Témakörök



Lezárt aukciók


Eliade, Mircea: Vallási hiedelmek és eszmék története I-III.

A kőkorszaktól az eleusziszi misztériumokig/Gautama Buddhától a kereszténység győzelméig/Mohamedtől a reformációig

Szerző
Mircea Eliade
Szerkesztő
Hubai Péter
Zólyomi Gábor
Voigt Vilmos
Puskás Ildikó
Simon Róbert
Fordító
Saly Noémi
Lektor
Puskás Ildikó
Osiris Kiadó (Budapest) ,
Ragasztott papírkötés , 1.247 oldal
Sorozatcím: Osiris könyvtár-Vallástörténet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 963-379-121-9
Aukció vége:
2022-01-23 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Az első és második kötetek gerincei elszíneződtek.

Előszó

A vallástörténész számára a szent minden megnyilvánulása jelentőségteljes; minden rítus, minden mítosz, minden hit vagy istenalak a szentség élményét tükrözi, következésképpen a lét, jelentés és... Tovább

Előszó

A vallástörténész számára a szent minden megnyilvánulása jelentőségteljes; minden rítus, minden mítosz, minden hit vagy istenalak a szentség élményét tükrözi, következésképpen a lét, jelentés és igazság fogalmait hordozza. Mint másutt megjegyeztem, "nehéz elképzelni, hogyan működhetne az emberi szellem a nélkül a meggyőződés nélkül, hogy a világban van valami tagadhatatlanul valóságos; és lehetetlen elképzelnünk, hogyan jelenhetne meg a tudat anélkül, hogy jelentést tulajdonítana az emberi elhatározásoknak és tapasztalatoknak. A valóságos és jelentést hordozó világ szorosan kötődik a szentség felfedezéséhez, az emberi szellem megragadta a különbséget aközött, ami valóságosnak, hatékonynak, gazdagnak és jelentéssel bírónak mutatkozik, és aközött, ami e minőségekkel nem rendelkezik, vagyis a dolgok zűrzavaros és veszedelmes áradata, véletlenszerű és értelmetlen felbukkanása és eltűnése. (La nostalgie des origines, 1969,7. skk.). Összefoglalva, a "szent" a tudat struktúrájának egyik eleme, nem pedig e tudat történetének állomása. A kultúra legarchaikusabb szintjein emberként élni vallásos cselekedet volt, hiszen a táplálkozásnak, a szexuális életnek és a munkának szentségi értéke van. Vissza

Tartalom

I. A KŐKORSZAKTÓL AZ ELEUSZISZI MISZTÉRIUMOKIG
Előszó
Kezdetben... Az ősember mágikus-vallásos viselkedése
Irányultság (orientáció). Szerszámkészítő szerszámok. A tűz "megszelídítése"
Az őstörténeti bizonyítékok "homályossága"
A temetkezési helyek szimbolikus jelentései
A csontmaradványok körüli vita
A sziklafestmények: képek vagy jelképek?
A nő jelenléte
Rítusok, gondolkodás és képzelet az őskőkor vadászainál
Jegyzetek
A leghossabb forradalom: a földművelés felfedezése - középső- és újkőkor
Elveszett Paradicsom
Munka, technológia és képzeletbeli világok
Az őskőkori vadászok öröksége
A tápláléknövények háziasítása: eredetmítoszok
A nő és a vegetáció. Szent tér, és a Világ periodikus megújulása
A Közel-Kelet újkőkori vallásai
Az újkőkor szellemi építménye
A fémművesség vallási kontextusa: a vaskori mitológia
Jegyzetek
A mezopotámiai vallások
"A történelem Sumerben kezdődik..."
Az ember istenei előtt
Az első vízözönmítosz
Az alvilágjárás: Inanna és Dumuzi
A sumer-akkád szintézis
A Világ teremtése
A mezopotámiai uralkodó szentsége
Gilgames a halhatatlanságot keresi
A végzet és az istenek
Jegyzetek
Vallási eszmék és politikai válságok az ókori Egyiptomban
A feledhetetlen csoda: az "Első alkalom"
Theológia és kozmogónia
Egy megtestesült isten felelőssége
A fáraó égbeemelkedése
Ozirisz, a meggyilkolt isten
Átmenet: anarchia, reményvesztettség és a túlvilági élet "demokratizálódása"
A"szolarizáció" theológiája és politikája
Ehnaton, avagy az elmaradt Reform
A végső szintézis: Ré és Ozirisz összekapcsolása
Jegyzetek
Magalith építmények, templomok, szertartási központok: a Nyugat, a Földközi-tenger, és az Indus völgye
A kő és a banán
Szertartásközpontok és megalithikus építmények
A "megalith-rejtély"
Etnográfia és őstörténet
Az első városok Indiában
A történelem előtti vallási elképzelések és párhuzamaik a hinduizmusban
Kréta: szent barlangok, labirintusok, istennők
A minószi vallás jellemző vonásai
A pre-hellén vallási struktúrák folytonossága
Jegyzetek
A hettiták és kanaániak vallásai
Anatóliai együttélés és hettita szinkretizmus
"Az isten, aki eltűnik"
A Sárkány legyőzése
Kumarbi és az uralkodó Hatalom
Összeütközések az istenek nemzedékei között
Egy kanaáni pantheon: Ugarit
Baal megszerzi az uralmat és legyőzi a Sárkányt
Baal palotája
Baal megütközik Móttal: halál és visszatérés az életbe
A kanaáni vallás világszemlélete
Jegyzetek
"Mikor még gyermek volt Izrael..."
A Genezis első két fejezete
Az elveszett Paradicsom. Káin és Ábel
A Vízözön előtt és után
A Pátriárkák vallása
Ábrahám, "a hit atyja"
Mózes és a kivonulás Egyiptomból
"Vagyok, a ki vagyok..."
A vallás a Bírák korában: a szinkretizmus első szakasza
Jegyzetek
Az indoeurópaiak vallása. A védikus istenek
Az indoeurópaiak őstörténete
Az első pantheon és a közös vallási szókincs
A háromosztatú indoeurópai ideológia
Az árják Indiában
Varuna, az ősistenség: Dévák és Aszurák
Varuna: Egyetemes Király és "varázsló"; "rta" és "maya"
Kígyók és istenek. Mitra, Arjaman, Adtit
Indra, a harcos és démiurgosz
Agni, az istenek áldozópapja: szentséges tűz, fény, értelem
Szóma isten és a "halhatatlanság" itala
A védikus kor két Nagy Istene: Rudra-Siva és Visnu
Jegyzetek
India Gautama Buddha előtt: A kozmikus áldozattól a végső Átman-Brahman azonosságig
A védikus rítusok alaktana
A legfőbb áldozatok: "asvamédha" és "purusamédha"
A rítusok avatási szerkezete: a felszentelés (díksá), a király felkenése (rádzsaszúja)
Kozmogóniák és metafizika
Az Áldozat tana a Bráhmanákban
Eszkhatológia: azonosulás Pradzsápatival az áldozat révén
"Tapasz": a vezeklés technikája és dialektikája
Aszkéták és extatikusok: "muni", "vrátja"
Az Upanisadok és a risik kutatásai: miként szabadulhat meg az ember saját tettei "gyümölcseitől"?
Az "Átman"-Brahman azonosság és a "belső fény" élménye
Brahman két modalitása és az Anyagban "foglyul esett" "Átman" misztériuma
Jegyzetek
Zeusz és a görög vallás
Theogónia, és harcok az istenek nemzedékei között
Zeusz diadala és uralma
Az első emberfajták mítosza. Prométheusz. Pandóra
Az első áldozat következményei
Az ember és a végzet. Az "életöröm" jelentése
Jegyzetek
Az olümposziak és a héroszok
A jogfosztott főisten és a kovács-varázsló: Poszeidón és Héphaisztosz
Apollón: a kibékített ellentétek
Isteni jóslatok és megtisztulás
A "látomástól" a megismerésig
Hermész, "az ember társa"
Az istennők: Héra és Artemisz
Az istennők: Athéné, Aphrodité
A hérosz
Jegyzetek
Az eleusziszi misztériumok
A mítosz: Perszphoné az Alvilágban
Az avatások: nyilvános szertartások és titkos rítusok
Megismerhetjük-e a Misztériumokat?
"Titkok" és "misztériumok"
Jegyzetek
Zarathustra és az iráni vallás
A rejtélyek
Zarathustra élete: történelem és mítosz
Sámán-önkívület?
Ahura Mazdá kinyilatkoztatása: az ember szabadon választhat a jó és a rossz közt
A világ "átalakulása"
Az Akahimenidák vallása
Az iráni király és az Újév ünnepe
A Mágusok problémája. A szkíthák
A Mazdá-hit új vonásai: a haoma kultusza
Mithra isten felmagasztaltatása
Ahura Mazdá és az eszkhatologikus áldozat
A lélek utazása a halál után
A testek feltámadása
Jegyzetek
Izrael vallása a királyok és próféták korában
A királyság: a szinkretizmus csúcspontja
Jahve és a teremtmény
Jób,a próbára tett igaz férfiú
A próféták kora
Ámós, a pásztor; Hóseás, a rosszul szeretett
Ézsaiás: "Izráel egy maradéka" megtér
A Jeremisásnak tett ígéret
A "történelem rémuralmának" vallásos értékelése
Jegyzetek
Dionüszosz, avagy az újra fellelt boldogság
Egy "kétszer-született" isten feltűnései és eltűnései
Néhány nyilvános ünnep archaizmusa
Euripidész és dionüszoszi orgiák
Amikor a görögök újból fölfedezik az Isten jelenlétét...
II. GAUTAMA BUDDHÁTÓL A KERESZTÉNYSÉG GYŐZELMÉIG
Előszó
Az ősi Kína vallásai
Vallási hiedelmek az újkőkorban
A vallás a bronzkorban: az Ég Istene és az Ősök
A példaadó dinasztia: a Csou nemzetség
A világ eredete és elrendezése
Polaritások, váltakozás és reintegráció
Konfuciusz: a rítusok hatalma
Lao-de éa a taoizmus
A hosszú élet technikái
A taoisták és az alkímia
Jegyzetek
Bráhmanizmus és hinduizmus: az üdvözülés első filozófiai és módszerei
"Minden csak szenvedés..."
Módszerek a végső "ébredésre"
Az eszmék története és a szövegek időrendje
A rendszerezés előtti Védánta
A Szellem a Számkhja-Jóga szerint
A Teremtés értelme: segíteni a Szellem megszabadulását
A megszabadulás jelentése
A Jóga: egyetlen tárgyra történő összpontosítás
A jógatechnikák
Isten szerepe
A szamádhi és a "csodálatos képességek"
A végső megszabadulás
Jegyzetek
Buddha és kortársai
Sziddhártha herceg
A Nagy Távozás
A "megvilágosodás". A Törvény hirdetése
Dévadatta egyházszakítása. Az utolsó megtérések. Buddha átlép a parinirvánába
A vallási környezet: a vándor aszkéták
Mahávíra és a "Világ Megváltói"
Dzsaina tankok és gyakorlat
Az ádzsívikák és a "Végzet" mindenható volta
Jegyzetek
Buddha üzenete: az örök visszatérés rémétől a kimondhatatlan boldogságig
Az egyszeri ember meg a mérgezett nyíl
A négy "Nemes Igazság" és a "Középút"
A dolgok múlandósága és az anatta tana
A Nirvánába vezető út
Meditációs technikák és ezek megvilágítása a "bölcsesség" segítségével
A feltételektől megszabadult személy paradoxona
Jegyzetek
A római vallás: a kezdetektől a bacchanáliák peréig i. e. 186
Romulus és az emberáldozat
Az indoeurópai mítoszok "történetivé válása"
A római vallásosság sajátos jellemzői
A házi kultusz: Penates, Lares, Manes
Papok, augurok és vallásos testvériségek
Jupiter, Mars, Quirinus és a capitoiumi háromság
Az etruszkok: rejtélyek és feltételezések
Válságok és katasztrófák: a gall fennhatóságtól a második pun háborúig
Jegyzetek
Kelták, germánok, thrákok és géták
Az őstörténeti elemek továbbélése
Az indoeurópai örökség
Rekonstruálható-e a kelta pantheon?
A druidák és ezoterikus tanításuk
Yggdrasill és a régi germánok kozmogóniája
Az Ázok és a Vánok. Ódin és az ő "sámáni" varázserői
A háború, az extázis és a halál
Az Ázok: Tyr, Thór, Baldr
A Ván istenek. Loki. A Világvége
A thrákok, a Történelem "Nagy Névtelenjei"
Zalmocisz és a "halhatatlanná válás"
Jegyzetek
Orpheusz, Püthagorasz és az új eszkhatológia
Orpheusz mítosza: lantos és "beavatások alapítója"
Orphikus theogónia és anthropogónia: a lélek vándorlása és halhatatlansága
Az új eszkhatológia
Platón, Püthagorasz és az orphizmus
Nagy Sándor és a hellenisztikus kultúra
Jegyzetek
A hindú szintézis: a Mahábhárata és a Bhagavad-gítá
A tizennyolc napos csata
Eszkhatologikus háború és világvége
Krisna felismerése
"Lemondani tetteink gyümölcséről"
"Szétválasztás" és "totalizáció"
Jegyzetek
A judaizmus megpróbáltatásai: az apokalipszistől a Tóra felmagasztalásáig
Az eszkhatológia kezdetei
Aggeus és Zakariás, az eszkhatologikus próféták
A messiás-Király várása
A törvénytelenségtől az új theodiceáig: a Qóhelet és az Ekklésziasztikosz
Az első apokalipszisek: Dániel és I. Henoch
Az egyedüli reménység: a Világvége
A farizeusok válasza: a Tóra magasztalása
Jegyzetek
Szinkretizmus és alkotókészség a hellenisztikus korban: az üdvösség ígérete
A misztériumvallások
A misztikus Dionüszosz
Attisz és Kübelé
Ízisz és az egyiptomi misztériumok
Hermész Triszmegisztosz kinyilatkoztatása
A hermetizmus beavatási vonatkozásai
A hellenisztikus alkímia
Jegyzetek
Új iráni szintézisek
Vallási irányzatok az Arsakidák korában i.e. 247-i. sz. 220
Zurván és a Rossz eredete
Az Idő eszkhatologikus szerepe
A két Teremtés: ménók és gétik
Gajómarttól Szaosjantig
Mithra misztériumai
"Ha kereszténységet megállították volna..."
Jegyzetek
A kereszténység születése
Egy "rejtélyes szidó": a Názáreti Jézus
A Jó Hír: Isten Országa egészen közel van
Az egyház születése
A pogányok apostola
A qumráni esszénusok
A Templom lerombolása; a parúszia késlekedése
Jegyzetek
Pogányság, kereszténység és gnózis a császárkorban
Jam redit et Virgo
Egy religio illicita viszontagságai
A keresztény gnózis
A gnószticizmus megközelítései
Simon mágustól Valentinusig
Gnósztikus mítoszok, képek és metaforák
A mártírrá lett Szentlélek
A manicheus gnózis
A Nagy Mítosz: az isteni lélek bukása és megváltása
Az abszolút dualizmus mint mysterium tremendum
Jegyzetek
Az istenek alkonya
Eretnekségek és orthodoxia
A Kereszt és az Életfa
A "kozmikus kereszténység" felé
A theológia kibontakozása
A Sol Invictus és az in hoc signo vinces között...
A busz megtorpan Eleusziszban...
Jegyzetek
III. MOHAMEDTŐL A REFORMÁCIÓIG
Előszó
Az ókori Eurázsia vallásai: török-mongolok, finnugorok, balto-szlávok
Vadászok, nomádok, harcosok
Tengri, az "Égisten"
A világ szerkezete
A Teremtés viszontagságai
A sámán és a sámánavatás
Sámáni mítoszok és rítusok
A samanizmus jelentése és jelentősége
Az észak-ázsiaiak és a finnugorok vallása
A baltiak vallása
A pogány szlávok
Az ószlávok rítusai, mítoszai és hiedelmei
Jegyzetek
A keresztény egyházak a képrombolások korának válságáig (VIII-IX. század)
Roma non pereat...
Ágoston: Tagastétól Hippóig
Ágoston nagy elődje: Órigenész
Szent Ágoston vitaálláspontjai. Tana a kegyelemről és az eleve elrendelésről
A szentek kultusza: martyria, ereklyék, zarándoklatok
A keleti egyház és a bizánci theológia felvirágzása
Az ikontisztelet és a képrombolás
Jegyzetek
Mohamed és az iszlám kialakulása
Allah, az arabok deus otiosusa
Mohamed, "Allah prófétája"
Extatikus utazás az Égbe és a Szent Könyv
A "menekülés" Medinába
A száműzetéstől a győzelemig
A Korán üzenete
Az iszlám betörése a Földközi-tenger vidékére és a Közel-Keletre
Jegyzetek
A nyugati katholicizmus Nagy Károlytól Gioachino da Fioréig
A kereszténység a kora középkorban
A kereszténység előtti hagyományok beolvadása és átértelmeződése: szent királyság, lovagság
A keresztes hadjáratok: eszkhatológia és politika
A román kori művészet és a lovagi szerelem vallásos jelentése
Ezoterizmus és irodalmi alkotások: trubadúrok, Fedeli d'Amore, a Grál-legendakör
Gioachino da Fiore: új történelem-theológia
Jegyzetek
Muszlim theológiák és misztikák
A többségi theológia alapjai
A sí a és az ezoterikus hermeneutika
Az iszmá ílizmus és az Imám dicsőítése; a Nagy Feltámadás; a Mahdí
Szúfizmus, ezoterizmus és misztikus élmények
Néhány szúfí mester, Dzú'n-Núntól at-Tirmidzíig
Al-Halládzs, misztikus és vértanú
Al-Ghazálí, a Kalám és a szúfizmus békekötése
Az első metafizikusok; Avicenna; filozófia a muszlim Spanyolországban
Andalúzia utolsó, legnagyobb gondolkozói: Averroes és Ibn Arabí
Szuhrawardí és a Fény misztikája
Dzsalálo'd-dín Rúmí: zene, költészet, szent táncok
A szúfizmus diadala és a theológusok válasza. Az alkímia
Jegyzetek
A judaizmus Bar Kokhba felkelésétől a hászídizmusig
A Misna összeállítása
A Talmud. A rabbinizmus elleni válasz: a karaiták
Zsidó theológusok és filozófusok a középkorban
Maimonidész, Arisztotelész és a Tóra között
A zsidó misztika első kifejeződései
A középkori Kabbala
Isaac Luria és az új Kabbala
A hitehagyott Megváltó
A hászídizmus
Jegyzetek
Vallási mozgalmak Európában a késő középkortól a reformációig
Dualista eretnekség a Bizánci Birodalomban: a bogumilizmus
A nyugati bogumilok: a katharok
Assisi Szent Ferenc
Szent Bonaventura és a misztikus theológia
Aquinói Szent Tamás és a skolasztika
Eckhart mester: Istentől az Istenségig
A népi ájtatosság és a jámborság kockázatai
Csapások és remények: a flagellánsoktól a devotio modernáig
Nicolaus Cusanus és a középkor alkonya
Bizánc és Róma. A filioque problémája
A hészükhaszta szerzetesek. Palamasz Szent Gergely
Jegyzetek
Vallás, mágia és hermetikus hagyományok a reformáció előtt és után
A kereszténység előtti vallási hagyományok továbbélése
Egy megtisztulási tánc szimbólumai és rítusai
A "boszorkányüldözés" és a népi vallásosság viszontagságai
Luther Márton és a német reform
Luther theológiája. Vitája Erasmusszal
Zwingli, Kálvin, a katolikus reform
Humanizmus, újplatonizmus és hermetizmus a reneszánsz korában
Az alkímia új értékelése: Paracelsustól Newtonig
Jegyzetek
A tibeti vallások
"Az emberek vallása"
Hagyományos elgondolások: Kozmosz, ember, istenek
A bon: ütközések és szinkretizmus
A lámaizmus kialakulása és fejlődése
Lámaista tanok és gyakorlat
A Fény ontológiája és misztikus élettana
Egyes tibeti vallási alkotások időszerűsége
Jegyzetek
Rövidítések jegyzéke
Simon Róbert: Mircea Eliade alvilágjárása, avagy a kezdetek nosztalgiája
"Találjuk ki" Kelet-Európát?
A "thrákok utódja" India és Amerika között: Eliade életútja
Odüsszeia a történeti időn túlra (néhány szempont Eliade mítoszfelfogásához)
Válogatott bibliográfia
Eliade művei
Eliadéra vonatkozó munkák
Magyarul megjelent művek
Rövidítések jegyzéke
Kritikai bibliográfia a kérdések jelenlegi állása szerint
Név- és tárgymutató
Vissza
Tétel sorszám:
109

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
50.000 Ft Licitek száma: 43



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!