| Bevezető (Einhorn Ágnes) | 9 |
| Az idegen nyelvek tanításának néhány kulcskérdése a németnyelv-oktatás tükrében | 13 |
| Szablyár Anna: A hazai némettanítás áttekintése | 15 |
| Tudunk-e németül? | 16 |
| A némettanítás 1945-től napjainkig | 17 |
| A nyelvtanítás céljai a társadalmi-politikai változások tükrében | 26 |
| A német nyelv tanítása a különböző iskolatípusokban | 27 |
| Tanárképzés és tanártovábbképzés | 29 |
| Német nyelvkönyvek a közoktatásban | 32 |
| Irodalom | 35 |
| Morvai Edit: Az általános iskolai nyelvoktatás | 41 |
| Az idegen nyelvek helye a tantervekben | 41 |
| A Nemzeti alaptanterv általános iskolai vonatkozásai | 44 |
| Nyelvtanárok az általános iskolában | 49 |
| Az általános iskolai nyelvoktatás céljai, lehetőségei | 51 |
| Irodalom | 55 |
| Petneki Katalin: A tantervek és az érettségi vizsga | 57 |
| Bevezetés | 57 |
| A nyelvoktatás néhány meghatározó nyelvfilozófiai megközelítése | 58 |
| Az idegen nyelvi tantervek | 62 |
| Az 1978-as tanterv | 67 |
| A NAT és az érettségi általános követelményei | 72 |
| Irodalom | 82 |
| Vándor Judit: Vélemények az érettségi vizsga általános követelményeiről és a vizsgaszabályzatról | 87 |
| Előzetes megjegyzések | 88 |
| A kérdőív | 89 |
| A kérdőívekre adott válaszok elemzése | 93 |
| Levelek, írásos vélemények | 95 |
| Összegzés | 95 |
| Vizsgáztatási hagyományok Magyarországon | 97 |
| Az 1997. évi német nyelvi érettségi áttekintése (Einhorn Ágnes) | 99 |
| Bevezetés | 99 |
| Az érettségi vizsga szabályozása, lebonyolítása | 99 |
| A gimnáziumi vizsgák | 102 |
| A két tanítási nyelvű gimnáziumok érettségi vizsgája | 114 |
| A szakközépiskolai vizsgák | 115 |
| A különböző típusú záróvizsgák felhasználási köre | 121 |
| Összefoglalás | 122 |
| Az 1997. évi német felvételi vizsga elemzése | 125 |
| Bevezetés | 125 |
| Az idegen nyelv tanítása és a nyelvtudás mérése | 126 |
| A közös érettségi-felvételi adatok | 128 |
| Az írásbeli vizsga eredményei | 134 |
| Az 1997. évi felvételi vizsga (ELTE német szak) | 147 |
| Összefoglalás | 151 |
| Az 1997. évi német érettségi-felvételi teszt fordítási feladatainak (D-rész) elemzése (Einhorn Ánges-Dávid Ágnes) | 153 |
| Bevezetés | 153 |
| A vizsgálat célja, módszerei | 155 |
| Fordítás németre | 156 |
| Fordítás magyarra | 173 |
| Összefoglalás | 185 |
| Irodalom az 1-3. fejezethez | 190 |
| Einhorn Ágnes: Érettségi vizsgamodellek külföldön | 193 |
| Bevezetés | 195 |
| Az angol nyelvi érettségi vizsga Németországban | 198 |
| Baden-Württemberg | 199 |
| Bajorország | 202 |
| Türingia | 203 |
| Összefoglalás: a németországi vizsgák | 204 |
| A német nyelvi érettségi vizsga néhány európai országban és a nemzetközi érettségiben | 206 |
| Finnország | 206 |
| Franciaország | 208 |
| Írország | 209 |
| A nemzetközi érettségi | 212 |
| Szlovénia | 213 |
| A külföldi vizsgamodellekben megnyilvánuló tendenciák | 216 |
| A vizsgák szabályozása | 216 |
| Készségmérés a vizsgákban | 217 |
| A nyelvtani és lexikai kompetencia mérése | 220 |
| Az anyanyelv megjelenése a vizsgákban | 221 |
| A két vizsgaszint közötti különbség | 223 |
| A vizsga javítása, értékelése | 224 |
| Összefoglalás | 225 |
| Feladatsorok forrása | 226 |
| Irodalom | 227 |
| Mellékletek | 229 |