A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Haditechnika 2003/3.

A Honvédelmi Minisztérium műszaki-tudományos és ismeretterjesztő folyóirat - XXXVII. évfolyam 3. szám

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: HM Technológiai Hivatal
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 100 oldal
Sorozatcím: Haditechnika
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér, színes fotókkal és ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a folyóiratból:

"A II. világháború után a sugárhajtású hajtóművek fejlődése hamar nyilvánvalóvá tette a korai katapultülések korlátait. Problémát jelentett a megnövekedett sebességnél a... Tovább

Előszó

Részlet a folyóiratból:

"A II. világháború után a sugárhajtású hajtóművek fejlődése hamar nyilvánvalóvá tette a korai katapultülések korlátait. Problémát jelentett a megnövekedett sebességnél a repülőgép függőleges vezérsíkjának elkerülése, illetve a szélnyírás okozta sérülés fokozott veszélye a megnövekedett légellenállás miatt. Felmerült, hogy az ülés ne fölfelé, hanem lefelé távozzon (ez fordított géphelyzetben, kis magasságnál kritikus volt). A katapult teljesítményének növelése, a még gyorsabb kivetés viszont jelentősen megnövelte a gerincsérülés esélyét. A problémát végülis a kétkomponensű meghajtórendszer kiépítése oldotta meg, a rakétamotorok alkalmazásával. A kezdeti gyorsítást továbbra is a katapultcső biztosította, kiemelve a pilóta-katapultülést a repülőgépből, de vele sorba kapcsolva a további, tartósabb gyorsítást és irányítást már egy rakétamotor végezte. Egy szerkezeti egységbe foglalva ez lett a rakétakatapult. A USAF (amerikai légierő) a TALCO cég katapultjait (1057-es verzió) 1958-ban kezdte beépíteni az F-102 repülőgépekbe. Nem sokkal később a USN-nél (amerikai haditengerészet) a RAPEC I és a TALCO cég egy másik modelljét (1192-es verzió) rendszeresítették az A-4, illetve a T-2 repülőgéptípuson. (A RAPEC-en dupla bázisú propellenst alkalmaztak, a TALCO cég modelljeiben kompozit meghajtót (3. ábra).
A Martin-Baker cégnél más elgondolást követtek. A katapult külön komponens maradt, a rakétamotort a pilótaülés aljára szerelték fel. Ezzel az első statikus kísérletet 1961. április 1-én hajtották végre (zéró magasságon és zéró sebesség mellett), még ugyanabban az évben a párizsi légibemutatón is kiállították. A Stencel Aero (Asheville, North Carolina) pedig iker katapultcsöves elrendezést dolgozott ki, melyek egyúttal az ülés háttámlájának fő tartópillérei is voltak. A szék külső szélére pedig szintén iker elrendezésben SBR (Seat Back Rockét) háttámlás rakétákat szereltek, melyek szintén kompozit üzemanyagot használtak fel. Vissza

Tartalom

Dr. Szabó Sándor: A repülőgép vészelhagyás lehetőségei II. rész 2
Hóka Miklós: A csúcstechnológia alkalmazása a katonai rádiózásban II. rész 7
Prokob Tibor - Bárány Dániel: A P-18 rádiólokátor modernizálási lehetőségei és a korszerűsítés első lépései I. rész 10
Dr. Turcsányi Károly - Vartman György: Járművek akadályleküzdő képességének összehasonlítása a VSE módszer alkalmazásával 14
Villányi György: A szovjet hidrogénbomba titka I. rész 20
Nemzetközi haditechnikai szemle MiG-AT, a XXL. szd. kiképzőgépe - avagy harc a fennmaradásért? I. rész 25
A Saab 37 Viggen repülőgépcsalád 29
A légifelderítés „sárkányhölgye", az U-2 típusú felderítő repülőgép 33
FN F2000 - gépkarabély Belgiumból 37
A szovjet repülőgép-fedélzeti rakéták fejlesztése II. rész 40
Az L-159B iskola- és gyakorlógép Kecskeméten 45
Közép-Európa legnagyobb haditechnikai kiállítása és vására, IDET 2003 47
Repülőgépek, melyeket importált vagy szabadalom megvásárlásával készült motorokkal szereltek 55
Űrtechnika
Megsemmisült a Columbia II. rész 57
„Sötét felhők" - az USA Védelmi Minisztériumának titkos katonai meteorológiai műholdprogramjának kezdetei 60
Hazai tükör
Az Agile Dragon 2002 hadgyakorlat 65
Kamov Ka-26 típusú könnyű szállítóhelikopterek az MN hadrendjében IV. rész 67
Három éve történt - a MiG-21-es utolsó fellépése 73
Kanada repülő-, űr- és védelmi ipara 75
T-72-es harckocsik a Magyar Honvédségben II. rész 78
Haditechnika-történet
Hadtörténeti Múzeum Johannesburgban II. rész 83
A BMW R75 típusú, oldalkocsikerék-meghajtásos motorkerékpár II. rész 86
Repülőgépmotor a Balatonban 88
Fejezetek a magyar katonai harcjárművek gyártástörténetéből III. rész 92
Egy haditengerészeti pilóta - Max Kramer von Drauberg 96
Képek a 104. Igv. tüzérosztály működéséről 98
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Haditechnika 2003/3. Haditechnika 2003/3. Haditechnika 2003/3. Haditechnika 2003/3.

A borító enyhén kopott.

Állapot:
940 Ft
700,-Ft 25
5 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
konyv