| Bevezetés | 3 |
| A természeti környzetről | 5 |
| A környezetismeret és a természettudományok (Kecskés Andrásné) | 7 |
| Fizika (dr. Zátonyi Sándor) | 9 |
| Fizikai ismeretek a környezetismeret tanításában | 9 |
| Fizikai alapfogalmak és módszerek | 10 |
| Tárgy, test, anyag, jelenség | 10 |
| Megfigyelés, kísérlet | 11 |
| Mérés | 12 |
| Szilárd, folyékony és légnemű anyagok | 16 |
| Mechanikai kölcsönhatások | 18 |
| Termikus kölcsönhatás | 31 |
| Energia | |
| Fényjelenségek | 46 |
| Elektromos áram | 49 |
| Kémia (Kecskés Andrásné) | 52 |
| A környezetismeret és a kémia | 52 |
| Kémiai fogalmak az 1-3 osztályban | 53 |
| Az anyagok közvetlenül megfigyelhető tulajdonságai | 55 |
| A halmazállapot | 55 |
| A szín | 60 |
| Külső megjelenés, alak | 62 |
| A szag | 63 |
| Anyagok | 64 |
| A levegő | 64 |
| A víz | 66 |
| Tápanyagok | 71 |
| Építőanyagok | 74 |
| Tüzelőanyagok | 76 |
| Kölcsönhatások | 77 |
| A kémiai kölcsönhatás | 77 |
| Az oldódás | 78 |
| Az égés | 80 |
| Közömbösítés | 82 |
| Kísérletezzünk! | 83 |
| A kísérletek problémaköre | 87 |
| A kísérletek leírása | 89 |
| Biológia (Kovács István) | 103 |
| A biológiai ismeretek rendszere az általános iskolában | 103 |
| A biológiai szemléltetés kérdései | 104 |
| Az élő szemléltetés | 105 |
| Az akvárium készítése | 107 |
| Szemléltetés képekkel | 111 |
| Életjelenségek | 111 |
| Anyagcsere | 112 |
| Növekedés és fejlődés | 113 |
| Mozgás | 114 |
| Ingerlékenység | 114 |
| Szaporodás | 115 |
| Halál | 115 |
| Növények | 115 |
| A virágos növények szervei | 116 |
| A növények életfolyamata | 120 |
| A növények csoportosítása | 122 |
| Állatok | 127 |
| Az állatok szervrendszerei | 128 |
| Az állatok csoportosítása | 131 |
| Az ember | 147 |
| Az érzékszervek | 148 |
| Az emberi élet szakaszai | 150 |
| Az elsősegélynyújtás | 152 |
| A természet és az ember (Dr. Vizy Istvánné) | 155 |
| A természet, a természet és az ember kapcsolata | 155 |
| Néhány környezetbiológiai alapfogalom és összefüggés | 158 |
| Földrajz (Dr. Ormainé Jónás Ilona) | 166 |
| Földrajzi ismeretek a környezetismeret 1-3. osztályos tananyagában | 166 |
| Természetföldrajzi ismeretek | 167 |
| A felszíni formák | 167 |
| A légkör földrajza | 172 |
| A víz földrajza | 187 |
| A folyóvíz és a szél felszínformáló munkája | 193 |
| A talaj | 197 |
| Gazdaságföldrajzi ismeretek | 200 |
| A mezőgazdaság | 201 |
| Az ipar | 205 |
| A közlekedés és szállítás | 207 |
| A kereskedelem | 209 |
| A települések | 210 |
| A társadalmi környezetről | 215 |
| Társadalomismeret (Dr. Bíró Ferencné) | 217 |
| A társadalomismereti tananyag jellege, módszerei | 217 |
| A társadalomismereti blokk komplex jellege | 220 |
| Az állampolgári nevelés - politikai nevelés | 221 |
| Az állampolgári nevelés - munkára nevelés | 221 |
| Az állampolgári nevelés - hazafiságra nevelés | 226 |
| Az iskola és az otthon | 227 |
| Az óvoda | 227 |
| Család, nevelés, iskoláztatás | 229 |
| Az iskola mint a társadalom intézménye | 237 |
| Lakóhelyismeret | 238 |
| A főváros történetéből | 239 |
| A termelés és a közlekedés | 252 |
| A "Foglalkozások" témakör | 253 |
| Az élelmiszertermelés története | 255 |
| A közlekedés, szállítás | 265 |
| Tájékozódás az időben | 272 |
| Az idő mérése | 272 |
| Építészet (Pálmai János) | 277 |
| Miért építünk? | 277 |
| Építészeti tervezés | 278 |
| Építőanyagok | 280 |
| Épületszerkezetek | 281 |
| Építéstechnológia | 287 |
| Településtervezés | 289 |
| Fogalomalkotásról | 291 |
| A gyermekek fogalomalkotásának és -fejlesztésének sajátosságai (Dr. Havas Péter) | 293 |
| A fogalom | 293 |
| A fogalmak és a tanulás | 296 |
| A fogalmak és az érzelmek | 308 |
| Az Iskolatelevízió környezetismereti műsorai | 311 |