1.034.174

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zenei nevelés az óvodában

Szöveggyűjtemény

Előszó

A szöveggyűjtemény összeállításával az volt a célunk, hogy az óvodapedagógus jelölteknek és az óvodapedagógusoknak a zenei nevelésről alkotott véleményét, metodikai szemléletmódját alakítsuk,... Tovább

Előszó

A szöveggyűjtemény összeállításával az volt a célunk, hogy az óvodapedagógus jelölteknek és az óvodapedagógusoknak a zenei nevelésről alkotott véleményét, metodikai szemléletmódját alakítsuk, színesebbé, nyitottabbá tegyük. Az összegyűjtött, korszerű elgondolásokat tartalmazó, tematikailag csoportosított tanulmányokban vonzó a sokféle egyéniség kisugárzása, szemlélete és szakmaszeretete. A tanulmányokat változtatás, átszerkesztés nélkül emeltük át a szöveggyűjteménybe, megtartva azt a lehetőséget, hogy a szerzők által fontosnak tartott hangsúlyok, kiemelések érzékelhetők legyenek. Többségében a közelmúltban megjelenő írások friss szellemi közeget, az írások egybegyűjtése könnyebb hozzáférhetőséget jelent az érdeklődőnek.
Az I. rész „Zenei irányzatok" című blokkban először a Kodály-koncepció többoldalú megvilágításával találkozhatunk. A tanulmányokban gyakran felmerül a zenei köznevelés ama létkérdése, hogy a kodályi örökséget sikerül-e megőrizni, esetleg megújítani. A nagymérvű társadalmi, politikai, gazdasági változás a kodályi kérdéskörön túl egy másfajta attitűdváltást is generál a zenei nevelésben. A hazánkba begyűrűző külföldi zenei nevelési irányzatok és a hazai alternatív zenepedagógiai törekvések létjogosultságát hivatottak bizonyítani a szöveggyűjtemény e részében olvasható tanulmányok.
A II. rész szerzői túlnyomórészt felsőoktatásban dolgozó szakemberek, akiknek az írásait olvasva hitelesebben lehet diagnosztizálni az óvodai nevelés mindennapjaiban felmerülő kérdéseket. A főleg módszertani fogantatású, különböző információkat tartalmazó tanulmányokat elolvasva fejleszthető a többszempontú látásmód, a kritikai érvelés, az egységben látás, a kreatív problémamegoldás, a szaporodó és közben gyorsan elavuló ismeretek kezelése.
A III. részben a szerzők különböző oldalról közelítik meg a zene személyiségformáló hatását, de mindannyian kihangsúlyozzák, hogy a zene egyik hatékony eszköze az emberré nevelésnek, mert harmonizálja a testet-lelket, oldja a feszültséget, fogékonnyá tesz a szép befogadására, formálja az ízlést és a magatartást.
A személyiségfejlesztés területén akkor is felelősségteljes munka vár a pedagógusra, ha egyébként problémamentes a gyermek személyisége, de ha valamilyen nehézséggel, hátránnyal, esetleg fogyatékkal küszködik, akkor még fokozottabb odafigyelést, átgondolt zenei-pedagógiai-pszichológiai fejlesztőmunkát igényel. Az utolsó, IV. fejezetben olyan új utakat kereső, szakmai elkötelezettségű szerzőktől olvashatunk tanulmányokat, akik a speciális helyzetű gyerekek zenei nevelésében igyekeznek irányt mutatni. Vissza

Tartalom

Ajánlás 9
I. Zenei nevelési irányzatok
1. Kodály-koncepció
Kodály Zoltán: Visszatekintés I. Zene az óvodában 13
Kokas Kláda: A Kodály-módszerről 20
Laczó Zoltán: Kodály Zoltán koncepciójának hatása a legújabb
zenepszichológiai kutatások tükrében 28
Bartalus Ilona: Európai hagyományok vagy Amerika-utazás
a magyar zenepedagógiában 43
Bálás Endre: Ádám Jenőről (Részlet) 50
Laczó Zoltán: Zenepedagógia és társadalom 53
2. Alternatív zenei irányzatok
Ludánszkiné Szabó Éva - Szabóné Trezsenyik Zsuzsa:
A hazai komplex művészeti nevelés innovációs programjainak
rövid áttekintése II. 69
Kis Jenőné (Kenesei Éva): Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában
Zenei nevelési irányzatok külföldön 76
Mindenütt zene 90
Játékos légző- és hangképző-gyakorlatok 94
Ittzés Mihály - Szomorjai Paula: Kodály és Orff, Orff és Kodály 98
II. Az óvodai zenei nevelés tevékenységi formái
és módszertani kérdései
Róbert Gábor: Az óvó- és tanítóképző főiskolák ének-zenetanári
értekezletének állásfoglalása 107
Hovánszki Jánosné: Indulj el egy úton 111
Nagy Balázsné Szarka Júlia: Az óvodai nevelés országos
alapprogramjának „megzenésítése" 115
Hovánszki Jánosné: A gyermekfolklór kutatás hatása az óvodai
zenei nevelésre 125
Ludánszki Lajosné: A magyar énekes-dramatikus népszokások
az óvodapedagógus képzésben és az óvodai nevelésben 138
Dr. Kriza Ildikó: Népszokások mai szemmel 147
Lázár Katalin: A népi játék szerepe az oktatásban 153
Barsi Ernő: Népi hagyományaink az óvodában I.-X. 160
Nagy Andrea: Népi hangszerek 198
Ráczné Bársony Judit: Néptánc és játék 203
M. Dietrich Helga: A zene, mint nyelv I., II. 210
Nagy Balázsné Szarka Júlia: Óvoda és hangképzés 229
Hovánszki Jánosné: Játékos zenei kommunikáció 234
Forrai Katalin: Zenei nevelés zenehallgatással 242
Chrappán Magdolna: A tevékenységközpontú óvodai program
pedagógiai és pszichológiai háttere 247
Kiss Lászlóné: Az óvodás korú gyermekek zenei képességeinek
differenciált fejlesztése 256
Chrappán Magdolna: Társas közösségi tevékenység.
Individualizáció-szocializáció? 272
Nagy Balázsné Szarka Júlia: Az óvodai zenei nevelés
iskolaelőkészítő szerepe 279
III. Személyiségfejlesztés zenével
Carlgren Frans - Klingbor Arne: Szabadságra nevelés,
művészeti foglalkozás szerepe 291
Kokas Klára: Személyiségformálás zenével 294
Forrai Katalin: A művészetre nevelés lehetőségei
az óvodai nevelésben 305
Kokas Klára: Gyermekek zenei kifejezési formáiról 309
Ancsel Éva: A kultúra esélyei 316
Fekete Anna: „Mindenik embernek a lelkében dal van..." 323
Jean Sinor: Ki a jó zenetanár? 330
Speciális helyzetű gyerekek sajátos zenei nevelése
Urbánné Varga Katalin: „A muzsikának oly nagy ereje vagyon..."
Zene és terápia 341
Laczkóné Pálfi Alojzia: Eltérő igényű gyermekek fejlesztési
lehetőségei az ének-zene segítségével 361
Kövics Ágnes: Az Ulwila-módszer elveinek alkalmazása
értelmileg akadályozott óvodásoknál 365
Szénásy Anna: Hangok és mozdulatok útjain 377
Kiss Lászlóné: Keresztyén szellemű óvodai nevelés és zenei nevelés 385
Bartyik Anna: A cigány gyermekek korai tehetséggondozása 392
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv