| Bevezetés | 7 |
| A matematika tanításának tudománya (Dr. Gazsó István) | |
| A matematika tantárgy-pedagógiájának fogalma, tárgya és főbb kérdései | 11 |
| A matematika tantárgy-pedagógiájának helye a pedagógiai tudományok rendszerében | 13 |
| A matematika tantárgy-pedagógiájának kapcsolata más tudományokkal és tantárgyakkal | 14 |
| Matematika | 14 |
| Pszichológia | 15 |
| Filozófia | 16 |
| Pedagógia | 17 |
| Didaktika | 17 |
| Egyéb tudományok, tantárgyak | 18 |
| A matematika tanításának fejlődése (Dr. Gazsó István) | |
| A matematikai ismeretek kifejlődése és azok továbbadása, tanítása az ókorban | 23 |
| Őskor | 23 |
| Az első kultúrnépek matematikája és matematikatanítása | 25 |
| Egyiptom | 26 |
| Babilónia | 31 |
| India | 33 |
| Kína | 34 |
| Az ókori görögök matematikája és matematikatanítása | 36 |
| A rómaiak matematikája és matematikatanítása | 42 |
| A középkor matematikája és matematikatanítása | 45 |
| A matematika újkori fejlődésének néhány vonása, amelyek a matematika tanítása szempontjából különösen fontosak | 49 |
| A modern matematikatanítás előhírnökei | 53 |
| A magyarországi matematikatanítás történetének fontosabb adatai | 58 |
| Jelenlegi általános iskolai matematikatanításunk néhány jellemzője | 68 |
| A matematikatanítás korszerűsítésének problémái világszerte és hazánkban | 69 |
| Az általános iskolai matematikatanítás feladatai (Dr. Gazsó István) | |
| Ismeretek nyújtása | 77 |
| Jártasságok és készségek kialakítása | 81 |
| A tanulók logikus gondolkodásra nevelése | 84 |
| A tanulók matematikai képességeinek fejlesztése | 86 |
| Függvényszerű gondolkodás | 86 |
| Fejlett térszemlélet | 89 |
| Bizonyítási igény | 90 |
| Világnézeti, erkölcsi nevelés | 91 |
| A matematikatanítás anyaga (Dr. Mosonyi Kálmán) | |
| A tananyag kiválasztása | 97 |
| A tantárgy ismeretrendszere | 100 |
| A tantárgy anyagának változásai | 102 |
| A közeljövő iskolájának matematika-tananyaga | 105 |
| A matematikatanítás sajátos tantárgy-pedagógiai problémái (Dr. Vörös György) | |
| A gondolkodás fejlesztésének tantárgy-pedagógiai kérdései | 112 |
| A matematikai gondolkodás forrása, kialakulása és fejlődésének szakaszai | 112 |
| A matematikai ismeretelsajátítás és az életkori sajátosság | 115 |
| A problémamegoldó gondolkodás fogalma | 117 |
| A problémamegoldó gondolkodás strukturális vizsgálata | 120 |
| A gondolkodás logikai nevelése | 131 |
| A matematikai gondolkodás fejlesztésének néhány részletkérdése | 147 |
| A gondolkodás fejlesztésében tapasztalható jellegzetes hibák és azok kiküszöbölését célzó főbb elvek | 153 |
| A matematikai tevékenység alapelvei és új vonásai | 156 |
| A matematikai ismeretek alkalmazása | 159 |
| A matematikai ismeretek ellenőrzése - értékelése - osztályozása | 161 |
| A tanulók gondolkodásának és tudásszintjének mérése | 164 |
| A matematikatanítás módszerei és segédeszközei (Dr. Vörös György) | |
| A módszer fogalma | 169 |
| A módszerek megválasztása | 170 |
| A korszerű matematikatanítás módszertani irányelvei | 171 |
| A módszerek osztályozása | 174 |
| A tanári szereplés módszerei | 176 |
| A tanár-diák dialógus módszerei | 176 |
| Az önálló tanulás mdószerei | 183 |
| A szemléltetés és a manipulatív tevékenység szerepe. Munkaeszközök, szemléltetőeszközök funkciója és felhasználási módja | 194 |
| Összefoglalás | 198 |
| A matematikatanítás anyagának részletes feldolgozása (Dr. Mosonyi Katalin) | |
| A matematika alapfogalmainak tanítása | 201 |
| Az iskolai matematika megalapozása | 201 |
| A természetes számok fogalmának kialakítása | 203 |
| Számrendszerek; a tízes számrendszer | 205 |
| Szemléltetés, szemléltetőeszközök | 208 |
| Szóbeli és írásbeli számolás | 210 |
| Összeadás | 211 |
| Kivonás | 216 |
| Szorzás | 218 |
| Osztás | 222 |
| Összetett feladatok | 225 |
| A számelméleti alapismeretek tanítása | 229 |
| A racionális számtest kiépítése | 231 |
| A számfogalom kibővítése | 231 |
| Közönséges és tizedes törtek | 232 |
| A törtszám fogalma | 234 |
| A törtszámok alaptulajdonságai | 236 |
| Törtszámok összeadása és kivonása | 239 |
| Törtszám szorzása és osztása egész számmal | 241 |
| Szorzás törtszámmal | 243 |
| Osztás törtszámmal | 247 |
| Összetett műveletek | 248 |
| Az előjeles számok fogalma | 250 |
| Műveletek előjeles számokkal | 252 |
| Szöveges feladatok | 254 |
| Egyszerű és összetett feladatok | 254 |
| Az arányosság, arány tanítása | 258 |
| A százalékszámítás tanítása | 263 |
| Nehezebb szövegesfeladat-típusok | 266 |
| Egyéb szöveges feladatok | 270 |
| Az algebra tanítása | 275 |
| Az algebra mint iskolai tantárgy | 275 |
| Az algebrai alapismeretek tanítása | 276 |
| Az egyenletek tanítása | 279 |
| Egyenlettel megoldható szöveges feladatok | 283 |
| Azonosságok tanítása | 289 |
| A függvények tanítása | 292 |
| A geometria tanítása | 295 |
| A geometria mint iskolai tantárgy | 295 |
| A síkgeometria tanítása | 297 |
| A térgeometria tanítása | 303 |
| Mérések a telepen | 307 |
| A matematikatanítás szervezeti kérdései (Dr. Vörös György) | |
| A szervezett oktatás alapformái | 313 |
| A frontális osztálymunka | 314 |
| A csoportmunka | 315 |
| Az individualizált matematikai ismeretelsajátítás | 318 |
| Óratípusok, óramodellek | 319 |
| Az ismeretelsajátítás tanórán kívüli tevékenységének szervezeti kérdései (Különleges szervezeti formák) | 330 |
| A házi feladat | 330 |
| A korrepetálás | 330 |
| A matematikai szakkör vezetése | 331 |
| A matematikai érdeklődést felkeltő tevékenység | 332 |
| A kiemelkedő matematikai tehetséggel való foglalkozás | 333 |
| Szakosított tantervű osztályok | 334 |
| Előkészület a tanítási órára és a matematikatanári tevékenységre | 334 |
| Tanmenetkészítés | 334 |
| Az óravázlat készítése | 335 |
| A szakköri munkaterv készítése | 337 |
| Speciális helyzetű matematikatanítás | 338 |
| A részben osztott és osztatlan iskolák matematikatanítása | 338 |
| A felnőttoktatás problémái (Dolgozók esti iskolái. Levelező tagozat. Magántanulók) | 340 |
| Óraelemzés. Mi jó és mi rossz a tanítási órán? | 341 |
| A matematikatanítás pedagógiájának fejlesztése. Kutatások (Dr. Gazsó István) | |
| Kölcsönhatás a matematikatanítás pedagógiája és az iskolai gyakorlat között | 347 |
| A módszertani kutatások célja, feladatai, irányzatai és munkamódszerei | 349 |
| Tájékoztató irodalom | 355 |