kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 291 oldal |
Sorozatcím: | Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | 963-18-2876-X-3 |
Megjegyzés: | Tankönyvi szám: 83191. |
Előszó | 5 |
A tanterv célrendszere | 7 |
A tananyagrendszer | 17 |
Csík Endre: Az olvasás és a szövegfeldolgozás tanítása | 33 |
Feladatok a néma és a hangos olvasás méréséhez | 36 |
Hogyan mérjük a néma és a hangos olvasást? | 39 |
Az olvasástanítás tananyaga az alsó tagozatban | 45 |
Mi jellemzi az olvasás tanítását az alsó tagozatban? | 49 |
Mit jelent az olvasás tanítása az 5. osztályban? | 51 |
A felkészülés nélküli hangos olvasás gyakoroltatása | 53 |
Mit jelent a néma olvasás tanítása programunkban? | 56 |
Mit tartalmaz a néma olvasás tanítása az 5. osztályban? | 61 |
A könyv- és sajtóolvasás tanulása | 62 |
Az első átolvasás - a skimming - gyakoroltatása | 63 |
A második átolvasás - az elemzés - gyakoroltatása | 65 |
A harmadik átolvasás - az összegzés - gyakoroltatása | 67 |
Javaslatok a kiscsoportos beszélgetések szervezéséhez | 69 |
Javaslatok a Könyv a könyvről című olvasókönyv szövegeinek feldolgozásához | 70 |
Mit tanulnak a gyerekek az Agyagtáblák című fejezetből? | 72 |
Mit tanulnak a gyerekek a Papirusztekercsek című fejezetből? | 73 |
Mit tanulnak a gyerkeek A pergamen című fejezetből? | 74 |
Mit tanulnak a gyerekek A papír című fejezetből? | 75 |
Mit tanulnak a gyerekek a Könyvkészítés napjainkban című rész fejezeteiből? | 77 |
Felhasznált irodalom | 78 |
Csizmazia Sándorné: Az írás és a helyesírás tanítása | 79 |
Miért tanítunk írást az 5. osztályban? | 79 |
Mi az írástechnika? | 79 |
Mit jelent az írástechnika fejlesztése? | 80 |
Mi a helyesírás? | 84 |
Mit jelent a helyesírás tudása? | 85 |
Javaslat a tanulók írástechnikai és helyesírási készségének felméréséhez | 86 |
Az egyes helyesírásitémakörök tanítása | 89 |
az időtartam jelölésének tanítása | 89 |
Az elválasztás gyakoroltatása | 90 |
A hangkapcsolati törvényeket tartalmazó szavak helyesírásának gyakoroltatása | 90 |
A tulajdonnevek helyesírásának gyakoroltatása | 92 |
Az egybeírás és a különírás tanítása és gyakoroltatás | 96 |
A mondatközi és a mondatvégi írásjelek helyesírásának gyakoroltatása | 98 |
Mely szempontokat kell figyelembe vennie a pedagógusnak valamennyi helyesírási tudnivaló gyakoroltatása közben? | 101 |
A megtanítandó terminusok jegyzéke | 103 |
Orosz Zsuzsa: A fogalmazás tanítása | 105 |
Mi jellemezte a fogalmazástanítást az alsó tagozatban? | 105 |
Különböző műfajú szövegek készíttetése és korrigáltatása | 111 |
Az elbeszélő fogalmazás gyakoroltatása | 111 |
A leíró fogalmazás gyakoroltatása | 119 |
A riportírás tanítása, gyakoroltatása | 124 |
A jellemzés gyakoroltatása | 127 |
A könyvismertetés írásának gyakoroltatása | 129 |
A hír, a hirdetés és a meghívó írásának gyakoroltatása | 129 |
A nyomattványkitöltés tanítása | 130 |
Szócikkek fogalmazása lexikonminták alapján a diáknyelvi szavak köréből gyűjtött szavakhoz | 132 |
A levélírás gyakoroltatása | 133 |
A versírás | 133 |
Metanyelvi szövegek alkotása | 134 |
Hogyan taníthatjuk a gyűjtött nyelvjárási anyag kommentálását? | 135 |
Felhasznált irodalom | 138 |
Farkas Julianna: A helyesejtés tanítása | 139 |
A légzéstechnika gyakorlása | 140 |
Hogyan tanítjuka légzéstechnikát? | 140 |
Az artikuláció gyakorlása | 142 |
Az időtartam érzékeltetésének gyakorlása | 143 |
Hogyan végeztetjük az időtartam-gyakorlatokat? | 144 |
Ritmusgyakorlatok | 145 |
Hogyan végeztetjük a ritmusgyakorlatokat? | 146 |
Mi a hangsúly? | 147 |
Mi a hangsúlyos, és mi nem az? | 148 |
Hogyan tanítjuk a hangsúlyt? | 151 |
Mi a hanglejtés? | 152 |
Hogyan tanítjuk a hanglejtést? | 153 |
Mi a beszédfolyamat-váltás? | 154 |
Hogyan tanítjuk a beszédfolyamat-váltásokat? | 156 |
Mi a beszédszünet? | 157 |
Hogyan tanítjuk a beszédszüneteket? | 157 |
Mit jelent a helyesejtési típushibák egyéni korrekciója? | 158 |
Mi a felolvasás? | 159 |
Hogyan tanítjuk a felolvasást? | 160 |
Mit jelent a vers- és prózamondás gyakoroltatás? | 161 |
Hogyan tanítjuk a vers- és prózamondást? | 162 |
Tájékozódás a beszédhibákról és a javításukat végző szakmáról: a logopédus foglalkozásáról; beszédjavító gyakorlatok végzése | 163 |
Hogyan taníjtuk? | 164 |
A helyesejtés tanításával kapcsolatos tanulásszervezési kérdések | 165 |
A helyesejtés tanításához kapcsolódó szakszavak listája | 165 |
Felhasznált irodalom | 166 |
Lizakovszky Éva - Monoriné Papp Sarolta: A beszédfejlesztés tanítása | 167 |
A megszólalásra való fölkészülés gyakoroltatása | 168 |
A szóbeli szövegalkotás gyakorlása különböző műfajokban | 169 |
A kapcsolatteremtés és a kapcsolattartás | 169 |
A szándéknyilvánítás | 171 |
A véleménynyilvánítás és a vita | 173 |
Tájékoztató-ábrázoló szövegek alkotása | 178 |
Az élőbeszéddel azonos időben érvényesülő kommunikációs normákhoz való igazodás | 190 |
A szociális szituáicóhoz és szerephez való igazodás gyakorlása | 194 |
Tájékozódás a beszélés hibáiról és a terápiájukat végző szakmákról | 197 |
A beszédet kezdeményező személy információinak felfogása, a szövegértés gyakoroltatása | 198 |
Válaszolás közsönésre, üdvözlésre | 198 |
A vitában való részvétel - a szerepcsere, a tapintatos kiigazítás gyakoroltatása | 199 |
A kérdezés, a kiegészítés és a kiigazítás gyakorlása | 200 |
A beszédpercepció fejlesztése | 201 |
Az elhangzó beszéd hangsúlyhelyeinek, hanghosszúságának, hanglejtésének, szünethelyeinek jelölése írott szövegen | 201 |
Elhangzó idegen nyelvű beszédből a magyar nyelv hangállományával azonos, illetve az attól eltérő fonémák kiválogatása | 203 |
Elhangzó szövegben szereplő lexémák analízise az ismerősség, azértettség és a megértettség szempontjából a szöveg jobb megértése érdekében | 203 |
A beszélő személy és az általa közvetítettek hitelességének elemeztetése | 206 |
Elhangzott beszédprodukció elemzése abból a szempontból, hogy a nem nyelvi kommunikációs eszközök és a szövegfonetikai eszközök révén közvetített üzenet milyen viszonyban volt a szöveg infomrációival | 206 |
Elhangzó beszédprodukció elemeztetése abból a szempontból, hogy a beszélőt milyen előzetes információk és előfeltevések befolyásolhatták a szövegalkotásban | 208 |
A megtanítandó, illetve a gyakorlandó szakszavak jegyzéke | 210 |
Felhasznált irodalom | 212 |
Csizmazia Sándor: Nyelvészeti ismeretek tanítása | 213 |
A szinkrón nyelvszemlélet kialakítása | 215 |
Jelelméleti (szemiotikai) ismeretek tanítása | 216 |
Jelentéstani (szemantikai) ismeretek tanítása | 222 |
Nyelvtani ismeretek tanítása, renszerezése, a nyelvi szintek megkülönböztetése | 225 |
Néhány nyelvtörténeti (hangtörténeti), valamint nyelvájárási ismeret és összefüggés megtanítása a hang- és alaktani ismeretek aktualizáltatásával | 230 |
A nyelv ápolása, a nyelvészeti ismeretek terjesztése | 231 |
A tanítandó, illetve a gyakorlandó ismeretek jegyzéke | 232 |
Felhasznált irodalom | 237 |
Zsolnai Józsefné: Irodalomtanítás | 239 |
Előzmények | 239 |
Lírai művek elemzése | 241 |
Elbeszélő költemény - Petőfi: János vitéz | 246 |
Mesék elemzése | 249 |
Mítoszok tanítása | 252 |
Elbeszélések, novellák | 254 |
Költészet és játék | 256 |
Irodalmi paródiák | 259 |
Interjúk | 260 |
A házi olvasmányok feldolgzása | 261 |
Az irodalmi műelemzéshez kapcsolódó szakszavak és kijelentések jegyzéke | 263 |
Felhasznált irodalom | 265 |
Függelék | 266 |
A taneszközök jegzyéke a nyelvi, irodalmi és kommunikációs alternatív program 5. osztálya számára | 266 |
Óravázlatok | 267 |
A tevékenységek indítási és fontossági rendje | 278 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.