1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szótériológia

Dogmatika III./Egyetemi jegyzet

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Református Zsinati Iroda Doktorok Kollégiumának Főtitkári Hivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 446 oldal
Sorozatcím: Nemzetközi theologiai könyv
Kötetszám: 60
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-8360-51-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szótériológia: megváltástan vagy üdvtan. Arról a megváltásról van szó, melyet Krisztus életművében kaptunk, és amelyet a Szentlélek szétoszt közöttünk. Két része van, a megváltás és üdvösség,... Tovább

Előszó

A szótériológia: megváltástan vagy üdvtan. Arról a megváltásról van szó, melyet Krisztus életművében kaptunk, és amelyet a Szentlélek szétoszt közöttünk. Két része van, a megváltás és üdvösség, mely egymást áthatja. Az üdvösség nem más, mint megváltás, azaz életünknek Krisztusba, a Krisztus közösségébe való helyezése és a megváltás nem más, mint üdvösség, azaz a Krisztusban való élet gazdagsága és öröme, ahogyan a Lélek ezt közli velünk. Az egyik a terminus a quo, ahonnan indulunk, a másik a terminus ad quem, ahova érkezünk. Ebből következően azt is elmondhatjuk, hogy a szótéria egyik része, mely a megváltást fejezi ki, inkább a krisztológia köréhez tartozik, míg a másik része, az üdvösség, inkább a pneumatológiához. Ezért mondhatjuk azt, hogy a szótériológia a krisztológiában gyökerezik és a pneumatológiában gyümölcsözik.
A krisztológia egy másik kötet lesz, mely a szótériológia gyökereit és összefüggéseit tárja fel, vagyis az üdvtörténetnek a pneumatológiáig terjedő szakaszát mutatja be. A szótériológia innen indul el, hogy az üdvnek a pneumatológiában kibontakozó gazdagságához elvezessen, vagyis a Lélek személyét, munkáját és hatását elemzi, de csak arra figyelve, ami ebből az üdvösség ajándékozásához tartozik, hiszen a Pneumatológia ismét egy másik kötet, mely a Lélek egész művét fogja elemezni. A krisztológia a Krisztus művét, a pneumatológia a Lélek művét értelmezi, de a szótériológia csak a krisztológiának a pneumatológiához vezető szakaszának a befejező része, valamint a pneumatológiának csak az üdvösség gyümölcsözését kibontakoztató része, mely az „ordo salutis", vagyis a kegyelem munkájának a rendjéhez vezet. Ez a kötet ezért sem a krisztológiát, sem a pneumatológiát mint dogmatikai kötetet nem korlátozza, ahogy azt a tartalomjegyzék félreérthetetlenné teszi. Van-e joga és szükségessége annak, hogy a krisztológia és a pneumatológia közé egy külön kötetet iktassunk be? Mindenképpen, mert ezekre az összefüggésekre egyik sem tud kitérni és az üdvösség dimenzióinak a részletes elemzésére nem kerülhet sor. Vissza

Tartalom

Előszó 5

I. SZÓTÉRIOLÓGIA AZ ÚJSZÖVETSÉGBEN 13
A szótériológia nyelvi összefüggései 14
A. SZÓTÉRIOLÓGIA A SZINOPTIKUSOKBAN 16
I. A szótériológia felülnézetből. Moltmann tézisei 17
Evangélium a szegényeknek Isten országáról 17
1. A szabadság evangéliuma 17
2. Isten országa és az új teremtés 19
3. A szegényeknek emberi méltósága 21
4. Szabadulás megtérés által 23
5. Betegek gyógyítása - démonok kiűzése 25
a. gyógyítás és ördögűzés 25
b. gyógyító hit 30
6. A kitaszítottak befogadása - a megalázottak felegyenesítése 32

II. A szótériológia alulnézetből 36
1. A szótériológia nyitánya 36
2. Jézus megkeresztelésének a szótériológiai jelentősége 39
3. Az üdvösség: a Hegyi Beszéd boldogság-üzenete 41
4. Az üdvösség: Isten országa megtalálása 43
5. Az üdvösség: szabadulás az ítélet, a sors, az élet kilátástalansága alól 45
6. Az üdvösség egy példázatban 48
7. Az üdvösség egy történetben 51
8. Jézus követésének szótériológiája: a megkétszerezett élet 53
9. Az üdvösség egyetemes és személyes 57
10. A szinoptikusoktól - Jánosig 59
Jegyzetek 60

B. JÁNOS SZÓTÉRIOLÓGIÁJA 62
Bevezetés 62
1. Nem az írások és nem a Törvény, hanem Jézus közli Istent és az életet 65
2. Nem a kultuszi tisztaság vize, hanem a Jézus bora-öröme üdvözít 71
3. Nem a Templom, hanem Jézus az Üdvözítő 75
4. Nem a tan és a tanítás vezet Isten országába, hanem az újjászületés 79
5. Nem a törvény az élő víz, hanem Jézus ajándéka 85
6. Nem a szombat, hanem Jézus a teremtés ünnepe 89
7. Nem a páska a megváltás ünnepe, hanem
Jézus hozza a mennyei kenyeret 93
8. Nem a lombsátor ünnep nyújtja a vízáldozat révén az üdvöt, hanem Jézus a Lélek ígéretében 98
9. Nem a lombsátor ünnep nyújtja a fényt, hanem Jézus a világosság 103
10. Nem a templomszentelés ünnepe jelenti Isten és népe megújított kapcsolatát, hanem Jézus, mint jó Pásztor teremt új közösséget övéivel 109
11. Az ünnepek ünnepe a feltámadás: ez maga Jézus 114
12. Az élet megtalálása az élet elvesztése által 118
13. Isten szeretetet, üdvösséget ad 124
14. Jézus minden üdvígéretét a Lélek tölti be 129
15. A Lélek ajándéka a Krisztussal való életközösség és örömközösség 143
16. Jézus felemeltetése = Jézus megdicsőülése
A kereszt szótériológiai értelme Jánosnál 148
17. A szótériológia magaslata: Jézus feltámadása 153
Jegyzetek 163

C. PÁL SZÓTÉRIOLÓGIÁJA
Pál szótériológiájának bemutatása két modell nyomán 166
i. Kijelentéstörténeti modell 167
Mátyás Ernő: Pál apostol igehirdetése Jézus Krisztus munkájáról 167
70 § Az ember nyomorúság 167
71 § A törvény útja 170
72 § Krisztus halála, mint helyettes elégtétel és engesztelő áldozat 173
73 § Krisztus kibékítő, megigazító és megszabadító munkája 175
74 § A megváltás, mint a reménység valósága 179
Jegyzetek 184
II. Exegetikai modell 187
Pál szótériológiájának három aspektusa 187
1. A megváltás: a kegyelem bőségének eláradása a bűnnel szemben
(Róm 5,12-21 elemzése) 187
a. A vétek és a kegyelem között az arány nem egyenlő 187
b. A bűnben emberi mérték, a váltságban isteni mérték jut szóhoz 188
c. Az új szövetség nem az ó mértéke szerint valósul meg 190
d. A bűn következménye, és a kegyelem következménye nem mérhető össze 191
2. A megváltás: Jézus halálának és feltámadásának életet adó hatalma
(2Kor 5,14-6,2 elemzése) 193
a. „Áron vétettetek meg" 193
b. Nem az ember fizet árat, az árat maga Isten fizette 194
c. Az ószövetségi engesztelő áldozat értelme 195
d. Jézus életét adta értünk, de ez a feltámadásában nekünk adott élet nyomán lesz megváltásunkká 197
e. A megváltás legnagyobb ajándéka: „Nekem az élet Krisztus" 197
f. Senkit sem ismerünk test szerint, Krisztusban új teremtés van 198
g. Az üdvösség az igehirdetésben jut el céljához 199
3. A megváltás: a Lélek új életet teremtő ereje (Róm 8,1-30 elemzése) 201
a. A Lélek fejezi be rajtunk Krisztus megváltó művét 201
b. „Az Úr pedig a Lélek" 202
c. A „test" és a „Lélek" értelme a páli szótériológiában 203
d. A Lélek és a törvény kapcsolata 205
e. A lélek az istenfiúság Lelke 207
f. A Lélek az üdvösség pecsétje és a teljes megváltás záloga 209
g. A megváltás végső célja: Isten dicsőségének magasztalása (Moltmann nyomán) 214
Függelék 218
Jegyzetek 226

SZÓTÉRIOLÓGIA A DOGMATIKÁBAN 227
1. Szótériológia a krisztológia felől 228
1. Alapgondolatok , 228
2. Nóvum kategóriája a Keresztyén Teológiában (Moltmann) 230
a.) A Nóvum kategóriája a prófétáknál és az apostoloknál 230
b.) A visszatérés motívuma a keresztyén teológiában: restitutio in integrum 234
3. Megigazulás Krisztus szenvedéséből: mi végre halt meg Krisztus? (Moltmann)238
a.) Krisztus történetének célja 238
b.) A megigazító hit 240
c.) Élők és holtak közössége 244
d.) A könnyek letörlése 247
e.) Isten vég nélküli öröme 249
4. Jézus dicsősége és a vég nélküli ünnep (Moltmann) 251
a.) Jézus megdicsőülése 251
b.) A szabadság ünnepe 252
c.) Az élet - „vég nélküli ünnep" 255
2. Szótériológia a pneumatológia felől 257
A. A Lélek személye 257
1. A Lélek trinitárius megtapasztalása (Moltmann) 257
a.) A Lélek Krisztusa: Jézus spiritualitása 259
b.) Krisztus Lelke: A gyülekezet spiritualitása 263
c.) Trinitárius kölcsönösség a Lélek és az Isten Fia között 266
d.) A Lélek várása reménységben és panaszkodásban 268
aa.) A pozitív dimenzió 269
bb.) A negatív dimenzió 270
2. Jövel Teremtő Lélek! Húsvét-pünkösd: A húsvéti esemény
(misztérium) megjelenítése az emberiség történetében (Moltmann) 272
a.) Bibliai perspektívák Isten Lelkének a jelenlétére vonatkozólag 272
b.) A Szentlélek missziója ma 276
B. A Lélek munkája 282
1. Az „ordo salutis" teológiai meghatározása és dogmatikai jelentősége 282
2. Az „ordo salutis" szerkezete 285
2.1. A szentlélek munkája az üdvösség elnyerésében 285
2.2. Az elhívás 290
2.3. A hit 296
2.4. A felébredés 303
2.5. A bűnbánat 308
2.6. A bűnbocsánat 314
2.7. A megtérés 318
2.8. Az újjászületés 322
2.9. Az újjászületés II. (Moltmann tanulmánya) 330
1. Az új élet a Lélekben kezdődik 330
2. Az újjászületés bibliai ábrázolása 331
3. A feltámadás öröme saját életünkben , t 333
4. A hitben maradás és a hitbeli növekedés 334
5. Isteni anyánk a Szentlélek? 337
2.10. A megvilágosodás 338
2.11. A megigazulás 341
2.12. A fiúvá fogadás 347
2.13. Közösség Krisztussal 351
2.14. Exkurzus. A misztika téves és kérdéses útjai 357
2.15. A megszentelődés 366
2.16. A megdicsőülés 374
2.17. Az üdvbizonyosság 380
2.18. Az üdvösségben való megmaradás 382

C. A Lélek hatása 386
1. Személyi képek 386
1.1. A Lélek, mint Úr 386
1.2. A Lélek, mint Anya 388
1.3. A Lélek, mint Bíró 388
1.4. A Lélek, mint Közbenjáró 389
1.5. A Lélek, mint a prófétálás és látás adó 391
1.6. A Lélek, mint Bizonyságtévő 395
1.7. A Lélek, mint Vezető 397
1.8. A Lélek, mint Szeretet 399
1.9. A Lélek, mint Ajándék 401
1.10. A Lélek, mint Pártfogó 402
1.11. A Lélek, mint Tanító 402
1.12. A Lélek mint Imádkozó 402
2. Természeti képek 404
2.1. A Lélek, mint erő 404
2.2. A Lélek, mint szél 405
2.3. A Lélek, mint tűz 407
2.4. A Lélek, mint víz 410
2.5. A Lélek, mint termékenység 412
2.6. A Lélek, mint fény-világosság 415
2.7. A Lélek, mint újjászületés 417
2.8. A Lélek, mint földindulás 417
2.9. A Lélek, mint olaj 418
2.10. A Lélek, mint bor 420
2.11. A Lélek, mint feltámadás 422
2.12. A Lélek, mint pecsét 424
3. A személyi és természeti képek szótériológiai jelentősége 426
4. Mi a hatása (következménye) a Lélek munkájának? 428
Az élet új lelkisége 428
4.1. Lelkiség vagy életerő 428
4.2. A Lélek és a test konfliktusa 429
4.3. Az ember lelkisége 431
4.4. Új lelkiség: élet a halállal szemben 435
4.5. Új életstílus 435
4.6. Új érzékelés 436
4.7. Mire terjed ki szeretetem, amikor Istent szeretem? 437
Utószó 439
Jegyzet 440
Felhasznált és ajánlott irodalom 446

Dr. Szathmáry Sándor

Dr. Szathmáry Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Szathmáry Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv