Fülszöveg
^¦¦¦¦jjj^^pil^VHPH A könyveknek - éppúgy, mint az embe-
B íM {reknek - megvan a maguk sorsa. Hadházy Lajos
M ^ -iskolatörténeti monográfiájának szövege ¦negyven évig várt orra, hogy végre napvilágot
B^B lásson és eljusson az olvasókhoz. A nyíregyházi
y ' Leánykálvineum tanítónőképzőjének történetét
^^^PL^^lgafltv f egyszerre szemtanú-emlékezőként és forrás-
^^^^^BB^^B ^^HH ' feltáró kutatóként feldolgozó nyugdíjas peda-
Í^^Ib gógus 1979 őszén zárta le az 1977-ben elkezdett
A szerző életútját meghatározták mindazok ^^^^^ \ W a történelmi traumák és fordulatok, amelyek a
^^f TIT ¦ század közepén a hazai értelmiségi elitet
alaposan megedzették, de összeroppantani vagy H megtörni nem tudták. Több neves kortársához
(Ködöböcz józsefhez, Boros Dezsőhöz, Porzsolt Istvánhoz) hasonlóan ő is kettős képesítés birtokában indult el a pedagóguspályán: középiskolai tanári diplomáját már református lelkészként szerezte meg. Ahogyan az említett kiváló pályatársakkal kapcsolatban, úgy...
Tovább
Fülszöveg
^¦¦¦¦jjj^^pil^VHPH A könyveknek - éppúgy, mint az embe-
B íM {reknek - megvan a maguk sorsa. Hadházy Lajos
M ^ -iskolatörténeti monográfiájának szövege ¦negyven évig várt orra, hogy végre napvilágot
B^B lásson és eljusson az olvasókhoz. A nyíregyházi
y ' Leánykálvineum tanítónőképzőjének történetét
^^^PL^^lgafltv f egyszerre szemtanú-emlékezőként és forrás-
^^^^^BB^^B ^^HH ' feltáró kutatóként feldolgozó nyugdíjas peda-
Í^^Ib gógus 1979 őszén zárta le az 1977-ben elkezdett
A szerző életútját meghatározták mindazok ^^^^^ \ W a történelmi traumák és fordulatok, amelyek a
^^f TIT ¦ század közepén a hazai értelmiségi elitet
alaposan megedzették, de összeroppantani vagy H megtörni nem tudták. Több neves kortársához
(Ködöböcz józsefhez, Boros Dezsőhöz, Porzsolt Istvánhoz) hasonlóan ő is kettős képesítés birtokában indult el a pedagóguspályán: középiskolai tanári diplomáját már református lelkészként szerezte meg. Ahogyan az említett kiváló pályatársakkal kapcsolatban, úgy Hadházy Lajos esetében is megállapítható, hogy a teológia és a lelkészi hivatás iránti vonzalom tanári szerepmegvalósításának különlegesen nemes karaktert adott. A kiváló történelem- és földrajztanár kutatói szorgalmát, kitartását az életében megjelent tanulmányainak sora és ez a könyv is ékesen bizonyítja.
A nyíregyházi Leánykálvineum tanítónőképzőjének első két évtizede, amelyről Hadházy Lajos színes és izgalmas krónikája beszámol, a hazai tanítónevelés egyik legfényesebb korszaka volt. Az első világháború és a trianoni tragédia után országos érdek lett a népkultúra magasabb szintre való emelése, így a tanító- és tanítónőképzőkre mint stratégiai fontosságú iskolatípusokra a korábbinál jóval nagyobb figyelem irányult. Megváltozott a társadalom tanítóképe, a tanító nemzetépítő, kultúraőrző munkájának jelentőségét minden politikai oldalon egyre jobban felismerték. Átalakult a tanítóképző-intézetek diákösszetétele is: lejárt a „szürke közepesek" ideje, jeles és jó rendű tanulók is tömegesen kérték felvételüket a képzőkbe. A tanítónak készülő fiúk és lányok a magas kultúrába beoltott népi kultúrkinccsel és annak feldolgozásaival találkoztak alma matereikben: Móricz regényeivel, a népi írók műveivel, Bartók és Kodály zenéjével ismerkedtek. A második világháború utáni két-három évben még újra fellobbant a láng: a képzőkben folytatódott a nemzet életének alakulásában önmagát élmezőnybe pozicionáló tanítói réteg utánpótlásának nevelése, amíg a kommunista fordulat, az államosítás és a kialakuló egypártrendszer össze nem rombolta a nagyívű terveket. Ezt az időszakot ismerhetjük meg Hadházy könyvéből: egyetlen intézmény sorsának (de vele együtt egy hivatás hangsúlymódosulásainak és presztízsnövekedésének) tükrében.
Vincze Tamás
Vissza