1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ünnepeink üzenete

Az üdvösség kibontakozása és útja a karácsony, húsvét és pünkösd üzenetében

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Károly Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara
Kiadás helye: Nagykőrös
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 380 oldal
Sorozatcím: Igazságot szeretetben
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-980-829-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A hit tehát Krisztus-hit, és az Istennel való közösség Krisztus-közösség. Nagyon szépen fogalmazza Kálvin, amikor ezt írja: „Igaz ugyan, hogy ezt a hit által érjük el, de mikor azt látjuk, hogy nem fogadja el mindenki egyaránt a Krisztussal való közösséget, amit az Evangélium felajánl; maga a józan ész tanít arra, hogy feljebb emelkedjünk, és a Szentlélek titkos hatását kutassuk, amely lehetővé teszi, hogy Krisztust és az ő összes javait élvezzük." Ha arra a kérdésre kell feleletet adnunk, hogy Isten Jézus Krisztusban való kijelentése ma hogyan tárul fel előttünk, és mi hogyan jutunk kapcsolatba a Közbenjáróval, akkor nem elég rámutatni a hitre, és nem elég azt mondani, hogy ezzel fogadjuk el Krisztust. Magunktól egyáltalán nem vagyunk képesek arra, hogy Jézus Krisztust a testben kijelentett Istennek ismerjük és valljuk. Mi képtelenek vagyunk Ővele kapcsolatot létesíteni. Éppen azért ezen a helyen nem szabad pusztán a hitről beszélni, hanem „feljebb kell emelkedni". „Az Istenember... Tovább

Fülszöveg

A hit tehát Krisztus-hit, és az Istennel való közösség Krisztus-közösség. Nagyon szépen fogalmazza Kálvin, amikor ezt írja: „Igaz ugyan, hogy ezt a hit által érjük el, de mikor azt látjuk, hogy nem fogadja el mindenki egyaránt a Krisztussal való közösséget, amit az Evangélium felajánl; maga a józan ész tanít arra, hogy feljebb emelkedjünk, és a Szentlélek titkos hatását kutassuk, amely lehetővé teszi, hogy Krisztust és az ő összes javait élvezzük." Ha arra a kérdésre kell feleletet adnunk, hogy Isten Jézus Krisztusban való kijelentése ma hogyan tárul fel előttünk, és mi hogyan jutunk kapcsolatba a Közbenjáróval, akkor nem elég rámutatni a hitre, és nem elég azt mondani, hogy ezzel fogadjuk el Krisztust. Magunktól egyáltalán nem vagyunk képesek arra, hogy Jézus Krisztust a testben kijelentett Istennek ismerjük és valljuk. Mi képtelenek vagyunk Ővele kapcsolatot létesíteni. Éppen azért ezen a helyen nem szabad pusztán a hitről beszélni, hanem „feljebb kell emelkedni". „Az Istenember valóságával csak úgy juthatunk érintkezésbe, ha maga az Istenember ragad meg minket. Tudjuk, hogy ez mit jelent". „A Szentlélek az a kötelék, amellyel Krisztus minket hathatósan magához köt." Ha Krisztus utánunk nyúl, minket megragad és Szentlelkével megkeresztel, akkor részesülünk őbenne. A Krisztussal való közösségünk teljes egészében egy olyan tetten alapszik, amelyet maga a megdicsőült Úr visz véghez. Lelke által ő maga munkálja bennünk azt, hogy őt elfogadjuk. Ő von minket magához, és ő tart meg a vele való közösségben. Ez a közösség teljességgel isteni csoda... Ha ezt szem előtt tartjuk, az emberi magatartás szempontjából a hitről is beszélhetünk. A hit az embernek a Szentlélek által munkált Krisztushoz-fordulása. „Természetfölötti adomány az, hogy hittel fogadják be Krisztust azok, akik egyébként hitetlenségükben megátalkodottak maradnának". Tehát teljes joggal mondhatjuk, hogy a hit Krisztussal összeköt, és a Krisztus testébe olt minket, csak azt tartsuk állandóan szem előtt, hogy a hit ezt lelkiképpen, vagyis a Szentlélek ereje által viszi véghez, mert hiszen a hit is a Szentlélek műve. Kálvin szerint „a hitnek magában véve nincs semmi értéke, nincs semmiféle üdvszerző jelentősége. A hit nem egyéb, mint üres edény. Üdvösségünk szempontjából a hitnek csak a tartalmára: Jézus Krisztusra tekintettel van jelentősége. A hitben miénk mindaz, amire szükségünk van; a hitben közösségünk van az Üdvözítő Jézus Krisztussal." Vissza

Tartalom

AJÁNLÁS 8
ELŐSZÓ 10
I. AZ ÜDVÖSSÉG KIBONTAKOZÁSA ÉS ÚTJA A KARÁCSONY ÜZENETÉBEN
1. Karácsony története a szinoptikusoknál 14
a. Keresztelő János és Jézus születésének az ígérete-közlése 14
b. Keresztelő János születésének a meghirdetése 15
c. Keresztelő János és Jézus születése 21
d. Simeon és Anna 28
e. A tizenkétéves Jézus a templomban (Lukácsnál) -
Jézus születése és gyermekkora Máténál 34
f. A keleti bölcsek története 39
2. Karácsony szemlélete Jánosnál 45
Nem az írások és nem a törvény, hanem Jézus közli Istent és az életet 45
3. Az üdvösség üzenete Jézus igehirdetésében 52
a. Jézus küzdelme az üzenet megtalálásáért 52
b. Jézus a közeledő ország hírnöke 59
c. A nagy amnesztia 65
d. Törvény vagy kegyelem 72
e. Ünnepi lakomára szóló meghívás az atyai házba 75
4. A karácsony teológiája Pálnál 83
A megváltás: a kegyelem bőségének eláradása
a bűnnel szemben (Rom 5,12-21 elemzése) 83
Függelék: Igehirdetési minták karácsonyra 89
a. Karácsony este Lk 1,45-48 89
b. Karácsony első nap de. Lk 2,12 94
c. Karácsony első napja du. 2Kor 8,9 99
d. Karácsony második napja de. Jn 1,12-13 103
e. Karácsony második napja du. Lk 2,15 109
f. AZ ÜDVÖSSÉG KIBONTAKOZÁSA ÉS ÚTJA A HÚSVÉT ÜZENETÉBEN
1. Jézus feltámadásának története a szinoptikusokban 114
a. A válasz Jézus keresztrefeszítése után 114
b. A húsvéti esemény jelentősége Jézusra vonatkozóan 115
c. A húsvéti eseményeknek a jelentősége a tanítványokra vonatkozóan 119
d. A Feltámadott megjelenései 123
e. A Lukácsnál lévő húsvéti híradás sajátossága 126
f. Az üres sír kérdése 129
g. A feltámadás „testiségének" a kérdése 132
h. Máté zárszava 137
2. Jézus tanítása a feltámadásról a szinoptikusokban 139
3. Jézus feltámadásának üzenete Jánosnál 154
4. Krisztus feltámadásának teológiája Pálnál 168
a. Krisztus történetének célja 168
b. A megigazító hit 170
5. „Hiszem a test feltámadását" 175
a. Jézus feltámadásának értelme: Jézus Krisztus az Úr 175
b. Jézus feltámadott teste: új közösség Isten és ember között 179
c. „Hiszem a test feltámadását" 183
d. Jézus, mint feltámadott istenember, az embernek isteni életet adott 188
e. Örök életünk van 190
f. Az örök élet szükségszerűsége, mint az erkölcs posztulátuma 192
6. A halhatatlanság bibliai értelme 196
a. A Lélekben megélt élet halhatatlansága 196
b. A Lélek az örök élet záloga 197
c. Új teremtés a feltámadás vagy átváltozás? 199
d. Összefoglalás 199
7. Az öröm dimenziói Krisztus feltámadásában 200
a. A szenvedés és öröm Istenben 201
b. Az öröm megjelenése Krisztus feltámadásában 204
c. A Lélek megdicsőítő munkája: az öröm teljessége 208
Függelék: igehirdetési minták húsvétra 214
Húsvét I. nap de. Lk 24,1-12 214
Húsvét I. nap du. Jn 20,24-29 221
Húsvét II. nap de. Jn 11,1-15 227
Húsvét II. nap du. Jn 21,1-14 233
Húsvét I. vagy II. nap de. Lk 24,13-35 239
III. AZ ÜDVÖSSÉG KIBONTAKOZÁSA ÉS ÚTJA A PÜNKÖSD ÜZENETÉBEN
1. A Lélek személye. A Lélek hozza el az üdvösség 246
(megváltás) művének beteljesedését 246
a. A Lélek fejezi be rajtunk Krisztus megváltó művét 246
b. „Az Úr pedig a Lélek" 247
c. A „test" és „Lélek" értelme a páli szótériológiában 248
d. A Lélek és a törvény kapcsolata 250
e. A Lélek az istenfiúság Lelke 252
f. A Lélek az üdvösség pecséte és a teljes megváltás záloga 254
g. A megváltás végső célja: Isten dicsőségének magasztalása 260
2. A Lélek munkája 263
1. Az „ordo salutis" teológiai meghatározása és dogmatikai jelentősége 263
2. Az „ordo salutis" szerkezete 265
2.1 A Szentlélek munkája az üdvösség elnyerésében 266
2.2 A megtérés 270
2.3 Az újjászületés 274
2.4 A Krisztussal való életközösség 282
2.5 Az üdvbizonyosság 288
3. A Lélek hatása 291
1. Személyi képek
1.1 A Lélek, mint Úr 291
1.2 A Lélek, mint Anya 293
1.3 A Lélek, mint Bíró 294
1.4 A Lélek, mint Közbenjáró 295
1.5 A Lélek, mint prófétálás és látásadó 296
1.6 A Lélek, mint Bizonyságtevő 301
1.7 A Lélek, mint Vezető 302
1.8 A Lélek, mint Szeretet 305
1.9 A Lélek, mint Ajándék 307
1.10 A Lélek, mint Pártfogó 308
1.11 A Lélek, mint Tanító 313
1.12 A Lélek, mint Imádkozó 319
2. Természeti képek 321
2.1 A Lélek, mint erő 321
2.2 A Lélek, mint szél 322
2.3 A Lélek, mint tűz 324
2.4 A Lélek, mint víz 327
2.5 A Lélek, mint termékenység-gyümölcs 330
2.6 A Lélek, mint fény-világosság 332
2.7 A Lélek, mint újjászületés 335
2.8 A Lélek, mint földindulás 335
2.9 A Lélek, mint olaj 336
2.10 A Lélek, mint bor 338
2.11 A Lélek, mint feltámadás 340
2.12 A Lélek, mint pecsét 342
3. A személyi és természeti képek homiletikai jelentősége 343
4. Függelék: Igehirdetés-minták áldozócsütörtökre és pünkösdre 345
Áldozócsütörtök I. nap de. Ef 4,8-10 345
Áldozócsütörtök II. nap du. Lk 24,50-52 350
Pünkösd I. nap de. ApCsel 2,1-17 355
Pünkösd I. nap du. Mt 16,13-17 361
Pünkösd II. nap de. Jn 4,13-14 366
Pünkösd II. nap du. Jn 14,16-17 372

Dr. Szathmáry Sándor

Dr. Szathmáry Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Szathmáry Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv