1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az irodalom tanítása

Tanárképző Főiskolák/Kézirat

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 291 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J11-796. Megjelent 784 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Irodalmat eredményesen tanítani nem könnyű feladat. Nehézsége tantárgyunk ismeretanyagának művészi-esztétikai Jellegéből és a tanítási célok sokaságából, összetolta égőből egyaránt következik.... Tovább

Előszó

Irodalmat eredményesen tanítani nem könnyű feladat. Nehézsége tantárgyunk ismeretanyagának művészi-esztétikai Jellegéből és a tanítási célok sokaságából, összetolta égőből egyaránt következik. Kialakultak ugyan olyan eljárások, amelyek elvileg eredményhez vezethetnek, a tényleges eredmények azonban nemcsak a módszerek és módszeres eljárások, hanem a tanár személyiségének és a konkrét körülménynek is függvényei. Aligha van még tantárgy, amelynek sikeres tanítása annyira a tanári egyéniséghez tapadna, mint éppen az Irodalom. Ez természetesen nem azt Jelenti, hogy az Irodalom tanítására csak kivételes egyének alkalmasak, hanem azt, hogy minden tanárnak önmagának kell megválasztania azokat a tanítási módszereket, amelyek egyéniségének és a konkrét körülményeknek a leginkább megfelelnek.
Az elmondottakból következik, hogy az irodalom tanításával foglalkozó módszertan nem vállalkozhat arra, hogy azt mutassa be, hogyan kell az Irodalmat eredményesen tanítani. Ha ezt tenné, óhatatlanul tanítási sémák kialakulását segítené elő. A sémák felhasználásával való tanítás pedig eleve reménytelenné teszi a tanár erőfeszítéseit. A "kell" helyett éppen azért azt szerettük volna érzékeltetni, hogyan lehet irodalmat tanítani, ha a körülmények, a tanári felkészültség, Igényesség és esztétikai érzékenység, valamint a tanulók fejlettsége, korábban szerzett tudása, neveltségi szintje, továbbá a konkrét tanítási anyag - a mindig más- és másféle irodalmi mii - lehetővé teszi vagy megkívánja. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 5
I. AZ IRODALOMTANÍTÁS MÓDSZERTANÁNAK ALAPKÉRDÉSEI 7
1. A módszertan fogalma, feladatai 7
2. A módszertan és az Irodalomtanítás fokozatai 8
3. Az irodalomtanítás módszertanának kapcsolata más tudományokkal 9
4. A módszertan ismeretek és a tanári munka 12
6. Irodalomtanítás és korszerűség 16
II. AZ IRODALOMTANÍTÁS ALAPKÉRDÉSEI 20
A) Az IRODALOMTANÍTÁS FELADATAI 20
1. A tanterv feladatrendszere 20
2. Az irodalomtanítás középponti faladata: Irodalmi
alkotások megismertetése 26
3. As irodalmi nevelés 33
a) Irodalomértésre, as írásművek megközelítésére való nevelés 34
b) A tanulók ízlésének, műértékelő tevékenységének fejlesztése 41
4. A készségek és képességek fejlesztése 46
a) Az íráskészség fejlesztése 47
b) Az olvasáskészség fejlesztése 48
c) A szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztése 50
d) A tanulók gondolkodásának fejlesztése 55
5. Irodalomtanítás és jellemformálás 63
a) Általános kérdések 64
b) A jellemformálás legfontosabb tényezője maga a mű 64
c) A jellemformálás írásműveken kívüli tényezői 74
6. Összegezés 76
B) Az általános iskolai irodalomtanítás anyaga 77
1. Az irodalom mint tantárgy 77
2. A tananyag kiválasztásának és elrendezésének szempontjai. A tantárgyi koncepció kérdése 79
3. A tanterv és utasítás 81
4. A tankönyv 93
III. A MŰELEMZÉS mint AZ ÁLTALÁNOS ISKOLAI
IRODALOMTANÍTÁS LEGFONTOSABB ESZKÖZE 99
1. A műelemzés elvi kérdései 99
2. A műelemzés gyakorlata 103
a) A mű előzményei a műelemzésben 105
b) A mű tartalma. Jelentése 109
e) A művészi kép 115
d) Az irodalmi alkotások nyelve 122
e) A műalkotások szerkezete 132
f) A műfaji jelleg szerepe a műelemzésben 137
8. Társművészetek az irodalmi nevelés folyamatában 140
4. A tanulók részvétele a műelemzésben 152
IV. Az általános iskolai irodalomtanítás folyamata 156
a) Az irodalomtanítás tervezésének kérdései 155
1. Az évi munka megtervezése 155
a) As irodalomtanítás mint pedagógiai folyamat 155
b) Az irodalmi tanmenet 155
c) A tematikus tervezés 160
d) A tanmenet külső formája 163
2. As irodalomóra a tanítás folyamatában 166
3. Az irodalomóra megtervezése 168
B) AZ IRODALOMÓRÁK FAJTÁI 175
I. Az új ismeretek elsajátítására szolgáló órák 175
1. A műelemző óra 173
a) A műalkotás befogadásának előkészítése 176
b) Az irodalmi alkotás bemutatása 182
c) Műelemzés a tanórán 187
d) Az összefoglalás és a táblai vázlat 195
c) Az ismeretek elmélyítése alkalmazása 202
f) A házi feladat 203
g) Az ellenőrzés és értékelés 207
2. Egyéb ismeretközlő faladatok és irodalomórák 210
A kötelező és az ajánlott olvasmányok elemzését szolgáló irodalomóra 219
Az írói életrajzok tanítása 228
Az irodalomelméleti ismeretek tanítása 232
Az iskolatelevízió az Irodalomtanítás folyamatában 230
II. Sajátos didaktikai feladatok megoldását szolgáló
Irodalomórák 244
1. Az ismeretek elmélyítését, alkalmazását szolgáló óra 245
A) A műelemzés gyakorlása 247
B) Az irodalomelméleti ismeretek gyakorlása 249
C) Az olvasás gyakorlása 254
D) A versmondás gyakorlása 257
E) A cselekmény mondás gyakorlása 258
F) A szóbeli és írásbeli kifejezőképesség gyakorlása 259
2. Az összefoglaló-rendszerző óra 260
3. As ellenőrző én 263
V. A TANULÓK SZÓBELI ÉS ÍRÁSBELI KIFEJEZŐKÉPESSÉGÉNEK FEJLESZTÉSE AZ IRODALOMÓRÁN 265
1. A szóbeli és Írásbeli kifejezőképesség fejlesztésének általános Iskolai rendszere 265
2. A szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztésének
sajátos munkaformái 269
3. A tanulók írásbeli kifejezőképességének ellenőrzése 273
VI. IRODALMI NEVELÉS A TANÍTÁSI ÓRÁN KÍVÜL 278
I. As órán kívüli Irodalmi nevelés feladatai, lehetőségei 278
2. Az osztály valamennyi tanulóját foglalkoztató órán
kívüli nevelési lehetőségek 279
3. Irodalmi érdeklődésű tanulók tervszerű nevelését
biztosító órán kívüli nevelési lehetőségek 281

Vörös József

Vörös József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vörös József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv