A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A posztmodern vállalat (dedikált példány)

Tanulás és hálózatosodás az új gazdaságban

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Oktatási Minisztérium
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 310 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-00-3090-3
Megjegyzés: Szabó Katalin szerző által dedikált példány. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ipari forradalom előtt az angol vidéket a gyapjas lepkék két fajtája népesítette be: az éjfekete és a fekete-fehér, amely utóbbinak a színét a brit sziget lakói a só és bors keverékéhez... Tovább

Előszó

Az ipari forradalom előtt az angol vidéket a gyapjas lepkék két fajtája népesítette be: az éjfekete és a fekete-fehér, amely utóbbinak a színét a brit sziget lakói a só és bors keverékéhez hasonlítják. A tarka változat jelentős evolúciós előnyben volt a feketéhez képest. Miközben a nyírfákat támadta, észrevehetetlenül belesimult a nyírfakéreg érdes tarkaságába, így azok a madarak, amelyeknek kedvelt tápláléka volt, nehezen fedezhették fel az ízes falatot. Fekete fajtársát ellenben már messziről kiszúrták, s így az akkoriban veszélyeztetettnek számított. Két-három évszázaddal később, a 19. század elején azonban az angol vidékeket ellepte a korom. Az ipari forradalom következményeként gomba módra szaporodó gyárak, kohók, vasutak ontották a füstöt. Ebben a környezetben a gyapjas lepkék számára is fordult a kocka. A korommal fedett nyírfakérgen a fekete változatot a legélesebb szemű madár sem fedezhette fel, míg a tarka könnyű prédává vált, és most őt fenyegette a kihalás veszélye... Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás10
Bevezetés11
A Panasonic bicikliktől a Motorola egyetemig - négy jellegzetes példa a tanulóvállalatra21
Tanulás és tudástermelés a Siemensben23
A Panasonic biciklik esete26
A Matushita kenyérsütő gép28
A Motorola-eset30
Egy cég, amelynek alapvető képessége a fejlesztés30
A Motorola egyetem - a tanulás testre szabása31
Lokális tanulás - Motorola-módra32
A képzelőerő hierarchiája - diákok foglalkoztatása és képzése33
Six Sigma avagy a feketeöves minőségjavítók - a minőség menedzselése tanulással34
A "nem mi találtuk ki" szindróma leküzdése36
Vállalatitörténelem-tanulás és szervezeti önkép37
A tudatlanságmérséklő algoritmustól Stradivari hegedűjéig - a tanulás és a tudás néhány elméleti problémája38
A tanulás elméleti elemzésének akadályai a hagyományos közgazdaságtanban39
A tanulás mint magtevékenység - a tudásalapú gazdaság kihívása a konzervatív közgazdasági szemlélettel szemben41
A tanulás mint "szekvenciális" információszerzés44
Információ és tudás - teljes vagy releváns információk?44
A szekvenciális tanulás modellje45
A sorozatdöntésekből fakadó ellentmondások és korlátok48
A tanulás és az alkalmazkodás evolucionista megközelítése49
A genetikai algoritmus50
Cellák, kódok, keresés - alkalmazodás a környezethez51
Konnekcionizmus és neurális hálózatok - új eszköztár a tanulási folyamat modellezésére53
Neurális háló és mintafelismerés - a komplexitás kezelése54
Mire jó a neurális hálózat?56
A hozzáértés, a készség, a fókuszálás - a hallgatólagos tudás jelentősége a döntésekben59
A hallgatólagos tudás és a neurális hálózat60
Hozzáértés, fokális tudatosság, avagy a hallgatólagos tudás fajtái61
Vállalatelmélet és szervezeti tanulás65
A fekete doboztól az alapvető képességekig - a tudás, a tanulás kezelése a vállalatelméletekben65
A fekete doboz felnyitása a vállalat szerződéselméleti megközelítésében66
A tudásalapú gazdaság kihívásai a vállalatelmélettel szemben68
Szervezeti memória, kognitív térkép - a vállalat erőforrás-alapú és evolucionista megközelítése71
Mi az erőforrás-alapú vállalatelmélet?71
Egyhurkú és duplahurkú tanulás - kísérletezés és metatanulás73
Szervezeti memória77
A kognitív térkép szerepe a szervezeti tanulásban82
Megoldatlan kérdések84
Evolúciós vállalatelméletek85
Az elfelejtett Marshall - avagy a hozzáértés-alapú és az evolúciós vállalatelmélet történelmi előképe90
Portfólióelmélet a tanulóvállalatban93
A tanulóvállalat meghatározása94
A tanulóvállalat meghatározása - avagy elkerülheti-e a rossz hírt hozó követ a kivégzést?94
A tanulóvállalat mint idea és követelmény97
A posztmodern tanulóvállalat vonásai99
A tanulószervezetté válás veszélyei és korlátai - a szervezeti tanulóképtelenség103
A tanulóvállalat működésének alapelvei106
A Senge-féle öt alapelv106
A munka vége vagy a foglalkoztatás vége? Változások a munka világában110
Iskolapadból a vállalatba és vissza - a szakképzés változásai110
Bérelt puskákkal nyargaló nomádok, avagy a foglalkoztatás jellegének a megváltozása112
Szociális következmények115
A tanulást elősegítő intézmények117
Mi a tanítóvállalat?117
Problémamegoldó tréningek (work-out)118
A tanítás intézményesülése a vállalatban: a vállalati egyetem119
Partnerség a kutatásban - egyetem-ipar együttműködés122
A tudásbróker intézménye, avagy a közvetítők nélkülözhetetlensége126
Lokális tanulás és globális tudás - a tanulás térbeli koordinátái és tudáshálózatok128
Lokális és globális tanulás128
Szimbólumok, hősek, rítusok, értékek - lokális tanulás és kulturális diverzitás130
Az idegen tudás jelentősége a helyi közösségekben132
A helyi tudás és a lokális tanulás felértékelődése a legújabb gazdasági trendek fényében134
A globális alapra helyezett tanulás előnyei és korlátai - a hely mint hálózati tér136
Forró pontok és lemaradó zónák a globális tudásáramlás rendszerében139
Forró pontok - avagy az "agglomeráció hozadéka"140
A lokális kultúrák technológiai jelentősége és az európai paradoxon142
Az ipari körzetek - a lokális tanulás letételményesei145
Baden-Württemberg és a Harmadik Olaszország147
A Szilícium-völgy - a hagyományos és a "posztmodern" körzetek azonosságai és különbségei149
Az ipari körzetek tanulási sajátosságai - az ipari körzet mint sajátos "neurális háló"152
A lokális tanulást előmozdító intézmények155
Innovációs láncok - hálózati externáliák155
Az ipari parkok mint a lokális tanulás tudatosan kiépített terepei158
Üzleti hálózat - a tanulás szervezeti architektúrája160
Mi a hálózat?162
Oldás és kötés a hálózatokban - avagy az üzleti "ökoszisztéma"162
A hálózatok mint társadalmi struktúrák és kompetenciablokkok163
Hálózattipológia - a hálózatszerveződés rendező elvei165
Kereskedelmi hálózat és tudáshálózat165
Lefelé irányuló hálózatosodás - kihelyezés168
Laterális hálózatosodás - mag nélküli alakzatok177
Virtuális vállalat és globális iroda178
Külső és belső hálózat181
Regionális és globális hálózat185
A hálózatosodás mozgatórugói186
A profit mint végső indíték és mérce187
Takarékoskodás a költségekkel187
A biztonság keresése - a bizonytalanság "megszelidítése" a rugalmasság révén189
A versenyből nyerhető előnyök191
Erőforráskorlátok tágítása - a tudásmegosztásból származó előnyök191
Hierarchia, piac és reciprocitás - integráló erők összjátéka a hálózatokban194
Tranzakciók, koordinációs intézmények, integrációs sémák a hálózatban195
A hálózati integráció magyarázata a tranzakciós költségek tana alapján195
Piac, hierarchia és még valami más - egy értelmezési kísérlet a hálózati integrációra199
A hálózatok "háromszögletű" magyarázata - több mint hibrid202
A piac beépülése a hierarchiákba208
A hierarchia beépülése a piac által integrált hálózatba211
Verseny és kooperáció a hálózatban214
Információs technológia és a kooperáció214
A tökéletesen rugalmatlan és a tökéletesen rugalmas technológiára épülő gazdaság216
Az információs technológia - a hálózatosodás katalizátora és közvetítője217
Kooperáció és új kompetenciák teremtése218
Hálózattervezés és stratégiai járadékvadászat223
Hálózati tanulás külföldi védőernyő alatt - beilleszkedés a globális struktúrákba227
Kettős tanulás - hurkokkal és csavarokkal228
Hálózatok és tudáshálózatok229
Tanulás a túlélésért230
Tudásátültetés a nemzetközi vállalatban232
Stratégiai szövetségek és laza vállalati hálózatok Magyarországon239
Az autóipari szövetség239
Malév-British Airways stratégiai szövetség - a füstbe ment terv240
A Digital Equipment Magyarország stratégiai szövetségesei241
Kitakarítás - portfóliótisztítás242
A kihelyezés244
A külföldi tőke és a vállalati alkalmazkodás247
Hazai tulajdonú cégek a globális áramlatokban251
A "posztszocialista" hálózat - a nemzetközi áramlatok oldalvizén251
Dunaferr - megcáfolni az előítéleteket252
Videoton - vállalatból ipari park254
A beszállítók256
Udvari szállítók és a beszállítók beszállítói256
Nap-cégek és bolygóik Magyarországon - néhány figyelemre méltó eset258
Bedolgozókból - beszállítók263
Franchising - a magyar SMEs hálózatai265
Intelligens vállalatok magyar változatban267
Egyetem-vállalat tudásgeneráló és közvetítő konzorciumok Magyarországon270
Tanítóvállalat - az Intergraf esete271
Regionális hálózatok272
Ipari parkok Magyarországon274
Intellinges városok és tudományos parkok274
Függelék277
Hivatkozások284
Név- és tárgymutató307
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A posztmodern vállalat (dedikált példány) A posztmodern vállalat (dedikált példány) A posztmodern vállalat (dedikált példány) A posztmodern vállalat (dedikált példány) A posztmodern vállalat (dedikált példány)

Az előlapon az egyik szerző, Szabó Katalin névre szóló dedikációja látható.

Állapot:
6.340 ,-Ft
32 pont kapható
Kosárba
konyv