| Bevezetés | 7 |
| Ajtó a betűk világára: A kisiskolák társadalomtörténete | 9 |
| A vasi kisiskolák és tanulóik a 17. században | 9 |
| Iskolamesterkek, akik nem tanítanak | 11 |
| Evangélikus lelkészek, akik nem tudnak írni | 12 |
| Kiépül az iskolál hálózata | 14 |
| Az iskolamesterek szociográfiája | 19 |
| Írástudatlan és gimnáziumot végzett tanítók | 22 |
| "Rongyos" és jómodú mesterek | 27 |
| A protestánsok szűkülő tanulási lehetőségei | 30 |
| Az iskolába járók aránya | 33 |
| Az iskolát kijárt analfabéták | 35 |
| A szomszéd falvakban tanuló parasztgyerekek | 37 |
| Gimnáziumba járó jobbágygyerkek | 39 |
| Az iskolán kívüli írni-olvasni tanulás | 47 |
| A nemesek iskoláztatása | 48 |
| A vasi iskolák dunántuúli összhasonlításban | 51 |
| Kisiskolák a Habsburg Birodalombn Alsó-Ausztriától Galíciáig | 54 |
| Kísérlet a nemzetközi összehasonlításra | 57 |
| Az írás lassú térhódítása a paraszti művelődésben | 63 |
| A paraszti írástudás fejlődése | 63 |
| A nemzetiségi és felekezeti különbségek szerepe | 69 |
| A félanalfabetizmus fokozatai | 70 |
| Keresztet rajzló írástudók | 74 |
| Imakönyv az analfabéták kezében | 80 |
| Kalendáruim és időfogalom | 82 |
| Levelező analfabéták | 86 |
| A lázító iratokat csak kevesen olvasák | 87 |
| A paraszti íráshasználat a földek adásvételénél | 90 |
| Záloglveél, rovás, "élő bizonság" | 96 |
| A paraszti szóbelliség fokozatos térvesztése | 100 |
| Írástdók és analfabéták a birtokigagatásban | 104 |
| Hamis iratok, irathamisító parasztok | 110 |
| Gondosan őrzött, de nem értett okmányok | 112 |
| Az ördög könyve és az írástudatlan boszorkányok | 113 |
| A nemesség írni-olvasni tudása | 117 |
| Írástudás a nemesség körében a 17. században | 118 |
| Keresztet rajzoló és aláíró nemesek a 18. században | 122 |
| A kisnemeség olvasni tudása | 128 |
| Okulárék, pápaszemek | 130 |
| "Illiterátus" kisnemesek Felső-Magyarországon | 134 |
| Írni tanuló nemesasszonyok: a nők alfabetizációja | 139 |
| Az írástdáson túl: a latin mint beszélt nyelv | 145 |
| Latin disputák a kocsmában | 152 |
| A nemesség alsó rétege: A szóbeliségben élő kisnemesek | 156 |
| Forrásaink: a nemességvizsgálatok | 156 |
| Anfalfabéták és hamis nemeslevelek | 158 |
| Az írás mint tárgy | 163 |
| A családnevek és a szóbeliség | 168 |
| Szóban hagyományozott családfák | 173 |
| Az öregek emlékezetének hitele | 177 |
| A hőstettek emléke a szájhagyományban | 185 |
| A nemesleveleket felszabdaló analfabéták | 188 |
| Írástudatlan tógás diák - egy szélhámosság tanulságai | 192 |
| Írástudatlan kisnemesek egy korabeli komédiában | 196 |
| A birtokosk nemesek művelődése: A könyvtárak és tulajdonosaik | 197 |
| A kisnemsek könyvei | 197 |
| Birtokos nemesek néhány kötetes könyvtárai | 199 |
| Egy határeset: az Ostffy-könyvtár | 201 |
| Gazdag könyvtárak, ismereteln tartalommal | 203 |
| Részben ismert nemesi bibliotékák | 206 |
| Gazdag könytárú vasi nemesek | 208 |
| Nemesi családok, amelyekből több könyvtárat is imserünk | 216 |
| A nemesi könyvtárak tanulságai | 227 |
| Kitekintés térben és időben | 229 |
| Az alfabetizáció a dualizmus évtizedeiben | 229 |
| Helyünk Európában | 237 |
| Befejezés | 247 |
| Függelék | 250 |
| Jegyzetek | 255 |
| Források és irodalom | 299 |
| Summary | 319 |
| Mutató | 323 |