 121 |
| Légerők | 122 |
| Földi erők | 122 |
| Sulyerő | 122 |
| Tömegerők | 123 |
| Izomerő | 123 |
| Kötélerők | 123 |
| Rugalmas erők | 123 |
| Rezgő mozgás | 123 |
| Rezgési jelenségek | 125 |
| Méretezési alapfogalmak | 127 |
| Terhelési többszörös | 127 |
| A nehézségi gyorsulás a "g" | 129 |
| Biztonsági tényező | 130 |
| Törő terhelési többes | 130 |
| Erőhatások sulypontcsörlés közben | 131 |
| A repülőgép sulya | 134 |
| Suly- és sulypontmérés | 134 |
| Sulypont helye | 135 |
| Vitorlázó repülőgépek szerkezete | 136 |
| Szárny | 136 |
| Szárny külső kialakítása | 136 |
| A szárnyra ható terhelések | 138 |
| Igénybevételek | 141 |
| A szárny fő részei | 142 |
| Csűrő és ivelőlap | 150 |
| Szerkezeti kialakítása | 150 |
| Kormányerők csökkentés | 152 |
| Statikus kiegyensulyozás | 153 |
| Ivelőlap | 153 |
| Zuhanófékek | 155 |
| Törzs | 158 |
| Törzs feladata | 158 |
| Törzs terhelése | 158 |
| Törzs szerkezete | 159 |
| Törzs elsőrész | 161 |
| Farokfelületek | 163 |
| Kormányerők csökkentése | 166 |
| Kormánylapok mozgatása | 168 |
| Futóberendezés | 171 |
| Építés, gyártás, javítás | 175 |
| Építő anyagok | 175 |
| Suly kérdés | 175 |
| Anyagok összehasonlítása | 176 |
| Faanyagok | 177 |
| Faféleségek | 177 |
| A fa feldolgozása, tulajdonsága | 178 |
| A fa osztályozása, bevizsgálása | 178 |
| Réteges lemez | 180 |
| Enyvek, ragasztóanyagok | 180 |
| Követelmények | 180 |
| Kazein enyv és használata | 181 |
| Műanyag alapu enyvek | 181 |
| Faépitésü gépek gyártása, javitása | 182 |
| Bordagyártás | 182 |
| Főtartók gyártása | 183 |
| Fagépek javitása | 184 |
| Fémépitésü vitorlázó repülőgépek | 185 |
| Fa-fém | 185 |
| Hazai fémépitésü vitorlázó repülőgépek | 186 |
| Könnyüfémek | 187 |
| Nemesités | 187 |
| Alkatrészgyártás | 188 |
| Korrózió, felületvédelem | 189 |
| Szegecselés, szegecsek | 191 |
| Szegecselés végrehajtása | 193 |
| Hibaelőfordulások, javitás | 194 |
| Műanyag épitésü vitorlázó repülőgépek | 196 |
| Műanyagok | 196 |
| Műanyag vitorlázó repülőgépek gyártása | 197 |
| Vásznazás | 199 |
| Vászonanyagok | 199 |
| Feszitőanyagok | 199 |
| Vásznazás | 200 |
| Vászonsérülések javitása | 201 |
| Festés | 201 |
| Faépítésü gépek festése | 201 |
| Fémépítésü gépek festése | 202 |
| Szerelés | 202 |
| Szerszámok | 203 |
| Szerelési kötőelemek | 203 |
| Csavarkötés | 203 |
| Csapok, csapszegek | 204 |
| Biztosítások | 205 |
| Üzemeltetési tudnivalók, kötelmek | 205 |
| Hangár | 205 |
| Hangármester | 205 |
| Ki- és bepakolás | 205 |
| Hangárrend | 208 |
| Gépügyeletesi tevékenység | 209 |
| Gépügyeletes | 209 |
| Repülés előtti vizsga | 209 |
| Repülés utáni vizsga | 211 |
| Karbantartás | 211 |
| Ápolás | 211 |
| Tárolás | 211 |
| Gépmozgatás a repülőtéren | 213 |
| Hangár előtt, starthelyen | 213 |
| Gépguritás, mozgatás | 213 |
| Szállitás | 214 |
| Szállitókocsi | 214 |
| Okmányok | 216 |
| Üzemeltetési utasitás | 216 |
| Légialkalmassági bizonyítvány | 216 |
| Repülőgépkönyv | 217 |
| Gépnapló | 217 |
| Tipusismeret | 218 |
| R-26 Góbé műszaki leirása | 218 |
| A szárny | 218 |
| A törzs és farokfelületek | 220 |
| Kormánymozgatások | 222 |
| Futómű | 225 |
| Kabintető és üléstér | 226 |
| Műszaki adatok | 226 |
| Teljesítmény adatok | 228 |
| Légiüzemeltetési adatok | 228 |
| Szerelés | 229 |
| E-31 Esztergom műszaki leirása | 230 |
| A szárny | 230 |
| A törzs és farokfelületek | 231 |
| Kormánymozgatások | 231 |
| Futómű | 234 |
| Kabintető és üléstér | 235 |
| Műszaki adatok | 235 |
| Teljesitmény adatok | 237 |
| Légiüzemeltetési adatok | 237 |
| Szerelés | 237 |
| Műszertan | |
| A témakörben használt fogalmak jelölése | 240 |
| Repülést ellenőrző müszerek | 242 |
| Magasságmérés | 244 |
| Magasságmérő | 245 |
| Sebességmérő | 246 |
| A Pitot-csöves sebességmérő | 246 |
| Venturi-csöves sebességmérő | 247 |
| Varióméter | 248 |
| Torlólapos variométer | 249 |
| Elektromos variométer | 251 |
| A szelencés műszerek hibái | 252 |
| Iránytük | 253 |
| Mágnes | 253 |
| Földmágnesség | 254 |
| Folyadékos mágneses iránytü | 255 |
| Pörgettyüs müszerek | 256 |
| Az elfordulásjelző | 258 |
| Mühorizont | 260 |
| Pörgettyüs irányjelző | 264 |
| Hosszdőlés | 265 |
| Gyorsulásjelző | 266 |
| Müszerek beépítése a repülőgépekben | 266 |
| R-26 "Góbé" | 268 |
| E-31 "Esztergom" | 269 |
| SZD-22-C "Mucha-Standard" | 271 |
| SZD-24-4A "Fóka" | 273 |
| Magasságírók | 275 |
| Kormozott hengeres magasságiró | 276 |
| Perávia magasságiró (BR-242) | 278 |
| BHG magasságiró | 280 |
| Magassági légzőkészülék | 282 |
| A magassági légzőkészülék működése, kezelése | 282 |
| Rádiókészülékek | 287 |
| A rádiókészülékek szerepe repülésben | 287 |
| A rádiókészülékek müködési elve | 288 |
| A vitorlázórepülésben használt rádiótelefonok | 290 |
| AM-01-27 rádiótelefon | 290 |
| Telecon rádiótelefon | 291 |
| PYE Bantom rádiótelefon | 292 |
| FM-05-163 rádiótelefon | 294 |
| A rádióforgalmazás szabályai | 296 |
| Rádiótelefonok vitorlázó repülőgépbe történő beépítése és felhasználása | 297 |
| Gyakorlati repülés | |
| A témakörben használt fogalmak jelölése | 300 |
| Bevezetés | 302 |
| A repülőgép repülési tulajdonságai | 305 |
| A repülőgép egyensulya | 306 |
| A repülőgép hosszstabilitása, a vizszintes farokfelület szerepe | 308 |
| A repülőgép kormányozhatósága és kormányzása | 310 |
| A motornélküli repülés elemei | 313 |
| A siklás | 313 |
| A motornélküli repülőgép sebesség, az erők egyensulya siklásban | 313 |
| A sebességi görbe | 319 |
| A siklási sebesség a gyakorlatban | 323 |
| Milyen tényezők befolyásolják az egyenletes sebességü siklást? | 325 |
| A kormányok használata | 330 |
| Siklás közben előforduló vezetési hibák, okaik, és kijavitásuk | 334 |
| A repülőgép legkisebb sebességének csökkentésére szolgáló berendezések | 341 |
| A dugóhúzó | 343 |
| A repülőgép dugóhúzó tulajdonságai | 345 |
| A dugóhúzó szándékos előidézése | 347 |
| Kivétel a dugóhúzóból | 348 |
| Fordulók végrehajtása | 350 |
| A fordulóban levő repülőgépekre ható erők egyensulya | 350 |
| A repülőgép mozgásának elemzése forduló esetén | 351 |
| A forduló gyakorlati végrehajtása | 355 |
| Az ellentétes fordulónyomaték kiküszöbölése | 361 |
| Forduló közben elkövetett vezetési hibák. A csuszó forduló | 362 |
| Az éles fordulók | 365 |
| A köröző repülés mechanikai viszonyai | 366 |
| A spirálozás technikája | 370 |
| Az alacsonyan repült fordulókról | 374 |
| Milyen hibákat követhetünk még el fordulóban és spirálozás közben? | 374 |
| Felszállás csörlő-vontatásban | 378 |
| Az orrcsörlés | 380 |
| A sulypontcsörlés | 384 |
| Az orrcsörlés mechanikai összefüggései | 386 |
| A sulypontcsörlés mechanikai viszonyai | 393 |
| Csörlés erős szélben és oldalszélben | 396 |
| A csörlés közben elkövetett vezetési hibákról | 398 |
| Az iskolakör | 400 |
| Az ellenszél és a hátszél hatása a siklásra | 403 |
| A sebességi görbe alakulása ellenszélben és hátszélben | 405 |
| Az oldalszél hatása a siklásra | 407 |
| A széllökések, az emelő és a merülő áramlatok hatása | 410 |
| Az iskolakör részei | 412 |
| Repülés iskolakörön, szélcsendben | 415 |
| Hogyan repüljünk iskolakörön általános időjárási helyzetben? | 418 |
| Iskolakör-repülés erős szélben és oldalszélben | 420 |
| Mi a teendő akkor, ha emelkedés közben elszakad a csörlőkötél? | 421 |
| A leszállás | 421 |
| A leszállás mechanikai viszonyai | 424 |
| A siklószög lerontása a besiklás folyamán | 428 |
| A talaj-hatás | 429 |
| A leszállás gyakorlati végrehajtása | 433 |
| A leszállás különleges esetei | 437 |
| Milyen hibákat követ el a kezdő pilóta leggyakrabban? | 440 |
| A repülőgép vontatás | 440 |
| A repülőgép vontatás mechanikája | 442 |
| A vízszintes repülés | 442 |
| Az emelkedés lehetősége | 447 |
| A felszállás | 450 |
| A vitorlázógép vezetése repülőgép vontatásban | 452 |
| Felszállás, emelkedése, vízszintes repülés | 454 |
| Forduló és körözés vontatásban | 457 |
| Vontatás általános időjárási helyzetben | 461 |
| Lehuzás | 462 |
| A vitorlázórepülés és az időjárás | 463 |
| Repülés függőleges áramlatban | 463 |
| A lejtőszél | 465 |
| Repülés termikus feláramlásban | 470 |
| A termik felkutatása és felismerése | 470 |
| A termik megfogása és megtartása | 473 |
| Célhoz vezet-e a körözési irány megváltoztatása termikfogás közben? | 484 |
| A szél hatása a termikben való körözésre és a termik elvesztése | 485 |
| Meteorológia | |
| A témakörben használt fogalmak jelölése | 488 |
| Bevezetés a meteorológiában | 490 |
| Általános tudnivalók | 490 |
| A légkör anyagának szerkezete és felosztása | 491 |
| A troposzféra | 493 |
| A sztratoszféra | 494 |
| A mezoszféra | 495 |
| A termoszféra | 496 |
| Az exoszféra | 497 |
| Az időjárási elemek | 498 |
| A Nap és a Föld hősugárzása | 499 |
| A Nap rövidhullámú és a Föld hosszuhullámú hősugárzásáról általában | 500 |
| A napsugárzás földrajzi és évszakos változásai | 500 |
| A napsugárzás veszteségei | 502 |
| Elnyelés | 504 |
| Szóródás és visszaverődés | 505 |
| A földfelszín sugárzáshátartása | 505 |
| Teljes sugárzás | 506 |
| Albedo | 507 |
| A földfelszin kisugárzása és a légkör visszasugárzása | 508 |
| Példa a sugárzás egyenlegre és az albedó számitására | 511 |
| A napfénytartam éghajlati vonatkozásai hazánkban | 512 |
| A levegő hőmérséklete | 514 |
| A levegő hőmérsékletének irányítója a földfelszinen. A földfelszin hőháztartása | 517 |
| Hőátadás a földfelszinről a levegőbe | 517 |
| A hőmérséklet és mérése | 521 |
| A hőmérséklet magassággal való változása. Az állapotgörbe | 522 |
| Az inverzió kialakulása és tipusai | 526 |
| A lokális és az adiabatikus hőmérsékleti gradiens | 528 |
| Az egyensulyi rétegződés | 530 |
| Az egyensulyi rétegződések grafikonjai | 533 |
| A termik | 536 |
| A termikforrások | 539 |
| A hőmérsékleti rétegződés a konvekciós rétegben | 540 |
| A buborék termik | 542 |
| A kémény termik | 547 |
| A felhőut | 549 |
| A zivatar cella | 551 |
| A termik erősségének napközbeni alakulása | 553 |
| A levegő hőmérsékletváltozásának okai | 556 |
| A hőmérsékleti individuális változása | 557 |
| A hőmérséklet advektiv változása | 560 |
| A hőmérsékletváltozás általános esete | 561 |
| A hőmérséklet néhány éghajlati jellemzője hazánkban | 562 |
| A levegő nedvességtartalma. Felhőzet és csapadék | 566 |
| A párolgás | 566 |
| A víz halmazállapotváltozásai | 567 |
| Nedvességi fogalmak. A levegő nedvességének mérése | 569 |
| Abszolut nedvesség | 569 |
| Gőznyomás (páranyomás) | 572 |
| Relativ nedvesség | 573 |
| Harmatpont | 576 |
| Fajlagos vagy specifikus nedvesség | 576 |
| Kondenzációs folyamatok a légkörben | 577 |
| A köd keletkezése és tipusai. A smog | 579 |
| A felhő keletkezése | 581 |
| A felhők osztályozása | 582 |
| A Cumulusfelhő képződése | 586 |
| A telitett levegő egyensulyi állapotai | 588 |
| A lapos, a tornyos gomolyfelhő és a zivatarfelhő légkörfizikája | 591 |
| A felhőzet észlelése és egyezményes jelölése a szinoptikus térképen | 605 |
| A csapadék keletkezése, fajtái és mérése | 607 |
| A jegesedés | 610 |
| A látástávolság | 614 |
| A gomolyfelhő, a zivatar és a csapadék néhány éghajlati jellemzője hazánkban | 614 |
| A levegő nyomása | 620 |
| A levegő nyomása és mérése | 626 |
| A légnyomás tengerszintre való átszámítása | 629 |
| A légnyomási mező alapfogalmai | 631 |
| Bárikus rendszerek | 633 |
| A légnyomás csökkentése a magasság függvényében | 636 |
| Nemzetközi normál atmoszféra | 637 |
| A szél keletkezése | 638 |
| Szél a ciklonban és az anticiklonban | 640 |
| A szélirány és szélerősség mérése | 642 |
| A légköri turbulencia | 647 |
| Az aerodinamikai és a légköri turbulenciáról általában | 647 |
| A légköri turbulencia legfontosabb tulajdonságai | 651 |
| Navigáció | |
| A témakörben használt fogalmak jelölése. Rövidítések | 660 |
| A tájékozódás történetéből | 661 |
| Az ember és a tájékozódás | 661 |
| A légitájékozódás | 664 |
| Földrajzi alapfogalmak | 668 |
| A Föld alakja, méretei | 668 |
| Jellemző pontok, metszékek a Föld felszínén | 670 |
| Földrajzi koordináták, szélesség, hosszuság | 671 |
| Időszámítás | 673 |
| Látóhatár és változásai | 676 |
| Távolságmérési egységek | 677 |
| Az orthodrom és loxodrom fogalma | 678 |
| A Föld mágneses erőtere | 679 |
| Mágnestü az erőtérben | 680 |
| A Föld felszinének ábrázolása | 684 |
| A kartográfia | 684 |
| A földfelszin térképezésének módszerei | 685 |
| A vetités módszerei | 685 |
| Méretarány | 694 |
| Irány és távolságmérés a térképen | 694 |
| Térképeink jelei- jelzései | 695 |
| A léginavigáció módszerei | 698 |
| Elemi navigáció | 699 |
| Rádiónavigáció | 699 |
| Csillagászati navigáció | 700 |
| Navigáció alapfogalmak | 701 |
| Az utvonal irányának meghatározása | 701 |
| Navigációs szélháromszög | 704 |
| Az elemi navigáció müszerei és használatuk | 707 |
| Az iránytü használata | 707 |
| A magasságmérő használata | 708 |
| A sebesség mérése | 710 |
| Időmérés | 710 |
| Az elemi navigáció eszközei | 711 |
| Legfontosabb eszközünk a térkép | 711 |
| A szögmérő. Léptékvonalzó | 712 |
| Léptékvonalzó - szögmérő kombinációja | 713 |
| Háromszögmegoldó tárcsa | 713 |
| Hazánk felszine navigációs szempontból | 717 |
| A Dunántul | 717 |
| Az Alföld | 719 |
| Északi-Középhegység | 721 |
| Felkészülés a repülőtér körzetén kívüli repülésekre | 722 |
| Hazánk légterében érvényes szabályokról | 722 |
| A légiforgalom | 724 |
| A közlekedési szabályok | 725 |
| A távrepülés navigációs előkészületei | 725 |
| A térkép előkészitése | 727 |
| Az utvonalvázlat elkészítése | 728 |
| Egyéb teendők | 728 |
| Elindulás a repülőtér légteréből | 729 |
| Távrepülés közben | 730 |
| Teendők eltévedés esetén | 731 |
| Teendők leszállás után | 733 |
| Függelék | 733 |
| Repülők egészségtana | |
| A repülőgépvezetés egészségügyi követelményei | 736 |
| A repülés élettani alapfogalmai | 736 |
| A magasság és a csökkent légnyomás | 737 |
| A magasság és az oxigénelégtelenség | 738 |
| Gyorsulások | 742 |
| Zajhatás és rezgések | 745 |
| A látás szerepe a repülésben | 746 |
| Az egyensulyozó szerv | 749 |
| A repülőgépvezetők pszichológiai állapota | 750 |
| A repülőgépvezetők sportjáról | 751 |
| A repülőgépvezetők táplálkozásának sajátosságai | 754 |
| Az elsősegélynyújtás alapjai | 755 |
| Élesztési eljárások | 756 |
| Sérülések | 757 |
| Zuzódások | 758 |
| Nyilt sérülések, sebek | 759 |
| A sebkötözés általános szabályai, kötszerek | 760 |
| Rándulások | 764 |
| Napszurás, hőguta | 765 |
| A sérült szállitása | 766 |
| Irodalom | 768 |