1.035.074

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az adatvédelmi biztos beszámolója II. 2003 (töredék)


Kiadó: Adatvédelmi Biztos Irodája
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 320 oldal
Sorozatcím: Az adatvédelmi biztos beszámolója
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Töredék kötet.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezető13
Tevékenységünk főbb adatai17
A vizsgálatok35
Személyes adatok35
Nagy állami (önkormányzati) adatkezelések36
Adatmentési, adatmásolási "ügy"38
Új nyilvántartási rendszerek létrehozása42
A számlaadási kötelezettséget előíró miniszteri rendeletről43
A Belügyminisztérium központi adatkezelő rendszere44
Rendőrség46
Határőrség52
Nemzetbiztonsági szolgálatok53
Az állami adóhatóság adatkezelése55
Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság63
Országos Egészségbiztosítási Pénztár64
Önkormányzatok66
Bíróságok77
Szektorális adatkezelések80
Egészségügy80
Munkáltatók85
Oktatásügy93
Távközlési szolgáltatók és a Posta95
Internet101
A hitelintézetek és a biztosítótársaságok adatkezelése106
Áruküldők, direkt marketing cégek110
Sajtó112
Levéltár, tudományos kutatás118
Közüzemi szolgáltatók120
Ingatlan-nyilvántartás123
További jellemző ügycsoportok125
Az állami kezelésű autópályákkal kapcsolatos adatkezelésről125
A "valóság show"-k és az adatvédelem127
Választások131
Nemzeti és etnikai kisebbségi ügyek137
Videokamerás megfigyelések139
Közérdekű adatok141
"Üvegzseb-program" - információszabadság142
Közérdekű adatok az önkormányzatok kezelésében145
Az információszabadság és a személyes adatok védelméhez fűződő jog konfliktusa153
Ki ellenőrzi az ellenőröket?157
Titokfelügyelet
Jogszabálytervezetek véleményezése és jogalkotással kapcsolatos kezdeményezések162
A jogszabálytervezetek véleményezése162
Javaslatok jogszabályok megalkotására és módosítására168
Sziget Fesztivál 2003171
Nemzetközi ügyek173
Az adatvédelmi nyilvántartás; a személyes adatok kezelésével kapcsolatos elutasított kérelmek és a közérdekű adatok megismerésére irányuló elutasított kérelmek nyilvántartása179
Az adatvédelmi nyilvántartás179
Az adatvédelmi nyilvántartásba történő bejelentkezés 2003. évi tapasztalatai181
Önkormányzatok184
Munkaerő közvetítés185
Követelésbehajtással foglalkozó gazdasági társaságok186
Parkolási szolgáltatást nyújtó gazdasági társaságok186
Internetes szolgáltatások186
Aláírásgyűjtés187
Az Adatvédelmi Biztos Irodája informatikai rendszerének állapota és fejlesztése189
A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény módosítása, illetve annak várható hatásai az adatvédelmi nyilvántartási tevékenységre190
A személyes adatok kezelésével kapcsolatos elutasított kérelmek és a közérdekű adatok megismerésére irányuló elutasított kérelmek bejelentése195
Személyes adatok kezelésével kapcsolatos elutasított kérelmek nyilvántartása196
Közérdekű adatok megismerésére irányuló elutasított kérelmek nyilvántartása198
Mellékletek
Az adatvédelmi biztos tájékoztatója217
Az adatvédelmi biztos ajánlásai223
A parkolási szolgáltatást nyújtó társaságok és a gépjármű-nyilvántartás közötti adattovábbítással kapcsolatos adatvédelmi biztosi állásfoglalás224
Az országos, illetve helyi népszavazásokhoz, népi kezdeményezésekhez kapcsolódó, valamint egyéb aláírásgyűjtések adatvédelmi szempontjairól szóló adatvédelmi biztosi állásfoglalás230
Az internetes állevél küldő szolgáltatás adatvédelmi összefüggéseiről szóló adatvédelmi biztosi ajánlás235
Az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltáráról szóló 2003. évi III. törvény alapján az információs önrendelkezési jog és az információszabadság érvényesülésével kapcsolatban lefolytatott vizsgálat eredményét összegző adatvédelmi biztosi ajánlás240
Az adatvédelmi biztos közleményei247
Az adatvédelmi biztos állásfoglalásai287
Személyes adatok védelmével kapcsolatos esetek287
Állásfoglalás: az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány által készített küldemények a KÖANYV közreműködésével jutottak el a címzettekhez, ez nem volt jogellenes288
Állásfoglalás: a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium joga és kötelezettsége a támogatás felhasználásának ellenőrzése, de ennek során személyes adatokat csak akkor kezelhet, ha erre törvény vagy az érintett felhatalmazza290
Állásfoglalás: az úgynevezett "lakásmaffia" tevékenység felszámolása társadalmi érdek, ez azonban nem járhat a személyes adatok védelméhez való jog szükségtelen és aránytalan sérelmével293
Állásfoglalás: önkormányzat jegyzőjének nincs jogosultsága arra, hogy a fegyelmi eljárással és munkavégzéssel kapcsolatos információkat harmadik félnek továbbítsa302
Állásfoglalás: a közigazgatási szervnek a vallási adatot tartalmazó bizonyítvány kiállítása során a felhasználás céljának vizsgálatánál körültekintően kell eljárnia305
Állásfoglalás: senkit sem érhet hátrány amiatt, mert jogainak védelme érdekében az adatvédelmi biztoshoz fordult - ez a fegyveres szervek tagjaira is vonatkozik308
Állásfoglalás: az illetményszámfejtést ellátó TÁHI-k a munkavállalók személyes adataival kapcsolatban adatkezelőnek minősülnek311
Állásfoglalás: a bírósági határozatok közzétételének célja a jogi szakma tájékoztatása, azonban a bíróság által nyilvánosan kihirdetett határozatok közzétételének esetében is tekintettel kell lenni a személyiségi jogokra315
Állásfoglalás: a biztosítótársaság a célhozkötöttség elve alapján nem jogosult megismerni az adóbevallás és a munkaszerződés egészét, azok kivonatos másolata is elegendő a bérgépkocsi igénybevételéhez317
Állásfoglalás: az oktatási jogok miniszteri biztosa és az adatvédelmi biztos együttműködése319
Állásfoglalás: az önkormányzati képviselőket, bizottságokat, illetve a képviselő-testületet megillető adatkérési, -betekintési és vizsgálati jog, valamint az adatvédelem szabályai közötti összefüggés321
Állásfoglalás: mind a KSH-nak, mind pedig az OM-nek arra kell törekednie, hogy a személyes és egyedi adatok védelméhez fűződő alkotmányos és törvényi követelményt úgy érvényesítse, hogy az a tudományos élet szabadságát a lehető legkisebb mértékben korlátozza325
Állásfoglalás: az érintett hozzájárulása, vagy jogszabályi felhatalmazás nélkül az APEH a többi adózó személyes adatait (adótitkait) más számára nem továbbíthatja330
Állásfoglalás: a közlekedési társaságnak kötelessége tájékoztatni az érintetteket a bérletigazolványokon lévő adatok feltüntetésének céljáról és a szolgáltatandó adatok köréről333
Állásfoglalás: a vonatkozó törvények csak igen csekély számú szervezetet jogosítanak fel arra, hogy olyan kamerákat üzemeltessenek, amelyeken az egyes személyek felismerhetők, ezek között nem találunk közoktatási intézményekre utalást337
Állásfoglalás: a hatályos polgári jog szerint az ingatlan feletti rendelkezési jog a tulajdonost illeti, a tulajdonos jogosítványai azonban bérleti szerződéssel korlátozhatók339
Állásfoglalás: adatvédelmi szempontból nem kifogásolható a különböző adatbázisok összekapcsolása, amennyiben az adatigénylés kizárólag azon ingatlanokhoz kapcsolódik, amelyek után nem fizettek kommunális adót342
Állásfoglalás: a televíziós szerkesztőség adatkezelési gyakorlata nem felelt meg az Avtv.-ben foglaltaknak344
Állásfoglalás: a szándékosan megtévesztő tájékoztatás megengedhetetlen egy állami vagy önkormányzati hivatal esetében351
Állásfoglalás: az útlevél vagy az új típusú vezetői engedély, valamint a lakcímkártya együttesen felhasználható a személyazonosság igazolására a kötvényvásárlás során is353
Állásfoglalás: a magyar bírói kart, ügyészeket és ügyvédeket ért törvénysértések feltárására, valamint orvoslásának előkészítésére felállított bizottság adatkezelése357
Állásfoglalás: munkavállaló számítógépének munkáltató általi figyelése nem jogszerű361
Állásfoglalás: az utalványokon feltüntetett forintösszeg a postai kezeléshez nem szükséges, így annak elhagyása a Posta számára problémát nem okoz362
Állásfoglalás: szolgáltatónak kötelessége olyan beléptető rendszert fenntartani és üzemeltetni, amely maradéktalanul tiszteletben tartja az érintett fürdővendégeknek a személyes adataik védelméhez való jogát, szavatolja az információs önrendelkezési joguk szabad és befolyásmentes gyakorlását363
Állásfoglalás: a személyes adatok interneten történő továbbítása és nyilvánosságra hozatala során az adatkezelő köteles megtenni a szükséges intézkedéseket az adatbiztonság érdekében366
Állásfoglalás: a személyes gondoskodást nyújtó intézmény jogszerűen kérheti, hogy az ellátásra jogosult megfelelő módon igazolja rendszeres havi jövedelmét, de ezt a szabályt nem lehet úgy értelmezni, hogy más személyes adatra rákérdező jövedelem- és vagyonnyilatkozat kitöltését követeljék meg368
Állásfoglalás: jogszerű az az eljárás, mely szerint a KSH a Belügyminisztériumtól megszerzett, az 1941-es népszámlálásra és az 1945-48 közötti, a német lakosságot érintő kitelepítésekre vonatkozó adatokról érdeklődő kérelmezőket az eredeti dokumentumok jelenlegi birtokosához, a BM Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalához irányítja371
Állásfoglalás: az önkormányzati választások névjegyzéke nem használható fel közvélemény kutatásokhoz374
Állásfoglalás: a közlekedés biztonságát érintő közérdekű bejelentések ügyében a rendőrség köteles eljárni, azonban az intézkedés nem lehet a soron kívüli egészségügyi vizsgálat kezdeményezése, az ügy iratait továbbítani kell az intézkedésre jogosult szervnek378
Állásfoglalás: kérdőívek kitöltése írásbeli hozzájárulás mellett jogszerű, az adatbiztonság követelményét az a megoldás szolgálná a legmegnyugtatóbban, ha a kitöltött kérdőívet lezárt borítékban, azonosításra alkalmatlan módon lehetne eljuttatni a bizottsághoz381
Állásfoglalás: a panaszt bejelentő személyes adatainak továbbítása csak akkor jogszerű, ha a panaszos ehhez kifejezetten (tudatos, határozott, tájékozott módon) hozzájárult384
Állásfoglalás: a törvényi meghatározások alapján egyértelmű, hogy a képfelvevő, -rögzítő berendezések által felvett és tárolt felvételek - amennyiben azon a személyek felismerhetők, azonosíthatók - személyes adatokat tartalmaznak, ezért az ilyen berendezések működtetése adatkezelésnek minősül389
Állásfoglalás: a helyrajzi szám akkor használható a helyi adóhatóság és a földhivatal nyilvántartása közötti adatkapcsolat során, ha annak kezeléséhez az érintett hozzájárulását adta394
Állásfoglalás: az önkormányzat megsértette a célhoz kötött adatkezelés alapelvét, amikor a nyugdíjas törzsszámot továbbította, ugyanis olyan adatot használt fel, melynek kezelésére cél hiányában nem volt jogosult397
Állásfoglalás: a közjegyzői irodákban dolgozó személyek biztonságának megőrzése érdekében a személyes adatok kezelésére alkalmatlan biztonsági eszközök használata elfogadható401
Állásfoglalás: hiteles tulajdoni lap másolatot csak ellenőrzés mellett, a másolatot kérő azonosításával szabad kiadni, ezt azonban törvényben kell szabályozni, és egységesíteni kell a földhivatalok gyakorlatát is404
Állásfoglalás: az építési tervek szakmai színvonalának általános és automatikus ellenőrzését a kamara az önkormányzatok bevonása nélkül is végezheti, így a megrendelő személyes adatok védelméhez fűződő joga nem sérül407
Állásfoglalás: az önkormányzat semmiféle ellenőrzés lefolytatása céljából sem kezelheti az iskola által nyilvántartott teljes adatkört, mert erre csak célhoz kötötten kerülhet sor412
Állásfoglalás: az érdekképviseleti szervezeti tagságra vonatkozó adatok kezelését csak az érintettek írásos hozzájárulása alapján lehet jogszerűnek tekinteni415
Állásfoglalás: a pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvényben meghatározott azonosítási kötelezettség végrehajtását szolgáló adatlapon az adatok vonatkozásában az ügyfelek nem kaptak tájékoztatást az adatkezelés céljáról, az ügyfél hozzájárulása nem tekinthető az adatkezelés jogalapjának418
Állásfoglalás: az utast már a repülőjegy megvásárlása előtt tájékoztatni kell arról, hogy adatait az Amerikai Egyesült Államokba továbbítják423
Közérdekű adatok nyilvánosságával, valamint az információs jogok ütközésével kapcsolatos esetek435
Állásfoglalás: az országgyűlési képviselőknek személyenként juttatott költségtérítési átalány és szállásköltség-térítés nyilvános adat436
Állásfoglalás: egy minisztérium működését elemző dokumentum csak akkor zárható el a nyilvánosságtól, ha azt döntéselőkészítés céljából állították össze, parlamenti képviselők információ megismerési jogáról az adatvédelmi biztos nem foglalhat állást438
Állásfoglalás: közérdekű adatok közlését nem lehet arra hivatkozva megtagadni, hogy azokat üzleti célból kérik440
Állásfoglalás: a belső használatra készült iratok eltitkolása nem lehet önkényes, közérdekű adatokat nem lehet az adatkéréskor szolgálati titokká minősíteni442
Állásfoglalás: a Miniszterelnöki Hivatal megrendelésére készült szakértői tanulmány döntést előkészítő adatokat tartalmaz, belső használatra készült446
Állásfoglalás: jogi személyiségű szervezeteknek (ügyvédi irodáknak) nincsenek az Avtv. szerinti személyes adataik, az a tény, hogy kapcsolatban állnak vagy álltak közfeladatot ellátó szervekkel, a közfeladatot ellátó szervek oldaláról megfelel a közérdekű adat fogalmának, így a szerződésekkel kapcsolatos adatok beleegyezésük nélkül is nyilvánosságra hozhatók447
Állásfoglalás: az érintett teljes terjedelmében megismeri a zárt ülés anyagát, ha azon részt vesz; abban az esetben, ha az érintett nem kapott meghívást az ülésre, vagy meghívása ellenére azon nem vett részt, a zárt ülés jegyzőkönyvének a rá vonatkozó részét megismerheti449
Állásfoglalás: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete csak azokat az adatokat zárhatja el a nyilvánosságtól, amelyeket a Ptk. üzleti titoknak minősít451
Állásfoglalás: egy közigazgatási határozat adatai attól függően ismerhetők meg, hogy azok személyes vagy közérdekű adatok454
Állásfoglalás: a széksértést eredményező szöveg nyilvánosságra hozásának problémája zárt ülés tartása esetén457
Állásfoglalás: az önkormányzat kezelésében lévő üzleti titkok és személyes adatok védelem alatt állnak460
Állásfoglalás: az önkormányzat nem titkolhatja el a pénzintézeti számláival kapcsolatos adatokat, a pénzintézet hivatkozhat azonban a banktitokra466
Állásfoglalás: az önkormányzati feladatok ellátását segítő támogatások megszervezése közfeladatnak minősül, az ezzel kapcsolatos adatok nyilvánosak468
Állásfoglalás: az önkormányzat által kötött szerződések adatai az indokoltan védendő személyes adatokat kivéve nyilvánosak471
Állásfoglalás: az önkormányzattal üzleti kapcsolatba kerülő személyek nem hivatkozhatnak üzleti titokra; a közérdekű adatkérés teljesítéséhez nem írható elő feltétel474
Állásfoglalás: harci repülőgépekről készített és a bíróság által kezelt fényképfelvételeket a közérdekű adatok nyilvánosságának szabályai szerint kérésre hozzáférhetővé kell tenni477
Állásfoglalás: a kistérségi támogatási alap felhasználásával kapcsolatos pályázatok résztvevőinek joga, hogy tudják, mely adataikat kik fogják kezelni479
Állásfoglalás: az adatvédelmi biztos és a bíróság felülvizsgálhatja a belső használatra készült dokumentumok megismerésére irányuló adatkérés megtagadását; az országgyűlési képviselők információhozzáférési jogát az adatvédelmi biztos nem vizsgálhatja481
Függelék485
Az iroda szervezete és gazdálkodása487
Az adatvédelmi biztos által 2003-ban véleményezett jogszabálytervezetek488
Előadások, konzultációk 2003-ban518
Publikációk 2003-ban524
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az adatvédelmi biztos beszámolója II. 2003 (töredék)
Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
8 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Az adatvédelmi biztos beszámolója II. 2003 (töredék)
Állapot:
1.940 ,-Ft
16 pont kapható
Kosárba
konyv