A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vágánykapcsolások és vasúti állomások

Szerző

Kiadó: "Pátria" Irodalmi Vállalat és Nyomdai Műintézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 239 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Írta: Zelovich Kornél műegyetemi ny. r. tanár. 195 fekete-fehér ábrával illusztrált. "Pátria" irodalmi vállalat és nyomdai műintézet nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

ELSŐ SZAKASZ.
Vágánykapcsolások.
Kitérők és vágánykereszteződések.
I. Általános megjegyzések.
A vasúti vágányon való közlekedésnek a kényszermozgás a jellemzője. A vasúti járóművek... Tovább

Előszó

ELSŐ SZAKASZ.
Vágánykapcsolások.
Kitérők és vágánykereszteződések.
I. Általános megjegyzések.
A vasúti vágányon való közlekedésnek a kényszermozgás a jellemzője. A vasúti járóművek megállapított nyomon, a síneken mozognak, úgy, hogy ugyanazon a vágányon a járóművek nem tudnak egymásnak kitérni, nem tudnak megfordulni s nem tudja egyik a másikat megelőzni.
Ez a körülmény a közutakhoz és víziutakhoz viszonyítva kétségtelenül hátránya a vasútnak. Ezt a hátrányt azonban bőven ellensúlyozza a vasnyomon levő csekély ellenállás, valamint e közlekedési eszköz teljesítőképességének majdnem tetszőleges fokozása.
Avégből tehát, hogy a vasúti járóművek egymásnak kitérhessenek, megfordulhassanak s egyik a másikat megelőzhesse, az egy szintben levő vágányok között bizonyos kapcsolások szükségesek.
Ugyanabban a pályaszintben találkozó vágányok között a kapcsolások általában két főcsoportba oszthatók.
Az első főcsoportba tartoznak azok a szerkezetek, amelyek lehetővé teszik a járóműveknek egyik vágányból a másikba való átmenetelét. Tulajdonképpen ezek a szerkezetek a szigorúan vett vágánykapcsolások. Ezek ismét két alcsoportba oszthatók.
a) Az első alcsoportba tartoznak azok a szerkezetek, amelyek egész vonatoknak egyik vágányról a másikra való átmenetelét teszik lehetővé. Erre a célra szolgálnak a kitérők.
b) A másik alcsoportba tartoznak azok a szerkezetek, amelyek egyes járóműveknek egyik vágányról a másikra való áthelyezését engedik meg. Ide tartoznak a fordítókorongok és tolópadok.
A második főcsoportba tartoznak azok a szerkezetek, amelyek lehetővé teszik, hogy ugyanabban a szintben metsző vágányok mindegyikén a járóművek akadálytalanul közlekedhessenek. Ezeket a szerkezeteket vágánykereszteződéseknek nevezzük. Vissza

Tartalom

Vágánykapcsolások és vasúti állomások ---------- ----------------I
Forrásmunkák - - - - - - - - - - ------ - - - II
Tartalomjegyzék ___ ...______... ______ ______ - - - -III
Első szakasz _____ ...: - ------- - - - - - - ------ :----------1
Vágánykapcsolások___ ... ________ -- - - - - - 1
Kitérők és vágánykereszteződések ...--------------- --------------------------------1
I. Általános megjegyzések------------ ___----------------------- - ------------1
II. A kitérő főrészei - ._--------------------------- - - ------ ------------------2
III. A kitérőknek leggyakrabban alkalmazott fajai ---------3
IV. A kitérő keresztezést szöge. A keresztezés hajlásának kifejezése . ... - 3
V. Az egyenes kitérő vázlatos megjelölése ... ... .. ... - ------ - - - - 4
VI. Biztossági határjel _____________ ----------------- - - - 6
VII. A váltó__________________________________- ---------------- ------------------7
A tolósínes váltó - - ------------------------7
VIII. A kétcsúcssínes váltó- ... - ... - - ... ... ... - ---------------- - 7
IX. A kétcsúcssínes váltó geometriai viszonyai ... ... . - - ------- - 8
1. A csúcssínek elhelyezésének alaprajza ...------ - .. 8
2. A csúcssín és tősín között szükséges köz nagysága--------- ------------------8
3. A csúcssínek hosszúsága._____________- ____________- ... - ... 9
4. A váltó csúcsánál szükséges felnyitás nagysága . _________... ... 10
5. A váltó és kitérő sugara...________________ ... ... ... ... ... . 10
7. A váltó görbületi viszonyai ... ________________________________12
8. Az egyenes és köríves csúcssínű váltók összehasonlítása ... ... ... 13
9. A váltók körívének nyombővítése 14
10. Eltérések a folyó vágány építésében megállapított alapelvektől... ... ... 15
X. A kétcsúcssínű váltó szerkezete 15
A váltó szerkesztésénél és építésénél figyelembe veendő föltételek . .15
2. A tősínek --------- - - - -16
3. Csúcssínek ... 17
4. A váltólemez ... ------------------19
5. A váltósaruk és sínszékek - 19
6. A csúcssín megerősítése a gyöknél. A gyökkötés 20
7. A rugalmas váltó ... - 23
8. A váltó kötő- és vonórúdjai 25
9. A váltóállítókészülék ------------------------------26
10. A váltójelzők 27
11. A váltózárak 29
12. A Schilhan-féle váltó - - :------------- - 29
XI. Vágányok kereszteződése ------ - - - ------ -------------- - - 30
1. Általános megjegyzések ...------------------ ----------- ------------30
2. Vágánykereszteződés rögzített sínekből - - - 31
3. A keresztezési hézag megszüntetése ... ... ... ... - - - 34
4. A keresztezések hézagainak nagysága------------- - --- 35
5. A kettős keresztezés vezető sínéi . . ... ... - ... - - - 36
6. A tompa keresztezések ._ ... ... ... . . ... . - 39
7. A keresztezés főbb méretei ... ... .. _____... ... ... ... ... ... 40
8. A keresztezések anyaga és szerkezete ... ... ... 41
9. A vágánykereszteződések kitűzési sémája és vázlatos megjelölése... ... 44
10. Az egyszerű keresztezéshez tartozó vezető sínek. ... ... 45
XII. A kettős vagy összefont kitérők ... ...______ ... ... ____________46
XIII. Az angol vagy keresztezési kitérők ______ ______ ... ... ... . ... 48
1. Az egyszerű angol kitérő... ... ... . 48
2. A kettős angol kitérő ___... ... ... ... 48
3. Az angol kitérő váltóinak állítókészülékei... ... ... 49
4. Az angol kitérők vázlatos megjelölése... ... 50
5. A rövidített angol kitérők ... ... . . ... ... ... ... ... 50
6. Az angol kitérők jelzői ... _______________ ... ______ _________ . . 51
7. Kitérők egymásba fonódása ... 52
XIV. Keresztgerendabeosztás és sínek illesztése kitérőkben ... ... 52
A keresztgerendák beosztása . ______ ... 52
A sínillesztések ... ... ... ... . ... . ... . ... 53
XV. A kitérők ágyazása ... ... ... ... ... __. _ 54
XVI. Körívben fekvő kitérők ... ... ... 55
XVII. A sínvándorlás megakadályozása kitérőkben és kereszteződésekben 55
XVIII. Kitérők számítása . ... _______ ... _______ ... ... 56
1. Vetítő módszer . ______56
2. Az egyszerű egyenes kitérő méreteinek meghatározása ... ... ... 57
3. A kettős kitérő számítása... 60
4. Az angol kitérő számítása ------------------------------------------------62
XIX. Vágányok kapcsolása ----------------- ---------------------------64
1. Végkitérő egyenes és párhuzamos vágányok között . ------------------------------64
2. Egyszerű vágányösszekötés ...-------------------------- 65
3. Kettős vagy keresztező vágányösszekötés - 63
4. Egyszerű vágányút ----------------------------- - -66
5. Kettős vágányút egyszerű kitérőkkel ... -------------------------------------68
6. Rövidített vágányút kettős kitérőkkel ----------------------------------------------------68
7. Kitérő nyaláb _______________ - - ------ ----------------------69
8. Két a-s lyra ____________ _______ _____ - -------------- - - 69
9. Több a-s lyrák ... - ------------------- ---------------- - 71
10. Mellékvágányok az átmenő fővágány mind a két oldalán--------... 71
11. Vágányhárfák - --- --- - - 72
12. Több párhuzamos vágánynak közbenső összekötése-----------------------------72
Fordítókorongok:
Általános megjegyzések------- ------- -------------- - - - 72
Fordítókorong főalkotórészei -------------------- - - 74
Fordítókoronghoz csatlakozó vágányok elrendézese------ ... ... ... 76
Párhuzamos vágányok összekötése fordítókoronggal --------... ------------78
Fordítókorong öszekötése mellette elhaladó vágánnyal... ... ...----------------79
Tolópadok _________ ... ... _______________ ______ ____ ___________- 80
Általános megjegyzések_____... ______ . ------ -------------- ------ ... - 80
Tolópadok építési módja ... ... ... ... - - - - - ... 81
A tolópad főalkotórészei- ...--------- . ... - ... .. 82
A tolópad mozgatása______ ... ... ---------- --------- ... - ... ... ... 84
Második szakasz ... ... ... ... 85
Vasúti állomások és vágányelrendezések a nyílt vonalon 85
JL vonal teljesítőképességének fokozása ... ... ... ... ... ... . 85
I. Egy- és többvágányú pályák _____ ______ . ___________85
1. Általános megjegyzések ... ... 85
2. A vágányok távolsága két- vagy többvágányú pályákon... ... 87
3. A menetirány kétvágányú pályán ... ... ... ... ... ... ... ... . 87
II. Az állomások száma ... ... ... ... ... __________________ ... . 88
1. Általános megjegyzések . . . . 88
2. A fűtőházak és vízállomások egymástól való távolsága... . ... ... 90
III. Megelőző fővágányok (forgalmi kitérők) egyvágányú pályákon ... . ... - 91
IV. Megelőző fővágányok két- és többvágányú vasutakon _ ______ ... . - - 92
1. Általános megjegyzések --------------92
2 A nyílt pályán létesítendő megelőző fővágányok föltételei 92
3 A nyílt pálya és az állomások megelőző fővágányai között levő különbség 93
4. Megelőző fővágányok elrendezése a nyílt pályán... ------------------------93
5. Megelőző fővágányok állomásokon 95
V. A vágányok elrendezése négyvágányú pályákon... - - 97
1. Általános megjegyzések ----------------------97
2. Miért van szükség négyvágányú pályák építésére ? ----------------- 97
3. Mikor érhető el a legnagyobb teljesítőképesség ?----- --------------------------98
4. Irány- és vonal szerinti üzem - ------ - -99
5. Az irány szerinti üzem előnyei---------------------- ------- 100
6. Az irány szerinti üzem előnyei elágazó és keresztező személypályaudvarokon -101
7. Személyforgalomra szolgáló négyvágányú pálya állomásainak elrendezése
irány szerinti üzem esetén ... - - - - 103-
8. Az irány szerinti üzem hátrányai ------ - ... - - ... - - - - 105
9. A vonal szerinti üzem előnyei_____ . - - - ... 107
10. Az összehasonlításnak összefoglalása ... ... . ... ... ... ... 110
11. Négyvágányú vonal vagy kétvágányú pálya?___ . . ... ... ... ... 111
12. Háromvágányú pályák ______ ... ___ ... ... 112
VI. Vágánykifejlesztések állomásoknál ... ... ... . ... ... ... 113.
1. Általános megjegyzések ... ___ ... ... ...___... ... ... ______113
2. Két kétvágányú pályának bevezetése a személy- és teherpályaudvarba 114
3. A íontosabb szintben való keresztezések kiküszöbölése. . _______ .. 115.
4. Két kétvágányú pályának bevezetése a személy- és teherpályaudvarba
a szintben való keresztezések kiküszöbölésével ... . . ______ ... 118
5. Emelkedési és kanyarulati viszonyok a vágánykifejlesztéseknél______________________120
6. A vágánykifejlesztések következetes keresztülvitele ._ ... ... _121
7. Útmutatások a vágánykifejlesztések célszerű végrehajtására____________121
A vasúti állomások:
I. Az állomások fogalma és célja ________________123.
II. Középnagyságú közbenső állomás átmenő alakban ... __. 124.
III. Az állomások felosztása az üzem célja szerint ... 127
A) Forgalmi berendezések ____________________ ._ ___ 127
B) Üzemi berendezések 128.
IV. Az állomások felosztása a pályához való helyzetük szerint .. ________129
1. Végállomások ..129
2. Közbenső állomások _ 130
3. Csatlakozó vagy elágazó állomások ... __________130
V. Az állomások felosztása alakjuk szerint 130
1. Fejállomások 130
2. Átmenő állomások 131
3. Ékalakú állomások------- -------------------------- - ----------131
4. Szigetalakú állomások. ...---------------------------------- - 131
VI. Az állomások fölosztása a forgalmi jelentőség szerint ... ---------------------------132
VII. Az állomási tervek ábrázolása ------- - - 133
VIII. Az állomások tervezésénél figyelembe veendő alapelvek ... -------------------134
IX. Vágányelrendezés megállapítása állomásokon--------- ------ ... - 135
1. Általános megjegyzések ...------------------------------ ------------135
2. Az állomási vágányelrendezés főbb alkotórészei--------------... ... 137
X. Az állomás hossza, esése, iránya és magassági helyzete ------138
1. Az állomás hossza ------------- --------- --------------:--------------138
2. Az állomás esési viszonyai ... ... ... ------ ... ------- ... - 140
3. Az állomás irányviszonyai --------------- ------ --------- ... ... 140
4. Az állomások magassági helyzete ____________ ... ... ...-----... - 141
XI. A vágányok egymástól való távolsága állomásokon ... ___ 141
XII. Személyforgalmi berendezések ______ _________... ... ... ... ... 141
1. Felvételi épületek________ ... ________________________ ____________141
2. A perronok... ... ______ ... --------- ... ... ______ ... ... 154
3. Csarnokok és perrontetők -------------... ... ----------- ...------------164
XIII. Teher- vagy árúforgalmi berendezések ________________ ... 165
1. Általános megjegyzések ... ... ... .. .. 165
2. Az árúk és kezelésük- ... _________ ... ______ ... 166
3. A különböző árúforgalmi berendezések viszonylagos elrendezése 167
4. A darabárúforgalom berendezései ... ... ... ... ... ... ... ...___ ... ... 168
5. A kocsirakomány árúforgalom berendezései... ... ______ ______ ... ... 177
XIV. Üzemi berendezések állomásokon______ ____________ ...-----------------183
1. Lokomotívszínek _________ ... ...___________________________... .. 183
2. Kocsiszínek__________...__________________________________________187
3. Vízállomási berendezések ..._______________________ _________188
4. Mérlegkészülékek ___________________________________ ... 191
5. Rakodóminta ____________ _________ ___________ _________ ... ... 193
6. Pályaudvarok világítása ... _______ ______________... 193
XV. Nagy pályaudvarok _______________ _________________________194
1. Általános megjegyzések ... ... ... ... 194
2. Nagy személypályaudvarok ...___________... ... 194
3. A nagy teherpályaudvarok ___________________215
4. A rendező pályaudvarok __________________________... - 219

Zelovich Kornél

Zelovich Kornél műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Zelovich Kornél könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv