A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Fölnevelő hagyomány (dedikált példány)

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Fotózta

Kiadó: Magyar Médiapedagógiai Műhely
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 235 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-04-5416-5
Megjegyzés: Tarján Gábor szerző által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A néprajz nem iskolai tantárgy. Az elmúlt időszakok oktatáspolitikája nem tartotta fontosnak, hogy a magyar népi kultúra értékei bekerüljenek az iskolába, erősítsék a népi műveltséghez kötődő... Tovább

Előszó

A néprajz nem iskolai tantárgy. Az elmúlt időszakok oktatáspolitikája nem tartotta fontosnak, hogy a magyar népi kultúra értékei bekerüljenek az iskolába, erősítsék a népi műveltséghez kötődő identitástudatot - legfeljebb hímzőszakkörök vagy néptánccsoportok használták a népművészet egyes elemeit. Népünk sok száz éve érlelődő műveltsége ennél sokkal gazdagabb: jelenkori kultúránk számára számos területen hasznosítható, kiaknázatlan értékeket, tapasztalatot hordoz.
A 20. század folyamán szemünk láttára tűnt el a népi kultúra szájhagyományos, önellátó formája, amelyből kevés került át az írásbeli műveltségbe, az oktatásba, a közművelődésbe. A néprajzkutatás, a népi kultúra "huszonnegyedik órájá"-ban számos értéket megmentett, összegyűjtött, archivált. Rendelkezésre áll tehát a tárgyakban, a képekben, a filmfelvételekben megörökített hagyománykincs. Talán a folklór születésének forrásvidékein sem reménytelen még a kutatás. A felszín alatt sok ismeret, tapasztalat, szokás, gyakorlat él tovább - csak értő, igazi beleélő képességgel rendelkező gyűjtőkre van szükség. Rendelkezésünkre áll tehát a nyersanyag: népünk összegyűjtött kultúrkincse, amely alkalmas az oktatásbeli hasznosításra, a felnövekvő nemzedékek tapasztalatainak bővítésére. A hagyományátadás korábban spontán módon a faluközösség keretében folyt, most a társadalom által szervezett és fenntartott intézménynek, az iskolának kell betölteni ezt a fontos, el nem hanyagolható szerepet.
A népi kultúra számos eleme jelen van a különböző iskolai tantárgyakban: az olvasás tanításában, az anyanyelvi ismeretekben, az irodalomban, a történelemben, a földrajzban, a rajz- és az énekórán is. A különböző témakörökben megjelenő néprajzi ismereteken kívül azonban szükség lenne az egész szájhagyományos műveltség átfogó, a népi kultúrát rendszerbe foglaló népismereti-néprajzi tantárgyra, amely nemcsak a hagyományos falu életét ismertetné meg az ifjúsággal, hanem elméleti és gyakorlati kultúrtörténettel is szolgálna.
A népi kultúra egyfajta modellként is felfogható, amelyben a történelem során leszűrődött válaszokat találjuk az emberiség nagy kérdéseire, a világ megismerésének problémáitól kezdve az ember anyagi és szellemi szükségleteinek kielégítéséig. A kultúra egyszerű formáinak rendszerét hordozó alapra könnyen ráépülhetne az egész korszerű - mai - műveltség; az ipari-technikai civilizáció így jobban illeszkedhetnék az elődök hagyatékához. Az un. modern kultúra elvesztette a természettel való összhangnak azt a harmóniáját, amely a korábbi korszakokat még jellemezte. A népi kultúra értékeinek felelevenítése és életben tartása hozzájárulhat a megfelelő ökológiai viszonyok kialakításához is.
Kultúránk és a környezet egészséges kapcsolatának helyreállításán kívül a történelmi hagyományokhoz, a nemzethez való tartozást is erősíthetjük a néprajzi ismeretek segítségével. A gyermek már kiskorában szorosan kötődik szűkebb környezetéhez. Ehhez a kapcsolathoz az évek során könnyen társítható a tájékozódás a tágabb körökben; természetes igénnyé válhat a család, a falu, a város, az egész nép hagyományainak valamint kapcsolatrendszerének megismerése. Mindez kialakíthatja és erősítheti az azonosságtudatot. Vissza

Tartalom

A KÁRPÁT-MEDENCE ÉS KÖRNYÉKÉNEK PONTOSABB MAGYAR
TÖRTÉNETI-NÉPI TÁJNEVEI (Térkép)
BEVEZETÉS 6
A MAGYAR NÉPI KULTÚRA TÖRTÉNETE 12
NÉPRAJZI CSOPORTOK 32
ANYAGI MŰVELTSÉG
Zsákmányoló gazdálkodás 44
Állattartás 52
Földművelés 60
Táplálék 71
Viselet 80
Lakóhely, lakás 91
Tárgyak készítése és beszerzése 104
SZELLEMI MŰVELTSÉG
Világkép, hiedelemvilág 113
Szokások, ünnepek 126
Népköltészet 161
Mese 162
Monda 171
Ballada 173
Népdal 176
Népzene 180
Néptánc 184
Játék 188
Népművészet 195
A NÉPMŰVÉSZET JELENTÉSVILÁGA 201
A NÉPMŰVÉSZET FELFEDEZÉSE 206
NÉPI KULTÚRA AZ OKTATÁSBAN 213
AJÁNLOTT IRODALOM 225

Tarján Gábor

Tarján Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tarján Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv