| Előszó | 5 |
| Irodalom és irodalmi nevelés | |
| Irodalom | 7 |
| Hatás és egyezés | 8 |
| Költő és közönség | 10 |
| Jelkép | 10 |
| Egyetemes jelentés | 12 |
| Irodalmi nevelés | 14 |
| A költő törekvése kifejezésre | 15 |
| A költő izgalma, a konvencionális jel és a közönség dilemmája | 17 |
| Siker | 19 |
| Stílus | 20 |
| Irodalom, a társaslélek érzelmi funkciója | 23 |
| Irodalmi nevelés, szintén a tásaslélek érzelmi funkciója | 23 |
| Irodalomra csak irodalommal nevelhetni | 24 |
| Stílustalanság | 25 |
| A stílustalanság: hazugság | 26 |
| Tudós és költő, nyegle és fűzfapoéta, amatőr és dilettáns | 28 |
| Hang és hangok egymásutánja | 30 |
| Orgánum és beszédmodor | 30 |
| Leírt irodalom és élőbeszéd | 30 |
| Efónia, ritmus, rím | 33 |
| Mámor és kötöttség | 33 |
| Az író testi mivolta és valóságos környezete | 34 |
| Társaslélektani és társaslogikai meggondolások | 34 |
| Példák a magyar ritmus történetéből | 35 |
| Példák a magyar rím történetéből | 35 |
| Példák a magyar költők testi mivolta felől | 36 |
| Példák a magyar költők környezetét illetően | 38 |
| A magyar irodalom motorikus és auditív is, nemcsak vizuális | 39 |
| Szótest és jelentés. Intuíció és felfogás | 40 |
| Nyelvmisztika (ősjelentés) és jelentésváltozás (új jelentés) | 40 |
| Ihlet és képzelet | 43 |
| Oeuvre. Tudományos terminológia és költői írásmodor. Tudományos világkép és a költő belső világa | 43 |
| Mondat, fogalom és viszony. Mellé- és alárendelés. Alany és állítmány | 51 |
| Cím és tartalom. Tétel és kifejtés | 54 |
| Megérzékítés és megelevenítés. Hős és sorsa (vagy végzete) | 56 |
| Tudós tételei, feltevései, fikciói kifetése, bizonyítása. Objektumai leírása, helyzetei vázolása, folyamatai előadása, imperativusai végrehajtási utasítása | 57 |
| Költő alakjai, tájai, enteriőrjei, érzelmei. Meséi (cselekményei) festése, hangulata, elmondása | 57 |
| Gondolatlánc, következtetéssorozat. Meghatározások, felosztások, felsorolások, leírások | 57 |
| Érdekes szintagmaszövetés: érzelmi velejáró: mesélőkedv. Erős jelző: jelentésárnyalat: díszítőkedv | 58 |
| Szakszerűség és exaktság. Műfaj és műforma | 60 |
| Parataxis és hypotaxis, indukció és dedukció, konstrukció és deskripció. Gazdagodás és ökonomia, bonyodalom és epizód, kompozíció és jellemzés | 63 |
| Magyar észjárás a kompozícióban és jellemzésben | 66 |
| Társaslogikai viszony és társaslogikai fogalom a mondat mélyén | 67 |
| Probléma és tényvázlat. Figura és trópus | 72 |
| Motívum és téma. Ember és szerep. Filozófia és spekuláció. Tipus és stereotyp fordulat. Élet és halál. Az ember és az élet. Én és te | 74 |
| Vázlatszerűen következik, ami még hátra van | 78 |
| Viszonyítások a beszéd ténye és tárgya között | 78 |
| Personae. Napló, levél, folyó beszéd. Szubjektív, patétikus, szabatos stílus. L'art pour l'art, tendencia, tárgyilagosság, egyéniség, kor szelleme, mű tárgyának kimerítése. (Átértékelés, propaganda, konzum irodalom) | 79 |
| Tempora. Elbeszélés, rábeszélés, megbeszélés. Történetírás, szónoklat, értekezés. Archaizálás, jellegzetesség, prófécia. Történeti, társadalmi regény, utópia. Lírai szerep, genre, jóslat. Konzervatív, modern, radikális; reakciós, divatos, destruktív | 80 |
| Modi. Elbeszélő nyugalom, indulatos kiáltozás, kérdvekifejtő káté. Gyónásszerű, bizonyságtevő, analitikus (hamis vallomás, kongó szavalat, pszichopatológai) krónika vagy fotográfia, oráció, esszé, epika, dráma líra | 80 |
| Modi II. Coniunctivus. Érvelés, cáfolat, hipotétikus formák. Változatosság. Karrikatura (stílparódia, szatíra, irónia, gúny, humor. Életigenlés, élettagadás, relativizmus (cinizmus, bohémség) | 81 |
| Aequivalens jel. Invenció, izgalom, élmény. Kíváncsiség és révület | 81 |
| Szó- és mondatrend (diszpozíció). Inverzió, ellipszis tautológia. Belső rend: alkat (idom). Utánérzés, lelkesültség, szolidaritás. Népszerűsítés, utánköltés, költői iskola. Irodalmi tudat és irodalmi izlés | 82 |
| Egyetemesség, telítettség, kontinuitás, szabályosság és változatosság. A lét örök-aktualitás emberi formája: a szimbolum; izgat és gyönyörködtet: szép | 85 |
| A jel: az ember az univerzumban sub specie aeternitatis létező. Csak az egyetemleges jelentés; a szép: az igaz. Az igaz jelrendszere és a szép jelképrendszere: irodalom | 86 |
| Jel és jelkép társaspszichológiai és társaslogikai értelemben egyformán: transcendensek | 86 |
| Van-e az irodalomnak társaspszichológiai (formai) lehetősége mellett társaslogikai (tartalmi) lehetősége? | 87 |
| A magyar irodalom az exisztenciát egyszerre érzi problematikusnak és mégis szükségszerűnek, talányosnak és természetesnek | 88 |
| A magyar irodalomból fakadó irodalomszemléletnek is ilyennek kell lenni: organikus egység, reláció elve és valóságban gyökerezett összemlélet jellemezzék | 88 |
| Befejezés | 89 |
| Azokkal időzöm, akik másszor voltak | |
| Szenci Molnár Albert (1934) RÉ. | 93 |
| Szabad-e hozzányúlnunk Molnár Albert zsoltárfordításaihoz? (1940) Magvető Naptára | 95 |
| Fazekas MIhály és Lúdas Matyi-ja (1939) EF | 97 |
| Csokonai (1940) EF | 101 |
| A 150 éves Csokonai (1923) E. | 116 |
| Kölcsey (1938) RÉ. | 117 |
| Kölcsey vallásossága (1938) RÉ. | 118 |
| Katona (1940) EF | 121 |
| Kisfaludy Károly (1940) EF | 133 |
| Az átértékelt Széchenyi István (1933) D | 136 |
| Angyal Dávid: Gróf Széchenyi István (1928) PSz | 137 |
| Petőfi-Centenárium (1922) E | 138 |
| Az aktuális Arany János (1932) EF | 139 |
| Arany János az idő múlása szerint (1932) RÉ | 146 |
| Arany János és eklézsiája (1932) | 150 |
| Arany János és az evangélium (1934) PSz | 152 |
| Voinovich Géza: Arany János életrajza (1849-1860) | 153 |
| Dóczy Jenő: Arany János (1930) PSz | 157 |
| Tompa Mihály szobra a Margitszigeten (1940) RÉ | 160 |
| Szász Károly (1929) E | 162 |
| Még egyszer Szász Károly (1930) E. | 166 |
| Az Akadémia Szász Károly-ünnepe (1930) PSz | 167 |
| Tolsztoj (1928) RF | 168 |
| Ó, mely sokan elvaluvának | |
| Szabolcska (1930) E. | 171 |
| Gárdonyi (1922) RÉ | 173 |
| Csak a teste (1936) RÉ | 175 |
| Lampérth Géza (1934) RÉ | 176 |
| Gombócz Zoltán (1928) RÉ | 177 |
| Ady (1927) D | 182 |
| Móra (1928) PSz | 187 |
| Georgicon (1926) PSz. | 193 |
| Még egyszer a Georgicon (1926) E | 196 |
| A vadember és családja (1936) PSz | 197 |
| Kosztolányi (1936) RÉ | 198 |
| József Attila (1937) RÉ | 200 |
| Komáromi János (1931) PSz. | 201 |
| Pataki diákok (1925) M. dec. 8. | 207 |
| Még egyszer a Pataki diákok (1926) E | 211 |
| Az idegen leány (1927) PSz | 212 |
| Reménytelen szerelem (1928) PSz. | 216 |
| Császári és királyi szépnapok I. (1928) PSz. | 218 |
| Császári és királyi szépnapok II. (1928) E. | 218 |
| Régi ház az országútnál (1928) M. dec. 23) | 219 |
| Az ősdiák (1930) PSz. | 223 |
| Az ősdiák II. (1930) E | 227 |
| Az ősdiák III. (1930) MI | 227 |
| Ordasok (1932) PSz. | 228 |
| Vihorlati szél fúj (1936) PSz. | 233 |
| Harangoz a múlt (1933) PSz. | 234 |
| Komáromi regényei II. és III. kiadásban (1928) PSz. | 237 |
| Komáromi gyűjteményes kiadás. XVII-XX kötet (1934) PSz. | 238 |
| Komáromi János, a kálvinista (1937) RÉ. | 239 |
| Komáromi János 1890-1937 (1937) PSz. | 240 |
| Az a neved, hogy élsz | |
| Szabó Dezső (1928) PSz. | 252 |
| Németh László (1937) RÉ | 256 |
| Nadányi Zoltán (1928) PSz. | 257 |
| Zilahy Lajos (1928) PSz. | 261 |
| Süt a nap (1924) PSz. | 267 |
| Bodor Aladár (1928) PSz. | 268 |
| Szabó Mária (1928) PSz. | 273 |
| Incze Gábor: Új "Kistükör" I. (1935) PSz | 278 |
| Incze Gábor: Új "Kis tükör" II. (1936) PSz | 279 |
| Incze Gábor: Túl az országhatáron (1938) PSz. | 280 |
| Incze Gábor: A Kispénzverő-utcában (1939) PSz. | 281 |
| Szondy György (1939) PSz. | 283 |
| Szondy György: Testvérke naplója (1934) PSz. | 288 |
| Fehér Gábor: Semmibe ívelő hídak (1930) MI. | 290 |
| Milyen köveket szánunk a szórványmagyarságnak? PSz. Kortsák Jenő: A vasláda (1926) | 291 |
| Rácz Pál: A könyvnyitó asszony (1926) | 291 |
| Falu Tamás: Kicsinyesek (1926) | 291 |
| Kosáryné Réz Lola: Egy hordó bor (1938) ESz. | 294 |
| Böszörményi Jenő: Magyar ég alatt. Napkelet | 295 |
| Böszörményi Jenő: Verőfényes úton (1928) E. | 297 |
| Réz Gyula (1930) MMM. | 297 |
| Áprily Lajos: Az aranymosó balladája (1934) D. | 298 |
| Marconnay Tibor: Az idő kertje (1938) MI. | 298 |
| Sík Sándor: Sarlósboldogasszony (1928) E. | 299 |
| Gárdonyi, Ady, Prohászka (1929) E. | 300 |
| Színdarabok | |
| Molnár Ferenc: Színház (1922) MI. | 300 |
| Molnár Ferenc: Egy, kettő, három (1930) E. | 302 |
| Molnár Ferenc: Az üvegcipő (1925) PSz. | 302 |
| Szomory Dezső: II. Lajos király (1922) MI. | 305 |
| Herczeg Ferenc: Az aranyborjú (1922) MI. | 308 |
| Herczeg Ferenc: A Gyurkovics-lányok (1922) MI. | 309 |
| Muraközy Gyula négy színjátéka (1939) MI. | 311 |
| Kodolányi János: Földindulás (1939) MI | 311 |
| Az aranyrózsa (1939) RÉ. | 313 |
| Mégegyszer Az aranyrózsa (1940) EF | 314 |
| A "nyelveken szólás" problémái (1932) RF | |
| Szűts Iván: Halott már minden | 320 |
| Fekete Lajos: Tengerzúgás | 321 |
| Tanka János | 323 |
| Szőllősy István: Három királyok útján | 325 |
| A "beérkezettek" | 327 |
| A vallásos líra szentek-szentjében | 328 |
| Verselgető és verselő lelkipásztorok | 330 |
| Kaczián Géza: Jézus összes költeményei (1933) RF | 332 |
| Három istenes könyv (1934) D | 334 |
| Egy eljövendő énekeskönyvi reform elé (1940) IÉ. | 335 |
| Jaj, de szép a szép | |
| A misztikum felé (1933) MI. | 359 |
| Széljegyzetek D. | 361 |
| Szép az, ami érdek nélkül tetszik (1932 | 361 |
| A fösvény frakkban (1932) | 361 |
| A bálna (1932) | 362 |
| Temessék el a halottaikat a halottak (1933) | 362 |
| Válasz négy kérdésre (1933) | 363 |
| A debreceni református Nagytemplom (1931) RF. | 364 |
| Tóth Sándor kiállítása (1933) D. | 365 |
| Szobor eső (1933) D. | 365 |
| Kálvin arca (1936) RÉ. | 366 |
| A magyar esztétikai irodalom története (1929) PSz. | 368 |
| Harc a művészetért (1928) D. | 370 |
| A magyar parasztdal tanulságai zenei kultúránk szempontjából (1940) MZSz. | 377 |
| A könyvek lelke (1927) D. | 384 |