1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mivelhogy magad írást nem tudsz... (dedikált példány)

Az írás térhódítása a művelődésben a kora újkori Magyarországon

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: MTA Történettudományi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 347 oldal
Sorozatcím: Társadalom- és művelődéstörténeti tanulmányok
Kötetszám: 17
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-8312-40-8
Megjegyzés: Tóth István György szerző által dedikált példány. Néhány fekete-fehér fotóval, reprodukcióval, színes térképpel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A 16. század eleje és a 18. század vége között, a kora újkorban, valóságos forradalom zajlott le az európai művelődéstörténetben. A középkorban még természetesnek tűnt, hogy csak kevesen tudtak... Tovább

Előszó

A 16. század eleje és a 18. század vége között, a kora újkorban, valóságos forradalom zajlott le az európai művelődéstörténetben. A középkorban még természetesnek tűnt, hogy csak kevesen tudtak írni és olvasni (közülük sokan éppen ebből éltek), és nemcsak a parasztság, de még nagyurak is gyakran idegenkedve nézték az írott szövegeket, a betűket. A 18. század végén azonban Európa fejlett nyugatai régióiban már a férfiak mintegy fele el tudta olvasni az újságban a híreket, és mind többen tudtak levelet írni. Nemcsak az írni-olvasni tudás, hanem az írás használata is gyorsan terjedt, a szóbeliség mindinkább tért vesztett. Robbanásszerűen megnőtt az írott dokumentumok mennyisége is, megerősödött az írás jelenléte a társadalomban. Nemcsak a nyomtatott könyv lett egyre olcsóbb és gyakoribb, de mind több dogot foglaltak írásba. A kiépülő bürokrácia, az egyre fejlettebb kora újkori állam az élet újabb és újabb szektorára terjesztette ki az írásbeliség hatalmát: összeírások és igazoló papírok készültek, a szóbeli tanúbizonyság helyett mind gyakrabban kértek pecsétes papírt. Bár ezt lehetetlen mérni, és még kimutatni is igen nehéz, de a fenti fejlődéssel párhuzamosan átalakult az emberek gondolkodásmódja, mentalitása is: csökkent a szóban átörökített tudásnak, az öregek emlékezetének a tekintélye, és megnövekedett az írásban megörökített dolgoké, amelyeket már mind több ember tudott, még a parasztok között is, kibetűzni, azaz ellenőrizni. A kalendáriumok és a nyomtatott térképek elterjedésével pedig még az emberek tér- és időfogalma is megváltozott, a bizonytalan körvonalú múltkép helyébe számszerűen tagolt, mérhető idő lépett.
A változás forradalmi volt, a jelentőségét nem lehet túlbecsülni a kora újkor társadalmi fejlődésében. nem volt azonban gyors: a tömeges írástudás, az írás mindennapi használata csak évszázadok alatt hódította meg Európát, és még századokig egymás mellett élt a régi és az új. A korabeli utazóknak feltűnt, hogy míg egyes vidékeken szinte mindenki tudott írni és olvasni, máshol alig találtak írástudó embert... Vissza

Fülszöveg

A 16-18. századi Magyarországon valóságos kultúrforradalom zajlott le: míg a késő középkorban természetesnek tűnt, hogy csak kevesen tudtak írni-olvasni, addig a 18. század végén már mint többen ismerték a betűket. Nemcsak az írástudás terjedt el egyre jobban, de mind több dolgot foglaltak írásba, a szóbeliségnek mind kisebb becsülete volt. A kisiskolákról és tanulóikról, a keresztet rajzoló és aláíró parasztokról, nemesekről, a könyvolvasás elterjedéséről szól ez a munka, amely választ keres arra is, hol a helyünk a kora újkori európai művelődéstörténet térképén.

Tartalom

Bevezetés7
Ajtó a betűk világára: A kisiskolák társadalomtörténete9
A vasi kisiskolák és tanulóik a 17. században9
Iskolamesterkek, akik nem tanítanak11
Evangélikus lelkészek, akik nem tudnak írni12
Kiépül az iskolál hálózata14
Az iskolamesterek szociográfiája19
Írástudatlan és gimnáziumot végzett tanítók22
"Rongyos" és jómodú mesterek27
A protestánsok szűkülő tanulási lehetőségei30
Az iskolába járók aránya33
Az iskolát kijárt analfabéták35
A szomszéd falvakban tanuló parasztgyerekek37
Gimnáziumba járó jobbágygyerkek39
Az iskolán kívüli írni-olvasni tanulás47
A nemesek iskoláztatása48
A vasi iskolák dunántuúli összhasonlításban51
Kisiskolák a Habsburg Birodalombn Alsó-Ausztriától Galíciáig54
Kísérlet a nemzetközi összehasonlításra57
Az írás lassú térhódítása a paraszti művelődésben63
A paraszti írástudás fejlődése63
A nemzetiségi és felekezeti különbségek szerepe69
A félanalfabetizmus fokozatai70
Keresztet rajzló írástudók74
Imakönyv az analfabéták kezében80
Kalendáruim és időfogalom82
Levelező analfabéták86
A lázító iratokat csak kevesen olvasák87
A paraszti íráshasználat a földek adásvételénél90
Záloglveél, rovás, "élő bizonság"96
A paraszti szóbelliség fokozatos térvesztése100
Írástdók és analfabéták a birtokigagatásban104
Hamis iratok, irathamisító parasztok110
Gondosan őrzött, de nem értett okmányok112
Az ördög könyve és az írástudatlan boszorkányok113
A nemesség írni-olvasni tudása117
Írástudás a nemesség körében a 17. században118
Keresztet rajzoló és aláíró nemesek a 18. században122
A kisnemeség olvasni tudása128
Okulárék, pápaszemek130
"Illiterátus" kisnemesek Felső-Magyarországon134
Írni tanuló nemesasszonyok: a nők alfabetizációja139
Az írástdáson túl: a latin mint beszélt nyelv145
Latin disputák a kocsmában152
A nemesség alsó rétege: A szóbeliségben élő kisnemesek156
Forrásaink: a nemességvizsgálatok156
Anfalfabéták és hamis nemeslevelek158
Az írás mint tárgy163
A családnevek és a szóbeliség168
Szóban hagyományozott családfák173
Az öregek emlékezetének hitele177
A hőstettek emléke a szájhagyományban185
A nemesleveleket felszabdaló analfabéták188
Írástudatlan tógás diák - egy szélhámosság tanulságai192
Írástudatlan kisnemesek egy korabeli komédiában196
A birtokosk nemesek művelődése: A könyvtárak és tulajdonosaik197
A kisnemsek könyvei197
Birtokos nemesek néhány kötetes könyvtárai199
Egy határeset: az Ostffy-könyvtár201
Gazdag könyvtárak, ismereteln tartalommal203
Részben ismert nemesi bibliotékák206
Gazdag könytárú vasi nemesek208
Nemesi családok, amelyekből több könyvtárat is imserünk216
A nemesi könyvtárak tanulságai227
Kitekintés térben és időben229
Az alfabetizáció a dualizmus évtizedeiben229
Helyünk Európában237
Befejezés247
Függelék250
Jegyzetek255
Források és irodalom299
Summary319
Mutató323

Tóth István György

Tóth István György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tóth István György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv