1.035.146

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egy üvegfestő belső monológja (dedikált példány)

Bráda Tibor üvegfestészete

Szerző
Szerkesztő
Fotózta

Kiadó: Cser Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 122 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 978-963-278-396-3
Megjegyzés: Az egyik szerző, Bráda Tibor üvegfestő által dedikált példány. Színes fotókkal, fekete-fehér rajzokkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Bráda Tibor festészete és üvegfestészete egyaránt figurális-szimbolikus, ugyanakkor alapvetően a színkezelésre épülő. A kompozíciót szinte mindenkor egy karakteres szín uralja, a kiegészítő színek az ábrázolás lényeges pontjain találhatók: Bráda a színek szubjektív térszervező szerepét alakította ki. (Varga Vera művészettörténész)
Bráda Tibor festői életműve a klasszikus festészeti hagyomány továbbéltetése jegyében bontakozott ki, amelynek egyik legfontosabb hivatása a látvány, a jelenség természetelvű megragadása és transzformálása: dús festőiséggel átitatott képpé avatása.
Ezeket a tanulságokat és erényeket kitűnően kamatoztathatta, illetve kamatoztathatja a művész a festett üvegablak-művészet terén kifejtett munkásságában is, jóllehet ezek a festői törekvések és értékek mintegy csak áttételesen jelenhetnek meg, lehetnek jelen az olyan különleges, egyedi jegyekkel, önálló kompozíciós törvényszerűségekkel és hallatlan érzékeny, speciális kifejezőeszközökkel és hatóelemekkel... Tovább

Fülszöveg

Bráda Tibor festészete és üvegfestészete egyaránt figurális-szimbolikus, ugyanakkor alapvetően a színkezelésre épülő. A kompozíciót szinte mindenkor egy karakteres szín uralja, a kiegészítő színek az ábrázolás lényeges pontjain találhatók: Bráda a színek szubjektív térszervező szerepét alakította ki. (Varga Vera művészettörténész)
Bráda Tibor festői életműve a klasszikus festészeti hagyomány továbbéltetése jegyében bontakozott ki, amelynek egyik legfontosabb hivatása a látvány, a jelenség természetelvű megragadása és transzformálása: dús festőiséggel átitatott képpé avatása.
Ezeket a tanulságokat és erényeket kitűnően kamatoztathatta, illetve kamatoztathatja a művész a festett üvegablak-művészet terén kifejtett munkásságában is, jóllehet ezek a festői törekvések és értékek mintegy csak áttételesen jelenhetnek meg, lehetnek jelen az olyan különleges, egyedi jegyekkel, önálló kompozíciós törvényszerűségekkel és hallatlan érzékeny, speciális kifejezőeszközökkel és hatóelemekkel felruházott műforma esetében, mint az üvegablak. (Wehner Tibor művészettörténész)
Karcagon születtem 1941. szeptember 18-án. Édesanyám, Hajnal Katalin a karcagi református pap leánya nagyon szépen akvarellező tanítónő volt. Apámat, Bráda Lajost, aki matematika- és fizikatanár volt a karcagi gimnáziumban, SAS behívóval a nordhauseni "vágóhídra" küldték 1944-ben. A Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban Ujváry Lajos, a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Szentiványi Lajos festőművészek voltak a tanáraim, mestereim. 1971-től 40 éven át tanítottam a budapesti Magyar Képzőművészeti Főiskolán, miközben számtalan egyéni és csoportos kiállításom nyílt itthon és külföldön. A legszívesebben családommal: feleségemmel, Deák Ilona festőművésszel, leányaimmal, Bráda Judit bőrműves iparművésszel szeretek kiállítani. Az akvarellműfaj egész életemet végigkíséri. A táblaképfestészet mellett a murális műfajok, különösen a figurális ólmozott üvegképek készítése a szenvedélyem. Munkásságomért Munkácsy-díjat kaptam, valamint Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszttel tüntettek ki. A Magyar Festészet napja (október 18.) ötletgazdája és főszervezője vagyok 2002-től.
E könyv kinyitja előttünk Bráda Tibor festőművész műtermét, üvegfestő műhelyét, ahol betekintést nyerünk a színes üvegképkészítés titkaiba.
A hiánypótló műben alaposan, a legapróbb gyakorlati mozzanatokra is kitérve, megismerkedhetünk az ólmozott üvegképkészítés lépéseivel. A tervezés legelső mozzanatától a kivitelezés legutolsó fázisáig.
Az üvegképkészítés eszközei és módszerei 1000 éves múltra tekintenek vissza. Tehát ma is ugyanúgy, vagy hasonlóan kell létrehozni őket, mint ahogy azt pl. chartesi-i műhely mesterei csinálták. Ugyanakkor vannak olyan mesterfogások, amelyekre az alkotónak magának kell rájönnie. Bráda Tibor is saját gyakorlata alapján készít kiváló olajképeket, pasztellképeket, akvarelleket, mozaikokat, szekkókat; az üvegképfestészetének különösen kitüntetett szerepe van az életművében. Nincsenek titkai, tapasztalatait mint valódi művésztanár szívesen megosztja velünk.
A könyv egyaránt szól azokhoz, akik már ebben a műfajban alkotnak, vagy most szeretnének ebben az irányban elindulni. S azokhoz is, akik mint befogadók csodálattal fordulnak e képi világ felé.
S szól mindazokhoz, akik az európai és hazai művészet értékeit meg akarják ismerni, s egyedülálló vizuális élmények részeseivé szeretnének válni. Vissza

Tartalom

Bevezető 5
Mit jelent a festőművész és az üvegtervező számára a murális munka? 7
A jó üvegfestő ismérvei 7
A tervezéstől a megvalósulásig 9
A munka kezdetei 9
A tervezés lépései 12
A mérés 13
A kutatás 13
A költségvetés 16
A kivitelezés lépései 17
A kartonrajz elkészítése 17
Pauszálás 18
Sablonrajzolás 18
Sablonvágás 18
A színes üvegek kiválasztása 18
Színezés 18
Szabás 19
A festés első fázisai 19
Az üvegfestékek összetétele és felhasználásuk lehetőségei 20
Kiszedés 23
Égetőműhely 24
A gyorségetés folyamata 24
Ólmozás 25
Cinezés, forrasztás 27
Tömítés 27
Ólomlezárás 28
Szélvasak elhelyezése 28
Beépítés 29
Hogyan készítettem a sárospataki Bazilika Minor díszüvegeit? 31
A rekonstrukció (a beleélés művészete) 53
Hogyan kezdődik a rekonstruálás? 53
Szakrális üvegképek 67
Magyarok nagyasszonya-templom 68
Szűz Mária bemutatása-templom 72
Szent László-templom 74
Keresztény jelképek 78
Corpus 82
Szent Lukács 84
Kádár Kata balladája 86
Jézus szíve 88
Szabadhegyi Szent Anna-templom 90
Egy mímus angyala 92
Világi üvegképek 95
Család 96
Üvegképek a Fatál étteremben 98
A jó bor ünnepe 106
Üvegkép a tanításról 110
Üvegképek az Orchidea Hotel pincéjében 114
Utószó 116
Felhasznált irodalom 124
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv