1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az esztétika alapfogalmai

Hat fogalom története

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Kossuth Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 295 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-09-4185-6
Megjegyzés: Színes reprodukciókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az esztétikatörténetet, mint a többi tudomány történetét is, kétféleképpen lehet tárgyalni: vagy azoknak az embereknek a történeteként, akik megalkották ezt a tudományterületet, vagy a kutatás... Tovább

Előszó

Az esztétikatörténetet, mint a többi tudomány történetét is, kétféleképpen lehet tárgyalni: vagy azoknak az embereknek a történeteként, akik megalkották ezt a tudományterületet, vagy a kutatás során felmerült és megoldott kérdések történeteként. A jelen könyv szerzőjének korábbi esztétikatörténete (három kötetben, 1960-1968; angol kiadása: 1970-1974) az emberek története volt: azoké az íróké és képzőművészeké, akik az elmúlt évszázadok során hangot adtak a szépséggel és a művészettel, a formával és a kreativitással kapcsolatos elképzeléseiknek. A jelen könyv ugyanehhez a témához tér vissza, ám másként: mint az esztétikai kérdések, fogalmak és elméletek történetéhez. A korábbi és a jelenlegi könyv tárgya részben ugyanaz, de csak részben: a korábbi könyv ugyanis a tizenhetedik századnál véget ért, míg a jelen munka a jelenkorig tárgyalja a témát. Márpedig a tizennyolcadik és a huszadik század között sok minden történt az esztétikában. Az esztétika önálló tudományként csak ebben az időszakban lett elfogadottá és kapott saját nevet, és olyan elméleteket hozott létre, melyekről korábbi tudósok és művészek nem is álmodtak. Mindazonáltal a jelen könyv elég közel áll a régihez, s ezzel együtt ahhoz, hogy annak kiegészítéseként vagy konklúziójaként lehessen olvasni - mintegy negyedik köteteként. Az anyag részleges átfedései miatt elkerülhetetlenül vannak benne ismétlések. Az esztétikatörténetben, mint ahogyan más diszciplínákban is, vannak olyan fogalmak és elméletek, melyeket a téma semmilyen tárgyalása nem hagyhat figyelmen kívül. Ebben a tekintetben igaza volt az ókori Empedoklésznek, aki úgy gondolta: ha egy gondolatot érdemes kimondani, akkor megismételni is érdemes. Ez az első dolog, amit egy ilyen előszóban meg kell említeni. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
BEVEZETÉS
MŰVÉSZET: A FOGALOM TÖRTÉNETE
1. A művészet korai fogalma..................... 17
2. Változások az újkorban ......................... 19
3. A szépművészetek.................................. 21
4. Új viták a művészet terjedelméről ........ 26
5. Viták a művészet fogalmáról................. 28
6. A definícióról való lemondás ............... 33
7. Alternatív definíció ............................... 34
8. Definíciók és elméletek ........................39
9. A jelenkor..............................................40
A MŰVÉSZET OSZTÁLYOZÁSÁNAK TÖRTÉNETE
1. A művészetek felosztása (ókor) ............. 45
2. A szabad és a mechanikai művészetek felosztása (középkor)............... 49
3. Új felosztás utáni kutatás (reneszánsz) .... 50
4. A művészetek felosztása szépművészetekre és mechanikai művészetekre (felvilágosodás)..52
5. A szépművészetek felosztása (jelenkor).........56
MŰVÉSZET: A VALÓ VISZONYÁNAK
1. A mi művészet-fogalmunk és a görög művészet-fogalmak...................62
2. A művészet fogalma ..............................65
3. A költészet fogalma ...............................69
4. A szépség fogalma ................................. 72
5. A kreativitás fogalma ............................75
6. Apáté, katarzis, mimézis ........................76
7. Platón: A költészet két fajtája ............... 79
8. Arisztotelész: A költészet első közeledése a képzőművészethez ............81
9. A hellénisztikus kor: A költészet második közeledése a képzőművészethez ...... 83
10. A középkor: A költészet és a képzőművészet újbóli szétválása.............87
11. Az újkor: A költészet végső közelítése a művészethez...................................... 88
12. A költészet és a festészet újbóli szétválása..............................................91
A SZÉP: A FOGALOM TÖRTÉNETE
1. A fogalom evolúciója .......................... 95
2. A Nagy Elmélet................................... 97
3. Kiegészítő tézisek ................................. 100
4. Fenntartások........................................ 102
5. Más elméletek ..................................... 104
6. A Nagy Elmélet válsága .................... 106
7. Más tizennyolcadik századi elméletek ... 107
8. A válság után..................................... 110
9. A második válság .............................. 110
10. Következtetés..................................... 112
A SZÉP: A KATEGÓRIA TÖRTÉNETE
1. A szépség változatai ............................. 116
2. Alkalmasság........................................ 120
3. Ornamentum ...................................... 124
4. Csinosság............................................. 126
5. Báj........................................................ 127
6. Kifinomultság...................................... 128
7. Fenségesség........................................ 129
8. Kettős szépség.............. ...................... 130
9. Rendek és stílusok ............................ 132
10. Klasszikus szépség........... ................... 134
11. A romantikus szépség ........ ............... 140
A SZÉPSÉG: AZ OBJEKTIVIZMUS ÉS A SZUBJEKTIVIZMUS VITÁJA
1. Az antikvitás ........................................ 148
2. A középkor .......................................... 152
3. A reneszánsz ........................................ 154
4. A barokk..............................................156
5. A felvilágosodás...................................159
FORMA: EGY TERMINUS ÉS ÖT FOGALOM TÖRTÉNETE
1. A forma A története ........................... 163
2. A forma B története............................ 168
3. A forma C története ........................... 171
4. A forma D története ........................... 172
5. A forma E története ....................173
6. Más formák története ....................175
7. A forma új fogalmai..........176
A KREATIVITÁS: A FOGALOM TÖRTÉNETE
1. A kreativitás nélkülinek látott művészet......................179
2. A terminus története .......................... 183
3. A fogalom története............................ 184
4. Creatio ex nihilo...............................186
5. A kreativitás jelenkori fogalma.........187
6. Pánkreácionizmus...........190
7. A művész kreativitása.......................... 191
MIMÉZIS: A MŰVÉSZET VALÓSÁGHOZ VALÓ VISZONYÁNAK TÖRTÉNETE
1. A „mimézis" fogalmának története .... 194
2. A múlt más elméletei ..........................201
3. A realizmus fogalmának történetéből.........................................204
MIMÉZIS: A MŰVÉSZET TERMÉSZETHEZ ÉS VALÓSÁGHOZ VALÓ VISZONYÁNAK TÖRTÉNETE
1. Művészet és természet .........................212
2. Művészet és igazság .............................218
AZ ESZTÉTIKAI ÉLMÉNY: A FOGALOM TÖRTÉNETE
1. A kezdetek........................................... 226
2. A felvilágosodás kora .......................... 232
3. Az utolsó száz év..................................236
4. A hagyaték...........................................244
ÖSSZEGZÉS
BIBLIOGRÁFIA
NÉVMUTATÓ
ILLUSZTRÁCIÓK JEGYZÉKE

Wladyslaw Tatarkiewicz

Wladyslaw Tatarkiewicz műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Wladyslaw Tatarkiewicz könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv