Lezárt aukciók


Goldziher Ignácz: Az iszlám

Tanulmányok a Muhammedán vallás története köréből

Szerző
Goldziher Ignácz
M. T. Akadémia Könyvkiadó-Hivatala (Budapest) ,
Kiadói egészvászon sorozatkötés , 423 oldal
Sorozatcím: A Magyar Tudományos Akadémia könyvkiadó-vállalata
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 18 cm x 13 cm
ISBN:
Aukció vége:
2021-09-26 20:00

Aukciós tétel adatai

Budapest, 1881, M. T. Akadémia Könyvkiadó Hivatala (Athenaeum R. Társ. Könyvnyomdája, Bp.), 412 p. + XI p.

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Első kiadás. A Magyar Tudományos Akadémia Könyvkiadó-Vállalata c. sorozatban (számjelzés nélkül) megjelent mű.
Az iszlám. Tanulmányok a muhammedán vallás története köréből. Írta: Goldziher Ignácz.
Számozott lábjegyzetekkel, az M. Tudományos Akadémia kiadóvállalatának korabeli könyvjegyzékével, részletes tartalomjegyzékkel, függelékkel (A "Negyven hagyomány"), betűátírási figyelmeztetéssel, valamint a nevezetesebb sajtóhibák jegyzékével kiegészített kiadás. A címlapon tulajdonosi bejegyzés látható. Nyomtatta az Athenaeum R. Társ. Könyvnyomdája Budapesten.
Kiadói egészvászon sorozatkötésben lévő példány feliratos, dupla keretes, dombornyomott címfedéllel, aranyozott feliratos, keretes, enyhén kopott könyvgerinccel, körbe mintázott lapélekkel, dombornyomott, dupla keretes hátlappal, hiánytalan, jó állapotban.
A kötet szerzője, Goldziher Ignác (Székesfehérvár, 1850. június 22. – Budapest, 1921. november 13.) orientalista, egyetemi tanár, szakíró. A Budapesti Izraelita Hitközség titkára, a Magyar Tudományos Akadémia tagja. Felső tanulmányait Berlinben és Lipcsében végezte. Állami ösztöndíjjal a leideni és bécsi könyvtárak keleti kéziratai alapján gyűjtött anyagot, amit későbbi dolgozatai számára fel is használt. Báró Eötvös József kultuszminiszter jóvoltából állami ösztöndíjjal Szíriában, Palesztinában és Egyiptomban járt tanulmányúton. A Budapesti Tudományegyetem sémi filológiai tanszékének egyetemi tanára, a Pesti Izraelita Hitközség titkára, az Országos Rabbiképző Intézet óraadó tanára. Megalapította a modern, kritikai módszerekkel dolgozó hazai iszlámtörténeti kutatásokat. Vizsgálati módszerének egyik jellemzője az iszlám előzményeiről, kialakulásáról és továbbfejlődéséről szóló források és vélemények együttes ismertetése volt. Az általános vallástörténet szempontjából a legjelentősebb, a régi héber társadalom és mitológiai hagyomány kapcsolatáról írt korai munkájában Goldziher az evolucionista és a szimbolikus- mitológiai irányzat egyeztetésére tett kísérletet. Lényegében a szigorú történeti kritika eszközeit alkalmazta a biblikus vallási hagyomány vizsgálatában, egyben pedig vitába szállt Ernest Renan a sémi népek igazi mitológiai-vallási kreativitását kétségbe vonó általános nézeteivel.

Előszó

A sivatag vallás és az iszlám. A vallás története, azon alkotások mellett, a melyek egész népek geniusának köszönik eredetöket, mutat fel olyanokat is, melyeket nem a nép közszelleme, hanem... Tovább

Előszó

A sivatag vallás és az iszlám. A vallás története, azon alkotások mellett, a melyek egész népek geniusának köszönik eredetöket, mutat fel olyanokat is, melyeket nem a nép közszelleme, hanem valamely hatalmas egyén lelkesedése teremt. Ez egyének a vallásalkotók, kik azon viszony szerint, a melyben egyéni alkotásuk népök egyetemes szelleméhez áll, kétfélék. Némelyek csak azon általános szellemi szükséglet kifejezői, mely valamely vallásos közösség jobbjaiban öntudatlanúl él, fölélesztői az elzsibbadott szellemeknek, melyek új eszmék után áhitoznak, mint a kiszáradt föld a termékenyítő eső után... Vissza

Tartalom

A sivatag vallása és az iszlám1
Az iszlám nem az arab közszellem eredménye2
Az e tétellel ellenkező régibb nézet3
Döllinger
Sprenger
Krehl
Renan
Az arabok vallásos állapotai az iszlám előtt6
Fetisizmus
Erkölcsi mozzanatok hiánya
Muhammed előtt nem imádkoztak
E tény bizonyítása a nyelv és a hagyomány adataiból7
Ünnepek11
"A vadállat ünnepe"
Az étekezésre vonatkozó pogány törvények és népszokások12
A beduinok vallásos vilgnzéete15
Murú'a
Beszúsz háborúja17
Dá hisz és Gabra
Jogérzet18
A Fadl-szövetség
A murú'a helyzete Muhammed tanában21
A tu'ada barbar szokásról23
Párhuzam a beuinok erkölcsi világnézete és az iszlám tanította erkölcs között26
A sivatag fiai nem bírnak hajlandósággal az állandó intézmények, sem pedig érzékkel valamely positiv vallás iránt33
Ujabbkori utazók tudósításai a ami beduinok vallásos állapotairól37
Laskaris a szyriai sivatag lakóiról
Palmer E. H. Sinai félsziget beduinjairól
Burton R. az arab "szent föld" beduinjairól
Lady Blunt az euphratesi beduinokról
Tristram H. B. a szaharai sivatag lakóiról
Rüppel E. Abessinia keresztyén beduinjairól
E jellemzések ráillenek a Muhammed korabeli beduinokra is46
Miért idegenkedett az arab szellem az iszlámtól?
Az arabok társadalmi nézetei és ezeknek ellentéte az iszlám társadalmi tanaival47
A sivatag fiainak idegenkedése az iszlám hittanától és ritualismusától60
Az arabok konzervativ szellem68
A beduinok felszines áttérése az iszlámra és a szabad szellem reactiója Muhammed halála után71
Muhammed a beduinok házassági jogát reformálja78
Frivolitás az iszlám által szentesített dolgokkal szemben84
A muhammedán hagyomány csodás elbeszélései a beduinok áttéréséről87
A mekkai aristokratia uródainak idegenkedése az iszlámtól92
Az umajjád khalifák és a pogány kor traditiója
Az iszlám intézményei a nem-arab szellem tevékenységének gyümölcsei100
Az iszlám hagyományai101
Kard és korán101
A korán csak hiányos képét nyújtja az iszlám tartalmának103
A muhammedán hagyomány és keletkezésénke okai105
A korán hiányossága jogi tekintetben107
A jogi felfogások ingadozó volta az iszlám első idejében
Példa az örökösödési jog köréből
A felmerült hézagokat a hagyomány pótolja108
Ennek terjedelme az iszlám külső elterjedésével gyarapodik
A muhammedán hagyomány formai szerkezete110
Szanad és matn
Példák:
A ritusra vonatkozó hagyományok köréből111
A jogtanra vonatkozó hagyományokból114
A büntető törvény köréből117
A hagyomány hitelességének kritikája120
Formai tekintetben
A hagyományt terjesztő egyének jellemének tekintetében121
Apokryph hagyományok125
Utczai prédikátorok mint hagyománykovácsolók127
A kormány rendszabályai ily hamisítók ellen129
A hagyománykoholás a hizelgés szolgálatában130
Politikai szempontból tendentiosus hagyományokat csempésznek131
Polemikus hagyományok
Szunnita és siita párthagyományok
Idegen intézmények szentesítése költött hagyományok által139
A nórúz perzsa ünnepet muhammedán hagyományhoz támasztják
A tendentiosus hagyománykoholás apróbb dolgokban is mutatkozik142
A harkály és az 'ásura-böjtről szóló traditió
A khalifák kitünőségeiről szóló hagyományok tendentiosus természete144
A hagyomány szövegének szószerinti hűsége145
A hiteles hagyományok tendetiosus toldásai147
Példa: polemikus hagyományok a "túlzók" és "schismatikusok" ellen
A hiteles hagyományok megrostálása és egybegyűjtése150
Málik b. Anasz153
Al-Bukhári154
Muszlim155
A hiteles hagyományok ellenmondó versiói156
Példák a ritusok köréből161
A birákat illető traditiók162
Nők mint birák és tanúk164
A tanúk érvényességét illető némely ellenmondások165
A hagyomány mint jogforrás168
Traditionalis és speculativ jogi iskolák170
A szentek kutlusza és a régibb vallások maradékai az iszlámban171
A muhammedán szentek a régibb utazási irodalomban171
"Veli" = közellevő172
Merev ellentét az isteni és emberi kör között az iszlámban173
A próféta rangja e két körrel szemben174
Az angyaloké176
Az imádás kizárólagossága177
Szammún muezzin monotheistikus nyilatkozata178
A szentek szerepe az eredeti iszlámban179
A fejlődő iszlám a prófétát és a szenteket fokonkint magasabb rangra emeli180
A siita felekezetben a szentek kultusza valóságos apotheosissé fejlődik183
Miben különböznek az iszlám szentjei egyéb egyházak szentjeitől?184
Az ereklyék tisztelete az iszlámban185
A művészi ábrázolás hiányának befolyása a szent legendák alakulására186
A képzelet féktelensége a muhammedán legendákban187
Hétszemű szentek
Repülő szentek
Hegyet megmozdító szent
Párhuzam a profán mesék és a szent legendák között189
A kairói nekropolis (karáfa) eredete190
Az e temetőhöz fűződő legendák192
Al Sáfi'i imám sírja
'Omar b. al-Farid
A "csodatettek atyja" és a csodamadár
A csodák kategóriai Al-Munávi szerint195
A szentek dicsekedései önéletrajzaikban és egyéb nyilatkozataikban199
Al-Sa'ráni
Ibráhim al-Daszúki
Ahmed al-Bedavi
'Abd al-Kádir al-Gíli
A theologusok oppositiója a szúfik ellen201
A "sejkhek sejkh"-jét 'Ajutábban kivégezik
A hivők közvetitő álláspontja
A szentek csodaereje haláluk után202
A sirok profanátiójáért való bűnhődés
A khalifák tetemének szándékolt átvitele Egyiptomba203
Al-Sáfi'i-é a bagdádi Nizám-akadémiában
E kisérletek csodás meghiusulása
A szent sirok látogatásának érdeme205
A "szent házba" való zarándokolást pótolja
A kenné-i szent sir
'Abd al-Kádir sirja és a csodás datolyafa
A nő szerepe az iszlám szent legendájában207
Dr. Perron kicsinylő nézetének helytelensége
Muhammedán apáczák és klastromok Egyiptomban, Arábiában és Éjszakafrikában210
Sz. nefisza legendája213
A szentek kultusza mint vallástörténeti folyamatok eredménye215
A hagyományok átalakulása217
Az iszlám találkozása egyéb vallások hagyományaival218
E találkozás eredménye
Hindu hagyományok muhammedán feldolgozása220
A deótá-k muhammedán szentekké válnak
Durgapúja és 'ásúra
Patriarkhák és próféták sírjai, Muhammed lába nyoma Indiában222
Az iszlám alkalmazkodó képessége223
A szíriai és phoenikiai istenek muhammedán szentekké válnak, templomaik pedig a szentke sirjaivá224
Zer állítólagos próféta sirja és legendája226
Palesztinában ugyane tünemény227
A pogány szent helyekből Mózes, Rúben stb. velik válnak228
Móáb területén nebi Daúd sírja229
Sejkh Ma'súk, Adonis muhammedán fordítása230
Az átalakulás tényének nyelvészeti támaszai230
Ganneau nézete
Az állatkultusz maradékai Egyiptomban231
A bubastisi panegyris nyomai a tantai bucsúban233
Sz. Ahmed al-Bedavi kutlusza Tantában
Az ó-korból fonmaradt ocsmány szokás e kultuszban235
Typhon és a tantai dervisek szamara236
A népünnepek szivóssága237
Pogány népünnep fenmaradása a Sinai fésziget beduinjai között, Szálikh próféta állítólagos sírja mellett238
A theologusok oppositiója a régi pogányság ily népies maradékai ellen. A tantai ünnep betiltása nem sikerült240
A kigyó-kultusz maradéka az egyitomi iszlámban241
Sejkh Haridi kigyóinak kultusza244
Az utazók tudósitásai
A fák kultuszának maradékai Szyirában244
Olajfaasszony Damaszkuszban
Olajfa-atya palesztinában
A kőkultusz maradékai Aleppóban és Szidon vidékén245
Halak kultusza Szyriában, Phoenikiában és Marokkó területén246
Bibliai személye mondái muhammedán szentekre ruháztatnak247
Sámsoné 'Ali merván-ra, Józsué-é 'Ali-ra stb
Keresztyén martyrokból muhammedán szentek alakulnak248
A muhammedán skeptikusok magatartása a szentek kultuszával szemben249
Al-Makrízi történetiró polemiája a szent sirok hitelessége ellen250
Abu Turáb szent sírja egy appellatív kifejezés félremagyarázása által keletkezett251
A szentek kultusza ellen támadt oppositó előzményei253
'Omar és 'Ali khalifák érűlete a "fekete kő" tiszteletére nézve
A traditióban az ellentétes vallásirányok nyilvánulnak256
Példa:
A sírok látogatásáról szóló traditiók
A fekete kő elleni támadás az iszlám V. századában
A szentek kultusza elleni támadás a XVIII. században
A mu'taziliták dogmatikai oppositiója a szentek kultusza ellen257
Hét argumentum a veli-k csodái ellen
A vahhábiták mozgalma260
A mozgalmat részint vallástörténeti, részint ethnographiai hatások kifolyásának tartják
A vahhábismus összefüggése az arabok konzervativ szellemével262
A beduinok nem hajlandók a veli-kultuszra263
A beduinok szentek kultuszának minősége és összefüggése a murú'á-val és a beduinok eszményeivel
E kultusz semmi muhammedán színezettel nem bir
Sejkh Serák hauráni szent, a birtok őrzője264
A beduin szentek kultuszának összefüggése az ősök tiszteletével266
A beduin szentek erkölcsi oldala267
Rablók mint beduin szentek
Abu gós
Abu Nuszejr törzs hősei
Sejkh Sible
Az iszlám épitészeti emlékei, kapcsolatban a muhammedán világnézettel271
A mecsetromok gyakorisága271
Re. Manning e tüneményt a muhammedánok vallástalanságának tulajdonítja272
E felfogás meg nem állhat
Az egyiptomi muhammedánok vallásos irányának jellemzése274
Túlnyomólag optimistikus de nem vallástalan életfelfogásuk
Ennek ethnographiai alapjai
A vallásos élet épitészeti emlékeinek elhanyagolása kétféle okra vezetendő vissza276
Az arab épitészet nomád jellege
Nem irányúl az örökkévalóság felé
Ellentét az ókori és mhammedán Egyiptom épitészeti emlékei között
A legtartósabb emlékek azok, melyek eredeti rendeltetésök szerint nem a muhammedán vallásnak szólgáltak277
Omajjádák mecsete278
Régi épületek anyagaiból szívesen kölcsönöznek mecseteik számára279
'Amr-mecset Kairóban
Kubbat alkszakhra Jeruzsálembe
Az arabok idegen nemzetbeli épitőmestereket vesznek igénybe, még a mekkai ka'ba ujjáalakítása alkalmával is280
A Túlun-féle mecsetet Karióban görög épitőmester tervezte281
A spanyol khalifák is byzanczi művészeket hittak meg
A Mu'ajjad mecset építésének története282
A "cattivo occhio" mint épitészeti factor283
A Haszsan-mecset épitésének története284
Kútalapítványok285
"Isten útja ó szomjazók"
Árva gyermekek iskolái
Sok mecset a pártok és felekezetek fanatismusának esik áldozatúl286
Az omajjád khalifák még a ka'bát sem kimélték
Haddsáds b. Júszuf vandalismusa
Uj városrészek alapítása folytán a régi város mecsetei elhanyagoltatnak és lassankint enyészetnek indulnak290
Uk-Kairó és Ó-Kairó
A fatimidák poltiikai érdekében volt, hogy Ó-Kairó hagyományai feledések induljanak291
A keleti embernek nincsen históriai érzéke292
A történelem tudománya a muhammedán nevelésben293
Al-Fakhri és 'Abd al-Latíf itélete
A mult emlékeit nem becsülik, a muhammedánok mindent a hasznosság szempontjából itélnek meg294
A földi mulandóságok enyészetét nem kell föltartóztatni297
Muhammedán főiskolai élet299
Kétféle muhammedán főiskola299
A muhammedán főiskolák hatása Európára és a nyugati tudományosságra300
Al-Azhar az iszlám leghiresebb akadémiája303
Mecset és főiskola együtt
A tudomány becsülése az iszlámban304
Kegyes alapítványok tudományos előadások számára305
Az Al-Azhar mecset keletkezése és fejlődése306
Al-Azhar eredetileg siita szellemét később a szunnita irány váltja fel, melynek mind a négy rendszere egyaránt van ott képviselve307
E négy irány között régibben a sáfi'ita, későbben a hanefita kerekedik a többi fölé308
A négy orthodox irány statisztikai viszonya a mecsetakadémiában309
Kegyes alapítványok a mecsetakadémia hallgatói számára310
Muhammed 'Ali a mecset alapítványait az állam kezelése alá helyezi311
A mecsetakadémia költségvetése312
A tanárok képesítése és kinevezése313
R rector
Mahdi
A tanárok dijazása314
A hallgatók315
Benlakó rendszer
Rivák-ok és hárat-ok316
A tanárok és hallgatók öszszehasonlító statisztikája 1871-1877-ig317
Látogatás a mecsetben318
A mecsetakadémia belső tere320
Sejkh Al-Szakká321
A vakok collégiuma322
Az előadások módja323
A füzetek324
Az előadások időfelosztása326
Éjjelezés a mecsetben327
A pénteki nagy imádság327
A péntek jelentősége az iszlámban
A "barlang szúrá"-ja329
A korán dallamos reczitálása331
Az ezán a mecsetben332
Muballig-ok hivatala
Az első prédikáczió (khutbet al-va'z)333
A második prédikáczió (khutbet al-na't)334
Ennek politikai jelentősége335
A na't prédikáczió mintája336
Az imádság338
Az imádkozók "csatasorai"339
Az angyalok őrizete
A "leányok mecsetje"340
Balvélemények az iszlámról341
Az iszlám lényegének felszínes megitélése341
Az iszlám megítélésében nem a muhammedán népek állapotai, hanem az iszlám alapokmányai a mértékadók343
Az egyéni nézet értéke az iszlámban344
Hárun al-Rasíd khalifa és Málik b. Anasz codexe345
A jogtan codificatióját kerülik346
A régi szövegek egyházi magyarázatának fontossága a közszellem megítélésére nézve347
Az iszlám véleménye a felekezetek elágazásáról348
'Omar mint az egyházi stabilismus ellensége349
Idstihád350
Mudstahid
Osborne és Dozy nézetei az iszlám állandóságáról351
A keleti éghajlat és az iszlám merevsége352
Ballanche, Cousin és Montesquieu tanai e részben
Laurent czáfolata353
Ewald
Példa az iszlám törvényeinek időnkinti változására nézve
A nomadismusból fejldő nemzetgazdasági törvények a változott életviszonyok között önkénytelenül módosulnak355
Mukhábara
Kétféle törvénykezés a muhammedán társadalomban357
Kánoni és polgári törvény Perzsiában358
Egyiptomban360
A Kaukázus muhammedán népeinél
Türt felkezetek az iszlám uralma alatt361
A "könyvbirtokosok" fogalma koronkint tágul362
Más vallásuak méltatása az iszlámban363
A korán tanának eltörlése e részben364
Az iszlám a más vallásuak bántását tiltja, sőt védelmezésüket parancsolja365
A pogán murú'a hatása e részben366
A "szomszéd"-ról szóló tan
'Omar és a türelmetlen boszrai helytartó367
"A zsidó háza" Boszrában
Vádak az iszlám erkölcsi természete ellen368
Az iszlám szellemnélküli formalismusa Osborne, Döllinger, Michaud és Dozy szerint369
A muhammedán istentisztelet formalismusának némely okai372
A mecset alárendelt szerepe a muhammedán istentiszteletben373
A traditiók tana a formák elégtelenségéről és az intentió fontosságáról374
Az iszlám több súlyt vet az erkölcsös lelkületre, mint a külső cselekedetekre375
A tudományosságot többre becsüli az ájtatosságnál376
A valódi erény és kegyesség a korán szerint377
"Ikhlász" az imádságban378
Al-Gazzáli és "A vallás tudományának felélesztése"
A nő állásának javulása az iszlám törvényei által379
Muhammed reformjai a házassági jog terén380
Al-Gazzáli itélete a divortium-ról381
Következtetések382
Függelék: A "Negyven hagyomány"383
Vissza
Tétel sorszám:
159

Kikiáltási ár:
6.000 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
10.100 Ft Licitek száma: 11



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!