1.035.078

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A küszöbön

Sajátos nevelési igényű gyerekek az óvodákban

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 174 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-87899-0-7
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyar közoktatásban és a közoktatás tágabb környezetében az elmúlt évtizedben nagy horderejű változások zajlottak le. Ezt az időszakot egyrészt a szakmai kommunikáció nagy intenzitása... Tovább

Előszó

A magyar közoktatásban és a közoktatás tágabb környezetében az elmúlt évtizedben nagy horderejű változások zajlottak le. Ezt az időszakot egyrészt a szakmai kommunikáció nagy intenzitása jellemezte, amelyben a pedagógia aktív szereplői konferenciákon, szakmai programokon, pedagógus-továbbképzésekben vettek részt, osztották meg egymással tapasztalataikat, másrészt ugyanebben az időszakban erősödött fel az Európai Unió oktatásügyi szerepe, amelyben a tagállamok együttgondolkodásának meghatározó eleme az integráció volt. Elköteleződésüket bizonyítja az integráció fő formaként való kezelése, a speciális tudások „főáramba" történő átvitelének támogatása, valamint az érintett szakmai és szakmapolitikai szereplők közötti partnerség és együttműködés szorgalmazása és elősegítése.
A hazai pedagógiai szakmai körökben gyakran elhangzik, hogy az inkluzív nevelés megvalósulására a hazai közoktatási rendszerben a legnyitottabb az óvodai nevelés, ám a megvalósulás mikéntjéről megfelelő mélységű adatok nem állnak rendelkezésre.
A kötet egy kutatási projekt eredményeire épül, amely az óvodai inklúzióról való tudás bővítésére, a reálfolyamatainak megismerésére, a zajló folyamatok és problémáik feltárására, s problémák megoldására vonatkozó javaslatok megfogalmazására irányult. A kutatás empirikus bizonyítékokon alapul, a szakmát és szakmapolitikát egyaránt segíti.
A kötet a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodáztatásával összefüggő problémákat tárgyalja az integráció, inklúzió szemszögéből. Szerzői arra vállalkoztak, hogy feltárják és bemutatják a sajátos nevelési igényű gyermekek helyzetét a többségi óvodákban. Az inklúziós gyakorlatot folytató intézményekben szerzett tudás túlmutat önmagán. Vissza

Tartalom

Előszó 7
1. Integráció a közoktatás kezdőszakaszában
(Kőpatakiné Mészáros Mária - Szabó Mária) 9
A magyar közoktatási rendszer felépítése 9
A közoktatás irányítási rendszere 12
Tartalmi szabályozás a közoktatásban 13
Oktatáspolitikai prioritások a 4-8 éves korosztályra vonatkozóan 15
Támogató eszközök a megvalósításban 17
A nevelési-oktatási folyamat napi gyakorlata 20
Összegzés 23
2. Módszertani megjegyzések a kutatásról (Kasza Georgina) 25
A kutatás előzményei 25
A kutatás céljai 26
A kutatás főbb kérdései és hipotézisei 27
A kutatás módszerei 29
A kutatás folytatása 32
3. A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai hozzáférése, az együttnevelés
intézményi környezete (Vágó Irén) 33
A kutatás célja 33
A kvantitatív kutatás módszere 34
A sajátos nevelési igényű gyermekek hozzáférése az óvodai neveléshez 35
Integráció az óvodai dokumentumokban 53
A sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjának perspektívái
az intézményi szándékok tükrében 55
4. Integráció az óvodákban az interjúk alapján (Békési Kálmán - Kasza Georgina) . . 57
Bevezető 57
Eredmények, következtetések 59
Mit értettek integrált nevelésen az interjúalanyok? 96
Javaslatok további kutatásokra
5. A sztrádára vezető ösvény (Mayer József) 107
Bevezetés 107
Az előítéletekről 126
A sajátos nevelési igényű gyermekek bekerülése az intézményekbe 128
Az előrelépés lehetőségei a társadalmi-intézményi szintű
befogadás kérdéskörében 141
Mellékletek 143
A fókuszcsoportos beszélgetések főbb dimenziói és kérdései 143
Kérdőív 145
Táblázatok 158
Hivatkozott és felhasznált irodalom 172
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv