Témakörök



Lezárt aukciók


136. sz. utmutatás a Westinghouse-féle önműködő közönséges és gyorsfék kezeléséről

185760/1912

Légrády Testvérek (Budapest) ,
Könyvkötői egészvászon kötés , 70 oldal
Sorozatcím: Magyar Királyi Államvasutak
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN:
Aukció vége:
2022-07-24 20:00

Aukciós tétel adatai

Budapest, 1912, Légrády Testvérek, 66 p. + [4] t., ill.

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Útmutatás a Westinghouse-féle önműködő közönséges és gyorsfék kezeléséről. Magyar Királyi Államvasútak. 136. sz. Jóváhagyó ügyirat száma: 185760/1912.
Szövegközti, fekete-fehér, feliratos műszaki rajzokkal és négy, kihajtható, feliratos műszaki rajzokat ábrázoló táblával (1. Az önműködő Westinghouse-fék elrendezése, 2. Westinghouse-gyorsfék elrendezése, 3. Kiegyenlítési berendezésű mozdonyvezető-fékezőcsap különféle állásai, 4. Mozdonyok, szerkocsik és kocsik fékhengereinek és működési szelepeinek megjelölése) illusztrált, valamint részletes tartalomjegyékkel kiegészített műszaki útmutatás. A címlapon ceruzával beírt tulajdonosi bejegyzés látható.
Könyvkötői egészvászon kötésben lévő példány feliratozatlan címfedéllel, hátlappal és könyvgerinccel, új előzéklapokkal, néhol foltos belívekkel, sérült, javított foltos táblákkal, hiánytalan állapotban. A negyedik táblán ceruzás bejegyzés látható.
George Westinghouse (1846-1914) amerikai mérnök. Ő találta fel a róla elnevezett, vasúti kocsikon alkalmazott légnyomású féket.
A Westinghouse-féle fék keletkezéséről a következőket írta a Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye: "A vonat összes kocsijainak megfékezésére szolgáló fékszerkezet eszméjével Westinghouse 1866-ban foglalkozott legelőször, midőn egy alkalommal Schenectady és Troy között két tehervonat összeütközése miatt néhány órát kellett vesztegelnie. Az első tervezet, mely az egyes kocsik fékemelőit vonószerkezet segítségével a lokomotivon elhelyezendő fékező készülékkel akarta mozgatni, a részletes kidolgozás stádiumában megakadt. Kevéssel ezután Westinghousenak alkalma nyílt megismerkedni Ambler-rel, akinek fékszerkezetét a Chicago-Burlington and Quincy vasút próbaként alkalmazta. Az Ambler-féknél a vonat összes kocsijainak fékrudazatát egy, a kocsik alatt vezető görgőkön a lokomotívig húzódó lánc kötötte össze; e lánc a lokomotívon elrendezett láncdobra csavarodott föl, ha egy súrlódó kötés segítségével a láncdobot a lokomotív hajtó kereke forgásba hozta. Az Ambler-féket Westinghose oly módon akarta javítani, hogy a kocsik fékeit működésbe hozó láncot nem láncdobra csavarta - mint Ambler, - hanem a lokomotív alá helyezett gőzhenger dugattyújával kötötte össze. Csakhamar belátta azonban, hogy már 3-4 kocsi fékezésére oly hosszú hengert kellett alkalmazni, mely a lokomotív alatt alig volt elhelyezhető, 10-12 kocsiból álló vonat fékezése pedig e szerkezettel a henger rendkívül nagy mérete miatt nem volt lehetséges. E bajon oly módon akart segíteni, hogy minden egyes fékezendő kocsi alá külön gőzhengert tervezett, melynek dugattyúja csak ennek az egy kocsinak fékrudazatát mozgatta volna lánccal. Az egyes kocsik gőzhengereit a vonaton végighúzódó és a kocsik között flexibilis gőzcsővezetékkel kötötte össze és táplálta a lokomotív kazánjából vett gőzzel. A kísérleteknél azonban meg kellett győződnie arról, hogy ily hosszú csővezetéken a fékező gőzhengereket még meleg időben sem táplálhatja munkabíró gőzzel. Egy havi folyóiratra előfizetvén, annak első számai egyikében talált érdekes közleményt arról, hogy a Mont-Cenis alagutat sűrített levegő hajtotta fúrógépekkel készítik. Ez vezette őt arra a gondolatra, hogy a sűrített levegőt használja fel fékszerkezetének működtetéséhez. Hozzá is fogott a részletes kidolgozáshoz és 1867-ben szabadalmat vett találmányára s már 1868-ban elkészült az első berendezés, mely a bemutatáskor oly jól működött, hogy a Panhandle vasút egy lokomotívból és négy kocsiból álló vonatot bocsátott rendelkezésére..." - (1911./45. évfolyam/12. szám).

Előszó

A Westinghouse-féle féknek kétféle szerkezete van alkalmazásban, még pedig a közönséges önmüködő Westinghouse-fék és az önmüködő Westinghouse-gyorsfék. A következő általános leirás mind a két... Tovább

Előszó

A Westinghouse-féle féknek kétféle szerkezete van alkalmazásban, még pedig a közönséges önmüködő Westinghouse-fék és az önmüködő Westinghouse-gyorsfék. A következő általános leirás mind a két szerkezetre vonatkozik. A fék mozgató ereje a süritett levegő. A vonat összes fékjei a mozdonyról és a vonatról is müködésbe hozhatók; vonatszakadásnál a légvezetékenek, vagy a fékkészülék lényeges alkatrészeinek sérülése esetén is önmüködő fékezés áll be. Vissza

Tartalom

1. §. A Westinghouse-fék müködési módjának magyarázata 5
I. RÉSZ
A Westinghouse-fékberendezés leirása.
2. §. A fék alkatrészei 7
3. §. Légszivattyu 9
4. §. A mozdonyvezető-fékezőszelep 11
5. §. A régibb szerkezeti Westinghouse-mozdonyvezető-fékezőszelep 12
6. §. Mozdonyvezető-fékezőszelep kiegyenlitő berendezéssel 14
7. §. A közönséges önmüködő Westinghouse-fék müködési szelepe 18
8. §. Az önmüködő Westinghouse-gyorsfék müködési zselepe 19
9. §. A fékező-henger 23
10. §. A legkibocsátó-szelep 25
11. §. Kapcsolat 25
II. RÉSZ
A Westinghouse-fék kezelése.
12. §. A vonat összeállitása 28
13. §. A mozdonynak vonatra állitása 30
14. §. A fékvizsgálás 31
15. §. A Westinghouse-fék kezelése menetközben 32
16. §. A fékezés a közönséges Westinghouse-fékezőszeleppel 33
17. §. Fékezés a Westinghouse kiegyenlitő berendezésü fékezőszeleppel 35
18. §. Fékezés nagyobb esésekben 38
19. §. Általános észrevételek 39
20. §. Westinghouse-fék kezelése előfogatu mozdonyok alkalmazása mellett 43
21. §. A mozdony és szerkocsi félalkatrészeinek gondozása 45
22. §. A kocsi fékalkatrészeinek gondozása 46
III. RÉSZ
A Westinghouse-fékberendezés időszakos megvizsgálása
23. §. A mozdony-alkatrészek időszakos megvizsgálása 47
24. §. A kocsi-alkatrészek időszakos megvizsgálaása 49
25. §. A féktuskók helyes beállitása 51
Táblázatok.
I. Az önmüködő Westinghouse-fék elrendezése
II. Westinghouse-gyorsfék elrendezése
III. Kiegyenlitési berendezésü mozdonyvezető-fékezőcsap különféle állásai
IV. Mozdonyok, szerkocsik és kocsik fékhengereinek és működési szelepeinek megjelölése.
Vissza
Tétel sorszám:
001

Kikiáltási ár:
3.000 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
17.000 Ft Licitek száma: 25



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!