1.031.305

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A matematika tanítása I.

Egységes jegyzet/Kézirat

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 221 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 11-1009.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A matematika tantárgy-pedagógiája az iskolai matematikatanítás elméletét és módszereit feltáró tudomány. E meghatározás - más tárgyak tantárgy-pedagógiájához hasonlóan - egyértelműen tudománynak... Tovább

Előszó

A matematika tantárgy-pedagógiája az iskolai matematikatanítás elméletét és módszereit feltáró tudomány. E meghatározás - más tárgyak tantárgy-pedagógiájához hasonlóan - egyértelműen tudománynak minősíti tárgyunkat; noha ezt többször megkérdőjelezik. A fenti "minősítés" mellett szól az, hogy a matematika tantárgy-pedagógiájának vannak kutatási módszerei, ezek alapján törvényszerűségei, valamint évszázadokon át kialakult gyakorlatra. Ellene szól, hogy az elfogadott törvényszerűségei az egzaktság különböző szintjein állnak, és így a gyakorlatban sokszor nem egyértelműen funkcionálnak. Emiatt feltétlenül meg kell tenni azt a kiegészítést, hogy mint tudomány napjainkban is az alakulás, a fejlődés stádiumában van. Fejlődését meghatározzák egyrészt saját kutatásainak eredményei, másrészt azon társtudományok fejlettsége, amelyeknek eredményeire döntő mértékben épít.
A matematika tantárgy-pedagógiájának kutatási eljárásai döntően a tömeges megfigyelésen és a kísérleteken alapulnak. Az így nyert megállapítások, törvényszerűségek meghatározóak a tantervek fejlesztésében és a módszerek kidolgozásában. A törvényszerűségek gyakorlati hatékonyságát tantárgytesztek mérik. A társtudományok közül a matematika, a pedagógia, a pszichológia és a filozófia eredményei meghatározóak a fejlődésben. Különösen fontos kiemelni a matematika tudományának szerepét, hisz ennek fejlődési tendenciái alapvetőek az iskolai tantervek tananyagának meghatározásában. A pedagógia, a pszichológia és a filozófia a nevelés-oktatás, a gyermeki fejlődés törvényszerűségeit és a társadalom ideológiai elvárásait közvetítik. Törvényszerűségeik azonban nem általános, hanem a matematikatanítás specifikumai alapján érvényesülnek. Természetesen a matematika tantárgy-pedagógiájának eredményei is visszahatnak az említett tudományok fejlődésére... Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A matematikatanítás fejlődése5
Az elemi matematikatanítás egyetemes történetének főbb jellemzői7
A matematika keletkezése7
Az ókor8
A középkor9
Az újkor10
A hazai matematikatanítás fejlődése12
A kiegyezés kora előtt12
1868-194515
Az általános iskolai matematikatanítás fejlődése19
A matematikatanítás korszerűsítésének fő jellemzői és eredményei24
Felhasznált irodalom. Gyakorlatok, feladatok28
A matematikatanítás tartalmi kérdései31
A matematikatanítás cél-, feladat- és követelményrendszerének összefüggései, jellemzői33
Célok és feladatok33
A követelményrendszer36
Az általános iskolai matematikatanterv tananyagstruktúrája, témakörei42
A tananyag strukturájáról42
A tananyagfeldolgozás részleteit és a tevékenységrendszert meghatározó alapelvek48
A tanterv témakörei52
Az óvodai matematikai nevelés tartalma. A középiskolai matematikatanítás jellemzői54
Felhasznált irodalom. Gyakorlatok, feladatok58
A matematikai ismeretelsajátítás sajátos tantárgypedagógiai problémái61
A matematikai ismeretelsajátítás pszichológiai kérdései63
A matematikai ismeretelsajátításról és a matematikai tevékenységről63
A motivációról68
A matematikatanulással kapcsolatos tanulásmelméletek70
A gondolkodás logikai nevelése84
A logikus gondolkodás fogalma84
A fogalomról és a definiálásról86
Tételekről (ítéletekről) és a tételfordításról89
A gondolkodás alaptörvényeiről (logikai alapelvekről)92
A következtetésekről és a szillogizmusról92
A bizonyításról96
A matematikai gondolkodás fejlesztésének néhány részletkérdése99
A tipikus gondolkodási hibákról, keletkezésükről és azok kiküszöböléséről104
Ellenőrző kérdések, gyakorló feladatok. Irodalom107
A matematikai ismeretelsajátítás módszerei és eszközei115
A módszer fogalma117
A "hagyományos" módszerek jellemző hibái és a korszerű matematikatanítás módszertani irányelvei118
A módszerek megválasztása és osztályozása121
A tanári szereplés módszerei122
A témazáró tudásszintmérés127
A tanár-diák dialógus módszerei169
A "kérdve-kifejtő" módszer130
A katétikus (katekizáló) módszer130
A szokratészi dialógus131
A heurisztikáról131
A korrepetálásról132
A matematika szakkör vezetése132
A gyakorlásról, ismétlésről, alkalmazásról134
Az önálló tanulás módszerei135
Önálló tanulás tankönyvből, segédkönyvből, munkafüzetből136
Feladatlap, munkalap, programlap137
A Forrainé-féle módszer (feladatrendszeres tanulás)137
A programozott tanulás139
Az oktatógépekről140
Az oktatástechnológia fogalma és jelentősége142
Taneszköz és oktatástechnikai eszköz-rendszerünk144
Az oktatástechnikai eszközök hatékonysága145
Az oktatócsomagról150
A "teljes elsajátítás" (Mastery Learning)151
Ellenőrző kérdések, feladatok. Irodalom156
A matematikatanítás szervezési kérdései161
A tanítási órák munkaformái163
A frontális osztálymunka164
A csoportmunka166
Az egyéni munka169
A nevelő megváltozott szerepe. Vezetésmódok172
A lemaradó tanulókkal való foglalkozás176
Segítségadás a tanítási órák keretében178
Korrepetálás180
A tehetséges tanulók foglalkoztatása182
A tehetség fejlesztése182
A tanítási órán kívüli foglalkozási formák184
Az összevont osztályú tanulócsoportok munkája188
A tanítási órák tervezésének és vezetésének sajátosságai az összevont osztályú tanulócsoportokban193
Gyakorlatok, feladatok. Irodalom197
A nevelő felkészülése a matematika tanítására199
Felkészülés a tanév elején. Tanmenetkészítés203
Felkészülés a tanítási órák előtt206
A matematika órák felépítése210
A tanítási órák megtervezése, az óravázlat211
A tanítási órák elemzése215
Az óra tartalma és feladata216
Az órán alkalmazott módszerek, eszközök és munkaformák216
A nevelő munkája és személyisége216
A tanulók tevékenysége és tanulása217
Összefoglaló értékelés, következtetések217
Gyakorlatok, feladatok. Irodalom218
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv