1.034.895

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyelvi és kommunikációs kultúra az iskolában I.

XIII. Anyanyelv-Oktatási Napok Eger, 1998. július 7-10.

Előszó

1998 júliusának elején tizenharmadik alkalommal rendeztük meg a magyartanárok szakmai továbbképzését szolgáló - immár az ország határain is túlmutató - konferenciáját, az anyanyelv-oktatási... Tovább

Előszó

1998 júliusának elején tizenharmadik alkalommal rendeztük meg a magyartanárok szakmai továbbképzését szolgáló - immár az ország határain is túlmutató - konferenciáját, az anyanyelv-oktatási napokat. A Magyar Nyelvtudományi Társaság és az Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvészeti tanszék szervezésében megvalósult szakmai rendezvényen ezúttal 198 hazai és több mint 50 határon túli magyartanár és nyelvész vett részt. A szakemberek élénk érdeklődését mutatja, hogy a konferencia időbeli lehetőségén túl is lett volna igény, szellemi és tartalék további előadások beiktatására. A korábbi gyakorlatot követve a kezdő és a záró fél napon plenáris előadásokat hallgattak a résztvevők: a többi rendelkezésre álló időben négy párhuzamosan működő szekcióban folytak az előadások, a viták. Örömünkre szolgál, hogy - élve a program adta lehetőséggel - élénk, sokszor a vacsoraidőbe alaposan benyúló spontán szakmai eszmecseréket váltottak ki a hallott előadások. A plenáris és a szekció előadásokat együttesen számítva 91 előadás hangzott el, szerzőik hazai és határon túli magyar nyelvészek, gyakorló tanárok; emellett 14 tankönyvcsaládot mutattak be kitűnő tankönyvírók: a tankönyvbemutató egy fél napot vett igénybe, és nem tagolódott szekciókra. Ez így volt helyes, hiszen a pedagógusok egyik fontos és nehéz feladata a bő és eltérő jellegű, színvonalú kínálatból a megfelelő tankönyv kiválasztása. Vissza

Tartalom

Előszó5
Nyitó- és záróülések7
Benkő Loránd: Anyanyelvi örökségünk9
Deme László: Anyanyelvi mozgalmaink morális hozama19
Ágoston Mihály: Anyanyelvünk életképességéért27
Nyirkos István: Nyelvünk rendszertani sajátosságai a közlő funkció szolgálatában38
Szathmári István. Mit végeztünk a XIII. anyanyelv-oktatási napokon?47
A stíluselemzés elméletéhez és gyakorlatához55
Szathmári István: Van-e szükség stíluselemzésre?57
Bencze Lóránt: Arany János a legmagyarabb, a legeurópaibb költőnk (Babits nyomában)66
Kemény Gábor: A stilisztikai szövegelemzéstől a komplex műelemzésig74
Gáspári László: Az (úgy), mint-tel szerkesztett grammatikai hasonlatforma82
Kocsány Piroska: A szinesztézia a nyelvtudományban és a műelemzésben86
Boda I. Károly - Porkoláb Judit: Radnóti-szinesztéziák93
V. Raisz Rózsa: Márai Sándor Egy polgár vallomásai című regénye részletnek szövegstilisztikai elemzése100
Czetter Ibolya: Ékesszólás az "Eszpresszóban"108
Szikszainé Nagy Irma: A Julia szép lëány kezdetű népballada stilisztikai elemzése117
Dobóné Berencsi Margit: A Biblia és a magyar irodalmi nyelv123
Heltainé Nagy Erzsébet: Pragmatika, nyelv és stílus egy mai publicisztikai szövegben130
Nagy L. János - Weöres Sándor: Fairy Spring139
Szikoráné Kovács Eszter: A nyelvi és irodalmi szempontok szerepe egy Weöres Sándor-versben150
Horváth Katalin: A poétikai funkció kifejezőeszközei versszövegekben153
A szöveg jellemzői és vizsgálata163
Fehér Erzsébet: A "nézőpont" a szövegben165
Eőry Vilma: A szöveg makrostruktúrája172
Gallasy Magdolna: Szöveg és hagyomány179
Murvai Olga: Én-rejtő és én-feltáró szövegtípusok az iskolai kommunikációban188
Albertné Herbszt Mária: A tanítási óra mint a társalgás speciális típusa195
F. Dornbach Mária: A kapcsolatteremtés mint kódváltás a pedagógiai szituációban202
H. Varga Gyula: A tanárok nyelvi és kommunikációs kultúrája210
Petőfi S. János: A rendszermondattól a szövegmondatig225
Benke Zsuzsa: Kreatív gyakorlatok a koreferenciarelációk és a lineáris elrendezés analitikus elemzésének előkészítéséhez232
B. Fejes Katalin: Tematikai koreferencianyalábok egy Illyés-naplójegyzetben241
Walcha Imre: A szövegmondatok szó- és tagmondati rendjének sorrendi lehetőségei és korlátai248
Nyelvünk klasszikus grammatikai leírása - új eredmények257
Keszler Borbála: Az új egyetemi klasszikus leíró grammatika259
Békési Imre: A többszörösen összetett mondat kérdésköre275
Tolcsvai Nagy Gábor: Mondatelemzési, mondatszerkezet-reprezentálási módszerek összehasonlítása283
Haader Lea: A beszélt és írott nyelv határán: a mondatátszövődés289
Kugler Nóra: szintatikailag szervetlen elemek a mondatban296
Balogh Judit: A kötőszók néhány problémája305
Lengyel Klára: Elméleti és gyakorlati kérdések a morfológiában311
A. Jászó Anna: A grammatikáról318
Budai László: Érték-e az anyanyelv az idegennyelv-oktatásban?327
Nyelvünk múltjának rétege333
B. Gergely Piroska: Élőnyelv a nyelvemlékekben335
D. Mátai Mária: A Ladkai Sorok, első verses imádságunk344
Galgóczi László: Évszázadok Márai-siralma350
Hoffmann István: Nyelvtörténet és számítógép358
Mező András: Ómagyar kori helységneveink370
Ördög Ferenc: XVIII. századi családnevek írásmódjának helyesírás-történeti rétegei377
Balsné Szalai Edit: A határozottság kifejezése a magyar és a mordvin nyelvben381
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv