Témakörök



Lezárt aukciók


Fonyó Pál: Népiskolai hitelemzéstan (garamszeghi Lubrich Ágostonnak dedikált példány)

A katholikus lelkészek, hitelemzők, tanitók s nevelők, úgyszintén növendékpapok s tanitójelöltek használatára

Szerző
Fonyó Pál
Szerzői kiadás ,
Kiadói egészvászon kötés , 368 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN:
Aukció vége:
2022-09-25 20:00

Aukciós tétel adatai

Kalocsán, 1885, Szerzői kiadás (Malatin Antal Könyvnyomdája, Kalocsa), XII p. + 356 p.

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Szerző által dedikált példány. Első kiadás. Népiskolai Hitelemzéstan a katholikus lelkészek, hitelemzők, tanítók s nevelők, úgyszintén növendékpapok s tanítójelöltek használatára írta s a Kalocsai Egyházmegyei Főhatóság engedélyével kiadta: Fonyó Pál.
Az előlapon a szerző, Fonyó Pál tollal beírt, névre szóló dedikációja olvasható: "Nagyságos Garamszeghi Lubrich Ágoston egyetemi tanár Úrnak, a vallásos irányú neveléstudomány ünnepelt úttörőjének és fáradhatatlan bajnokának, mély tisztelete jeléül a szerző. 886. jan. 23.".
A dedikáció címzettje, garamszeghi Lubrich Ágoston (Besztercebánya, 1825. december 28. – Rákospalota, 1900. július 14.) pedagógus, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja. 1848-ban Eötvös József báró kinevezte a szegedi királyi tanítóképző rendes tanárának, majd a kecskeméti reáliskola igazgatója lett. 1861-ben a besztercebányai, 1862-ben a pozsonyi gimnázium rendes tanáraként tevékenykedett. Később pedig megválasztották a pesti egyetem neveléstani tanszékének rendes tanárává. Cikkei többek között a Közoktatásban, a Függetlenségben, a Bölcseleti Folyóiratban, a Nemzetben, a Katholikus Paedagogiában és a Magyar Sajtóban jelentek meg.
Egy iniciáléval és néhány könyvdísszel díszített, valamint szerzői előszóval, bevezetéssel, függelékkel, a sajtóhibák jegyzékével és részletes tartalomjegyzékkel kiegészített kiadás. A címlapon tulajdonosi bélyegzés látható. Nyomtatta Malatin Antal Könyvnyomdája Kalocsán.
Kiadói egészvászon kötésben lévő példány aranyozott feliratos, díszes, kézzel feliratozott ragasztott címkével és dombornyomott díszes keretezéssel ellátott címfedéllel, aranyozott feliratos, aranyozott díszítéssel ellátott könyvgerinccel, mintás, kiadói előzéklapokkal, aranyozott lapélekkel, hiánytalan állapotban.
A szerző, Fonyó Pál (Szeged, 1847. június 4. - Segesvár, 1911. márc. 1.) katolikus plébános. Segédlelkész volt Rigiczán, Temerinben, Óbecsén és Kalocsán. 1876-tól mint képzőintézeti hittanár dolgozott Baján, majd 1883-tól mint a katolikus fiúképző rendes tanára tevékenykedett Kalocsán. Ezt követően Sükösdön, majd Ó-Becsén lett plébános. 1889-ben a pápa kinevezte titkos káplánjának. Később a Szent-István-társulat irodalmi osztálya tagjává választotta. Számos legényegyletet szervezett Kalocsán, Szabadkán, Baján és Ó-Becsén.

Előszó

Miután a népiskola egyes tantárgyai kezelésének megkönnyebbítésére már annyi önálló s kimerítő vezérkönyv létezik és versenyez egymással: jelen művem megírásánál nem érhettem be azzal, hogy a... Tovább

Előszó

Miután a népiskola egyes tantárgyai kezelésének megkönnyebbítésére már annyi önálló s kimerítő vezérkönyv létezik és versenyez egymással: jelen művem megírásánál nem érhettem be azzal, hogy a népiskolai hitoktatás általános elveit ismertetem, hanem kivánatosnak és szükségesnek láttam a részletekbe is belemenni, s a bibliai történet, katekizmus, szertartások s egyháztörténet kezelésének módszerét részletesebben megismertetni, sőt a hitelét gyakorlásával is tüzetesen foglalkozni. Az általános rész összeállításánál főképen Benda, Damroth, RAdlinszky, Répássi, Schüch, Talabér, s bárány, Mennyei, Lubrich művei, továbbá az 1876. évi püspöki tanterv szolgáltak forrásul; míg a részletes hitelemzéstan megirásánál főképen Burgel, Hujman, Jais, Knecht, Kozma, Magnus, Oeler, Rapaics, Schöberl, Schleiniger, Sickinger, Schmitt művei után indultam; ahol pedig már ezek nem kalauzoltak, s ahol ezek elveit nem osztottam, ott a tanítástan általános elvei és majd másfél évtizedre terjedő tapasztalataim voltak irányadók. Az egyes forrásokra többszörösen hivatkozom, s a hol ezek részletei elveimmel megegyeztek és munkám keretébe beillettek, ott ezeket több helyen csaknem szószerint idézem, mit szükségesnek véltem itt az igazság érdekében szintén megemlíteni. Vissza

Tartalom

Bevezetés
1. A vallás és vallásosság 1
2. A vallásoktatás szükségessége 3
3. Mikor kezdjük a vallásoktatást? 5
4. A vallástanitás az első gyermekkorban 6
5. A népiskolai vallásoktatás vagy hitelemzés 8
6. A hitelemzés kezelésének nehézségei 10
7. A népiskolai hitelemzéstan 11
8. A hitelemzéstan felosztása 12
9. A hitelemzéstan irodalma 12
Első rész.
10. Az általános hitelemzéstan feladata és felosztása 16
I. fejezet.
A hitelemzés kezelője.
11. Kit és mennyiben illet a hitelemzés? 17
12. Az egyházi hitelemző teendői 18
13. A tanitó munkaköre a hitelemzésnél 19
15. A tanerők befolyása és jelentősége 22
16. A tanerőkben megkivántató tulajdonok 23
17. A szükséges lelki és szivtulajdonságok megszerzése 24
18. A tanerők ügybuzgósága és ennek fokozása 25
20. A szülők közreműködése a valláserkölcsös nevelésben 27
21. A helyi tanhatóságok és a hitelemzés 29
II. Fejezet.
A hitelemzés alanya.
22. A gyermek és gyermekismeret 30
23. A gyermekek fokozatos osztályozása 32
24. A gyermekek vallásoktatásának főczélja 33
25. A gyermekek alaki képzésének feltételei a hitelemzésnél 34
26. Az értelem meggyőződésének feltételei 35
27. A bizonyitékok forrásai és nemei 36
28. A hitelemzői bizonyitásról általában 38
29. A bizonyitékok megválasztása és kifejtése 39
30. A hitelemzői czáfolás 40
31. Az emlékezet és művelése 41
32. A sziv művelésének jelentősége és feltételei 43
33. A vallásos érzelmek és ezek gondozása 44
34. A hit, remény és szeretet érzelmeinek különös ápolása 46
35. Az erkölcsi érzelmek és ezek fejlesztése 48
36. A lelkiismeret és lelkiismeretesség 49
37. A lelkiismeret felébresztése és élénkitése 51
38. A lelkiismeret fejlesztése és biztos irányzása 53
39. Az akarat meginditása és ennek eszközei 54
40. A gyakorlati tanulságok levonása 55
41. Az inditó s kötelező okok és ezek alkalmazása 57
42. Az akarat edzése és ennek eszközei 60
III. Fejezet.
A hitelemzés anyaga.
43. A hitelemzés tananyagáról általában 62
44. A tananyag helyes megválasztása 62
45. A népiskolai vallásoktatás tárgyai és forrásai 63
46. Az egyházhatósági tanterv, ennek kellékei és szükségessége 65
47. Az egyházhatósági tanterv főelvei 65
48. A főpásztori tanterv részletes intézkedései 68
49. A részletes tanterv s ennek készitése és szükségessége 61
50. A helyi tanterv és készitése 72
51. A hitelemzési napló és vezetése 74
52. A tananyag megértetésének jelentősége 75
53. Az ismeret föltételei: a képzet és fogalom 76
54. A képzetek közlése mint eszközlendő? 77
55. A fogalom s annak fajai 79
56. Az egyszerű és összetett fogalmak képzése 80
57. Az elvont fogalmak alakitása 81
58. A gyűjtő és tagadólagos fogalmak képezése 83
59. Az érzékfölötti tárgyak fogalmának kifejtése 84
60. Az itéletek és képezése 85
61. A következtetések és ezek alakitása 86
62. A képzetek és fogalmak élénkitése 88
63.A példák és ezek használata 89
64. A hasonlatok alkalmazása 80
65. Az érzékités és ellentétek 91
66. A közmondások és szómagyarázat közlése 91
IV. Fejezet.
A hitelemzés kezelése.
67. A hitelemzés kezelésének feltételei 93
68. A tanitástani elvek jelentősége 93
69. A tanitási főelvek érvényesitése a hitelemzésnél 94
70. A fegyelmezés és ennek eszközei 98
71. A figyelem felköltése és fentartása 100
72. A szorgalom és ennek elősegitése 101
73. Az előkészület és ennek szükségessége 103
74. A kidolgozásnál mely tanmenet használandó? 104
75. A hitelemzési tanalak 106
76. A kérdések helyes intézése 107
77. A feleletek és ezek kezelése 108
78. A hitelemzés nyelvezete 110
79. A megértés és ennek eszközei 112
80. A magyarázás fő irány-elvei 114
81. A hitelemzés anyagának külső elrendezése 115
82. A szóbeli előadás jelentősége és feltételei 117
83. A hitelemzési óra általános beosztása 117
84. A hitelemzői tanhangulat 119
85. A helyes szóejtés kellékei 120
86. A hanghordozás megválasztása 121
87. Az arczjátékok és taglejtések 122
Második rész.
88. A részletes hitelemzéstan, ennek feladata és felosztása 124
I. Fejezet.
A bibliai történetek kezelése.
89. A biblia történet 125
90. A bibliai történet szerepe a népiskolában 126
91. A biblia tananyagának osztályok szerint való beosztása 127
92. Vezérelvek a bibliai történetek kezelésénél 130
93. Az ó-szövetségi történetek tanítása 131
94. Az új-szövetségi történetek kezelése 133
95. A bibliai előadásának segédeszközei 134
96. A bibliai képek módszertani kezelése 136
97. A bibliai földrajz tanitása 139
98. Tanszerek, vezér- és segédkönyvek a bibliai történetek kezeléséhez 139
99. Az evangéliumi szakaszok előadása a népiskolában 140
II. Fejezet.
A katekizmus feldolgozása.
100. A katekizmus jelentősége és használata 142
101. A katekizmus viszonya a többi hittani tárgyhoz 144
102. A káté tananyagának osztályok szerint való beosztása 145
103. Általános vezérelvek a katekizmus kezelésénél 149
104. A hat főigazság-, és a hitről szóló részlet 152
105. A hitágazatok előadása 153
106. A szeretetnek kettős és Istennek 10 parancsa 157
107. Az öt parancs, a bűn és nemei, az erények és a ker. tökéletesség 162
108. A malaszt, sz. mise, búcsú, szentelmények és imádságok 165
109. A hét szentség előadása 167
110. A katekizmus kezelésének segédeszközei 170
111. Taneszközök, segéd- és vezérkönyvek a káté kezelésénél 171
112. Hitelemzés az ismétlő iskolában 172
113. A templomi hitelemzések 173
III. Fejezet.
A kath. szertartások és ünnepek ismertetése.
114. A kath. szertartások és ünnepek ismertetésének jelentősége 176
115. A szertartások ismertetésének terjedelme a népiskolában 178
116. A szertartások tananyagának osztályok szerint való beosztása 178
117. Módszertani vezérelvek a szertartások ismertetésénél 180
118. A szertartások tanulmányozásának forrásai 183
119. Tan-, segéd- és vezérkönyvek a szertartások ismertetéséhez 184
IV. Fejezet.
Az egyháztörténet tanitása.
120. Az egyháztörténet tanításának jelentősége és szükségessége 187
211. Az egyháztörténet tananyagának megválasztása a népiskolában 189
122. Az egyháztörténet tananyagának osztályok szerint való feltagolása 190
123. Általános vezérelvek az egyháztörténet tanitásánál 192
124. A római szék iránt való kegyeletes ragaszkodás ápolása az egyháztörténet tanitásánál 194
125. Az egyháztörténet tanitásának segédeszközei 196
126. A legendának és a szentek életének jelentősége és ismertetése a népiskolában 198
127. Tanszerek, segéd- és vezérkönyvek az egyháztörténet tanításához 200
V. Fejezet.
A hitélet gyakorlása.
128. A hitélet gyakorlásának jelentősége és gondozása 202
129. Az imádság szükségessége és betanitása 203
130. Az imádságok sorrendje és ájtatos végzése 205
131. A házi ájtatosságok gondozása 206
132. Egyes ima-társulatok és jó egyletek ajánlása 208
133. A szent mise hallgatása körüli teendők 211
134. A ministrálás és a ministráczio 213
135. Isten igéjének hallgatása 215
136. Az ünnepélyesebb isteni tiszteleteken és körmeneteken való részvétel 216
137. Az egyházi énekek gondozása 218
138. A szentséglátogatás, szentségimádás és lelki áldozás 219
139. Az oltáriszentség vételéről 221
140. Az első áldozók előkészítése 223
141. Az első gyónok előkészitése 228
142. A gyakori gyónás jelentősége és a közös gyónásra való előkészítés 231
143. A bérmálás szentségének felvétele 233
144. Egyes jó cselekedetek gyakorlása s a keresztény tökéletességre való törekvés 235
145. Egyes keresztény erények gyakorlása 238
146. A rossz hajlandóságok fékezése a valláserkölcsi fogyatkozások orvoslása 241
147. A titkos bűnök és ezek lehető orvoslása 244
248. A szentek tiszteletének jelentősége a valláserkölcsös életben 250
Függelékek.
I.
A hitelemzés története.
1. Bevezetés 254
2. Az apostolok és egyházatyák hitelemzése 255
3. Az átalakulás korszaka 261
4. A hitoktatás fejlődése az újkorban 266
5. A legujabb kor hátrányai és vivmányai a hitelemzés terén 271
II.
Részletes hitelemzési tanterv.
1. Tanterv és I. és II. osztály számára 278-280
2. A III. és IV. osztály hitelemzési tanterve 281-283
3. Az V. és VI. osztály hitelemzési tanterve 284-286
III.
Módszertanilag kidolgozott hitelemzései.
A. A bibliai törénetből 287
1. A teremtés -
2. Izsák feláldoztatása 292
3. az özönvíz 295
4. A háborgó tenger 297
5. az inaszakadt 298
6. Jézus az olajfák hegyén 301
B. A katekizmusból 304
1. Mi Atyánk betanitása -
2. A reggeli imádság 307
3. Szentháromság 312
4. Isten tulajdonai 318
5. A negyedik parancs 324
6. A lelkiismeret vizsgálás 329
7. A bánat 335
C. A szertartásokból 342
1. Karácsony -
2. A keresztség szertartásai 343
3. A húsvéti ünnepkör 346
D. Az egyháztörténetből:
1. A magyarok megtérése 347
2. IX. Pius pápai működése 352



Vissza
Tétel sorszám:
131

Kikiáltási ár:
8.000 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
9.200 Ft Licitek száma: 13



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!