| Ajánlás | 13 |
| A MŰVÉSZETEKRŐL | 19 |
| Feladatok | 21 |
| Szubjektív és objektív szemlélet | 2 |
| Művészet, tudomány és a hétköznapok | 21 |
| Mia művészet? | 23 |
| A művészetek áttekintése | 25 |
| a befogadás módja szerint | 26 |
| a jelrendszerek szerint | 27 |
| - A hang, a szó - a zene, az irodalom | 27 |
| - A forma, a szín - a képzőművészetek | 29 |
| az alkotás módja szerint | 32 |
| eredete szerint - a népművészet | 34 |
| Áttekintés, összefoglalás | 35 |
| A művészet és a valóság | 35 |
| Feladatok | 35 |
| AZ ESZTÉTIKA - AZ ESZTÉTIKAI MINŐSÉGEK -AZ ESZTÉTIKAI TEVÉKENYSÉG | 39 |
| Feladatok | 41 |
| Az esztétika | 42 |
| Az esztétikai minőségek | 43 |
| A szép | 43 |
| A rút | 44 |
| A tragikus | 44 |
| A komikus | 45 |
| A fenséges | 45 |
| A bájos | 45 |
| Az esztétikai minőségek összefüggései | 46 |
| A giccs | 47 |
| Az esztétikai tevékenység | 47 |
| Feladatok | 47 |
| A MEGSZÓLALTATÁS KOMPONENSEI | 51 |
| Feladatok | 53 |
| Miért probléma a "megszólaltatás"? | 53 |
| A tempó és fajtái | 55 |
| A dinamika és fajtái | 56 |
| Az előadásmód és fajtái | 58 |
| Feladatok | 59 |
| A ZENE JELENTÉSE - A ZENEI JELENTÉS | 63 |
| Feladatok | 65 |
| A beszéddallam - a zenei dallam | 66 |
| A zenében is keressük a jelentést | 68 |
| A zene jelentése - A programzene - A zenei programok | 69 |
| A zenei jelentés - Az abszolút zene | 73 |
| A programzene ész az abszolút zene | 73 |
| A jelentés "a hangokban van" | 74 |
| Hogy megértsük a művek címét - Néhány zenei fogalom és forma | 75 |
| Áttekintés: a zenei formák és műfajok | 78 |
| Feladatok | 81 |
| MŰVÉSZETEK ÉS MŰNEMEK | 87 |
| Feladatok | 89 |
| A rendszer lehetősége. Alapvető magatartásformák - műnemek | 90 |
| A hétköznapi élet "műfajtana" | 91 |
| A tömegkommunikáció műfajai | 92 |
| Műnemek és művészetek | 93 |
| Az epika, a líra és a dráma | 93 |
| Az epika, a líra és a dráma viszonya a művészetekhez | 94 |
| Művészetek, műnemek, műalkotások | 95 |
| A műalkotás elemzésének, átélésének lehetősége | 96 |
| Átmeneti vagy komplex műnemek | 98 |
| Áttekintés a művészetek és a műnemek viszonyáról | 98 |
| Feladatok | 99 |
| Összehasonlító elemzések | 100 |
| MŰNEMEK, MŰFAJOK ÉS MŰVÉSZETEK | 103 |
| Feladatok | 105 |
| Hogyan képződnek a műfajok? | 106 |
| A szépirodalom műfajai | 106 |
| Az epika műfajai | 106 |
| A nagyepika | 107 |
| - Az eposz - a népi eposz, a műeposz | 107 |
| - Az elbeszélő költemény | 107 |
| - A regény - a verses regény | 107 |
| - Egyéb műfajok | |
| A kisepika | 108 |
| - A mese | 108 |
| - A monda vagy rege | 108 |
| - A legenda | 109 |
| - Az elbeszélés | 109 |
| - A novella | 109 |
| - Az anekdota | 109 |
| - A vicc | 110 |
| A líra műfajai | 110 |
| - A dal | 110 |
| - Az óda | 111 |
| - Az elégia | 111 |
| - Az epigramma | 111 |
| - A himnusz | 111 |
| - A szózat | 112 |
| - A rapszódia | 112 |
| - Az ekloga | 112 |
| - Az életkép vagy zsánerkép | 112 |
| - Az episztola | 113 |
| A dráma műfajai | 113 |
| - A tragédia | 113 |
| - A komédia | 114 |
| - A színmű | 115 |
| - Egyéb műfajok | 114 |
| A képzőművészet műfajai | 115 |
| A zene műfajai (kiegészítés) | 116 |
| Miért a szépirodalom lett "tananyag"? | 118 |
| A műfajok változása korok és kultúrák között | 118 |
| Áttekintés a művészetek, a műnemek és a műfajok viszonyáról, rendszeréről | 120 |
| Feladatok | 122 |
| A FIZIKAI JELENSÉGEKTŐL - A MŰVÉSZI ALKOTÁSIG | 129 |
| Feladatok | 131 |
| Az alapelemek és elemkapcsolódások | 133 |
| Az alapelemek | 133 |
| Az elemkapcsolódások | 134 |
| - A hang és a zene | 134 |
| - A hang és a beszéd | 139 |
| - Forma, fény, szín - és a képzőművészetek | 142 |
| - A formák | 142 |
| - A fények, a színek és az árnyékok | 143 |
| Kötött, formateremtő kapcsolatok - melyek által a formátlan élmény formává, művé válik | 148 |
| Az ismétlés | 149 |
| Az ismétlés néhány lehetősége | 149 |
| - Szabályos és szabályozott ismétlés | 151 |
| - Szövegritmus | 152 |
| - Gondolatritmus | 153 |
| - Táncritmus | 153 |
| - Zenei ritmus | 154 |
| - A képzőművészet ritmuslehetőségei | 154 |
| - A mű formája szabályos ismétlésekből szerveződik | 155 |
| - Az alapegységek: az ütem és a láb | 155 |
| - A verssorok | 157 |
| - A refrén - ismétlődő sor | 159 |
| - A rím - szókezdő hang, sorvégi hangcsoport ismétlődése | 160 |
| - A versszak, strófa | 162 |
| - A vers - a műalkotás, a műforma egésze | 164 |
| - A zenemű formája - az ismétlések szerkezete | 166 |
| - Szabad versformák, kötetlen szerkezetek | 167 |
| - A variáció | 168 |
| szóvariáció | 168 |
| szövegvariáció | 169 |
| szín- és formavariációk | 170 |
| dallamvariációk | 170 |
| A kifejezőerő fokozása | 171 |
| - kérdés | 171 |
| - felszólítás | 172 |
| - felkiáltás | 172 |
| - megszólítás | 172 |
| - fokozások, túlzások | 173 |
| szövegben alkalmazható fokozások | 173 |
| képzőművészetekben található fokozások: színekben, formákban | 173 |
| fokozás a zenében | 174 |
| - a megfosztás, pusztulás | 175 |
| - párhuzam, analógia | 177 |
| - ellentét | 177 |
| Egyéb formai elemek | 179 |
| rákfordítás | 179 |
| tükötfordítás | 179 |
| előlegezés-késleltetés | 180 |
| Szerkezetek | 181 |
| a fokozás, a fokozódás | 181 |
| a párhuzam | 182 |
| az ellentét | 184 |
| Egyéb szerkezeti elemek | 187 |
| - homofónia | 188 |
| - polifónia | 188 |
| - kánon | 188 |
| - támaszték | 189 |
| - nyitány, intermezzo, epizód | 191 |
| A MŰVÉSZI ALKOTÁSTÓL - A MŰ HATÁSÁIG | 195 |
| Feladatok | 197 |
| Az érzéki megjelenítés törvénye | 199 |
| Az érzékletesség, a képteremtés | 200 |
| a szokottság és a szokatlanság | |
| a tömörítés és a kihagyás | 201 |
| harmónia és diszharmónia | |
| konszonancia - disszonancia | 203 |
| az azonosulás és a kiválasztás | 205 |
| A képteremtés fajtái | 209 |
| a hasonlat | 209 |
| a metafora | 216 |
| a szimbólum | 221 |
| a szinesztézia | 230 |
| az allegória | 231 |
| a megszemélyesítés | 233 |
| a metonímia | 235 |
| a szinekdoché | 236 |
| a szürrealista kép | 237 |
| összefoglalás - komplex képek | 240 |
| A mű önállósága - a kompozíció | 242 |
| a kompozícióról | 243 |
| kompozíciós rajzolatok a képzőművészetben | 244 |
| a kompozíció egyéb feltételei: nézőpont,iránypont,perspektíva,fény,szín | 247 |
| zenei kompozíciók | 249 |
| irodalmi kompozíciók | 250 |
| A mű öntörvényű mozgása, belső világa | |
| A tonika, az alteráció és a moduláció | 256 |
| a tonika, a tonalitás | 257 |
| az alteráció | 258 |
| - a hétköznapi nyelv alterációi | 259 |
| - a képzőművészet | 260 |
| - a zene | 261 |
| - az irodalom | 261 |
| a moduláció | 264 |
| - a hétköznapi nyelv modulációi | 264 |
| - a képzőművészet | 264 |
| - a zene | 265 |
| A műalkotás kiteljesedése: | |
| A többértelműség, a polivalencia | 268 |
| Összefoglaló feladat - Téma és variációk | 269 |