1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanítási program 5. osztály

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1989/90-es tanévtől kezdődően a nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési program az általános iskola 5-8. osztályában is alternatív tantervvé vált. Ez a tanterv és a hozzá kidolgozott... Tovább

Előszó

Az 1989/90-es tanévtől kezdődően a nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési program az általános iskola 5-8. osztályában is alternatív tantervvé vált. Ez a tanterv és a hozzá kidolgozott taneszközegyüttes szervesen épül az 1-4. osztályéra. A szervességet leginkább az biztosította, hogy mindkettőt egyazon munkacsoport dolgozta ki.
A tanterv és a hozzá kapcsolódó taneszközök, valamint a nevelők számára összeállított feladatgyűjtemények és az évenként külön kötetben megjelenő tanítási programok szemléletmódban és szerkesztésmódban az 1-4. osztály számára kidolgozottakét követi. Valljuk, hogy a felső tagozatban aligha lehet eredményesen dolgozni, ha a programot választó magyartanárok nem tanulmányozzák rendszeresen az 1-4. osztály taneszközeit, feladatgyűjteményeit, tanítási programjait. Külön felhívjuk az érdekelt olvasóink figyelmét a Tanulás tervezése és irányítása a nyelvi, irodalmi és kommunikációs programban című munkára, amely az 1-4. osztály célrendszerének és tananyagrendszerének bemutatása mellett a program didaktikáját is tartalmazza.
Jelen kötetünk nemcsak az ötödik osztályos tananyagtervet és tanítási programot foglalja magában, hanem az 5-8. osztályos fejlesztő munkához késíztett célrendszert is. E célrendszer olyan személyiségvonásokat, személyiségjegyeket tartalmaz strukturált leírásban, amelyeknek a realizálásához taneszköz vagy tanítási stratégia is társul. Egyetlen olyan személyiségvonás sem került célrendszerünkbe, amelynek ne lenne fedezete a taneszközökben, ill. a tanítási programban. Tanulmányozását ezért jó lelkiismerettel merjük ajánlani. A célrendszert mint a nevelési-tanítási teendők leltárát azért adjuk meg személyiségjegyekben, hogy segítsük tanárainkat az egyénhez igazodó fejlesztési- és bánásmód-stratégiák kimunkálásában.
A tanítási program leírása, és nem előírása a tanári teendőknek. Kipróbált eljárások és javaslatok soraként kell őket olvasni, értelmezni s javaslatként fölfogni. Vissza

Tartalom

Előszó5
A tanterv célrendszere7
A tananyagrendszer17
Csík Endre: Az olvasás és a szövegfeldolgozás tanítása33
Feladatok a néma és a hangos olvasás méréséhez36
Hogyan mérjük a néma és a hangos olvasást?39
Az olvasástanítás tananyaga az alsó tagozatban45
Mi jellemzi az olvasás tanítását az alsó tagozatban?49
Mit jelent az olvasás tanítása az 5. osztályban?51
A felkészülés nélküli hangos olvasás gyakoroltatása53
Mit jelent a néma olvasás tanítása programunkban?56
Mit tartalmaz a néma olvasás tanítása az 5. osztályban?61
A könyv- és sajtóolvasás tanulása62
Az első átolvasás - a skimming - gyakoroltatása63
A második átolvasás - az elemzés - gyakoroltatása65
A harmadik átolvasás - az összegzés - gyakoroltatása67
Javaslatok a kiscsoportos beszélgetések szervezéséhez69
Javaslatok a Könyv a könyvről című olvasókönyv szövegeinek feldolgozásához70
Mit tanulnak a gyerekek az Agyagtáblák című fejezetből?72
Mit tanulnak a gyerekek a Papirusztekercsek című fejezetből?73
Mit tanulnak a gyerkeek A pergamen című fejezetből?74
Mit tanulnak a gyerekek A papír című fejezetből?75
Mit tanulnak a gyerekek a Könyvkészítés napjainkban című rész fejezeteiből?77
Felhasznált irodalom78
Csizmazia Sándorné: Az írás és a helyesírás tanítása79
Miért tanítunk írást az 5. osztályban?79
Mi az írástechnika?79
Mit jelent az írástechnika fejlesztése?80
Mi a helyesírás?84
Mit jelent a helyesírás tudása?85
Javaslat a tanulók írástechnikai és helyesírási készségének felméréséhez86
Az egyes helyesírásitémakörök tanítása89
az időtartam jelölésének tanítása89
Az elválasztás gyakoroltatása90
A hangkapcsolati törvényeket tartalmazó szavak helyesírásának gyakoroltatása90
A tulajdonnevek helyesírásának gyakoroltatása92
Az egybeírás és a különírás tanítása és gyakoroltatás96
A mondatközi és a mondatvégi írásjelek helyesírásának gyakoroltatása98
Mely szempontokat kell figyelembe vennie a pedagógusnak valamennyi helyesírási tudnivaló gyakoroltatása közben?101
A megtanítandó terminusok jegyzéke103
Orosz Zsuzsa: A fogalmazás tanítása105
Mi jellemezte a fogalmazástanítást az alsó tagozatban?105
Különböző műfajú szövegek készíttetése és korrigáltatása111
Az elbeszélő fogalmazás gyakoroltatása111
A leíró fogalmazás gyakoroltatása119
A riportírás tanítása, gyakoroltatása124
A jellemzés gyakoroltatása127
A könyvismertetés írásának gyakoroltatása129
A hír, a hirdetés és a meghívó írásának gyakoroltatása129
A nyomattványkitöltés tanítása130
Szócikkek fogalmazása lexikonminták alapján a diáknyelvi szavak köréből gyűjtött szavakhoz132
A levélírás gyakoroltatása133
A versírás133
Metanyelvi szövegek alkotása134
Hogyan taníthatjuk a gyűjtött nyelvjárási anyag kommentálását?135
Felhasznált irodalom138
Farkas Julianna: A helyesejtés tanítása139
A légzéstechnika gyakorlása140
Hogyan tanítjuka légzéstechnikát?140
Az artikuláció gyakorlása142
Az időtartam érzékeltetésének gyakorlása143
Hogyan végeztetjük az időtartam-gyakorlatokat?144
Ritmusgyakorlatok145
Hogyan végeztetjük a ritmusgyakorlatokat?146
Mi a hangsúly?147
Mi a hangsúlyos, és mi nem az?148
Hogyan tanítjuk a hangsúlyt?151
Mi a hanglejtés?152
Hogyan tanítjuk a hanglejtést?153
Mi a beszédfolyamat-váltás?154
Hogyan tanítjuk a beszédfolyamat-váltásokat?156
Mi a beszédszünet?157
Hogyan tanítjuk a beszédszüneteket?157
Mit jelent a helyesejtési típushibák egyéni korrekciója?158
Mi a felolvasás?159
Hogyan tanítjuk a felolvasást?160
Mit jelent a vers- és prózamondás gyakoroltatás?161
Hogyan tanítjuk a vers- és prózamondást?162
Tájékozódás a beszédhibákról és a javításukat végző szakmáról: a logopédus foglalkozásáról; beszédjavító gyakorlatok végzése163
Hogyan taníjtuk?164
A helyesejtés tanításával kapcsolatos tanulásszervezési kérdések165
A helyesejtés tanításához kapcsolódó szakszavak listája165
Felhasznált irodalom166
Lizakovszky Éva - Monoriné Papp Sarolta: A beszédfejlesztés tanítása167
A megszólalásra való fölkészülés gyakoroltatása168
A szóbeli szövegalkotás gyakorlása különböző műfajokban169
A kapcsolatteremtés és a kapcsolattartás169
A szándéknyilvánítás171
A véleménynyilvánítás és a vita173
Tájékoztató-ábrázoló szövegek alkotása178
Az élőbeszéddel azonos időben érvényesülő kommunikációs normákhoz való igazodás190
A szociális szituáicóhoz és szerephez való igazodás gyakorlása194
Tájékozódás a beszélés hibáiról és a terápiájukat végző szakmákról197
A beszédet kezdeményező személy információinak felfogása, a szövegértés gyakoroltatása198
Válaszolás közsönésre, üdvözlésre198
A vitában való részvétel - a szerepcsere, a tapintatos kiigazítás gyakoroltatása199
A kérdezés, a kiegészítés és a kiigazítás gyakorlása200
A beszédpercepció fejlesztése201
Az elhangzó beszéd hangsúlyhelyeinek, hanghosszúságának, hanglejtésének, szünethelyeinek jelölése írott szövegen201
Elhangzó idegen nyelvű beszédből a magyar nyelv hangállományával azonos, illetve az attól eltérő fonémák kiválogatása203
Elhangzó szövegben szereplő lexémák analízise az ismerősség, azértettség és a megértettség szempontjából a szöveg jobb megértése érdekében203
A beszélő személy és az általa közvetítettek hitelességének elemeztetése206
Elhangzott beszédprodukció elemzése abból a szempontból, hogy a nem nyelvi kommunikációs eszközök és a szövegfonetikai eszközök révén közvetített üzenet milyen viszonyban volt a szöveg infomrációival206
Elhangzó beszédprodukció elemeztetése abból a szempontból, hogy a beszélőt milyen előzetes információk és előfeltevések befolyásolhatták a szövegalkotásban208
A megtanítandó, illetve a gyakorlandó szakszavak jegyzéke210
Felhasznált irodalom212
Csizmazia Sándor: Nyelvészeti ismeretek tanítása213
A szinkrón nyelvszemlélet kialakítása215
Jelelméleti (szemiotikai) ismeretek tanítása216
Jelentéstani (szemantikai) ismeretek tanítása222
Nyelvtani ismeretek tanítása, renszerezése, a nyelvi szintek megkülönböztetése225
Néhány nyelvtörténeti (hangtörténeti), valamint nyelvájárási ismeret és összefüggés megtanítása a hang- és alaktani ismeretek aktualizáltatásával230
A nyelv ápolása, a nyelvészeti ismeretek terjesztése231
A tanítandó, illetve a gyakorlandó ismeretek jegyzéke232
Felhasznált irodalom237
Zsolnai Józsefné: Irodalomtanítás239
Előzmények239
Lírai művek elemzése241
Elbeszélő költemény - Petőfi: János vitéz246
Mesék elemzése249
Mítoszok tanítása252
Elbeszélések, novellák254
Költészet és játék256
Irodalmi paródiák259
Interjúk260
A házi olvasmányok feldolgzása261
Az irodalmi műelemzéshez kapcsolódó szakszavak és kijelentések jegyzéke263
Felhasznált irodalom265
Függelék266
A taneszközök jegzyéke a nyelvi, irodalmi és kommunikációs alternatív program 5. osztálya számára266
Óravázlatok267
A tevékenységek indítási és fontossági rendje278
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv