A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Minőségbiztosítás és programfejlesztés a kollégiumban

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Békés Megyei Humán Fejlesztési és Információs Központ
Kiadás helye: Békéscsaba
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 248 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-00-7881-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kollégiumok életében a 2001/2002-es tanév nevelési programjuk átdolgozásának, illetve minőségügyi aspektusú továbbfejlesztésének a kezdetét jelenti.
A Békés Megyei Humán Fejlesztési és... Tovább

Előszó

A kollégiumok életében a 2001/2002-es tanév nevelési programjuk átdolgozásának, illetve minőségügyi aspektusú továbbfejlesztésének a kezdetét jelenti.
A Békés Megyei Humán Fejlesztési és Információs Központ e nagy munkát egy - véleményünk szerint hiánypótló - kézikönyv megjelentetésével kívánja segíteni. A könyv kollégiumi nevelés területén elismert szerzője a pedagógia és a nevelésszociológia elméletére, valamint a saját kollégiumi nevelői tapasztalataira támaszkodva foglalja össze a kollégiumi nevelési programok fejlesztésének és átdolgozásának igényeit és feladatait.
Külön értéket képvisel, hogy a szerző a fejlesztési tevékenység folyamatát a kollégiumokban is alkalmazható minőségbiztosítási rendszer kiépítésének lehetséges útjával és módjával szintetizálja. A kollégiumi nevelők mindennapi pedagógiai gyakorlatának segítésére számos konkrét példával illusztrálva mutatja be az elméleti alapokat. Különösen hasznosíthatóvá teszi a művet, megadva ezzel a kézikönyvi jellegét, a mellékletekben közreadott csaknem 20 - a kollégiumi nevelőmunka sajátosságaira adaptált és a nevelési programfejlesztéshez jól használható - kérdőív, mérőeszköz.
Reméljük, hogy e „kézikönyvvel", a kollégiumi programfejlesztés és minőségbiztosítás tervezési feladatai mellett, a nevelőmunka gyakorlatában is folyamatosan hasznosítható könyvet adunk közre. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Bevezető 9
1. rész
A partnerközpontú intézményi modell kialakítása
1. Minőségügyi alapfogalmak 13
1.1. Minőség, minőségbiztosítás 13
1.2. A teljes körű minőségirányítás (TQM) 15
1.3. A folyamatszabályozás (folyamatmenedzselés) 17
2. A partnerközpontú működés 21
2.1. Az intézményi jövőkép 21
2.2. Tervezés 22
2.2.1. Helyzetfeltárás, helyzetelemzés és tervezése 22
2.2.1.1. A vizsgálódás és az értékelés fő kategóriái, területei 26
2.2.1.2. A vizsgálódás és értékelés céljai 26
2.2.1.3. A keretfeltételek, a szükségletek és az igények megismerése, feltárása
Néhány kutatásmódszertani kérdés 30
2.2.2. Értékelési szempontok a diagnózishoz 40
2.2.2.1. Az állam, az oktatáspolitika kollégiummal szembeni elvárásai 40
2.2.2.2. A fenntartó által meghatározott feltételek, igények, szükségletek 42
2.2.2.3. A társadalom felőli elvárások 43
2.2.2.4. A szülők, családok szükségletei 47
2.2.2.5. Az iskola igényei és szükségletei 51
2.2.2.6. Tanulói szükségletek, igények, elvárások 57
2.2.2.6.1. A tanulók megismerése, szükségleteik és igényeik feltárásának módszerei 65
2.2.2.7. Belső, intézményi szükségletek, igények és elvárások 82
2.2.2.8. A külső és belső partneri elégedettség, elégedetlenség 89
2.2.2.9. A működés belső feltételeinek vizsgálata 90
2.2.2.10. A működést szabályozó dokumentumok értékelése 100
2.2.2.11. Az intézmény külső kapcsolatai 101
2.2.2.12. A tanulók ellátásával, a gondoskodással, a neveléssel összefüggő
tevékenységek, folyamatok vizsgálata, értékelése 105
Gondoskodás, szociális ellátás, gondozás, törődés
Életkeretek, miliő, tárgyi környezeti kultúra 106
A kollégium nevelési rendszere 107
Kultúra(tudás)közvetítés 113
A tanulók mindennapi felkészülésének segítése, tanulmányi munkájának támogatása (tanulásirányítás, tanulásvezetés) 114
Pályaorientációs tevékenység. Az önálló életkezdés támogatása 115
Tehetségvédelem, tehetséggondozás 115
A nemzeti- és etnikai kisebbségekhez tartozó fiatalok nevelése és oktatása 116
A széthúzódó korosztályok együttnevelése 116
Gyermek- és ifjúságvédelem 116
A hátránykompenzáció 117
2.2.2.13. Mérési, ellenőrzési, értékelési tevékenység 118
2.3. Az intézkedési terv 120
3. Végrehajtás 125
3.1. A minőségirányítási rendszerek működésének várható szervezeti
következményei a kollégiumban 125
3.1.1. Fejlesztő csoportok, minőségi körök 126
3.1.2. A vezetői szerep a minőségfejlesztés-alapú rendszerben 129
4. Ellenőrzés, mérés, értékelés 133
5. Beavatkozás. Visszacsatolás 139
2. rész
Tartalmi és módszertani javaslatok a pedagógiai program
korrekciójához és végrehajtásához 140
1. A kollégium nevelési alapelvei 140
2. Gondoskodás, szocializáció, nevelés, oktatás 140
2.1. A gondoskodás és összetevői 142
2.2. Szocializáció 144
2.3. Az intézményes nevelés 145
2.3.1. Pedagógiai környezet (klíma) 148
2.3.2. Viselkedés- és szerepminták 149
2.3.3. Csoport és közösség 152
2.3.4. Értékek a nevelésben 156
2.4. Kultúra(tudás)közvetítés 158
2.4.1. Kultúraközvetítés, oktatás és művelődés 158
2.4.2. A nevelés, a közvetítő tudás tartalmát befolyásoló néhány
fontos tényező 161
2.4.3. A kollégiumi nevelőtevékenység ajánlott felosztása 166
Tanulási és gondolkodási kultúra fejlesztése 166
Munkakultúra fejlesztése 167
Az emberi kapcsolatok kultúrája fejlesztése 168
Politikai és közéleti kultúra fejlesztése 171
Testi és lelki egészség kultúrája fejlesztése 175
Vizuális és esztétikai kultúra fejlesztése 176
Környezetkultúra fejlesztése 177
2.4.4. A tanulók mindennapi felkészülésének segítése, tanulmányi
munkájának támogatása (tanulásirányítás, tanulásvezetés) 178
2.4.5. Tehetséggondozás, tehetségvédelem 181
2.4.6. Pályaorientációs tevékenység 184
2.4.7. Az önálló életkezdés támogatása 187
2.4.8. A nemzeti- és etnikai kisebbségi nevelés és oktatás 188
2.5. Gyermek- és ifjúságvédelem 190
2.5.1. A gyermek érdekeinek védelméről, a gyermeki jogokról 190
2.5.2. A gyermek- és ifjúságvédelem jelentősége és funkciói a kollégiumban 191
2.5.3. Devianciaprobléma 194
2.5.4. Prevenció 196
2.5.5. A gyermek- és ifjúságvédelmi munka tervezése 197
2.6. A hátránykompenzáció 198
2.6.1. A hátránykompenzáció fogalma, célja 199
2.6.2. Hátránytípusok 202
2.6.3. Célcsoportok 203
2.6.4. A hatékony gyermek- és ifjúságvédelem helyi feltételei 207
2.7. A pedagógiai értékelés 208
2.7.1. Az értékelés funkciói 208
2.7.2. A tanulói neveltség és teljesítmény ellenőrzése, mérése, értékelése 210
Mellékletek 213
Ajánlott irodalom 244

Vopaleczky György

Vopaleczky György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vopaleczky György könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Minőségbiztosítás és programfejlesztés a kollégiumban Minőségbiztosítás és programfejlesztés a kollégiumban Minőségbiztosítás és programfejlesztés a kollégiumban

A gerinc enyhén töredezett. A címlapon tulajdonosi pecsét látható.

Állapot:
3.480 Ft
2.610,-Ft 25
17 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
konyv