1.034.202

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Freinet itt és most

Szerző
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 115 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-6070-1
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyar közoktatási rendszer jelentős szemléleti, tartalmi és szerkezeti megújulásához érdemes kaput nyitni a kutatási-fejlesztési lehetőségek számára és tudatosan építeni az óvodák és iskolák... Tovább

Előszó

A magyar közoktatási rendszer jelentős szemléleti, tartalmi és szerkezeti megújulásához érdemes kaput nyitni a kutatási-fejlesztési lehetőségek számára és tudatosan építeni az óvodák és iskolák kísérletező, alkotó kedvére.
A szakmaiságukban bízó pedagógusoknak természetes volt, hogy az 1980-as évek végén - a pluralizmus első kínálkozó lehetőségét kihasználva - kibújtak az egységes, merev óvodai élet rendszeréből, és jó pedagógiai érzékkel útkeresésre indultak. így történt ez a soproni Benedek Elek Óvóképző Főiskolán a gyakorló óvoda két óvónőjével, Friedrich ÁRPÁDNÉval, Lakihegyi ALFRÉDNÉval és velünk, e könyv szerzőivel, akik biológia-kémia, valamint matematika-pedagógia és ábrázoló geometria szakos tanárként élni kívántunk a szabadság és felelősség örömével.
Felvázoltuk egy természet- és életközeli, a gyermek és az óvónő egyéniségét tisztelő, kényszer nélkül fejlesztő és szabad önkifejezést biztosító óvodai élet körvonalait. Szerettük volna elmélettel megalapozni pedagógiai gondolkodásmódunkat. Kutatásaink során hamarosan kiderült, hogy semmi újat nem fedeztünk fel. Elképzeléseinknek évszázados gyökerei vannak, csak valóra kellene váltani a sok-sok értékes gondolatot!
A századeleji reformpedagógiai mozgalmak szinte elkápráztattak bennünket sokszínűségükkel. Orvosok, pszichológusok, filozófusok, pedagógusok, a század valamennyi jelentős pedagógiai gondolkodója ebben a mozgalomban tevékenykedett. Elképzeléseiket kipróbálták kísérleti laboratóriumokban, új iskolákban. Egzaktság, progresszivitás jellemezte őket. Filozófiai, biológiai, pszichológiai kutatásokkal megalapozott, a gyakorlatban ellenőrzött pedagógiai irányzatok születtek, amelyeknek Észak-Amerikában és Nyugat-Európában megvoltak a gazdasági, társadalmi feltételei. Örülünk és jó jelnek tartjuk, hogy napjainkban Magyarországon újraélednek ezek a jól kidolgozott pedagógiák. Szabadságjogaink megnyilvánulásának egyfajta mutatói ezek a törekvések. Sokszínűségükkel a század elején is egy szellemi piaci versenyhelyzetet teremtettek, a társadalmi közvélemény előtt vizsgáztak, ily módon járultak hozzá a pedagógiai munka színvonalának emeléséhez. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 5
CÉLESTIN FREINET ÉLETPÁLYÁJA (1896-1966) 7
Egy pedagógiai irányzat ébredése (1920-1927) 7
A küzdelmes kibontakozás évei (1928 - 1934) 11
Az iskolaalapítás története (1935-1949) 14
A MOZGALOM - FREINET HALÁLA UTÁN - KÜLFÖLDÖN ÉS MAGYARORSZÁGON 23
FREINET PEDAGÓGIAI RENDSZERÉNEK MAI TANULSÁGAI 34
Szintézis, rendszerbe foglalás 34
Nyitottság, dinamikusság 36
Szabadság, felelősség 37
A FREINET-PEDAGÓGIA MEGVALÓSÍTÁSI LEHETŐSÉGEI A MAI
MAGYAR ÓVODÁKBAN 40
TECHNIKÁK FREINET-MÓDRA 43
Technikák a környezet tanulmányozására 45
A gyermek kapcsolata az élővilággal 46
A gyermek és az élettelen környezet 48
A gyermek és emberi, tárgyi környezete 51
A gyermek és a tágabb világ 54
Az otthoni történések is fontosak! 55
A szabad önkifejezés technikái 57
Az ábrázolás és az anyagmegmunkálás 58
Az ének-zenei átélések, alkotások 62
Mozgásos önkifejezés 67
Színpadi kifejezés 74
A beszélgetőkor 79
Matematikai műhelymunkák 85
Az óvodai életmódszervezés, a tervezés technikái 89
A módszer eszköz- és anyagigénye 91
A szülők szerepe 92
Az együttélés szabályai 93
A tervezés szintjei 95
Milyen a Freinet-szellemű óvodai élet napirendje? 99
A PEDAGÓGUSOK - A SZELLEMISÉG ÉS A MOZGALOM ÉLTETŐI
ÉS TOVÁBBFEJLESZTŐI 101
Az önképzés és a továbbképzés sajátos formái 101
Hogyan lesznek a Freinet-pedagógusok? 101
Óvónői vallomások 104
JEGYZETEK 110
FREINET-IRODALOM MAGYARUL 112
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv